• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Powstaje tor w torze przy przystanku PKM Gdynia Karwiny

Maciej Naskręt
29 czerwca 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
  • Splot torowy przy budowanym przystanku PKM Gdynia Karwiny.
  • Splot torowy przy budowanym przystanku PKM Gdynia Karwiny.
  • Splot torowy przy budowanym przystanku PKM Gdynia Karwiny.
  • Splot torowy przy budowanym przystanku PKM Gdynia Karwiny.
  • Budowa przystanku PKM Gdynia Karwiny.
  • Budowa przystanku PKM Gdynia Karwiny.
  • Budowa przystanku PKM Gdynia Karwiny.
  • Budowa przystanku PKM Gdynia Karwiny.
  • Splot torowy przy budowanym przystanku PKM Gdynia Karwiny.

Nie na betonowych, a na drewnianych podkładach budowany jest splot torowy, czyli tor w torze, przy planowanym przystanku PKM na Karwinach. Ma to umożliwić poruszanie się tam pociągów ponadgabarytowych.



Czy kolej w Trójmieście wymaga dużych inwestycji?

W Gdyni przy linii kolejowej nr 201 - relacji Gdynia Główna - Kościerzyna - od zeszłego roku trwa budowa dwóch przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Przystanek Gdynia Karwiny powstaje przy ul. Wielkopolskiej zobacz na mapie Gdyni, a przystanek PKM Gdynia Stadion realizowany jest przy ul. Sportowej zobacz na mapie Gdyni.

Z racji tego, że pierwszy przystanek - na Karwinach - powstaje na łuku linii, jej właściciel zalecił inwestorowi wykonanie splotu torowego. To rzadko spotykane rozwiązanie stanowi dodatkowy tor w torze, który ma umożliwić przejazd pociągom ponadgabarytowym w bezpiecznej odległości od planowanych peronów o wysokości 76 cm. Linią kolejową porusza się jeden lub dwa pociągi ponadgabarytowe w tygodniu.

Co ciekawe, splot torowy powstaje nie na betonowych podkładach, a drewnianych, których żywotność jest zdecydowanie krótsza.

- Postąpiono tak dlatego, że podkłady na wysokości splotu są niestandardowe - dłuższe. Nie ma producenta tak nietypowych betonowych podkładów. Wybrano więc drewniane rozwiązanie, którego produkcja nie stanowi problemu - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM.
Nadmieńmy, że w czwartek rozpoczęło się podbijanie tłucznia pod nowym splotem torowym. Wartość prac oszacowano na ok. 7,5 mln zł. Ich realizacja finansowana jest z kasy spółki PKP PLK. Cała inwestycja jest realizowana przez konsorcjum firm Budimex i Ferrovial Agroman, które odpowiadało za budowę całej gdańskiej linii PKM. Konsorcjum za wykonaną pracę zainkasuje 25,5 mln zł.

Planowane przystanki PKM. Planowane przystanki PKM.
Inwestycja później, niż zakładano

Zgodnie z umową, inwestycja ma zakończyć się do 31 lipca 2017 r. Wykonawcy będzie bardzo trudno dotrzymać tego terminu. Powód? Prace wstrzymywały niskie temperatury i opady śniegu, a także przedłużające się uzgodnienia między spółką PKM a PKP PLK, co sparaliżowało większość robót.

Część prac wykonywana jest więc nocą, kiedy na linii kolejowej 201 jest kilkugodzinna przerwa w ruchu pociągów. W ciągu dnia prace odbywają się bowiem przy jeżdżących regularnie pociągach, które zwalniają na odcinku prowadzonych prac. Dzięki takiej organizacji pracy wykonawcy udaje się nadrobić pewne zaległości, spowodowane przerwą zimową.

Termin oddania przystanków to czas między wrześniem a grudniem tego roku.

Opinie (130) ponad 10 zablokowanych

  • bez sensu, nikt tym nie bedzie jezdzic

    • 1 0

  • ) (12)

    Świetnie,mieszkańcy Karwin i Fikukowa w końcu będą mogli komfortowo podróżować do pracy w PKM-ce.Zlikwiduje to wieczne korki w tym rejonie.Brawo Wy)Fajne te drewniane podkłady,jak za dawnych lat.Ehhh niejedną noc się zarwało przy Raiload Tycoon i budowie kolei w Hameryce.

    • 58 27

    • (5)

      Nie opłaca kupować się oddzielnego biletu na SKM i oddzielnego na ZKM. Dopóki po PKM jeździ SKM ze swoim własnym cennikiem i wykazem ulg, to niewielu ludzi przekona się do stosowania takiego rozwiązania jako dojazdy w obrębie miasta.

      • 17 2

      • podpowiadam (1)

        trwa walka konkurencyjna przewoźników kosztem wygody pasażerów,
        ale istnieje rozwiązanie:

        trzeba wozić własny rower

        dopóki przewóz roweru w PKM jest bezpłatny, ORAZ dopóki rowerów nie jest za dużo przy obecnych restrykcjach ( 6 sztuk na szynobus ) to zamiast dwóch biletów ( PKM + ZKM ) wystarczy jeden ( PKM + rower )

        to gorsze niż jeden bilet, ale jako prowizorka na teraz - wystarczy
        prowizorkę można przedłużyć popularyzacją składaków
        (już tylko składaki jeżdżą Regio)

        • 5 9

        • O ile akurat cie wpuszcza z rowerem....

          • 0 0

      • Jest bilet łączony za 120 zł ZKM + PKM + SKM na całą Gdynie + Sopot (1)

        • 2 2

        • 150 zł

          To jest jego cena. 70 zł za bilet promocyjny MZKZG i 80 zł za bilet promocyjny kolejowy.

          • 2 0

      • No tak a stać pół dnia w korku to się opłaca ;)

        • 12 2

    • chyba w snach, sam nie wiesz o czym piszesz, przystnek pkm powistaje praktycznie oddalony bardzo (3)

      daleko od Karwin (podobnie zresztą jak i inne przystanki PKM są sporo oddalone od centrów dzielnic) dlatego aby się tam dostać to i tak trzeba by było np. 2 przystanki zrobić autobusem, co nie ma sensu ze względu na koszt i to że autobusem na tym bilecie zjedziesz do Gdyni. Całkowicie bzdurny projekt tylko aby wydawać kasę przy okazji na lewo zarobić przy przetargach itd

      • 14 7

      • Popieram

        Tak, żeby się dostać na przystanek to wyczyn stulecia. Najlepiej jakby ludzie jechali samochodem do PKM. Tylko jak już ktoś wsiądzie w samochód, to po co ma się przesiadać. W Rębiechowie PKM w szczerym polu. Ulica oddalona spory kawał.
        Bzdurna inwestycja.

        • 3 0

      • (1)

        jak oddalony, to prawda że ludzie z 2 i 3 będą miec kawałek i najlepiej bedzie podjechac autobusem jeden lub dwa przystanki, ale stacja jest na samym początku dzielnicy a nie żadna oddalona, oddalony to jest stary dworzec w Kacku ze swoją wspaniałą droga dojazdową, gorzej ze kanary moga miec żniwa bo ludzie bedą podjeżdzac bez biletów

        • 8 5

        • Kanary

          Oj będą mieli gdzie zarobić :) Już myślimy i się szykujemy na to.

          • 2 2

    • ?

      Ty jakiś frustrat jesteś....

      • 4 2

    • Pięknie się Gdynia rozwija, rozbudowa PKM załatwi problem wiecznie zapchanej estakady.

      • 8 6

  • (9)

    Pan Naskręt robi z siebie eksperta ds. kolei... Informuję pana, że na łukach, rozjazdach, wiaduktach i mostach podkłady są drewniane i nikogo to nie dziwi i nie robi sensacji że są mniej trwałe.

    • 35 4

    • (8)

      wymień - gdzie? - bo od Gdańska do Gdyni nie kojarzę na głównych torach

      • 2 9

      • (6)

        Przejdź się na pierwszy lepszy wiadukt i zobacz. :)
        Podkłady betonowe są "przystosowane do jednej szerokości", 1435 mm, dlatego logiczne że na łukach gdzie tor jest nieznacznie szerzej będzie drewno.

        • 8 1

        • Bzdurki

          Może co 3 wiadukt na trasie SKM drewniane, nie więcej

          • 0 1

        • Czy mozesz rozwinac swoja mysl (2)

          Rozstaw miedzy kolami jest 1435 mm i jest staly, niezaleznie czy pociag jedzie prosto, czy jest na luku. Jesli rozstawic syny szerzej to kolo spadnie z szyny i pociag sie wykolei.

          • 1 3

          • (1)

            Poczytaj dokładnie
            https://pl.m.wikipedia.org/wiki/Tor_kolejowy

            • 3 1

            • Dzieki za info

              • 1 1

        • jest SZERZEJ?

          rozwiń wątek

          • 1 2

        • faktycznie

          wlasnie jade skm, i gdzieniegdzie sa drewniane.

          • 4 0

      • Jeździsz samochodem wołać powietrze, to skąd masz wiedzieć.

        • 3 1

  • A co z PKM na Oksywie? (6)

    Wystarczy teraz zobaczyć co się dzieje w Gdyni- katastrofa, przejechać na północ miasta już się nie da

    • 68 6

    • Szczurek - do dymisji! (1)

      Nie da się!

      • 9 1

      • usunąć trole z forum

        nie da się!?

        • 0 1

    • No tak, ale czy przypadkiem takie dzialania nie powinny wyjsc ze strony wladz miasta?

      Wladze miasta gdy powstawala PKM powiedzialy, ze one nic nie maja z nia wspolnego.

      Dla budowy Lotniska nie potrzebowali niczyjej zgody...

      • 2 0

    • Niektórym ludziom nie chce się wsiąść do autobusu, który jedzie co 5 minut
      to dlaczego mieliby korzystać z PKM, która by jeździła pewnie co pół godziny?
      Leniom się nie dogodzi, ale narzekać łatwo.

      • 4 5

    • a co z przyłączeniem gminy Kosakowo do Gdyni? (1)

      • 3 6

      • Suchy Dwór też chce do Gdyni!

        • 2 1

  • A miał byc trzeci tor na Karwinach, a nie splot ? (5)

    Dlaczego ?

    • 19 8

    • nie miało być trzeciego toru

      • 2 0

    • miejsca brak, przejdź się tam a zobaczysz

      • 4 0

    • trochę za dużo poszło na szczurodrom

      • 0 3

    • brak kasy misiu (1)

      nie da sie

      • 4 4

      • wizz?

        • 0 3

  • Dlaczego Stacja Gdynia Wielki Kack ma być wyłączona z ruchu pasażerskiego? Gdyby puścić pociągi dalekobieżne mogłyby tam się zatrzymywać a nie na Karwinach

    • 0 0

  • nie jest problemem przycięcie drewna - ale juz w PISlandii jest problemem wylanie betonu do formy (17)

    no litosci...

    • 34 65

    • Pomyśl a nie rzucaj bredni... (8)

      To nie jest tylko forma i beton.
      Skoro nikt obecnie takich podkładów nie robi, to trzeba by dla nowej produkcji przejść cały proces certyfikacyjny, dopuszczający je do stosowania na kolei.
      Ani nie jest to szybkie, ani opłacalne dla takiej ilości podkładów.

      • 29 0

      • a ile jest 'fabryk' podkładów? (5)

        zastanów się sam co jest tak bardzo skomplikowanego w zrobieniu formy na dłuższe podkłady, które zapewne jeszcze w paru innych miejscach są używane

        ale po co... lepiej wziąć siekierke i wyciosać z pnia drewna coś, co potem za rok bedzie wymieniane

        albo okaże się że JEDNAK nie jest wystarczająco odporne dla pociagów towarowych, które zaczną jeździć 5km/h i cała idea weźmie w łeb

        certyfikaty?

        to przyciecie belki już takiego sertyfikatu NIE wymaga?

        • 3 14

        • Kolejny "nie znam się, ale się wypowiem" (2)

          Wykonanie podkładu strunobetonowego to nie jest hop-siup wylanie betonu do foremki. Nie jest to prosta belka, tylko dokładnie ukształtowany element nawierzchni, który podlega certyfikacji przez UTK. Spójrz jak wygląda SB-4. W takich podkładach trzeba precyzyjnie określić miejsce dybli dla przytwierdzeń, a następnie przeprowadzić szereg testów. Oczywiście, że da się to zrobić, ale nikt przy zdrowych zmysłach nie uruchomi procesu produkcji partii nowych podkładów dla kilkuset metrów toru, co kosztowałoby kilkukrotnie więcej niż użycie podkładów drewnianych. Tu właściwie są wykorzystywane podrozjazdnice, które docina się co 10 cm i nawierca się je w odpowiednim miejscu. I odpowiadając: producenci podkładów i podrozjazdnic też uzyskują dopuszczenia od UTK na swoje materiały.

          • 20 0

          • produkuja betonowe ale za granicą. Wielki mi problem (1)

            zamówić nie w Polsce

            • 1 8

            • a no problem bo koszt dużo wyższy + ściągnięcie

              Inna sprawa że jest różnica miedzy wykorzystywaniem podkładów strunobetonowych a drewnianych w naprężeniach czy w wibracjach.
              Co do czasu użytkowania to wcale nie jest powiedziane że przy zadbaniu o tor będą służyły krócej niż strunobetonowe.

              • 1 0

        • Witamy wyGształcunych

          "Sertyfikat"? Koledze pomyliła się mleczarnia z budową torów kolejowych

          • 2 3

        • Gdyby to miało się opłacać to ktoś by to produkował. Popyt generuje podaż. Nie ma popytu, nie ma produkcji.

          • 7 0

      • Certyfikat to dla niego jakieś piwo

        Nie rzucaj pereł przed wieprza - on tego nie zrozumie. jemu jak się nawet kibel zatka, to obwini za to PiS. Ale cóż chcieć od psiego fryzjera?

        • 7 2

      • Dobrze ze fundamenty pod dom mozna po prostu lac do szalunku

        • 6 3

    • (5)

      Gdyby rządziła PO to byłby producent takich podkładów! I jeszcze byłyby ładne, niebieskie i pachniały lawendą!

      • 24 6

      • (1)

        Byłyby żółto-niebieskie

        • 4 0

        • Jak Arka

          • 2 0

      • Wiesz co było za PO? (2)

        POkradli wszystko.

        • 12 12

        • jak Dubieniecki szwagier Kaczyńskiego? (1)

          • 12 4

          • jaki szwagier , raczej synalek komucha kumpla TW Bolka.

            • 8 6

    • Na tym przystanku będzie bardzo ładnie pachniało - drewniane podkłady mają przyjemny zapach impregnowanego drewna

      • 10 0

    • Za PO w każdym mieście był producent takich betonowych podkładów. A z PIS wszystko zlikwidowali...

      • 4 11

  • Dlaczego Wielkopolska nie ma buspasu?

    Jaka logika przemawia za tym, że 100 osób w autobusie musi stać za samochodem osobowym w którym jedzie jedna osoba?
    Czy ktoś mógłby mi to wytłumaczyć?

    • 4 1

  • Podkłady będą z drewna z Puszczy Białowieskiej?

    Podobno w Polsce teraz wszystko się będzie budować z drewna, bo trzeba zużyć na coś Puszczę Białowieską

    • 1 0

  • (9)

    A czemu nie ma stacji Fikakowo i Riviera? Miały powstać już parę lat temu, a teraz już cisza...By PKM miała sens musi jeździć przez cały dzień od Wrzeszcza do Gdyni Głównej co 15 minut tak jak było w pierwotnych planach...A w ogóle czemu nikt z zarządu nie walczy o to, by pociągi jechały od Zaspy po torach SKM do Gdańska Głównego? Dziś 4 i 5 perony tam świecą pustkami, akurat byłoby to miejsce postoju dla PKM...

    • 54 3

    • Słuszna uwaga, pominięcie Fikakowa i Wzgórza to głupota.

      Tylko wtedy należałoby przesunąć Gdynię Stadion na Małokacką, co miałoby wiele plusów - obsługa Witomina, pretekst do wymiany wiaduktu nad ulicą na wyższy (zmarnowanej przed 2014 r.) i przede wszystkim... lepsza obsługa tytułowego stadionu GOSiR-u. Ale już za późno! :-(

      • 1 0

    • (4)

      przystanek RIviera budują, nie ma to ja obserwować jadąc do pracy i wyciągać pochopne wnioski że ten czy tamten peron był pusty i co by pasowało.klasyk nie znam się ale się wypowiem

      • 5 16

      • Budują Stadion, nie Riviera (3)

        Nie ma to jak nie wiedzieć co się widzi

        • 24 3

        • (2)

          Nie ma to jak sie czepiać, ten przystanek będzie też ułatwienie dla tych co pragna Riviere odwiedzić.Po co więc przystanek Riviera.

          • 7 10

          • A jakie to będzie ułatwienie dla tych którzy chcą dotrzeć do Urzędu Miasta? (1)

            Albo jakiegokolwiek obiektu na Wzgórzu? Albo na ulicy Śląskiej? Czy jakiegokolwiek obiektu na Wzgórzu?

            Ten przystanek jest tam po prostu niezbędny.

            • 16 5

            • dobra zbudujmy przystanek co 100 m , a jak się dostają teraz do urzedu miasta?

              • 6 7

    • stacja fikakowo oraz maly kack sa niezbedne (1)

      Jezeli chcemy mowic o oplacalnosci tego przedsiewziecia to konieczne jest zwiekszebie potoku podroznych. Z jedna stacja na karwinach nie uda sie zlikwidowac korka jadacych obok samochodów. Stacja fikakowo i stacja maly kack to koniecnzosc jezeli PKM ma normalnie funkcjonowac w Gdyni

      • 16 1

      • Niezbędna stacja Chwaszczyno i Gdynia-Koleczkowo, bo sporo ludzi z Gdyni w ostatnich latach tam uciekło i się osiedliło

        • 8 1

    • Przede wszystkim nie ma połączenia pomiędzy torami dalekobieżnymi, w które wpięta jest linia PKM, a SKMką. Możliwość przejazdu na tory SKM znajduje się dopiero pod Błędnikiem w Gdańsku. Oczywiście w teorii PKP PLK mogłyby zrobić taki łącznik pomiędzy Wrzeszczem a Zaspą, ale nie zapominajmy, że to ta spółka nie potrafi od kilku lat zamontować wyświetlaczy we Wrzeszczu.

      A jako że motto wszystkich spółek grupy PKP to "niedasię", to już wiesz dlaczego nikt o to nie zabiega.

      • 14 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Czym jest AMG Brand Center Gdańsk?

 

Najczęściej czytane