• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Polonez wśród rajdowej elity

Bawo,Mart,Ps
12 października 2012 (artykuł sprzed 11 lat) 

Czy będzie szybszy od Porsche 911 czy Lancii Stratos? Polonez 2000 Rally reprezentuje nas w San Marino.



Legendarne marki, legendarni kierowcy, mało który bez tytułu mistrza świata. A wśród nich, na szutrowych drogach San Marino, Polonez. I to niezwykły.



San Marino uważane jest za najstarszą republikę świata. Jest także jedynym, pozostałym do dziś, włoskim miastem - państwem. To tu od dziewięciu lat odbywa się niezwykła impreza - San Marino Rally Legend. Najjaśniejsza Republika gości rajdową plejadę samochodów, które powstawały od lat 60. do końca lat 90. Przez kilka październikowych dni w San Marino można spotkać utytułowanych kierowców i ekscytujące, rajdowe legendy - Lancie, Porsche, Peugeoty, a także Skody czy... Poloneza.

W tegorocznej, dziesiątej edycji rajdu, która właśnie wystartowała w San Marino (impreza potrwa od 11 do 14 października), wśród 150 załóg, startuje Polonez 2000 Rally.

To samochód z niezwykłą historią. W latach 80. zdobywał punkty w rajdowych mistrzostwach świata. 2000 Rally miał m.in. czterogaźnikowy, 180-konny silnik Fiata, ceramiczne hamulce od Porsche 911 RS czy specjalne felgi ze stopu magnezowego. Niestety, do naszych czasów nie przetrwał żaden egzemplarz samochodu.

Utytułowany polski kierowca rajdowy, Piotr Zaleski, postanowił wiernie zrekonstruować ten samochód od podstaw. Swój pomysł zrealizował w 2003 roku. Po kilkuletnich startach w przeróżnych rajdach, Polonez się po prostu wyeksploatował. W tym roku powstał nowy egzemplarz, który w tej chwili pokazuje na co go stać w elitarnym gronie innych uczestników Rally Legend. Pilotem Piotra Zaleskiego jest Tomasz Chmiel.

Bawo,Mart,Ps

Opinie (28)

  • Patrząc na zdjęcia,

    aż słychać cicho cykającą haldę, wyjącą kolotę, czuć spaloną "coca colę" i dymek z TB 15. Połączenie zegarów z Łady, VDO wyjętych z VW i plexi z tyłu i po bokach, no i 132 pod machą z Weberami, szpera i ATS-y. 30 lat temu to był klucz do rządzenia na OS-ach. A dziś Pana auto sprawia nam radość, bo odmładza nas staruszków o 30 lat. Brawo Panie Piotrze. Aaa, wlew oleju na łańcuszku, żeby nie zgubić. Pamiętacie?

    • 2 0

  • No bez kitu... (1)

    Wyglądem przypomina VV golf II po tuningu :)

    • 0 5

    • golf . . .

      . . . to Ci babcia może zrobić na drutach - taki z różowy z gruszką zieloną. Z wyglądu przypomina rajdowego poloneza nic innego.

      • 2 0

  • klasa

    Klasa sama w sobie!!! Życzymy powodzenia dla Pana Piotra

    • 0 0

  • Gratulacje

    Ten polonez to coś niesamowitego. Zacząłem się interesować historią Poloneza i jestem w pozytywnym szoku że mieliśmy taką rajdówke która nas reprezentowała w Świecie i dawała tyle nam szczęścia. Szkoda tylko że nie przetrwał żaden model. Dziękuję takim ludziom jak Piotr Zalewski i Tomasz Chmiel którzy nie zapomnieli i odbudowali to piękne cacko i nim startują w rajdach legend pokazując że Polonez może jeszcze dużo, może w przyszłości będzie nowa odsłona tej kultowej wyścigówki.Ściskam dłoń Panie Piotrze i Panie Tomaszu i życzę sukcesów.

    • 0 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Ile autobusów elektrycznych dotarło do Gdańska w 2022 roku?

 

Najczęściej czytane