• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Powrót Toyoty Supry. Kazała na siebie czekać 17 lat

Michał Jelionek
12 sierpnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Supra po reaktywacji kosztuje 315 900 zł. Supra po reaktywacji kosztuje 315 900 zł.

Rasowa stylistyka, przyjemne brzmienie, napęd na tylną oś, no i oczywiście zadziorny temperament, za którym stoi sześciocylindrowy silnik o pojemności 3 litrów i mocy 340 KM - powrót japońskiej legendy stał się faktem. Poznajcie wskrzeszoną Toyotę Suprę. Czekaliśmy na nią 17 lat.



Czy podoba ci się GR Supra?

Nie oszukujmy się, ale od lat w ofercie Toyoty brakowało powiewu szaleństwa. Brakowało rozrabiaki, który nieco rozruszałby grzeczne towarzystwo i zbuntował się tej poukładanej hybrydowej filozofii, którą od ponad dwóch dekad z powodzeniem podąża japoński koncern.

Brakowało, ale już jest. Po 17 latach nieobecności do japońskiej rodziny wróciła zadziorna Supra. Długo kazała na siebie czekać, ale zdecydowanie warto było. To absolutne przeciwieństwo hybryd, samochód, który ma jedno zadanie: dostarczyć kierowcy nieocenionej frajdy z jazdy.

  • Bardzo ciekawa stylistyka tylnej części nadwozia.
  • Toyota Supra
  • Toyota Supra
  • Toyota Supra
  • Toyota Supra
Historia legendarnej Supry sięga roku 1978 i debiutu pierwszej z czterech generacji. Produkcja została zakończona w 2002 roku. Przez 24 lata japoński sportowiec zaskarbił sobie sympatię rzeczy fanów na całym świecie, dzięki czemu jest to jeden z bardziej rozpoznawalnych samochodów w historii. Do dziś Supra kojarzona jest z mocą, świetnymi osiągami i doskonałym prowadzeniem. I mimo długiej absencji na rynku, nie sposób było o niej zapomnieć. Bardzo skutecznie o kultowym modelu przypomnieli producenci serii filmów akcji "Szybcy i wściekli", którzy zrobili z Supry filmową gwiazdę, ale również twórcy gry Gran Turismo, w której japońskie auto było częstym wyborem graczy.

19-calowe obręcze kół. 19-calowe obręcze kół.
Pisząc o historii tego modelu, warto cofnąć się na moment do lat 90. i pięknego rozkwitu japońskiej dywizji aut sportowych. Był to niezwykle udany okres w motoryzacji. Wystarczy tylko przypomnieć tak dobre konstrukcje, jak chociażby Nissan 300ZX, Honda NSX, Mazda RX-7, Mitsubishi 3000GT, no i oczywiście Toyota Supra. Zapewne niektórym czytelnikom właśnie zakręciła się w oku łza. Nam również. Wspaniałe, nieosiągalne, egzotyczne. Marzenie wielu.

  • Supra rozpędza się do "setki" w 4,3 sekundy.
  • Toyota Supra
  • Toyota Supra
Japończycy chyba też tęsknią za tymi tłustymi motoryzacyjnymi latami, bo dziś z tymi sportowymi modelami jest po prostu krucho. Lista wciąż produkowanych, pełnokrwistych sportowych coupe z Japonii jest stosunkowo krótka. Na jej szczycie widnieje model Nissan GT-R. Nie mogło być inaczej. Oprócz mocarza warto wyróżnić innego ze sportowców Nissana - 370Z, a także Lexusa LC (do listy można by dopisać białego kruka: najnowszą Hondę NSX). I w zasadzie to by było na tyle. Na całe szczęście dołączyła do nich Toyota... a w zasadzie GR Supra. GR to skrót od Gazoo Racing, czyli oddziału Toyoty odpowiedzialnego za sportowe i usportowione modele. To zespół fachowców znających się na rzeczy. Już w przeszłości udowodnili, że potrafią tworzyć rasowe auta.

Toyota Supra Toyota Supra
Wracamy do Supry. Zacznijmy od bardzo istotnego faktu, który może nieznacznie rozczarować fanów japońskiej superserii - Supra powstała w kooperacji z BMW. I tak naprawdę to trochę... BMW Z4, ale w wersji coupe. Produkowane w austriackiej fabryce w Grazu modele mają ze sobą wiele wspólnego. Oczywiście niedługo musieliśmy czekać na uszczypliwe komentarze, że Suprę z Toyotą łączy jedynie znaczek na masce. Specjalnie bym się tym nie przejmował, a wręcz przeciwnie, pokrewieństwo z BMW to akurat bardzo dobra rekomendacja.

  • Toyota Supra
  • Toyota Supra
  • Toyota Supra
  • Toyota Supra
  • Toyota Supra
Pora na stylistykę Supry. Jestem przekonany, że zdania w tej kwestii będą mocno podzielone, ale jak mawia klasyk: o gustach się nie dyskutuje, i kropka. Rzeczywiście, auto ma dość kontrowersyjną sylwetkę, która - moim zdaniem - na żywo prezentuje się lepiej niż na zdjęciach. Zresztą warto przekonać się o tym osobiście. Oglądanie auta proponuję rozpocząć od profilu, a następnie przejść do tylnej części, bo to dwie najmocniejsze strony wyglądu Supry. W moim odczuciu najsłabiej prezentuje się przód z charakterystycznymi, nieco przymrużonymi oczami.

Salony samochodowe w Trójmieście


Toyota Supra Toyota Supra
Długa maska, wybrzuszony dach z wyraźnie opadającą klapą bagażnika, zadartą subtelnym spojlerem, muskularne nadkola z tyłu i spłaszczone światła, a to wszystko okraszone licznymi przełamaniami, wgłębieniami, przetłoczeniami i atrapami wlotów powietrza - taka jest stylistyka Supry. Swoistą wisienką na torcie są duże, 19-calowe obręcze kół i dwie końcówki układu wydechowego. GR Supra z tymi wszystkimi elementami i zabiegami stylistycznymi ostentacyjnie krzyczy na drodze: wróciłam, a mój zadziorny temperament wciąż ma się świetnie. Tak naprawdę ciężko przejść obok tego auta zupełnie obojętnie.

Toyota Supra Toyota Supra
Idealny samochód sportowy powinien być niski, szeroki, z krótkim rozstawem osi oraz oczywiście równym rozkładem mas (50:50) i nisko położonym środkiem ciężkości. Supra ma to wszystko. Auto mierzy 4379 mm długości, a rozstaw osi ma 2470 mm. Czy to jednak oznacza, że dwie osoby, które zasiądą w kabinie Supry skazane są na ciasnotę i brak komfortu? Nic z tych rzeczy. Kabina - jak na takie wymiary - jest zaskakująco obszerna. Dzięki przestrzeni zakres regulacji fotela jest całkiem duży, a wspomniane wcześniej wybrzuszenia dachowe sprawiają, że na głowy pozostaje sporo miejsca. Dla niektórych osób pewnym problemem może być... opuszczanie tego auta. Niektóre próby zwinnego wykaraskania się z nisko zawieszonej Supry muszą wyglądać komicznie (w szczególności na ciasnych parkingach).

Jak na sportowy samochód przystało, wyróżnia go mocno obudowany kokpit z nisko osadzonymi fotelami i wąskimi szybami. I to właśnie kabina najbardziej zdradza romans Toyoty z BMW, bo kokpit Supry to w zasadzie kalka kokpitu Z4. Zasiadasz we wnętrzu i nietrudno dostrzec masę elementów z BMW.

Dodam tylko, że jak na tak niewielkie auto, bagażnik jest całkiem duży i pojemny. Pomieści 290 litrów.

  • Dla fanów marki BMW wnętrze Supry może wyglądać znajomo.
  • Toyota Supra
  • Toyota Supra
  • Toyota Supra
  • Toyota Supra
  • Toyota Supra
  • Toyota Supra
  • Toyota Supra
Dlaczego tak naprawdę Toyota zdecydowała się na współpracę z BMW? Jak tłumaczą przedstawiciele japońskiego koncernu, wybór był prosty, Bawarczycy mają duże doświadczenie w budowaniu tylnonapędowych aut sportowych z sześciocylindrowymi, rzędowymi silnikami. Ot cała tajemnica.

Warto jednak podkreślić, że Toyota miała większy udział w procesie produkcji Supry niż BMW. Japończycy zadbali m.in. o koncept, wygląd, proporcje, zestrojenie zawieszenia, właściwości jezdne i osiągi. Do Niemców z kolei należało zarządzanie produkcją w wyznaczonej przez siebie fabryce, no i oczywiście dostarczenie jednostki napędowej.

Turbodoładowana, sześciocylindrowa jednostka o pojemności 3 litrów i mocy 340 KM. Dostarczona przez BMW. Turbodoładowana, sześciocylindrowa jednostka o pojemności 3 litrów i mocy 340 KM. Dostarczona przez BMW.
Pod maską Supry pracuje sześciocylindrowy, turbodoładowany silnik o pojemności trzech litrów, który legitymuje się mocą 340 KM i 500 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Takie wartości przy aktywowaniu Launch Control (procedury startu) pozwalają osiągnąć prędkość 100 km/h w ciągu zaledwie 4,3 sekundy. Prędkość maksymalna została ograniczona elektronicznie i wynosi 250 km/h. Napęd oczywiście przekazywany jest na tylną oś dzięki 8-biegowej automatycznej skrzyni biegów. Średnie spalanie przy dość ciężkiej stopie w cyklu mieszanym wyniosło niespełna 16 litrów paliwa na 100 km.

Toyota Supra Toyota Supra
Jak się prowadzi nową Suprę? Wspaniale. Sztywno zestrojone zawieszenie z aktywnymi amortyzatorami, bardzo precyzyjny układ kierowniczy, a do tego aktywny dyferencjał - to wszystko sprawia, że czujemy kontrolę nad autem, czerpiąc przy tym sporo frajdy pokonując kolejne kilometry. Nawet przez moment nie mamy wątpliwości, że jedziemy samochodem stworzonym z myślą o torze. Dodatkowo po przełączeniu w tryb sportowy, uaktywnia się bardziej rasowe brzmienie, które da o sobie znać przy gwałtownym przyspieszeniu albo redukcji biegu.

No to pora na najważniejsze: cenę. GR Supra kosztuje 315 900 zł. W tym roku do krajowych dealerów Toyoty trafi 60 egzemplarzy. Dla porównania, cennik BMW Z4 M40i z dokładnie tym samym silnikiem rozpoczyna się 292 700 zł.

Samochód do jazd testowych użyczyła firma Toyota Walder. Jednym z miejsc przy realizacji zdjęć, był parking przy ul. Jana z Kolna 5, zarządzany przez firmę Echo Investment.

Miejsca

Opinie (86) ponad 20 zablokowanych

  • Średni profil (1)

    Niski profil to np. 225/35 R18

    • 0 0

    • Supra ma 275/35/19

      • 0 0

  • Nawet bym nie chciał. Serio. (8)

    Po co komu taki niepraktyczny samochód. Jeszcze ta cena i spalanie. Wolałbym kolejno 3 nowe auta za 100tys każdy, spokój na 15-20 lat jeżdżenia :)

    • 11 24

    • (1)

      Wiadomo że nikt takim samochodem nie będzie jeździł na co dzień. Szczególnie po polskich drogach. Ale samochód sam w sobie robi wrażenie i z tym trzeba się zgodzić

      • 3 0

      • myślę że to auto nadaje się na codzień tak samo jak Z4

        • 0 0

    • nie mówimy tu o cenie bo każdy ma inne możliwości

      podejrzewam że niejeden właściciel takiego cacka ma kolejno 3 auta po 300 tys, zamiast jednego za bańkę bo też uważa tak jak ty

      • 4 0

    • (3)

      jednemu wystarczy Golf, a inny woli coś dającego przyjemność z jazdy

      • 8 1

      • Fakt. (2)

        Dlatego kupiłem w zeszłym roku Mustanga GT. Mam przyjemność, brzmienie, historię, wygląd i 100 tysięcy w kieszeni - a nie ten ulep rysowany przez Stevie Wondera z flakami z burakowozów...

        • 7 19

        • przy Suprze, Mustang to taka dwudrzwiowa limuzyna

          duży silnik i to wszystko

          • 3 0

        • Gdyby nie kondoniaste wykończenie Mustanga w środku to przyznaje, że też bym wolał

          • 8 0

    • Realnie to jezdisz autobusem na gape i tyle

      • 10 3

  • No tak (8)

    Nie ma to jak pojeździć w sportowym samochodzie (nie terenowym) na 19-tkach po Trójmieście.

    • 28 15

    • Nie ma to jak ponarzekać i pozazdrościć (6)

      • 14 9

      • Ma rację (5)

        Na naszych drogach taki niski profil jest zupełnie nietrafionym pomysłem mającym na celu tylko szpan dla młodocianych kiboli.

        • 10 5

        • Nie jestem młody nie jestem kibolem ma 19 :) Zycie zbyt krótkie by jeździć na 13 (4)

          • 5 1

          • A ja mam 2.0l diesla.... (3)

            I felgi 16 - bo wygodniej i bardziej komfortowo w mojej limuzynie (bez ironii).

            • 2 2

            • w limuzynie tak, ale nie w sportowcu (2)

              • 3 0

              • O, sportowiec! (1)

                Jakie autko masz i jaki silnik?

                Na którym torze się ścigasz?

                No chyba nie jesteś 'mistrzem' prostej i lewego pasa? :D

                • 0 4

              • a ty wąsatym mistrzem bagażnika, jak ktoś się ściga to nie na jednym torze cymbale

                temat dotyczył Supry z artykułu

                • 0 0

    • podobno szybciej wyjeżdża z korka

      • 7 0

  • Współcześnie (3)

    pokrewieństwo techniczne z BMW to akurat fatalna rekomendacja, szczególnie, jeśli chodzi o silniki...

    • 18 5

    • Co ty wiesz? Rzędowa 6 od BMW to akurat najlepszy (2)

      Silnik na świecie, nie ma żadnej konkurencji.

      • 3 11

      • (1)

        Na świecie...Hmm chyba twoim

        • 6 2

        • Znasz lepszy R6? Słucham

          • 0 0

  • Stara Supra to była Supra .... (1)

    Dla mnie to raczej jakiś ulep dwóch marek za kosmos cenę !

    • 60 5

    • Jak jesteś biedny to się nie odzywaj

      • 0 3

  • 360 KM

    i cztery sekundy do setki. Dobra opcja dla miłośników szybkich aut

    • 0 0

  • (4)

    Niezła choć troszkę przekombinowana.

    • 25 6

    • A mi się podoba taka. Nic bym w niej nie zmienił. Toyota wie jak przyciągnąć uwagę klientów

      • 1 0

    • (1)

      Dobrze napisane. Mogli zrobić ją ciut "klasyczniej".

      • 5 1

      • Klasyczne byłoby zbyt nudne. Te jest o wiele ciekawsze. Widać, ze auto japońskie

        • 3 1

    • Hmmm

      Z "mordy" (poza rejestracją) jeszcze ujdzie, ale du*ę to ma beznadziejną

      • 0 3

  • (1)

    Fakt, brakowało sportowej fury w nudnej ofercie toyoty

    • 18 5

    • Oferta nie taka nudna. Te ich hybrydy, wnoszą trochę urozmaicenia. Ale fakt, sportowego auta im brakowało. A ta supra jest niezłaa

      • 1 1

  • brzydal (1)

    • 6 5

    • Jest piękna! jak dla mnie bardzo udany powrót legendy

      • 1 0

  • asd

    Dla mnie nowa supra jest ok i z nadwozia i to co pod maską. Narzekają na to, że tworzony we współpracy.. ale teraz to normalne cięcia kosztów, a na takie auta popytu aktualnie nie ma jak kiedyś

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Do którego koncernu należy marka Infiniti?

 

Najczęściej czytane