- 1 Od soboty spore utrudnienia na A1 (57 opinii)
- 2 Mamy najdłuższą estakadę w Polsce (72 opinie)
- 3 W sobotę półmaraton, zmiany od piątku (206 opinii)
- 4 Apel policji do kierowców aut i motocykli (63 opinie)
- 5 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (256 opinii)
- 6 Będzie łatwiej zaparkować na Świętojańskiej (358 opinii)
Południe Gdańska: ulice jak labirynt
Ulice na Południu Gdańska, wzdłuż których wyrastają co rusz nowe budynki mieszkalne, przypominają labirynt. Jedne z drugimi często wcale się nie łączą. A układ drogowy powinien wyglądać jak połączona sieć, dzięki czemu, bez zbędnego krążenia, można byłoby dojechać do każdego miejsca - uważa pan Damian, nasz czytelnik.
Oto jego spostrzeżenia:
Niestety wszystkie sprawiają wrażenie budowanych w oderwaniu od szerszego spojrzenia na rozwój dzielnicy i miasta. Są chaotyczne.
Magistrat nie zapanował nad urbanizacją południa Gdańska i nadal nic w tym kierunku nie robi. Infrastruktura drogowa nie nadąża za przyrostem liczby ludności. Południowe dzielnice są niczym labirynt Minotaura.
Piechotą kilkaset metrów, autem 2,6 km
Weźmy pod lupę okolice ulic Havla, Świętokrzyskiej, Jabłoniowej i Niepołomickiej. Dojście pieszo od kościoła na Ujeścisku do Szkoły Podstawowe to około kilkaset metrów. Dojazd samochodem to około 2,6 km (sic!) lawirowania różnymi zakorkowanymi ulicami. Dzielnica jest pełna barier.
W ostatnim czasie miasto połączyło wreszcie Ujeścisko z Lawendowym Wzgórzem [za sprawą nowego fragmentu ul. Piotrkowskiej - dop. red.]. Nadal brakuje jednak normalnego połączenia z al. Havla i z ul. Świętokrzyską.
Miasto obiecało mieszkańcom Ujeściska ulicę Nową Warszawską. Niestety obietnicy nie dotrzymało. Podobno zabrakło na to pieniędzy.
Choć można było rozważyć różne opcje. Ot, choćby ulicę jednopasmową, jednokierunkową, która byłaby sterowana światłami. W czasie porannego szczytu komunikacyjnego wyjazd z osiedla, a w czasie popołudniowego szczytu komunikacyjnego wjazd na osiedle. Wystarczyłaby droga szerokości zbudowanej drogi dla rowerów. Zabrakło dobrej woli.
Można również połączyć ulicę Płocką z Człuchowską, łącząc obie części Ujeściska. Wówczas Nowa Warszawska nie byłaby tak konieczna. Niestety tu też wystarczyło wyłącznie na schody i drogę dla rowerów.
Brak przejazdu na wprost. Objazdem ponad 1 km
Przy okazji ulicy Płockiej... czy ktoś zwrócił uwagę na to, jaka to dziwna ulica? Żeby do niej dojechać z ul. Wilanowskiej przez al. Havla, trzeba przejechać autem 1,1 km (sic!). A przecież Havla i Płocką oddziela jedynie pas zieleni. Dodatkowo całe skrzyżowanie jest sterowane sygnalizacją świetlną, więc nic nie stoi na przeszkodzie, aby umożliwić przejazd na wprost.
Kolejny element naszego labiryntu. Ulice Lawendowe Wzgórze i Oliwkowa. Połączone stanowiłyby świetną oś komunikacyjną przez osiedla. Ale po co? Wiele realizacji osiedla to również labirynt, jak schody donikąd czy liczne ślepe uliczki.
Jest labirynt, powinna być sieć pajęcza
Czy nie można wymusić na deweloperach, by nasze ulice przypominały sieć pajęczą, a nie labirynt? Czy miasto nie powinno do tego dążyć? Kiedy szybciej dotrzemy do domu, jadąc labiryntem dróg, czy mając kilka zjazdów na osiedle z głównej drogi i sieć osiedlowych dróg, czy jeden zjazd na osiedle i labirynt dróg osiedlowych?
Halo! Czy ktoś nad tym w ogóle panuje?! W matematyce, ekonomii, logistyce czy w produkcji przemysłowej znane jest pojęcie wąskiego gardła. W naszym mieście pełno jest takich wąskich gardeł komunikacyjnych. Przy planowaniu przestrzennym Gdańska nieco bardziej zaawansowane narzędzia matematyczne chyba nie są używane.
Mniej autopromocji, więcej realnych działań
Okolice Niepołomickiej i Starogardzkiej. Tam to dopiero jest labirynt. Jedna wąska Niepołomicka i niesamowity przyrost liczby mieszkańców. Gdyby dzielnica była prywatną firmą i musiała przejść odbiory straży pożarnej, nikt by tego nie odebrał. Oby nigdy w południowych dzielnicach nie doszło do żadnej masowej katastrofy.
Miasto wydaje pieniądze na banery, ulotki, reklamowanie się, ale zapomina o podstawowych zadaniach, do których jest powołane. Czy ktoś z nas, jeżeli zarywa mu się podłoga w domu, myśli o malowaniu ścian, nowych dekoracjach? Każdy zacznie od tego, co najistotniejsze.
Czy w magistracie pracują ludzie, którzy mają całościową wizję rozwoju komunikacji w naszym wspaniałym Gdańsku? Mimo wszystko mam nadzieję, że tak.
Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.
Opinie (547) ponad 20 zablokowanych
-
2023-02-09 07:41
To jest problem całego Trójmiasta i pewnie kraju. Kompletnie zarzucono idee urbanizacji i planowania na rzecz wolnej amerykanki deweloperów i sektora prywatnego. Zamiast rozważnie i kompleksowo podchodzić do miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, radni uchwalają plany jak najmniej skonkretyzowane, na rękę deweloperom bo jakoś to będzie. Najwyżej po 10 latach wyrzeczeń, kredytów i słuchania marudzenia mieszkańców zbuduje się drogę lub tramwaj. Tak się nie buduje miasta spójnego i przyjaznego mieszkańcom tylko ułatwia życie deweloperom. Za co ostatecznie płacą wszyscy mieszkańcy miasta.
- 23 0
-
2023-02-09 07:35
Tutaj wychodzi tzw. zarządzanie miastem
Niestety mimo ewidentnych przykładów braku panowania nad Gdańskiem, a co gorsza braku wizji, tego, gdzie ma zmierzać, ludzie tu zamieszkujący wystrzelą w wyborach za władzuchną.
- 17 2
-
2023-02-09 07:30
Tak to jest kiedy prezydent miasta zajmuje się polityką zamiast zarządzaniem
- 22 3
-
2023-02-09 07:28
Nie da się
W Gdańsku
- 22 4
-
2023-02-09 07:27
Gdańscy urzędnicy są zajęci innymi kwestiami
Promocja, budowa niechcianych przejść dla pieszych, czy patologii w postaci drogi dla rowerów na Marynarki Polskiej przy Stoczni. Na realne usprawnianie funkcjonowania miasta i drogi już brakuje pieniędzy. Ile lat temu obiecano budowę Nowej Świętokrzyskiej? Pamiętacie studium budowy dróg na południu Gdańska z przed około 10 lat? Urzędnicy widocznie już zapomnieli, a mieszkanie maja w rzyci.
- 38 9
-
2023-02-09 07:16
Proponuję z buta.
- 11 10
-
2023-02-09 07:14
za co premie dla odów odpowiedzialnych zataka infrastukturę
premie dla urzedników za złe decyzje tak
beton i pozwolenai dla developerów tak
zero chęci rozwoju miasta i infrastuktury
powinno sie rozliczac urzędników
kasuja , cenzura działa - chyba trzeba bedzie zmienic portal !!- 24 2
-
2023-02-09 07:14
"Piechotą kilkaset metrów, autem 2,6 km"
No i tak przecież właśnie być powinno
- 37 19
-
2023-02-09 07:11
Smutek
Nic dodac nic ujac. To jest dramat na kolejne kilkadziesiat lat. Ale za to jestesmy miastem rownosci bez mowienia ale. Jak dla mnie wierchuszka do wymiany. Problem jest taki ze sie to nie stanie - wyborcy tego nie rozlicza.
- 36 5
-
2023-02-09 07:07
Kolejne waskie gardlo, brak polaczenia Jaworzniakow z Swietokrzyska, a wyjazd znacznie by sie usprawnil, nawet jesli mialby byc
Jednokierunkowy, trzeba tylko chciec cos zmienic.
- 72 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.