• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Pojedziemy szybciej z Trójmiasta do Warszawy. Krajowa "siódemka" u progu kolejnej dużej przebudowy

Maciej Naskręt
25 lipca 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kolejne kilometry ekspresówki do Warszawy gotowe

Taka będzie nowa ekspresówka z Gdańska do Elbląga


Kierowców jeżdżących krajową "siódemką" z Trójmiasta do Warszawy na jesieni czekają kolejne utrudnienia w ruchu. Powinny wtedy ruszyć prace drogowe w rejonie Ostródy i Nidzicy. Olsztyński oddział GDDKiA otworzył oferty w dwóch spośród sześciu przetargów na rozbudowę krajowej "siódemki" w województwie warmińsko-mazurskim.



Dobre wiadomości płyną z olsztyńskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Jest szansa, że prace przy przebudowie krajowej "siódemki" w województwie warmińsko-mazurskim, z której tłumnie korzystają mieszkańcy Trójmiasta, wystartują jeszcze jesienią.

Podkreślmy, że olsztyński oddział GDDKiA planuje budowę ekspresówki na dwóch odcinkach. Pierwszy wiedzie od Miłomłyna do Olsztynka wraz z obwodnicą Ostródy (39 km) i został podzielony na cztery zadania (A - 9,2 km, B - 9,7 km, C1 - 8,8 km, C2 - 11,3 km). Drugi natomiast, od Nidzicy do granicy województwa mazowieckiego, składa się z dwóch zadań (D1 - 9,1 km i D2 - 13,6 km). W budżecie na realizację drogowej inwestycji na zachodnich Mazurach wstępnie potrzeba 3,3 mld zł w budżecie państwa.

Właśnie otwarto oferty na budowę dwóch spośród sześciu zadań na krajowej "siódemce" w województwie warmińsko-mazurskim. Pierwszy to 9,2-kilometrowy fragment między Miłomłynem a Ostródą Północ, do którego najkorzystniejszą ofertę złożyło konsorcjum firm Budimex i Ferrovial. Za realizację inwestycji do końca 2016 r. proponują cenę ok. 292 mln zł i deklarują wykonać drogę w 22 miesiące i objąć ją gwarancją na 10 lat.

Drugi odcinek (B), czyli obwodnica Ostródy o długości 9,7 km, może pochłonąć 995 mln zł. Taką najkorzystniejszą ofertę złożyła firma Salini, która budowała m.in. odcinek autostrady A1 między Toruniem a Włocławkiem. Firma zamierza zbudować drogę w 20 miesięcy i objąć ją 10-letnią gwarancją. Do podpisania umowy przy zamówieniach, w których zostały otwarte koperty z ofertami, jednak jeszcze daleko.

- Musimy zweryfikować złożone propozycje i rozstrzygnąć zamówienie. Powinno to potrwać nie dłużej niż cztery miesiące - mówi Karol Głębocki, rzecznik prasowy GDDKiA oddział w Olsztynie.

Kolejne otwarcia ofert dla pozostałych czterech odcinków zaplanowano na pierwszą połowę sierpnia. Warto jednak pamiętać, że postępowania przetargowe toczą się od połowy 2013 r. Komisje przetargowe już kilkukrotnie odsuwały termin rozstrzygnięcia przetargu. Powód? - Mamy mnóstwo zapytań ze strony wykonawców do projektów, stąd przesunięcia terminów otwarcia kopert z ofertami - mówi Głębocki.

W olsztyńskim oddziale GDDKiA urzędnicy wierzą, że przez Mazury ekspresówką do Warszawy pojedziemy w 2017 r.

- Pierwsze prace inwestycyjne powinny zacząć się jeszcze tej jesieni, ale front robót powinien zostać zauważony dopiero na wiosnę przyszłego roku - mówi rzecznik prasowy GDDKiA oddział w Olsztynie.

Potencjalny wykonawca na każdy odcinek ma od 20 do 23 miesięcy na realizację. O wyborze najkorzystniejszej propozycji decyduje w 90 proc. cena. Po 5 proc. wpływ ma okres gwarancji i termin realizacji.

Będzie testowy odcinek z domieszką gumy

Którędy zazwyczaj jeździsz z Trójmiasta do Warszawy?

Po raz pierwszy na drodze ekspresowej zostanie zastosowana warstwa ścieralna nawierzchni drogowej z domieszką gumy, która pochodzić ma z recyklingu opon samochodów. Drogowcy chcą sprawdzić, jak w polskich warunkach sprawdza się tego typu rozwiązanie. Doświadczalna jezdnia powstanie w rejonie Nidzicy.

- Wykonany zostanie w sumie ok. 500-metrowy odcinek. Taka warstwa pojawi się w trzech miejscach. Na jezdni głównej, gdzie będziemy sprawdzać jej właściwości na nacisk. Testowa nawierzchnia ułożona zostanie też na pasie zjazdowym, gdzie sprawdzimy jej zachowanie na siły związane z hamowaniem. Sprawdzimy ponadto reakcje tego typu jezdni na pasie rozbiegowym - mówi Głębocki.

Technologia cieszy się ogromną popularnością w Stanach Zjednoczonych za sprawą dużej wytrzymałości na ścieralność, odkształcenia i odporność na duże wahania temperatury w ciągu roku.

Żuławski odcinek ekspresowej "siódemki" czeka na ZRiD

Na terenie Żuław - na odcinku od Południowej Obwodnicy Gdańska do Elbląga - planowana jest także budowa drogi ekspresowej. Inwestycja została podzielona na dwa zadania - odcinki. Pierwszy fragment to szlak od Gdańska do Nowego Dworu Gdańskiego. Drugie zadanie to trasa między Nowym Dworem Gdańskim a Elblągiem. Wstępnie 40-kilometrowa inwestycja może pochłonąć 3 mld zł.

- 30 maja złożyliśmy wniosek o wydanie decyzji zezwalającej na realizację inwestycji drogowej. Na taki dokument teraz czekamy - mówi Piotr Michalski z gdańskiego oddziału GDDKiA.

Jeśli nie będzie opóźnień, przetargi na budowę powinny ruszyć na przełomie 2014 i 2015 r. Plany budowy szczegółowo opisaliśmy w osobnym artykule.

S7 na Mazowszu na samym końcu

Obecnie trwa projektowanie odcinka drogi S7 między Napierkami a Płońskiem. Gdy droga powstanie, a ma to być przed 2020 r., wreszcie pojedziemy dwujezdniową drogą z Trójmiasta do stolicy.

Planowane są też przebudowy już istniejących dwujezdniowych odcinków drogi krajowej nr 7 od Płońska do Czosnowa i od Czosnowa do Warszawy. Zaplanowane są one do modernizacji także przed 2020 r., ale trudno póki co uwierzyć, że te zadania uda się wykonać w obecnej dekadzie.

Miejsca

Opinie (158) 6 zablokowanych

  • Czemu S7 a nie A7? (1)

    A dlaczego "warsiawka" ma mieć przejazd na wakacje w luksusowych warunkach S7 za darmochę a mieszkańcy reszty kraju muszą bulić za płatną A1?

    • 2 0

    • Dla nas to wszystko jedno. Czy S7, czy A2 i A1 i tak w 3 godziny jesteśmy w Sopocie i szalejemy po Monciaku. Zawsze to za darmo to o 1 drink więcej.

      • 2 0

  • Znowu rozkradną kolesie i będą budować tak kolejne 10 lat ażw końcu wprowadzą opłaty.

    Żal d*pę ściska.

    • 0 0

  • Te inwestycje powinny iść już po wyborach bo w tej chwili przy tej bezradności i korupcji to tylko nowa afera

    • 0 0

  • :(

    A co z Gdańska do Elbląga? Nadal tylko dwupasmówka w Nowym Dworze?

    • 1 1

  • Gdańsk - Elbląg

    Niestety, dla Gdańska kluczowe jest w tej chwili wybudowanie połączenia z Elblągiem ( na trasie S7). To bardzo źle świadczy o logice naszych decydentów, że w pierwszej kolejności wybrali połączenie Elbląga z Pasłękiem czy Pasłęka z Ostródą. Co za biznesy mogą mieć elblążanie w Pasłęku???? Można powiedzieć, że ( nie obrażając nikogo ) wybudowano drogę zaczynającą się i kończącą w polu.

    • 5 0

  • Prędzej do Elbląga !!!

    Nam się rozchodzi o szybszy dojazd z Gdańska do Elbląga !!!
    Od Koszwał do Elbląga - to ziemia niczyja ? Tu trzeba najprędzej zrobić 2 pasy w obie strony , ale róbcie byle szybko , dokładnie i drogo - z betonu !!!
    Nie żeby zaraz naprawiać !
    Do stolicy można latać żelaznymi ptakami i się bujać PKP - o zgrozo !!

    • 2 0

  • Filmik się sypie

    Filmik się sypie

    • 0 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Firma Walder to trójmiejski przedstawiciel:

 

Najczęściej czytane