• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Policjanci z grupy "Speed" trenowali pod okiem instruktorów ruchu

Piotr Weltrowski, Michał Jelionek
7 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 

Manewrowanie na mokrej nawierzchni, doskonalenie techniki przy trudnych warunkach atmosferycznych, umiejętność omijania przeszkód na drodze - policjanci z grupy "Speed" odbyli specjalistyczny trening na Autodromie Pomorze.



Powołanie specjalnej grupy "Speed" było dobrym pomysłem?

Zespół "Speed" działa na pomorskich drogach od lipca 2019 roku. W jego skład wchodzą policjanci wyspecjalizowani w ściganiu wykroczeń drogowych, nie oznacza to jednak, że nie muszą doskonalić swoich umiejętności. Na co dzień spotykają się z sytuacjami, które wymagają np. pościgu, często w trudnych warunkach, za uciekającym kierowcą.

Dlatego właśnie odbyli ostatnio specjalne szkolenie na Autodromie Pomorze, gdzie ćwiczyli pod okiem instruktorów jazdy.

- Zadania, które dla policjantów przygotowali instruktorzy, wymagały doskonałego panowania nad pojazdem. Ćwiczenia zaplanowane zostały z uwzględnieniem specyfiki służby policyjnej. Z każdym kolejnym przejazdem stopień trudności był podnoszony - mówi kom. Michał Sienkiewicz z zespołu prasowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku.

Teoria i praktyka



Większość przygotowanych ćwiczeń miało miejsce na płytach poślizgowych. Większość przygotowanych ćwiczeń miało miejsce na płytach poślizgowych.
Podczas całodniowego szkolenia policjanci trenowali m.in. jazdę w poślizgu, kontrolę toru jazdy w poślizgu, dynamiczne omijanie przeszkód, szybkie reagowanie na niespodziewane sytuacje, hamowanie awaryjne na śliskiej nawierzchni, poprawną technikę manewrowania, prawidłowe trzymanie rąk na kierownicy oraz slalom techniczny.

- Szkolenie dla zespołu "Speed" było jednodniowe i składało się z części teoretycznej oraz praktycznej, z naciskiem na drugą część. Policjanci zostali podzieleni na dwie, dwunastoosobowe grupy. Podczas, gdy pierwsza grupa zapoznawała się z teoretycznymi aspektami techniki jazdy i kontroli toru jazdy pojazdu, drugi zespół wykonywał zadania przygotowane przez instruktorów na płycie poślizgowej. Na koniec szkolenia każdy z uczestników pokonał tor techniczny. Podczas tego ćwiczenia najważniejsza było prawidłowa jazda i prowadzenie pojazdu w licznych zakrętach. Najmniejszy błąd powodował wypadnięcie z toru - wyjaśnia podkom. Joanna Skrent z KWP w Gdańsku.

Pierwsze, ale nie ostatnie szkolenie



Było to pierwsze, ale na pewno nie ostatnie szkolenie zorganizowane na Autodromie Pomorze dla policjantów z zespołu "Speed". Było to pierwsze, ale na pewno nie ostatnie szkolenie zorganizowane na Autodromie Pomorze dla policjantów z zespołu "Speed".
Środowe szkolenie doskonalenia techniki jazdy na Autodromie Pomorze było pierwszym tego typu kursem zorganizowanym dla całego zespołu "Speed". Pierwszym, ale na pewno nie ostatnim w tym roku.

- Już wcześniej poszczególni policjanci mieli możliwość doskonalenia techniki jazdy na podobnych kursach, zarówno w naszym województwie, jak i na torach w innych lokalizacjach. Takie kursy miały miejsce m.in. po zasileniu floty w pojazdy marki BMW i skierowane były właśnie do tych funkcjonariuszy, którzy mieli pełnić służbę z ich wykorzystaniem. To konkretne szkolenie jest o tyle wyjątkowe, że zostało zaplanowane, zorganizowane i przeprowadzone z uwzględnieniem specyfiki zadań zespołu "Speed". Z pewnością nie będzie to ostatnie takie szkolenie w tym roku - dodaje podkom. Joanna Skrent.

Czym zajmuje się grupa "Speed"?



Aktualnie pomorska grupa "Speed" składa się z 24 policjantów. Aktualnie pomorska grupa "Speed" składa się z 24 policjantów.
W skład pomorskiego zespołu "Speed" wchodzi 24 najbardziej doświadczonych policjantów ruchu drogowego. Zespół powołano w połowie 2019 roku. Od tego czasu członkowie grupy patrolują pomorskie drogi w 10 radiowozach (zarówno nieoznakowanych, jak i oznakowanych). Auta marki BMW wyposażono w wideorejestratory i ręczne mierniki prędkości.

Przez pierwsze pół roku swojej działalności ujawnili oni łącznie 11 tys. 320 wykroczeń drogowych, z czego 7 tys. 431 stanowiło przekroczenie dopuszczalnej prędkości. Zatrzymali też 490 praw jazdy, w tym 430 za przekroczenie dopuszczalnej prędkości o przynajmniej 50 km/h w obszarze zabudowanym.

Grupa "Speed" wysyłana była też wszędzie tam, gdzie organizowane były nielegalne wyścigi. To jej zasługą jest m.in. ograniczenie tego typu zdarzeń przy hali Olivia.

Czytaj też: Dzień z policyjną grupą "Speed"

Jak trafić do zespołu "Speed"?



Podczas całodniowego szkolenia policjanci uczyli się wychodzenia z podbramkowych sytuacji na drogach. Podczas całodniowego szkolenia policjanci uczyli się wychodzenia z podbramkowych sytuacji na drogach.
Do służby w zespole "Speed" wyselekcjonowani zostali najlepsi funkcjonariusze ruchu drogowego w wytypowanych powiatach.

- Wybrani policjanci już od samego początku musieli posiadać umiejętności w zakresie techniki jazdy, odznaczać się zaangażowaniem oraz wysokim poziomem wiedzy zawodowej, znajomości stosowanych procedur oraz przepisów prawa - tłumaczy podkom. Skrent.
Do końca 2019 roku pomorski zespół "Speed":

  • skontrolował 12 105 pojazdów
  • ujawnił 11 320 wykroczeń drogowych, z czego 7 431 stanowiło przekroczenie dopuszczalnej prędkości
  • zatrzymał 490 praw jazdy, w tym 430 za przekroczenie dopuszczalnej prędkości o 50 km/h w obszarze zabudowanym
  • zatrzymał 517 dowodów rejestracyjnych, z czego aż 269 za stan techniczny pojazdu

Miejsca

Opinie (173) 4 zablokowane

  • Oh pamiętam jeszcze paręnaście lat temu... (2)

    Nie było żadnych naspeedowanych szaleńców, cennik był umowny i szło się dogadać.
    Miałem taki patent, że w dowodzie zawsze banknot 50 zł był i zawsze działało.
    Pierwsze i w sumie ostatnie nieporozumienie było gdy miałem przyjemność z funkcjonariuszką.
    I niech mi nikt nie pitoli o ruwnouprawnieniu. Żadna aluzja, żadna dwuznaczność i żaden kompromis nie wchodził w rachubę. Jak głową w mur.

    • 4 3

    • Szkoda slow

      Ogólnie bełkot roku i konieczna nauka ortografii.

      • 1 0

    • No Baby w mundurach to

      członki :)))

      • 0 0

  • (8)

    Miło, że przypomnieli nr nieoznakowanych z całego województwa.

    • 68 14

    • I co ci da że znasz numery bo się zmieniają (6)

      Poza tym swoim golfem raczej przed nimi nie uciekniesz

      • 17 9

      • Chyba że jest to Golf R 310 KM. (4)

        • 8 7

        • (2)

          Albo golf z zarąbistym silnikiem z Audi. I będzie szypko jechać

          • 0 1

          • (1)

            SzyPko? Serio?

            • 2 1

            • jo

              • 0 1

        • chyba że to jest autobus PKS

          już dawno mandaty powinni równo takie same płacić z kierowcą również pasażerowie - w końcu Oni też w tym autku złamali przepisy - co nie?

          • 0 2

      • ale Januszowym Tico dasz radę

        • 15 2

    • no i?

      do jutra zapomnisz

      ba nawet nie zauwazysz kiedy cie zlapia

      • 8 1

  • Czy instruktorzy mieli odpowiednie kwalifikacje?

    • 0 1

  • Wybrani policjanci już od samego początku musieli posiadać umiejętności w zakresie techniki jazdy, odznaczać się zaangażowaniem oraz wysokim poziomem wiedzy zawodowej, znajomości stosowanych procedur oraz przepisów prawa - tłumaczy podkom..
    tak ma teoria " a rzeczywistość wygląda jak zawsze . więcej w programie Państwo w Państwie :stracił prawo jazdy za prędkość tachograf i GPS przyznają rację kierowcy.....ten kierowca wygra w sądzie , na odszkodowanie złożą się podatnicy, a co z kierowcami których pojazdy nie posiadają takich urządzeń (nadużycie władzy ,działanie na szkodę Obywatela) bardzo edukacyjny program z objaśnieniem i pokrętnym tłumaczeniem posiadaczy atrybutów władzy.Żeby nie było jestem jak najbardziej za ściganiem piratów drogowych, ale bez przeginania pały.

    • 1 0

  • Propaganda jak za PRLu.

    Ta grupa jak Yeti. Każdy o niej słyszał ale nikt nie widział. Szczególnie na Obwodnicy gdzie to byłoby pożądane. Ma to być bat na i**otów za kierownicą a nie PR Komendy Wojewódzkiej jak i całej policji. Niestety jak na razie to tylko chwyt PR.

    • 3 0

  • Takie kursy powinny być obowiązkowe dla wszystkich (14)

    Fajnie, że Policja się doszkala

    • 121 10

    • Nie rozumiem jednej rzeczy. (12)

      Jestem bardzo szczęśliwym posiadaczem podobnego auta jak te BMW, z największym możliwym silnikiem diesla o oznaczeniu 535d, po zmianie mapy na 320KM oraz 700Nm

      Moje auto jest stare, aż dwie generacje wcześniejsze z początku produkcji po-liftingu rok 2007. Nie, żebym się chwalił, dziś ten egzemplarz (E60) można mieć już za 10-15 tys. złotych -po prostu zaznaczam, że wiem o czym mówię.

      Przy 13 letnich komponentach i przestarzałej technologii, oprogramowaniu i słabszych podzespołach komputera pokładowego....

      Na mokrej nawierzchni nie jestem w stanie zerwać toru jazdy (napęd na tylną oś), żeby auto poleciało bokiem albo jechało nie tam, gdzie JA sobie tego życzę.

      Przy sprawnym samochodzie jest to niemożliwe.

      Udaje się to w dwóch przypadkach:
      1.) Jeśli wyłączę całkowicie bezpiecznikiem ABS :) Bo ani przy aktywowanym "DTC" ani przy wyłączonym ESP i ASR się nie da - samochód ma granicę, przy której przejmie kontrolę.

      2.) W wersji M-power 507 kunia - tutaj wciskając gaz w podłogę praktycznie nie sposób utrzymać tor jazdy prosto. Raz w życiu miałem przyjemność się przejechać, ale w środku jest zbyt surowo, żeby taką 'wyścigówką' jeździć na co dzień.

      Po co więc te testy nowymi autami?

      Jeśli widać w rowie ~nowe samochody, to opcje są dwie:
      -diagnosta miał lepszy dzień i puścił niesprawne auto na ulice
      -kierowca-geniusz czytał SMSa i nie widział

      • 10 2

      • (10)

        Mistrz prostej i asfaltu :)
        Pojedź kiedyś np. mokrą kostką brukową i wykonaj ostry skręt. Szkoli się umiejętności w trudnych warunkach, a nie wyścigi po prostej.

        • 3 1

        • Czytamy ze zrozumieniem. (9)

          A Ty kto? Wielki rajdolo? :D
          Policyjni kierowcy nie jeżdżą samochodami rajdowymi - bez bezpieczników :) - tylko normalnymi.

          Nieważne jak ostro skręcisz kierownicą. W nowych samochodach to komputer pokładowy decyduje w którym momencie zaczniesz skręcać po wjechaniu na taką właśnie nawierzchnię ;) Ale widzę, że tego nie rozumiesz.

          • 1 4

          • (8)

            Spałeś na lekcjach fizyki?

            " komputer pokładowy decyduje w którym momencie zaczniesz skręcać po wjechaniu na taką właśnie nawierzchnię" - padłem

            • 7 1

            • Nie spałem. (7)

              Spałeś na lekcjach polskiego?

              Pozwól, że wyjaśnię Ci ten banalny skrót myślowy.
              Możesz sobie być najlepszym kierowcą na świecie.
              Po wpadnięciu w poślizg możesz ruszać kierownicą ile chcesz :)
              Możesz kręcić lekko, mocno, szybko albo wolno - i tak nic to nie zmienia.
              To nie Ty decydujesz w którym momencie auto* zacznie skręcać.
              O tym, kiedy przekazać napęd na które koło decyduje komputer.
              Dzięki obracaniu się kół zaczniesz skręcać - dopiero jak komputer (nie kierowca) uzna, że jest dostateczna przyczepność.

              Nie istnieje i nigdy nie urodzi się człowiek, który zrobi to szybciej i lepiej od maszyny.

              *) Mowa o samochodach nowych, z abs, esp, asr, ebd itp. ;)

              Ty - jako kierowca - decydowałeś o tym jak się zachować po wpadnięciu w poślizg w Polonezie i Fiacie 125.

              Nie w nowych samochodach napchanych elektroniką.
              Te wszystkie kursy, to wciskanie ludziom ciemnoty i kitu.

              Jak widać: kolejne trwonienie publicznych pieniędzy...

              • 1 4

              • (5)

                Posłużę się cytatem: "Praw fizyki Pan nie zmienisz i nie bądź Pan głąb".
                Negujesz sens takich szkoleń i podpierasz się techniką sprzed 13 lat ;)
                Aby poznać jak działają systemy w ekstremalnych warunkach dobrze je sprawdzić w takich warunkach. Pewne rzeczy przestały być aktualne, a i różni producenci mają ciut inne systemy. Jeśli np. jedziesz w zakręcie na granicy przyczepności (na lodzie to może być nawet tylko 40km/h) warto mieć wyćwiczone odruchy, nie dodawaj gazu, nie kręć nerwowo kierownicą, system zrobi to lepiej, ale odruchowo/mimowolnie chcesz robić coś innego.

                • 1 1

              • Eh. Czytamy ze zrozumieniem v2.0 (4)

                Nie "podpieram się techniką sprzed 13 lat" tylko stwierdzam fakt, że NAWET 13 letnie rozwiązania były dobre.
                Obecne są lepsze.

                "różni producenci mają ciut inne systemy"
                Mają dokładnie te same systemy, tylko u innych marek inaczej się nazywają.
                Systemy muszą być te same, właśnie z uwagi na fakt jaki kilka razy już zauważyłeś - prawa fizyki są takie same dla wszystkich.

                Po kursie, czy bez kursu - niezależnie od tego co zrobi 'pilot' to maszyna i tak zrobi to samo ;)

                Np. wpadając w ostry poślizg rzeczonym BMW, maszyna zrobi wszystko, żeby uratować kierowcę i pasażerów. Nie wierzysz? Sprawdź na pustym parkingu np. przy Auchan.
                Po wpadnięciu w poślizg samochód (BMW, nie wiem jak inne marki) pojedzie do przodu prosto jak strzała - bo najbezpieczniej uderzyć w np. drzewo przodem, niż bokiem.
                Jest gdzieś w sieci nawet o tym kilka artykułów.

                • 0 2

              • (3)

                To teraz przypomnę Twoje słowa: "Na mokrej nawierzchni nie jestem w stanie zerwać toru jazdy (napęd na tylną oś), żeby auto poleciało bokiem albo jechało nie tam, gdzie JA sobie tego życzę."
                Wystarczy za duża prędkość i szlag trafia taką teorię.

                Co do reszty - zgoda.

                • 1 0

              • @aqq (1)

                Czytamy ze zrozumieniem vol3.

                Ja mówiłem o przyspieszaniu z pedałem gazu w podłodze.
                Ty mówisz o hamowaniu / skręcaniu przy za dużej prędkości.

                W przypadku skręcania przy zbyt dużej prędkości po np. śliskiej nawierzchni żadne systemy nie pomogą - po prostu lecisz do przodu i tyle. To oczywiste. Trzeba mieć mózg, żeby tego uniknąć zanim wpadniesz w poślizg.

                Nie mniej jednak, gdy już się zagapisz i wpadniesz w rzeczony poślizg - komputer pokładowy (a nie kierowca) decyduje o tym którym kołem i z jaką prędkością obracać, a które przyhamować.

                I wbrew temu, co ten "geniusz" tutaj wyżej napisał: żaden człowiek nie zrobi tego lepiej od maszyny :)

                Gość sobie ubzdurał, że mówimy o drodze hamowania :D :D
                A tak się składa, że nie.

                ps. Każdy system kontroli trakcji w każdym samochodzie opiera się o ABS - i to jedyne powiązanie z tym, co napisałeś.

                pps. Żeby ABS działał, trzeba wcisnąć pedał hamulca maksymalnie do oporu w podłogę. W innym wypadku z pełną siłą może hamować np. tylko 1-2 koła zamiast 4.
                Trzeba być nie lada ignorantem, żeby o tym nie wiedzieć i żeby pisać takie bzdury, że ABS jest i**otoodporny - jest dokładnie odwrotnie. Naturalnym odruchem człowieka jest zabranie nogi z pedału hamulca, jak ten zaczyna drgać. Żeby więc ABS działał, trzeba więc dokładnie wiedzieć, w jaki sposób się z niego korzysta - a to jest 180 stopni odwrotność tego, co napisałeś :)

                • 0 0

              • bredzisz...

                • 0 0

              • Ale on jedzie całe 56na godzinę i auto posłusznie jedzie... nie rozumie że oni musza ogarnac jak ktos bedzie im uciekał Słowackiego imprezą 180 na godzinę po zakrętach... on po prostu nie ogarnia że pomiędzy jazdą emeryta w zdechlym e60 a jazda na krawędzi przyczepności jest cala masa miejsca na błędy i poprawki które trzeba poprawić odruchami wyrobionymi na takim szkoleniu... Ale w sumie jak przeczytałem. że nie urodził się taki co zrobi to lepiej niż systemy to większej gloupoty nie slyszalem... w kazdych warunkach dobry kierowca- a już na pewno wyscigowy czy rajdowy pojedzie szybciej i sprawniej bez abs esp i reszty systemów. wykorzysta dużo więcej przyczepności i wyczucia auta niż jakikolwiek system komputerowy. trzeba być ignorantem żeby nie wiedzieć że np abs de facto wydłuża drogę hamowania Ale jest i**otoodporny i dlatego jest lepszy niż blokujący koła...

                • 2 1

              • jest okazja - jest impreza

                ostatnio na takiej imprezie jakiś mundurowy oknem wyleciał ... czy tam oficjalnie naPiSali że sam wyskoczył

                • 0 0

      • Nie rozumiem jednej rzeczy - edit :)

        kursy*
        Po co te kursy - nie testy - nowymi autami?

        Skorzystam jeszcze z okazji i dodam, że te filmiki wszystkie w internecie, jak ktoś samochodem "leci bokiem" albo "kręci bączki" pod znanym sklepem z owadem w logo....

        To wszystko jest kręcone na wyjętych bezpiecznikach - inaczej się NIE DA.

        • 5 3

    • Ciekawe jak by wypadli drajwerzy z SOP-u na testach ? :)

      • 3 0

  • Tablice (3)

    W imieniu piratów drogowych serdecznie dziekuję za udostępnienie tablic rejestracyjnych nieoznakowanych radiowozów ... !

    • 5 3

    • (2)

      W imieniu policji gratuluję intelektu. Mamy różne tablice i jeż zmieniamy. Do zoba.

      • 0 2

      • Te gdańskie, gdyńska i słupska nie zmieniły się od ich początku. Sopocka ze Starogardu była zmieniona dobrze ponad rok temu jak nie dwa. Widziałem ich pod Zblewem niedawno ;)

        • 0 0

      • znałam takich chojraków jak ty ,wąchają kwiaty od spodu

        • 1 1

  • miałam okazję poznać (2)

    w zeszłym tygodniu miałam okazje spotkać Panów osobiście.
    Tanio nie było :)

    • 4 1

    • Trzeba było nie cisnąć (1)

      • 1 2

      • Ale to oni płacili jej za obsługę po królewsku :)

        • 1 1

  • Numery rejestracyjne

    I wszystkie numery rejestracyjne nieoznakowanych radiowozów podane na tacy. brawo trojmiasto.pl

    • 0 1

  • Blachy

    Fantastycznie uwidocznione na zdjęciach numery rej. To auta operacyjne? Brawo.

    • 1 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Co oznacza skrót KM?

 

Najczęściej czytane