• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Polscy kierowcy nie lubią odpoczynku w podróży?

mJ
6 lipca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Zmęczenie za kierownicą bywa bardzo niebezpieczne. Zmęczenie za kierownicą bywa bardzo niebezpieczne.

Jak wynika z badania przeprowadzonego na zlecenie firmy Kongsberg Automotive, w którym udział wzięło blisko tysiąc respondentów - polscy kierowcy prowadzą swoje samochody bez wytchnienia. Czy faktycznie nie przepadamy za dłuższymi przerwami w podróży?



Policyjne statystyki nie kłamią, tylko w ubiegłym roku na polskich drogach doszło do 27 307 wypadków z winy kierujących pojazdami (co stanowi blisko 83 proc. ogółu), w których śmierć poniosło 2010 osób. 549 incydentów drogowych spowodowanych było zmęczeniem lub zaśnięciem kierowcy. W tych zdarzeniach zginęło 85 osób a 864 zostało rannych.

- Według światowych badań kierowca, który zapada w mikrosen przy prędkości 110 km/h i traci świadomość na trzy sekundy, przejedzie w tym czasie aż 100 metrów. Normy dla kierowców zawodowych podają, że dzienny okres prowadzenia pojazdu to nie dłużej niż dziewięć godzin na dobę i tego powinniśmy się trzymać. W przypadku złych warunków albo braku komfortu - nawet te dziewięć godzin może okazać się zbyt długie - podkreśla Krzysztof Hauk, Dyrektor Generalny Kongsberg Automotive.
Z przeprowadzonego badania można wyciągnąć kilka ciekawych wniosków.

Jak się okazuje, blisko połowa badanych podczas długiej podróży samochodem robi sobie przerwę rzadziej niż co trzy godziny. Tylko co 10-ta osoba przyznała, że zatrzymuje się już po jednej godzinie jazdy autem. Co czwarty kierowca planuje postój w połowie wyznaczonej do pokonania trasy. Z kolei 5 proc. respondentów przyznało, że może prowadzić pojazd przez cały dzień lub całą noc, bez przerwy.

Według raportu, ponad połowa Polaków gotowa jest kontynuować podróż już po niespełna 15-minutowym odpoczynku. Średnio co piąty kierowca twierdzi, że rusza w drogę już po 10 minutach wytchnienia. Prawie co czwarty kierujący na zregenerowanie sił przeznacza pół godziny, a zaledwie 3 proc. badanych urządza sobie dłuższe, bo około godzinne przerwy (w większości są to mężczyźni pomiędzy 35 a 44 rokiem życia).

Aż 92 proc. badanych twierdzi, że zmęczenie za kierownicą jest istotną przyczyną powodowania wypadków. Najczęściej występującymi rodzajami wypadków i kolizji drogowych będących następstwem zmęczenia kierowców są: najechanie na przeszkodę (np. drzewo, latarnia), zderzenie czołowe z innym pojazdem oraz dachowanie.

- Jeśli czujemy się zmęczeni, to z całą pewnością nie powinniśmy rozpoczynać podróży. A jeśli złapie nas zmęczenie w trasie - skorzystajmy z najbliższego MOP-u [miejsce obsługi podróżnych - przyp. red.] lub poszukajmy noclegu. Nadrabianie straconego w korkach czasu również nie ma sensu. Planujmy podróże tak, aby omijać wąskie gardła i przejazdy przez miasta w godzinach szczytu. Odpoczynek za "kółkiem" powinniśmy robić co mniej więcej trzy godziny. Wszystko zależy od kilku aspektów, m.in. warunków atmosferycznych, naszego wyspania czy najedzenia - tłumaczy Radosław Ciepliński ze szkoły bezpiecznej jazdy EnjoyDriving.
Zdecydowanie najwięcej incydentów drogowych oraz niestety ofiar (42 proc.) policja odnotowuje w miesiącach letnich - czerwcu, lipcu i sierpniu. Wiąże się to przede wszystkim z lepszymi warunkami i wydłużaniem czasu jazdy przez kierowców. Eksperci alarmują - wybierając się w długą wakacyjną podróż powinniśmy planować postój co najmniej co trzy godziny.

mJ

Miejsca

Opinie (41)

  • Polski kierowca nie odpoczywa

    Polski kierowca toczy bój na drodze, kto pierwszy to lepszy. Niestety codzienna obserwacja zachowań polskiego kierowcy jest dramatyczna , można to zaobserwować np: na obwodnicy, kiedy taki kolega z TDI 1,4 tnie na przełaj a i tak się spotka ze mną po chwili na skrzyżowaniu, ale potem taki kolega krzyczy że paliwo drogie itp. Poza tym taki kolega powinien się przejechać np: do Holandii gdzie kultura jazdy jest najlepsza a nie tylko kierunek Kościerzyna Gdańsk

    • 16 1

  • Fakt jest taki,że pijany lub śpiący wychodzi z większości wypadków bez szwanku (2)

    gdyby tak wszyscy jeździli pijani ?? wniosek prosty :)

    • 3 0

    • Zgadzam sie

      Dlatego jest za 0.5

      • 3 0

    • Wokol tylu pijanych kierowcow

      Dlatego dla kurazu przed wyjsciem z domu wypijam setke

      • 0 1

  • Prócz informacji dot. zlecającego badanie, wypadałoby podać, która firma je przeprowadziła. Jeśli jej metodologia stoi na podobnym poziomie co wykresy, to słabo to widzę. Tylko trzy wykresy, a każdy z innej parafii (do tego officeowy standard), zastosowane złe typy wykresów do charakteru danych, brak sortowania + błędy w tytułach. Ktoś się nie popisał

    • 5 1

  • tu gdzie mieszkam można mieć 0,8 promila,
    nigdy nie widziałem nawet stłuczki,
    dziwne.

    • 8 1

  • Samochodem jezdze do odleglosci +- 100 km (1)

    A wiecej to tylko PKP IC lub EC, i caly czas tylko odpoczynek.

    • 2 3

    • Z zona, dwojka dzieci, psem, rowerem, kajakiem czy co tam kto bierze.
      Niech kazdy jezdzi czym lubi i co w danym momencie jest najlepsze.
      Tylko z rozsadkiem

      • 3 0

  • W zeszłym roku jechaliśmy do Anglii i z powrotem autem. Podróż praktycznie 24 h łącznie z promem. Masakra. Mimo dwóch kierowców wszyscy byliśmy padnięci. Postoje częste, ale po 10-15 min. Najlepsze były Niemcy nocą - prawie pusto i można gnać. Tam sie nadrabia stracony czas ;) W tym roku wybraliśmy już samolot, półtorej godziny i po wszystkim ;)

    • 7 0

  • bez przesady z tymi statystykami, żadna nie pokazuje ile rzeczywiście godzin łącznie trwała podróż,

    jeśli ktoś jedzie z Gdańska do W-wy to pewnie zrobi 1 max 2 przerwy i wystarczy,
    jak ktoś jedzie do Lublina to może z max 3 i wystarczy,

    a te statystyki a raczej sformułowania w nich zawarte, to sugerują że wszyscy nasi kierowcy to muszą po kilkanaście godzin jeździć w jednej podróży

    • 2 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Patrol to terenówka marki:

 

Najczęściej czytane