• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Potężny motocykl na egzaminach w PORD. Czy to problem?

Maciej Naskręt
22 kwietnia 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat PORD zamówi 116 samochodów do egzaminowania
Yamaha FZ1. Pojemność silnika: 998 cm³, moc maksymalna: 150 KM/11000 obr/min, prędkość maksymalna: 252 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 3,6 s. Yamaha FZ1. Pojemność silnika: 998 cm³, moc maksymalna: 150 KM/11000 obr/min, prędkość maksymalna: 252 km/h, przyspieszenie 0-100 km/h: 3,6 s.

Gdański PORD egzaminuje motocyklistów na 150-konnym motocyklu, który waży ponad 200 kg, a do setki rozpędza się w trzy sekundy. - To ryzykowne sadzać na taką maszynę początkujących - uważają motocykliści. - Kłopoty mogą mieć tylko osoby o drobnej posturze, głównie kobiety - uspokajają instruktorzy.



Czy litr pojemności silnika w motocyklu egzaminacyjnym w PORD to dużo?

Pomorski Ośrodek Ruchu Drogowego organizuje egzaminy dla kandydatów na prawo jazdy kategorii A na 150-konnym motocyklu Yamaha FZ1. To potężny motocykl o pojemności silnika wynoszącej 980 cm sześc. i wadze ponad 215 kg. Czy to odpowiednia maszyna dla początkujących?

- Pojazd przyspiesza od 0 do 100 km/h w nieco ponad trzy sekundy. Wystarczy, że kandydat na prawo jazdy mocniej odkręci manetkę i może za ten błąd zapłacić kalectwem bądź nawet życiem. Także jego waga jest wyzwaniem dla drobnej osoby, a sam pojazd jest trudny w prowadzeniu - mówi pan Łukasz, który od dwóch lat jeździ motocyklem.

Jego kolega, też Łukasz, dodaje: - Jeżdżę na motocyklu od trzech lat. Chciałbym się nim przejechać, ale na pewno wolałbym zacząć na torze, niż w jeździe po mieście.

Egzaminatorzy nie widzą problemu, bo kandydaci zdają

- Kategoria A, która uprawnia do jazdy motocyklem, jest stworzona dla osób, które posiadają już doświadczenie w ruchu drogowym. Dziś na motocykle nie wsiadają osoby przypadkowe, np. 18-latkowie, jak to było jeszcze w zeszłym roku. Kandydat musi mieć ukończone 24 lata, albo 20 i minimum dwa lata prawo jazdy kategorii A2 - tłumaczy Andrzej Pepliński, zastępca dyrektora PORD.

Egzaminatorzy dziwią się zarzutom dotyczącym sprawdzania umiejętności kandydatów na tak mocnym motocyklu.

- W poniedziałek od rana prowadziliśmy egzamin praktyczny na tym właśnie motocyklu. Do godz. 12 zdało trzech spośród czterech kandydatów. Żaden z kandydatów nie uskarżał się na dużą moc motocykla - zapewnia wiceszef PORD.

Instruktorzy: problem nie w mocy, a w wielkości

Instruktorzy szkolący motocyklistów przekonują, że problemem może być nie moc motocykla, lecz jego wielkość.

- Z nowymi pojazdami mogą mieć kłopot osoby o niskim wzroście. Ciężko im będzie, siedząc na motocyklu w czasie postoju, dosięgnąć nogą nawierzchni. Może wtedy dochodzić do upadków - mówi Dariusz Tarnowski, właściciel trójmiejskiej szkoły nauki jazdy Vektra.

Tego samego zdania jest inny instruktor. - Problemy mają drobnej postury osoby, głównie są to kobiety. Ciężko im pchać maszynę, czy też ją podnosić. A szkoda, żeby miały nie zdawać tylko dlatego, że nie są dobrze zbudowane. Jak już wsiądą na motocykl, to aż miło popatrzeć jak jeżdżą - mówi Marek Romanowicz, instruktor ze szkoły nauki jazdy Poldek.

Motocykliści: szkolenia są za krótkie

Jednak "zwykli" motocykliści uważają, że Yamaha FZ1 to zbyt silny motocykl dla początkujących.

- Uważamy, że 20 godzin nauki praktycznej i 34 godziny nauki teoretycznej nie pozwalają na to, by wsiadać na tak mocną maszynę jaką jest Yamaha FZ1 - mówi Kazimierz Szweda, prezes Stowarzyszenia Lotor, który nie tylko skupia wokół siebie motocyklistów, ale też ma za sobą wiele akcji na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego. - Ten model wymaga naprawdę wielu godzin doświadczenia.

Nowe kategorie na motocykl: A, A1, A2..

A1 - ukończone 16 lat, badanie lekarskie, zgoda rodziców lub opiekunów - możesz kierować motocyklem o pojemności silnika do 125 cm sześc. i mocy do 11 kW (14,5 KM). Motocyklem trójkołowym o mocy do 15kW (20,5KM), motorowerem i czterokołowcem lekkim.

A2 - ukończone 18 lat, badanie lekarskie - można kierować motocyklem o mocy do 35 kW (47,5 KM), motocyklem trójkołowym o mocy do 15 KW, motorowerem i czterokołowcem lekkim.

A - ukończone 24 lata, lub 20 lat jeśli posiadasz minimum 2 lata prawo jazdy kategorii A2, zaświadczenie lekarskie - możesz kierować motocyklem o dowolnej pojemności i mocy silnika, motorowerem, czterokołowcem lekkim.

Miejsca

Opinie (210) 4 zablokowane

  • tylko łajza sobie (1)

    nie poradzi na tym motorze.
    Kto chcę jeździć na moto MUSI potrafić opanować tą bestie.

    • 0 0

    • połamane nogi

      połamane nogi na motocyklu w gdańskim pord. kobieta podczas egzaminu odkręciła manetkę i z impetem wjechała w drzewo...

      • 0 0

  • ja bez przeszkolenia wsiadłem na maszynę, ważącą około 180 kg i jeździłem, dla kogoś kto wcześniej nie jeździł na tak ciężkim motocyklu, może być problem, wystarczy trochę pojeździć i się oswoić

    • 0 0

  • Warcholskie myslenie czuc w glosie tego pana z PORD

    Po pierwsze kupili motor z przypadku, po drugie szowinistyczna gadka na temat kobiet juz daje obraz jak to bylo wszystko komponowane. Do tego 150 km to nie jest typowa moc przecietnego motocykla w polsce i nawet w innych bogatych krajach europy. Idac tym torem rozumowania wszyscy powinni zdawac prawka B na dostawczakach blaszakach do 3.5 t typu transit z warzywaniaka bo skoro kierowcy moga takimi jezdzic to trzeba sprawdzic czy sobie poradza. Tylko zapominamy ze wiekszosc osob nie planuje zakupu takiego potworka a dresy co na takich kosza bariery od mostow na wsi czesto nie maja rzadnego prawa jazdy tak wiec tego typu glupiomadre dzialania nie robia nic dobrego ,tak jak punciak byl reprezentatywnym autem egzamnacyjnym tak mozna zastosowac podobny wariant z motorami ale tutaj niestety jakis zly czlowieczek uznal ze zaistnieje kupujac tego potworka ktorego zakup oraz serwis czy ubezpieczenie jest z pewnoscia wyzsze niz w przypadku standardowego motoru na kat A a za to wszysko placi sie z panstwowej kasy ktora bierze sie z naszych egzaminow.
    Warcholstwo w czystej postaci

    • 1 0

  • Nie ma co straszyć potencjalnych kierowców !

    Wczoraj zdałem i to za pierwszym razem.Teoria 74/74.Praktyka bez najmniejszych potknięć.
    Mam 166 cm wzrostu i ważę 65 kilo i dałem radę.Nadmienie tylko, że nigdy przed rozpoczęciem kursu nie jeżdziłem na tego typu motocyklu.
    Czyli można :)

    • 0 0

  • hehe

    Na kazdym motocyklowym forum pojawil sie kiedys temat: Jaki litr na pierwsze moto? to sie pord dostosowal...

    • 0 0

  • szkolmy ! tirami na kategorie B ! (1)

    jestem ciekawy kto poniesie odpowiedzialnosc ? nie fizycznie tylko czy bedzie spal spokojnie i mial czyste sumienie ! za kursanta jak odkreci manetke gazu i przywali 100km w ogrodzenie, ten motor to nie zabawka jak ktos chce zrobic prawo jazdy kat A i jezdzic rekreacyjnie 250 to po co ma szkolic sie na Ferrari 500 koni ? dziwny kraj lub przerost naszych urzedasow !

    • 4 0

    • Re: szkolmy ! tirami na kategorie B !

      dokładnie! chcąc zrobić prawo jazdy kat. A2 zdaje się egzamin na niewiele mniejszym motocyklu od kat. A. To absurd.

      • 1 0

  • A co - na komarku mają zdawać? (22)

    kategoria A jest na WSZYSTKIE motocykle, po uzyskaniu p.j. kat. A KAŻDY może jeździć na takim (lub większym) potworze. Nie rozumiem tego szlochu.

    • 76 25

    • Zdając na kategorię "B" również zdobywasz uprawnienia na wszystkie pojemności, jednak zdaje się na malutkim Yarisie a nie na 4-litrowym Mustangu. Dzieje się tak ponieważ osoby początkujące nie mogą sobie z tak dużą maszyną nie poradzić. Jeśli już taka osoba decyduje się na użytkowanie tak mocnej maszyny to robi to na własną odpowiedzialność i na własne ryzyko. Fakt że potencjalnie taka osoba wsiądzie na dużo maszynę nie powinien "blokować" osób które, po zdaniu egzaminu chcą zdobywać doświadczenie w bardziej rozsądny sposób...

      • 2 0

    • (2)

      ale jest drobna różnica między 70 konną maszyną a 150 konnym wyżyłowanym bydlęciem.

      • 14 1

      • ok (1)

        Ale jest różnica też między fiatem punto 75 koni napęd na przód a 200 konnym mercedesem S albo bmw 7 z napędem na tył.

        • 12 5

        • oj, widze ze z motorami nie miales do czynienia

          za kazdy blad na motorze mozesz slono zaplacic...

          • 3 0

    • dokladnie (3)

      inne kategorie (A1 i A2) sa dla lzejszych motocykli (ja mam 250cc) i przeciez nikt na A1 czy A2 nie kaze wsiadac na 220 kg maszyne :) Ja jak sie naucze dobrze jezdzic to tez zrobie na pelne "A" i nie bede mial nic na przeciwko FZ1 :) Do jazdy lekka maszyna upowaznia A1 i A2

      • 11 7

      • (1)

        Mówisz, że lubisz dwa razy płacić?

        • 8 9

        • mowie, najpierw naucz sie na mniejszym pozniej przesiadz sie na wiekszy.

          • 1 1

      • No niestety z tym tez jest problem.

        Znajomy robił kurs na A przed zmianą przepisów. Jeździ na 500-tce i jak zobaczył na czym ma zdawać to stwierdził że zmieni sobie kategorię na niższą, i co się okazało ??? Że nie może bo przecież robił kurs na kat. A. Kraj absurdów.

        • 9 0

    • a po zdaniu kat B na 70konnym Yarisie myslisz że 200 konne tylnonapędowe auto to jest to samo ??
      Mam kat A i B ... jeżdze 50 konnym motocyklem który wymiata lepiej niż 190konne BMW ale gdyby ktoś mi dziś dał do jazdy 150konne FZ1 to nie byłoby to przyjemne ... taka maszyna wymaga wyczucia. Nie można na motor wsadzać osoby która nigdy nie miała takiej takiej mocy pod nadgarstkiwm

      • 5 0

    • (7)

      A prawko kat. A masz? Czy wydaje Ci się że masz rację?

      • 21 6

      • A Tobie po egzaminie na B (6)

        pewnie wydawało się, że masz prawko na Punto ;)
        A tak serio to mam A, ale ważę 120 kg przy wzroście 198 cm i nie mam problemów z żadnym z motocykli, a dla mniejszych są "mniejsze" podkategorie.

        • 16 12

        • (5)

          O matko, a słyszałeś o czymś takim jak odchudzanie? :) Ty z motocyklem nie masz problemów, ale pomyśl jak ma motocykl :D

          • 28 8

          • (3)

            przy zwroście 198 cm 120 kg to nie jest jakaś straszna nadwaga...

            • 12 4

            • No troche jest (2)

              Jakies 15-18 kilo

              • 9 5

              • (1)

                A może i nie ma :) Zależy jaka masa mięśniowa :)

                • 7 1

              • ale "lufa w krzokach"

                • 2 0

          • trochę więcej pali ;)

            • 17 1

    • (2)

      Tak bo np Kat B zdaje się na wielkiej limuzynie.

      • 21 4

      • (1)

        albo mało zwrotnym muscle car - taki np Ford Mustang...

        • 14 0

        • ja zdawalem na Jeepie

          • 3 0

    • to, że masz prawo jeździć na wszystkich, nie oznacza obowiązku

      dlaczego ktoś kto chce w przyszłości jeździć turystycznym 500, ma zdawać na jakimś rumaku 900, wiedząc, że tego np. nie umie i nie potrzebuje?

      • 12 1

    • skoro tak, to proponuję na kategorię" B" jakiegoś dostawczaka

      powiedzmy Mercedes Sprinter. Kataegoria "B" obejmuje samochody dostawcze do 3.5 tony i każdy po uzyskaniu p.j. kat B może jeździć takim autem. Nie widzę przeciwwskazań, żeby osoby po kursie na Yarisie albo Punto zdawały egzamin Sprinterem.

      • 48 0

  • I bardzo dobrze (7)

    motor to nie jest zabawka dla każdego. Trzeba mieć odpowiednie warunki fizyczne do jazdy

    • 66 68

    • To może zaczniemy zdawać kat. B (2)

      na Enzo czy innym GTR? :)

      • 21 1

      • czemu nie.
        machnę sobie prawko co rok dla samej frajdy boczórów :)

        • 0 0

      • wystarczy bmw 335 ale koniecznie z wyłączoną kontrola trakcji i zawsze w deszczu lub po śniegu ... inaczej nie ma zabawy.

        • 4 0

    • (2)

      nie motor tylko motocykl , motor masz z tyłu motorówki

      • 13 8

      • nie motor (1)

        tylko silnik zaburtowy ,jak już.

        • 15 1

        • może być też zabudowany. Np Volvo penta

          • 3 0

    • Motocykl.

      • 27 4

  • Ohohohohohoho!

    Będzie na egzaminie fajnie...

    • 0 0

  • Zgadza się, w głowach się już urzędasom poprzewracało.

    • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Czerwone światło na sygnalizatorze świetlnym znajduje się:

 

Najczęściej czytane