• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Polisa OC dla "anglika" o 200 proc. droższa?

Michał Jelionek
2 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Planujesz sprowadzić "anglika" do Polski? Musisz liczyć się z wysokimi składkami ubezpieczenia OC. Planujesz sprowadzić "anglika" do Polski? Musisz liczyć się z wysokimi składkami ubezpieczenia OC.

Od połowy sierpnia miłośnicy "anglików", czyli samochodów z kierownicą po prawej stronie, mogą w pełni legalnie zarejestrować takie auto w Polsce. Nowe przepisy budzą skrajne emocje. To również poważna zagwozdka dla zakładów ubezpieczeniowych, które nie do końca wiedzą, jak rozwiązać ten problem. Niektóre ubezpieczalnie czekają na rozwój sytuacji, inne już teraz drastycznie podniosły stawki polis dla takich aut.



Czy stawki polis OC dla "anglików" powinny być dużo wyższe?

Dokładnie 15 sierpnia 2015 w życie weszły nowe przepisy zezwalające na pełnoprawne zarejestrowanie w naszym kraju samochodu z kierownicą po prawej stronie. Przypomnijmy, że warunkiem otrzymania polskich tablic jest wprowadzenie kilku modyfikacji. Drobne zabiegi dotyczą odpowiedniego dostosowania reflektorów oraz tylnego światła przeciwmgielnego. Właściciel "anglika" musi również przerobić lusterka wsteczne oraz zamontować prędkościomierz wyskalowany w kilometrach, a nie w milach na godzinę. Po takich zmianach auto nie powinno mieć problemów z pozytywnym przejściem badań technicznych, które również są wymagane.

Nie jest tajemnicą, że poruszanie się "anglikiem" w kraju, w którym obowiązuje ruch prawostronny jest bardzo skomplikowane i niesie ze sobą zdecydowanie większe ryzyko spowodowania wypadku drogowego.

- Właściciele tzw. "anglików", czyli samochodów z kierownicą po prawej stronie, w naszej ocenie powinni płacić wyższe ubezpieczenia. Wynika to z dużo większego ryzyka na drodze. Taki pojazd przed wyprzedzaniem na drodze dwukierunkowej musi się znacznie wychylić, nawet 70 proc. auta może się znaleźć na przeciwległym pasie. Dla porównania, przy samochodzie z kierownicą po lewej stronie jest to około 20 proc. - tłumaczy Paweł Boryczka, dyrektor Departamentu Ubezpieczeń Komunikacyjnych Uniqa.
Czytaj także: Od 15 sierpnia zarejestrujesz "anglika"

Dlatego też, wielu ekspertów - jeszcze przed wprowadzeniem nowych przepisów - liczyło, że ubezpieczalnie wprowadzą bardzo wysokie stawki polis OC, które z kolei będą skutecznie odstraszać Polaków przed masowym ściąganiem dużo tańszych aut z Wielkiej Brytanii. Uniqa jako jeden z pierwszych zakładów ubezpieczeniowych wprowadziła drastyczne zwyżki dla miłośników "anglików".

- W taryfie Uniqa w ubezpieczeniu OC dla pojazdu z prawostronnym układem kierowniczym stosuje się 200-procentową zwyżkę składki. Z kolei dobrowolne ubezpieczenie AC jest dla takich właścicieli aut w ogóle niedostępne - dodaje Boryczka.
Zwyżki już teraz wprowadza również m.in. PZU.

- PZU wprowadziło zwyżkę składki w polisach "anglików" o około 50 proc. W miarę gromadzenia danych o ubezpieczeniach tych samochodów - będziemy na bieżąco weryfikować tę stawkę - wyjaśnia Agnieszka Rosa z zespołu prasowego PZU.

Jak się okazuje, nie tylko wysokie ryzyko spowodowania wypadku w ruchu prawostronnym ma wpływ na podniesienie stawek OC. Ubezpieczalnie patrzą również na inne aspekty.

- Podejrzewamy również, że te pojazdy mogą być częściej używane w krajach o ruchu lewostronnym, w których odszkodowania są wyższe niż u nas. Polacy, którzy zarabiają na Wyspach będą mogli kupić tam samochód, zarejestrować go w Polsce i nabyć do niego tańsze, polskie OC, a następnie korzystać z niego np. w Anglii. Formalnie jest to możliwe przez pół roku, bo potem lokalne przepisy każą zarejestrować pojazd w Wielkiej Brytanii, ale nie wiadomo, jak skuteczna jest kontrola tego obowiązku. Dodatkowo, nie bez znaczenia jest to, że te samochody wymagają niestandardowych części w razie naprawy, często trudno dostępnych w Polsce, co podwyższa koszty - dodaje Rosa.
Wiele ubezpieczalni nie do końca wie jak ugryźć temat "anglików", bo tak naprawdę takich samochodów po polskich drogach jeździ wciąż bardzo mało i ciężko jest oszacować realne zagrożenie tychże aut w ruchu prawostronnym. Dlatego - póki co - wiele ubezpieczalni będzie indywidualnie rozpatrywać każdy wniosek. Niektóre zapowiadają bardziej skrupulatną obserwację polskich dróg, ale również posiłkowanie się na statystykach innych krajów.

- Na tę chwilę nie zmieniamy taryf. Planujemy dokładnie monitorować nasze drogi, ale również to, co dzieje się w innych krajach. Będziemy obserwować szkodowość tych aut i na tej podstawie wprowadzać ewentualne korekty. Oczywiście nie wykluczamy podniesienia tych stawek - tłumaczy Marek Baran z Link4.

Opinie (118) 5 zablokowanych

  • Bez kozery należałoby podnieść o 500 %,żeby zniechęcić (7)

    sprowadzania sztrucli,a tym samym zadbamy o bezpieczeństwo na drogach. Nie dalej,jak parę dni temu widziałem takiego "anglika" (kierowca był sam),który kombinował,jak wyprzedzić ciężarówkę. Ludzie,to była zgroza !!!

    • 101 5

    • Wszystko cacy ale czy powypadkowe.... (2)

      szroty sprowadzone np. z Niemiec są bardziej bezpieczne?

      • 5 1

      • (1)

        przynajmniej ma kierownicę po prawidłowej stronie

        • 6 1

        • tak

          I nie mają hamulców i oleju w teleskopach :D

          • 0 0

    • bzdury

      Żal d*pę ściska, co nie?
      Najlepiej, żeby wszyscy płacili jak najwyższe mandaty, żeby było jak najwięcej radiowozów, fotoradarów i jeszcze kurka ubezpieczenie podwyższyć, żeby się komuś nie żyło zbyt dobrze - powiedział właściciel Golfa trójki. Wieśniak, który ze swojej wiochy wyjeżdża tylko Ursusem.

      • 0 0

    • Nie mogłem wyprzedzić tej ciężarówki bo ciągle zajeżdżałeś mi drogę , czy ty pijany jeździsz za kółkiem ? To dozwolone w polsce?

      • 0 0

    • (1)

      Masz anglika - nie wyprzedzasz!

      • 20 1

      • Zgadzam się.

        Obawiam się jednak, że młodzi gniewni mistrzowie kierownicy, mają inne zapatrywanie w tej sprawie. Mówiąc wprost mają/będą mieli to w d00pie

        • 15 1

  • (4)

    Wyzsza stawka OC nie zwroci zycia osobie ktora straci je przez "anglika" ktory chce wyprzedzic na dwukierunkowej i wychylajac sie jedzie praktycznie na czolowke.
    Boje sie o swoje bezpieczenstwo na drodze i jestem PRZECIWNA mozliwosci rejestrowania "anglikow" w polsce.

    • 75 9

    • facet28

      To nie wychodź z domu.

      • 0 0

    • zostan w kuchni

      • 0 0

    • A zwraca życie osobie, która straci życie przez "normalny" samochód???

      • 2 0

    • Bo jesteś tępa jak moja koleżanka z podstawówki. A ja zabraniam tobie wychodzenia z domu paszczurze jeden bo straszysz mi dzieci i to jest bardzo niebezpieczne.

      • 0 3

  • Lusterka? (1)

    Co za debil to napisał jeśli zmieni lusterka to nic nie będzie widział bo kierowca siedzi po prawej stronie !!!!!

    • 2 0

    • he

      może myśli ze chodzi o zmianę żeby szklem do przodu założyć...

      • 0 0

  • co to jest 200zł (5)

    Drodzy Panowie i Panie ,,, co daje podniesienie OC o 200zł skoro jest to opłata jednorazowa, a różnice w cenie samochodu z kierownicą po prawej i lewej stronie to np w przypadku citroena c5 z 2010 roku - 25-30 tysięcy, szwagierka kupiła w Angli w przeliczeniu na PL za 16tyś złotych, w PL taki model i wersja ok 35-45 więc 200zł nic tu nie zmieni

    • 3 13

    • 200% a nie zł

      O!

      • 0 0

    • 200%, nie 200zł.

      A to już chyba coś zmienia. Nieprawdaż?

      • 1 0

    • nie wiem czy wiesz, że to można sprawdzić w internecie (1)

      wpisałem c5 2010 UK - wyszło PONAD 6tysiecy funtów, to ponad 36.000PLN
      w pisałem c5 2010 (polska) - wyszło 34.000PLN

      • 4 0

      • bo to szwagierka była... super okazja od dziadka, który co niedziele do parku z rodziną jechał

        • 0 0

    • Doczytaj.

      Nie 200zł tylko 200% !!

      • 8 0

  • Zwykłe brednie

    Po pierwsze anglikiem można zupełnie bezpiecznie robić wszystkie manewry na drodze - jak ktoś nie potrafi to po prostu niech nie kupuje sobie takiego auta jeśli jest zbyt słabym kierowcą, przymusu nie ma.

    Po drugie mam anglika zarejestrowanego legalnie w PL już od kilku lat (to nie prawda że to nowość), jeżdżę nim głównie po mieście gdzie kierownica po prawej sprawdza się nawet lepiej (wysiadasz od chodnika).

    Nie ma żadnego zagrożenia z tym związanego, zresztą angliki są legalne we wszystkich krajach UE i nigdzie nie ma żadnej zwiększonej wypadkowości.

    • 0 1

  • A ile tych anglików zarejestrowano? (2)

    Nigdzie nie mogę znaleźć takiej informacji. Ani jednego też na polskich tablicach jeszcze nie widziałem.

    • 3 1

    • (1)

      bo rejestrują od 1.5 ty dopiero, kolego spostrzegawczy....

      • 0 0

      • Wiem, że od 1,5 tyg. i chcę wiedzieć, ile "anglików" zarejestrowano przez ten czas.

        • 1 0

  • (4)

    I bardzo dobrze. Takie auto na drodze przy manewrze wyprzedzania ciężarówki to duże prawdopodobieństwo czołowego zderzenia.

    • 65 4

    • prosze poczytać statystyki, angliki sa bezpieczniejsze, w angli jest znaczniej mniej wypadków niż w polsce (2)

      • 3 1

      • Ale w anglii jest ruch lewostronny ds! To nie ma nic wspólnego z położeniem kierownicy

        • 0 0

      • Moze dlatego, że tam mentalność jest inna? I jest ruch lewostronny, co pozwala bezpiecznie jeździć samochodem z kierownicą po prawej stronie.

        • 1 0

    • cwaniaczki-zmywaczki już nakupowały sztrucli beem od murzynów w Croydon i teraz będą wyprzedzać kombajny telepatycznie :) peszek, że ci taki wyjedzie i popełni samobójstwo z twoim współudziałem....

      • 11 1

  • jakoś w Anglii to nie przeszkadza tylko w Polsce jak zwykle robią problemy (7)

    • 17 112

    • (1)

      Widzisz ile dostałeś negatywów? wiesz dlaczego? bo mentalnie nasze społeczeństwo jest niestety jak za czasów średniowiecza , za chwilę będą chcieli wieszać i palić kierowców z kierownicą po innej stronie. Zwyczajnie się boją bo nie mają bladego pojęcia o kierowaniu autem.
      Dla każdego normalnego kierowcy zmiana kierownicy może stanowić problem tylko przez pierwszą chwilę , poźniej każdy radzi sobie doskonale. Poruszam się samochodami z kierownicą po lewej jak i prawej stronie, ba nawet po środku i powiem tylko jedno. Na drogach gdzie jest bardzo wąsko lepiej mieć akurat kierownicę po drugiej stronie... a dlaczego ?? bo łatwiej i bezpieczniej można się przyklejić do pobocza. A teraz najważniejsze. Kierowcy samochodów ciężarowych jeżdżą po całym kontynencie. I co ? jak wyglądają statystki ??? ano wogóle nie wyglądają bo kierownica po drugiej stronie nie powoduje niebezpieczeństwa na drodze powoduje je,...... UWAGA : człowiek ! dziękuję

      • 6 3

      • Kierowcy tirów to nie argument.

        Kierowca tira widzi drogę przed sobą ponad innymi niskimi pojazdami. A jeżeli zdarzy mu sie jechać za ciężarówka lub innym tirem to po prostu sie do niego przykleja i nie próbuje wyprzedzać.

        • 1 3

    • Dowcip dobry. (2)

      Ale temat niestety mało śmieszny w perspektywie tych samochodów na naszych drogach.

      • 28 4

      • Nie zdziwi mnie, jeśli on tak na powaznie... (1)

        • 3 2

        • No pewnie, że na poważnie

          tylko Wy nie zrozumieliście. Chodzi o to, że w Wielkiej Brytanii czy Irlandii nie przeszkadza, że ktoś kieruje samochodem z kierownicą po lewej stronie. Można takie auto zarejestrować a ubezpieczenie w większości firm jest praktycznie identyczne jak na "anglika". Ta polska nowość jest również normalna dla całej reszty Europy gdzie samochody RHD można rejestrować od dawna. Po Francji czy Hiszpanii jeździ mnóstwo "anglików", i to nie tylko po autostradach, i jakoś statystycznie auta te nie stanowią większego zagrożenia. Jak ktoś ma choć trochę rozumu to wyciągnie wniosek, że to nie w położeniu kierownicy jest problem tylko w zachowaniu kierowców. Oczywiście Polacy obwinią za wypadki "angliki", "sztrucle", dziury w drodze, drzewa na poboczu, Tuska i Kopaczową oraz okupanta z Brukseli ale nie polską husarię za kierownicą.

          • 5 1

    • Kolega KPI?

      Żartowniś. No i wygląda na totalny brak wiedzy o ruchu drogowym i elementarnych zasadach prowadzenia aut. Może motocyklista?

      • 3 1

    • W Anglii to raczej pomaga :)

      • 18 1

  • Ma żal do UE i jestem pełen obaw. (10)

    Tyle mówią o bezpieczeństwie, normach, ochronie pieszych, kierowców, kosztach leczenia, zapobieganiu, ... Wydają normy do wszystkich aspektów naszego życia. A tu nagle cała polityka bezpieczeństwa bierze w łeb bo wolny rynek ważniejszy. I nie dość że w Polsce jeździ b. dużo "sztrucli" a nie samochodów, to te z kierownicą po prawej stronie na pewno nie poprawią bezpieczeństwa na polskich drogach. Żal.

    • 106 10

    • (3)

      G*wno prawda !!!!!!!
      wystarczy używać mózgu !!!!!
      jestem zatrudniony w brytyjskiej firmie, prowadzę jej oddział w gdańsku, mam służbowego mondeo z kierownicą po prawej stronie. 3 tygodnie spędzam w polsce, tydzień na wyspach, praktycznie do drugi pobyt w uk jest samochodem bo po drodze odwiedzam oddziały w niemczech i franci i samochodem jest wygodniej. Pracuję tak 4 lata, jeżdżę samochodem angielskim, robię ok 120tys km rocznie z czego 75% w pl i jeszcze nie spowodowałem żadnej niebezpiecznej sytuacji, niezależnie czy w mieście, na trasie czy autostradzie. Ale żeby tak było trzeba używać głowy nie tylko do jedzenia. Trzeba umieć przewidywać sytuacje i możliwe zachowania innych użytkowników drogi - kierowców i posiadaczy prawa jazdy i myśleć. To naprawdę nie boli. I nie widzę żadnego problemu z poruszaniem się samochodem z kierownicą po prawej stronie. A wszyscy przeciwnicy tego pomysłu zapewne nigdy nie siedzieli nawet w takim samochodzie. Jakoś w uk można bez problemu zarejestrować i poruszać się samochodem z kierownicą po lewej stronie i nikt nie robi z tego problemu.

      • 3 4

      • Nie każdy jest taki bystry (1)

        Sam byłem świadkiem zdarzenia kiedy grupa debili jadąc autem na angielskich blachach nie mogąc wyprzedzić grupy jadących prawidłowo wyprzedzali po prawej stronie pasem awaryjnym.Niestety nie wszystkich obdarzono rozumem.

        • 3 0

        • Tacy są zagrożeniem bez względu na to co prowadzą

          Może to być nawet taczka a i tak będą niebezpieczni dla innych użytkowników dróg.

          • 4 1

      • Sam napisałeś że trzeba używać głowy

        To jest warunek dyskwalifikujący dla normalnego rozkładu tej populacji

        • 7 0

    • (1)

      cebulom w anglikach powinno się przyklejać naklejki 'UWAGA ! jestem burakiem i jeżdżę autem z kierownicą po prawej stronie'

      • 9 0

      • Niedługo wystarczy samo "Kaszebe"

        • 3 1

    • "Sztrucli"??? To rodzaj ciasta drożdżowego...

      • 0 1

    • (2)

      Bo w UE założyli że ludzie w PL będą się zachowywać jak w innych krajach Europy. To znaczy sprowadzać terenówki albo youngtimery a sporadyczne przypadki rejestracji zwykłych samochodów są bez znaczenia bo ludzie jeżdżą zgodnie z przepisami a i potrafią sami odpowiedzialnie ocenić ryzyko.

      Nie potrafi do nich dotrzeć że typowy kaszub czy zapity góral za paska w tedeiku tańszego o 5 koła sprzedałby własną matkę do burdelu. A za ocenę ryzyka wystarczy mu przepis - że nie jest zabronione.

      • 33 0

      • (1)

        a wiec piszesz ze na zachodzie wszyscy jezdza zgodnie z przepisami i nie ma wypadkow? a te poobtlukiwane auta z kazdej strony ktorych pelno w miastach to pewnie zasluga glupich polakow co to na zachod przyjechali....

        • 4 12

        • Odróżniasz kolizje od wypadków? To też jest nie do pomyślenia na polskiej wsi żeby jeździć poobtłukiwanym samochodem jak w Hiszpanii.

          • 4 0

  • ale wiecie skad ten problem się nagle pojawił? (9)

    bo pare lat temu (bodaj 6), jakis nawiedzony idiota w Polsce chciał sobie jeździć samochodem, który sprowadził z UK ale nie chciał go przerabiać

    Zaskarżył więc Polske do strasburga - no i to jest właśnie efekt skargi pieniacza z Polski

    • 15 1

    • Polaki buraki cebulaki (1)

      ... tyle Wam powiem tylko! Narzekacie a co najwyżej w Ustce na wakacjach byliście swoimi Passatami z 800 tys km! Pora wyjechać z tego kraju....

      • 1 2

      • wyjedź, posmakuj tego miodu za granicą. Wtedy możemy pogadać jak równy z równym.

        • 0 0

    • bardzo dobrze zrobił (3)

      To Państwo niszczy nas ludzi - wiec trzeba z nim tak samo postepowac bo niedlugo bedziemy tylko jak neiwolnicy co łożą na tą hydre ktora nam tylko szkodzi i wymysla coraz wiecej zakzów.

      • 1 6

      • jak wperniczy ci sie 'anglik' czołowo, bo nie będzie miał dobrej widoczności, to bedziesz zadowolony (2)

        wiesz dlaczego na tym kontynencie jeździ sie po prawej (bez wyjatku), a dlaczego w Indiach czy japonii po lewej?

        bo tak jest bezpiecznie

        nie udawaj madrzejszego od kury

        • 4 0

        • Spytaj sie Anglika czy bezpiecznie jest po lewej czy prawej - ciekawe co ci powie (1)

          Anglia i anglicy osiagneli w zyciu znacznei wiecej niz polaki. Wiec predzej uwierze w to co mowia ludzie ktorzy znacznie wiecej jako naród osiagneli niz my polaki.

          • 0 4

          • Jeżeli uważasz że osiągnięciem jest łupienie przez setki lat innych nacji no to nie masz racji.

            • 3 1

    • (1)

      ten pieniacz to Grzegorz Dorobek z Kielc, który walczył o to co mamy teraz niestety. Walka zajęła mu około 10 lat, więc jego furmanka straciła już na wartości chyba 100% ale czereśniak dopiął swego.

      • 6 1

      • brawo - popieram Pana Grzegorza Dorobka

        Twarde prawo ale prawo - Polska nie może łamac prawa unijnego i robic cos wbrew. Nam kaze sie przestrzegac dokladnie i za kazde przwienienei wysoka kara .

        • 0 5

    • no to niedługo pieniacz z londyńskiego zmywaka będzie miał sporo ofiar wypadków na sumieniu

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Ile maksymalnie punktów karnych za jedno wykroczenie może otrzymać kierowca?

 

Najczęściej czytane