• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Południe Gdańska: ulice jak labirynt

Damian
9 lutego 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (547)
Zdaniem pana Damiana bolączką południa Gdańska są źle zaplanowane drogi, które nie tworzą powiązanych sieci, dzięki którym łatwiej można byłoby się poruszać po tej części miasta. Zdaniem pana Damiana bolączką południa Gdańska są źle zaplanowane drogi, które nie tworzą powiązanych sieci, dzięki którym łatwiej można byłoby się poruszać po tej części miasta.

Ulice na Południu Gdańska, wzdłuż których wyrastają co rusz nowe budynki mieszkalne, przypominają labirynt. Jedne z drugimi często wcale się nie łączą. A układ drogowy powinien wyglądać jak połączona sieć, dzięki czemu, bez zbędnego krążenia, można byłoby dojechać do każdego miejsca - uważa pan Damian, nasz czytelnik.



Oto jego spostrzeżenia:

Układ drogowy na południu Gdańska jest naprawdę źle zaprojektowany?

Organizm miejski wchłonął wioski i wioseczki graniczące z Gdańskiem. Nastąpiła i wciąż postępuje w nich gwałtowna urbanizacja. Wysyp blokowisk, osiedli, mniej lub bardziej udanych.

Niestety wszystkie sprawiają wrażenie budowanych w oderwaniu od szerszego spojrzenia na rozwój dzielnicy i miasta. Są chaotyczne.

Magistrat nie zapanował nad urbanizacją południa Gdańska i nadal nic w tym kierunku nie robi. Infrastruktura drogowa nie nadąża za przyrostem liczby ludności. Południowe dzielnice są niczym labirynt Minotaura.

Piechotą kilkaset metrów, autem 2,6 km



Weźmy pod lupę okolice ulic Havla, Świętokrzyskiej, Jabłoniowej i Niepołomickiej. Dojście pieszo od kościoła na Ujeścisku do Szkoły Podstawowe to około kilkaset metrów. Dojazd samochodem to około 2,6 km (sic!) lawirowania różnymi zakorkowanymi ulicami. Dzielnica jest pełna barier.

To tylko przykład: dojazd spod szkoły do kościoła, ale pokazuje, że brak wewnętrznych dróg utrudnia poruszanie się po Ujeścisku i wymusza nadkładanie drogi. To tylko przykład: dojazd spod szkoły do kościoła, ale pokazuje, że brak wewnętrznych dróg utrudnia poruszanie się po Ujeścisku i wymusza nadkładanie drogi.
W ostatnim czasie miasto połączyło wreszcie Ujeścisko z Lawendowym Wzgórzem [za sprawą nowego fragmentu ul. Piotrkowskiej - dop. red.]. Nadal brakuje jednak normalnego połączenia z al. Havla i z ul. Świętokrzyską.

Miasto obiecało mieszkańcom Ujeściska ulicę Nową Warszawską. Niestety obietnicy nie dotrzymało. Podobno zabrakło na to pieniędzy.

Choć można było rozważyć różne opcje. Ot, choćby ulicę jednopasmową, jednokierunkową, która byłaby sterowana światłami. W czasie porannego szczytu komunikacyjnego wyjazd z osiedla, a w czasie popołudniowego szczytu komunikacyjnego wjazd na osiedle. Wystarczyłaby droga szerokości zbudowanej drogi dla rowerów. Zabrakło dobrej woli.

Można również połączyć ulicę Płocką z Człuchowską, łącząc obie części Ujeściska. Wówczas Nowa Warszawska nie byłaby tak konieczna. Niestety tu też wystarczyło wyłącznie na schody i drogę dla rowerów.

Brak przejazdu na wprost. Objazdem ponad 1 km



Brak przejazdu na wprost na dużym skrzyżowania Havla-Wilanowska-Płocka sprawia, że kierowcy muszą nadkładać drogi. Brak przejazdu na wprost na dużym skrzyżowania Havla-Wilanowska-Płocka sprawia, że kierowcy muszą nadkładać drogi.
Przy okazji ulicy Płockiej... czy ktoś zwrócił uwagę na to, jaka to dziwna ulica? Żeby do niej dojechać z ul. Wilanowskiej przez al. Havla, trzeba przejechać autem 1,1 km (sic!). A przecież Havla i Płocką oddziela jedynie pas zieleni. Dodatkowo całe skrzyżowanie jest sterowane sygnalizacją świetlną, więc nic nie stoi na przeszkodzie, aby umożliwić przejazd na wprost.

Kolejny element naszego labiryntu. Ulice Lawendowe Wzgórze i Oliwkowa. Połączone stanowiłyby świetną oś komunikacyjną przez osiedla. Ale po co? Wiele realizacji osiedla to również labirynt, jak schody donikąd czy liczne ślepe uliczki.

Jest labirynt, powinna być sieć pajęcza



Kolejny przykład braku łącznika między wewnętrznymi drogami, który ułatwiłby przemieszczanie się z osiedla na osiedle. Kolejny przykład braku łącznika między wewnętrznymi drogami, który ułatwiłby przemieszczanie się z osiedla na osiedle.
Czy nie można wymusić na deweloperach, by nasze ulice przypominały sieć pajęczą, a nie labirynt? Czy miasto nie powinno do tego dążyć? Kiedy szybciej dotrzemy do domu, jadąc labiryntem dróg, czy mając kilka zjazdów na osiedle z głównej drogi i sieć osiedlowych dróg, czy jeden zjazd na osiedle i labirynt dróg osiedlowych?


Halo! Czy ktoś nad tym w ogóle panuje?! W matematyce, ekonomii, logistyce czy w produkcji przemysłowej znane jest pojęcie wąskiego gardła. W naszym mieście pełno jest takich wąskich gardeł komunikacyjnych. Przy planowaniu przestrzennym Gdańska nieco bardziej zaawansowane narzędzia matematyczne chyba nie są używane.

Mniej autopromocji, więcej realnych działań



Okolice Niepołomickiej i Starogardzkiej. Tam to dopiero jest labirynt. Jedna wąska Niepołomicka i niesamowity przyrost liczby mieszkańców. Gdyby dzielnica była prywatną firmą i musiała przejść odbiory straży pożarnej, nikt by tego nie odebrał. Oby nigdy w południowych dzielnicach nie doszło do żadnej masowej katastrofy.

Miasto wydaje pieniądze na banery, ulotki, reklamowanie się, ale zapomina o podstawowych zadaniach, do których jest powołane. Czy ktoś z nas, jeżeli zarywa mu się podłoga w domu, myśli o malowaniu ścian, nowych dekoracjach? Każdy zacznie od tego, co najistotniejsze.

Czy w magistracie pracują ludzie, którzy mają całościową wizję rozwoju komunikacji w naszym wspaniałym Gdańsku? Mimo wszystko mam nadzieję, że tak.

Damian

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Opinie (547) ponad 20 zablokowanych

  • Obawiam się, że jest już za późno na poprawę. (1)

    Gdyby plany robiono z głową przed budowaniem, to można było zrobić jeden duży plan na całe Południe z nowymi ulicami i nowym układem, następnie rozwijać infrastrukturę kawałek po kawałku bez pozostawiania pustych dziur pomiędzy. I zaczynać od tego co pod ziemią a potem dopiero budować. Teraz mamy zlepek rozsianych blokowisk bez żadnej logiki z pustymi polami pomiędzy.

    • 18 4

    • Niby tak

      Ale wówczas pewien kolekcjoner nie uzbierałby tyłu mieszkanek. Coś za coś.

      • 1 0

  • Mało tego, miasto finansuje Gazetę Wyborczą oraz TVN (1)

    Wojaże naszej królowej i jej podejrzane działania typu Zrowe love. Nie zajmuje się podstawowym obowiązkiem jak planowanie i realizowanie zadań zw. z infrastrukturą.

    • 6 4

    • A Tuska też i to przez PO drogi są takie wąskie.

      • 0 3

  • instruktaż rozmów na trójmiasto pl dla urzędników im. serdeczności: (6)

    "jest problem komunikacyjny, nie można dojechać samochodem" odp: "trzeba jeżdzić rowerem"
    "na mojej dzielnicy nie ma ścieżek rowerowych i są góry: odp "a pieszo nie łaska? miasto nie ma pieniędzy na ścieżki dla każdego"
    "pieszo za daleko, dzielnica jest rozległa" odp: chciało się tanich mieszkań na zad*piu, trzeba było zamieszkać w centrum
    "w centrum nie ma parkingów jest kiepski transport publiczny, są drogie mieszkania" : odp. "na zachodzie w centrach też są drogie mieszkania, jak cię nie stać na mieszkanie w centrum to zmień pracę i weź kredyt, co za roszczeniowe towarzystwo, pisowski troll, jak sobie nie umiesz poradzić, to twój problem"
    "mam dobrą pracę wybudowałm sie poza gdańskiem ale sprawy Gdańska są mi bliskie bo to moje miasto" odp "jak się wyprowadziłeś nie masz prawa się wypowiadać, zajmij się swoją Gdynią/Sopotem/Pruszczem/inną wiochą"
    "W Gdańsku są korki" odp "to przez blochosmrody GKA,/GDA/GWE, trzeba by postawić szlabany na wjeżdzie od razu by korki zmalały" "na całym świecie ogranicza się dostęp samochodów do do centrów miast"
    Ale jak się dostać do pracy skoro nie ma transportu publicznego odp: miasto nie będzie dla Ciebie budowało transportu publicznego, chciało się tanich mieszkań na jakichś Ujeściskach Morenach czy innym zad*piu, a teraz płacz"

    itd itp

    • 26 3

    • W punkt

      Opinia do wyróżnienia.

      • 2 1

    • No i co narobiłeś? (1)

      Teraz pracownicy magistratu zrobią sobie ściągi i przykleją na monitorach. :D
      Chociaż pewnie już takie dostają na każdej odprawie przed udaniem się na front walki internetowej z wkurzonymi mieszkańcami na forach indernetowych.

      • 10 1

      • No nie wiem, jak czytają tak jak Kidawa, to może być problem :DDD

        • 1 0

    • Dobre :D

      • 2 1

    • Idealne podsumowanie, kazdy maruda niech wybierze sobie odpowiednia odpowiedz od urzedu :D

      • 9 1

    • W sedno. Właściwie to można zrobić automat na forum z odpowiedziami. Wtedy trole wogóle nie musiałyby odpowiadać na wpisy. Mogłyby w spokoju obserwować jak odpowiedzi same się pojawiają i to mocno podbudowałoby ich ego. W tym czasie zamiast klepac w klawiaturę mozna poświęcić czas na coś bardziej pożytecznego, np. przesmarowac łancuch w rowerze lub łyknąć sojowego latte.

      • 8 1

  • 100% racji ale czy ktoś w Urzedzie Miasta to zauważy? Wątpię

    Efekt jest taki że wszyscy kurczowo cisną na drogę zbiorczą.
    Już czas stworzyć połączenia między osiedlami developerskimi - znaczna część terenu jest zabudowana i brakuje jedynie łączników. bajpasów. Obecny system jest korkogenny - wszyscy muszą dotrzeć do osi Świętokrzyska-Havla bo w inny sposób nie są w stanie się przemieścić czy "przeciąć" dzielnicy.

    • 3 1

  • (2)

    Nikomu, oprócz pana Damiana, nie jest potrzebna droga z kościoła do szkoły podstawowej. Chyba, że pan Damian to ksiądz katecheta, wtedy niech pan ksiądz ruszy tyłek i przejdzie te kilkaset metrów.

    • 4 14

    • Niektórzy widząc wyraz "kościół" dostają białej gorączki, przestają myśleć i kieruje nimi zaślepienie. Logiki w tym brak, więc logicznymi argumentami "ale to przecież dwa przykładowe, charakterystyczne obiekty z różnych części osiedla!" Nie trafi.

      • 4 1

    • Z kościoła czytaj mieszkańcy tego osiedla, na którym znajduje się kościół

      • 2 0

  • 701 i 900 metrów ... dwie trasy alternatywne między szkołą kościołem . (1)

    Naprawdę ? :) naprawdę jest to odległość konieczna do używania samochodu ? Współczuję .

    • 4 9

    • Kościół na Wielkopolskiej

      Tam z każdego okolicznych osiedli jest maks. 10 minut spacerem, ale w niedzielę cały parking Biedry + okoliczne chodniki są zastawione samochodami uczęszczających do tego przybytku. Paranoja...

      • 2 0

  • trudno się nie zgodzić z tym (4)

    Zastanawiające jest to, jaki geniusz urbanistyczny wydaje pozwolenia na budowę takich "ślepych" osiedli?
    Przecież miasto ma plan zagospodarowania terenu...
    Z tego wniosek, że władze miasta nie mają wizji jak ma Gdańsk wyglądać i jak wygodnie ma się tu mieszkać.

    • 69 6

    • Zaraz zaraz, jak to nie mają wizji? A ja słyszałem, że przez wiele lat rządził tutaj, uwaga, wizjoner (!). To jak to w końcu jest, może przestaniemy pluć sobie sami w twarz? A słowa o wizjonerze słyszałem od samej prezydentki.

      • 2 1

    • zadaj sobie pytanie. Czy chciałbyś mieszkać przy tranzytowej drodze? (1)

      • 5 1

      • Nowy Port

        A jak się mieszka przy autostradzie portowej?W NP w środek osiedla,nie leżacego przy Porcie Gdańskim,ul.Wyzwolenia ,wbrew woli mieszkańców wprowadzono ciężki,przeładowany transport portowy.I tak z uliczki osiedlowej zrobiono autostradę portową.A o obwodnicy dzielnicy NP nadal nic nie słychać.A za miedzą powstają coraz to nowe osiedla w Nowej Letnicy.Deweloperzy działają.

        • 2 0

    • Taki, co otrzymuje premie i wiktuały od radosnych inwestorów.

      • 5 2

  • Beka z wyborców (9)

    25% populacji Gdańska mieszka w tych rejonach, a nadal głosują na ludzi, którzy zgotowali im taki los, nie wypełniając obietnic.

    Tak trzymajcie! Wszystko dla Gdańska jest najlepsze!!!

    • 74 13

    • (4)

      A na kogo mieli zagłosować w ostatnich 20 latach? Na Jaworskiego?

      • 9 4

      • On się zna na wszystkim.... (2)

        Teraz ma następcę - Kacperka... Także orzeł górnolotny

        • 6 7

        • wystarczy wybrać kogoś innego (1)

          przewietrzanie zawsze dobrze skutkuje na zastały smród

          • 10 2

          • Dokładnie, wiadomo, że wszystko jeden syf, ale litości, zmiany są niezbędne. Jak nie ma na kogo, to chociaż dla zmiany by wybić im z głowy butę i arogancję (ja to nazywam arogancją drugiej i każdej kolejnej kadencji).

            • 4 0

      • a co za różnica na kogo?

        nie ma większej obelgi niż nazwa - elektorat

        mięso do głosowania na podstawione pionki

        • 4 1

    • Po co ten populizm? (2)

      Zobacz co bolszewia wyprawia z Polską!

      • 3 4

      • a co to za argument (1)

        my możemy też bo oni tak robią? Albo my mniej kradniemy niż oni?

        • 3 1

        • Skoro kradniesz to zgłoś sie do prokuratora....

          Choć teraz pan Zero Zorro sam osobiście ustawia zarzuty.... No ale jeśli należysz do prawie i sprawiedliwych to hujaj dusza - piekła nie ma... Przynajmniej do kolejnych wyborów... Mam nadzieję...

          • 3 1

    • No tylko żeby głosować to trzeba być zameldowanym

      • 7 3

  • developer przede wszystkim oraz beton (1)

    w usa najpierw droga kanaliza itd, pózniej osiedle komunikacja itd

    w polsce szybkie zabetonowanie bez składu i ładu oraz danina dla urzędników

    • 76 6

    • A ja słyszałem, że przez wiele lat rządził tutaj, uwaga, wizjoner (!). To jak to w końcu jest, może przestaniemy pluć sobie sami w twarz?

      • 0 0

  • No

    Przecież o to walczycie. O miasto bez samochodów. O promowanie zdrowego stylu życia. Więc teraz mieszkańcy łącznie z chorymi, niemowlakami i inwalidami przesiądą się na eko rowery, eko hulajnogi i eko buty bez skóry i będzie tak cudownie. W czym problem?

    • 6 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Firma JD Kulej to przedstawiciel marek:

 

Najczęściej czytane