• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prawo jazdy: duże zmiany od nowego roku

Michał Jelionek
16 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Od nowego roku młodych kierowców czeka sporo zmian. Od nowego roku młodych kierowców czeka sporo zmian.

Trójmiejskie ośrodki szkolenia kierowców przeżywają prawdziwe oblężenie. Wszystko przez restrykcyjne przepisy, które zaczną obowiązywać od 4 stycznia 2016 roku. Sprawdź, co czeka kandydatów oraz świeżo upieczonych kierowców od nowego roku. Nie będzie łatwo.



Co myślisz o wprowadzeniu restrykcyjnych przepisów dla świeżo upieczonych kierowców?

Każdy nowy kierowca, który zda egzamin na prawo jazdy kat. B po 4 stycznia 2016 roku, będzie poddany tzw. kwarantannie, czyli 2-letniemu okresowi próbnemu.

Przez 24 miesiące od momentu uzyskania uprawnień na świeżo upieczonych kierowców nałożone zostaną dodatkowe ograniczenia i obowiązki. Sam egzamin na prawo jazdy pozostaje bez zmian. Nie zmienią się pytania ani forma egzaminu.

- Wprowadzenie surowych zmian to efekt zbyt dużej liczby powodowanych wypadków przez kierowców w wieku od 18 do 25 lat. Statystyki nie kłamią. Dajmy tym młodym ludziom czas na oswojenie się na drogach i złapanie niezbędnego doświadczenia. Myślę, że planowane zmiany są dobre i poprawią bezpieczeństwo na drogach - wyjaśnia Andrzej Pepliński, wicedyrektor PORD.
Poniżej przedstawiamy obostrzenia, z którymi będą musieli zmierzyć się przyszli kierowcy.

Kierowca, który uzyska prawo jazdy po 4 stycznia 2016 będzie musiał w okresie między 4 a 8 miesiącem od uzyskania uprawnień przebrnąć przez dwa obowiązkowe kursy doszkalające:

- Teoretyczny kurs doszkalający z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego w PORD (2h lekcyjne, koszt: około 100 zł).

- Szkolenie praktyczne na płycie poślizgowej w Ośrodku Doskonalenia Techniki Jazdy. Kierowcy będą uczyć się wychodzenia z nieplanowanego poślizgu czy efektywnego hamowania z systemem ABS (1h zegarowa, koszt: około 200 zł).

Zobacz gdzie będą szkolić się młodzi kierowcy

Autodrom Pomorze. To tutaj młodzi kierowcy będą przechodzić obowiązkowe kursy doszkalające

W ciągu pierwszych 8 miesięcy od uzyskania prawa jazdy młody kierowca:

- Będzie mógł poruszać się wyłącznie pojazdem oznakowanym symbolem "zielonego listka" na przedniej i tylnej szybie. Oznacza to, że jeżeli kierowca zdecyduje się pożyczyć od kogoś samochód bez stosownych oznaczeń, jego obowiązkiem będzie oklejenie auta wspomnianymi listkami.

- Nie będzie mógł podjąć pracy zarobkowej w charakterze kierowcy pojazdu (m.in. taksówkarz, kurier czy przedstawiciel handlowy). Nie będzie mógł również prowadzić działalności gospodarczej ściśle związanej z prowadzeniem samochodu.

- Będzie objęty oddzielnymi limitami prędkości: w obszarze zabudowanym nie będzie mógł przekroczyć prędkości 50 km/h, poza obszarem zabudowanym - 80 km/h, a na drodze ekspresowej dwujezdniowej i autostradzie - 100 km/h. Młodzi kierowcy będą musieli trzymać się zasad nawet w momencie pojawienia się znaków podwyższających dozwoloną prędkość.

Trzy wykroczenia i koniec. Młody kierowca, który podczas trwania okresu próbnego dopuści się trzech wykroczeń (potwierdzonych mandatami karnymi) lub jednego przestępstwa drogowego - straci prawo jazdy. Jeżeli taka osoba wykaże chęć kontynuowania swojej przygody za kółkiem - będzie zmuszona zrobić kurs od samego początku i zdać egzamin na nowo.

Zgodnie z nowelizacją i nowymi wytycznymi, starosta już przy drugim wykroczeniu świeżo upieczonego kierowcy, będzie mógł wydać decyzję administracyjną o wydłużeniu okresu próbnego o kolejne dwa lata. Ponadto, każdy taki kierowca będzie musiał obowiązkowo poddać się badaniom psychologicznym i przejść płatny kurs reedukacyjny, którego organizatorem jest PORD (czas trwania to 4 dni robocze, a koszt to około 500 zł).

Po 4 stycznia 2016 roku uzyskanie prawa jazdy będzie jeszcze trudniejsze. Po 4 stycznia 2016 roku uzyskanie prawa jazdy będzie jeszcze trudniejsze.
Pojawienie się pierwszych informacji o planowanym wprowadzeniu zmian dotyczących młodych kierowców spowodowało lawinowy wzrost zgłoszeń młodych ludzi do trójmiejskich OSK.

- Rzeczywiście, w ostatnich miesiącach zainteresowanie kursami zwiększyło się diametralnie, nawet o kilkadziesiąt procent. Kursanci chcieli szybciej zdać egzamin, a tym samym uniknąć nowych przepisów. Prawdopodobnie ostatnimi osobami, które załapią się na stare zasady będę ci, którzy zdadzą egzamin najpóźniej 11 grudnia. Osoby, które dzisiaj zapiszą się na kurs - będą rozliczane według nowych zasad - mówi Dariusz Tarnowski, właściciel OSK Vektra.
Chcesz zostać kierowcą? Sprawdź trójmiejskie OSK

- Zmiany nie są aż tak drastyczne, ale na pewno każdemu wyjdą na dobre. Liczę, że zwiększy się bezpieczeństwo na drogach, a kierowcy będą bardziej ostrożni. Bo przecież nowe przepisy nie będą dotyczyły jedynie młodych kierowców - tłumaczy Wojciech Karewicz, właściciel Elka School z Gdańska.
Wszystko wskazuje, że data 4 stycznia 2016 jest datą ostateczną i nie ulegnie zmianie, ale...

- Nieoficjalnie w naszym środowisku mówi się o pojawieniu petycji złożonej do nowego ministra o przesunięcie terminu wejścia w życie nowych przepisów o 6 miesięcy albo nawet o cały rok. Problem leży w systemie informatycznym, który jest niezwykle istotnym narzędziem całego projektu. Do godziny zero pozostało niewiele czasu, a system nie jest nawet w fazie testów. To wszystko leży - dodaje Tarnowski.
- Nic mi nie wiadomo na temat ewentualnego odroczenia wejścia w życie nowych przepisów. PORD jest gotowy na zmiany, a chyba najlepszym tego przykładem jest efektywne funkcjonowanie Ośrodka Doskonalenia Techniki Jazdy w Pszczółkach - zakończył Pepliński.

Miejsca

Opinie (105) 4 zablokowane

  • Przybędzie zawalidrogów (7)

    Proste pytanie: jedzie kierowca drogą przelotową z ograniczeniem podniesionym do 70 km/h z szybkością poniżej 50 km/h -- czy to zwiększa jego (i innych) bezpieczeństwo, czy raczej prowokuje do niebezpiecznych manewrów i wzrostu wkurzenia?

    • 148 14

    • No baaaa!!!

      A na autostradzie taki przepisowy 100 km/h gdy wszyscy jadą 140 km/h? To jest prosta droga żeby się pozabijać! Albo się umie jeździć albo nie. Po co są wtedy egzaminy?

      • 23 6

    • a ciężarówki na autostradzie

      to nie przeszkadzają?

      • 12 7

    • .

      Takich zawalidrogow już jest pełno mimo braku tak restrykcyjych kar dla młodych. A teraz w obawie o swoje prawko przybędzie ich 2-3 razy więcej...

      • 13 5

    • (1)

      To nie prędkość zabija, ale różnica prędkości.
      Cżłowiek który jedzie 50 tam gdzie się jeździ 90 jest równie niebezpieczny jak ten kto pruje 140. Z drobną różnicą: 140 przejedzie i zapomnieliśmy o nim, a 50 jest zawalidrogą tamującą ruch i PROWOKUJĄCĄ do NIEBEZPIECZNEGO WYPRZEDZANIA.

      Dlatego popieram ograniczenia.
      Pozdrawiam gorąco

      Jeszcze 3 słowa o mnie
      Kierowca z 20-letnim doświadczeniem i ponad milionem kilometrów
      Kobieta
      Startująca na nową kategorię prawa jazdy (i się nie boję obostrzeń).
      Z góry dziękuję za miłe słowa a frustratów odsyłam na hulajnogę :)

      • 4 2

      • robisz C+E?

        • 0 0

    • Co za pech:(

      Nie będziesz mógł pruć swoim 20 letnim audi po Grunwaldzkiej ponad 100km/ i wypuszczać chmury dymu palącego się oleju? Inni kierowcy Ci przeszkadzają?
      No cóż, właśnie takich kierowców powinno kierować się na badania psychiatryczne i zabierać prawka, bo to oni są prawdziwym niebezpieczeństwem na drodze, a nie nowicjusze jadący 50km/h.

      • 6 0

    • Lubie się przez Sopot bujnąć 50 km/h

      Tak po prostu, na złość polskim Januszom motoryzacji. Co do prawka, jeżeli kiedykolwiek mi je zabiorą, nigdy w Polsce nie będę już go zdawał. Prawko w Polsce to jakieś nieporozumienie

      • 3 1

  • tak to jest (8)

    jak sie młodym upieczonym kierowcom kupuje nowy samochod najlepiej 200 konny.

    • 16 25

    • Co to ma do rzeczy (5)

      Osobiście twierdzę że jest to głupie gadanie bo przepisowo tak jak nieprzepisowo da się jechać samochodem 200 konnym tak jak samochodem

      • 6 2

      • Mało tego

        Z moich obserwacji wynika, że najszybsi na drodze są kierowcy słabych autek. Jakieś małe hyundaie, Renault i skody. Jak ktoś ma mocne auto to lubi się pościgać spod świateł ale raczej nie wariuje od nadmiaru mocy. Z wyjątkiem froga rzecz jasna

        • 5 1

      • (3)

        200-konne są traktory i mniejsze tiry. Osobówki są przeważnie co najwyżej 100-konne

        • 0 3

        • przeważnie tak (2)

          ale im większy matoł tym większej mocy szuka
          dlatego dla g*wniarzy do 30 lat powinno być ubezpieczenie 10 razy większe na takie moce,
          tak jest w UK i młode pierdki nie jeżdżą mocnymi autami
          a jak takiego za kierownicą dobrego auta zobaczą
          to zaraz go zatrzymują, żeby sprawdzić czy ma zapłacone ubezpieczenie,
          przeważnie nie ma i dostaje blokadę prawka, zabierają mu auto na parking,
          punkty i mandat

          • 1 1

          • :) (1)

            W UK sie zatrzymuje kierowcy żeby sprawdzic czy jest opłacone ubezpieczenie. Mało tego. Nie trzeba wozić ze sobą potwierdzenia ubezpieczenia.

            • 1 0

            • Mialo byc NIE zatrzymuje

              • 1 0

    • Najgroźniejsi są ci, którym daleko nawet do 100 koni.
      200 konnych samochodów jest naprawdę mało. 99% zagrożeń tworzą idioci po obu stronach a nie KM

      • 2 0

    • Spod świateł ścigają się w większości beztalencia. Jak wiadomo proste są dla szybkich aut a zakręty dla szybkich kierowców. Wiem bo próbowałem i przegrałem "bój" z autem o 70 KM słabszym i już się nie ścigam. Fakt że moje auto jest dwa razy większe ale winny się tłumaczy

      • 2 0

  • Trzeba będzie kupić sobie wrotki...

    • 25 2

  • Ja się pytam co to zmieni ?? (11)

    Co z kierowcami w wieku pow. 70 lat? Kiedy zacznie się badać tych starszych niestety mniej rozgarniętych na drodze? Co z kierowcami "sunącymi" lewym pasem niezależnie od sytuacji itp. ? Reasumując - zdrowego rozsądku nic nie zastąpi, zdrowego myślenia, nie da się nauczyć przepisami, mandatami.
    Co z kierowcami radiowozów, które notorycznie łamią przepisy ??!!

    • 113 11

    • Nie hejtuję starszych, ale to prawda. (7)

      Ludzie starsi mają słabszy refleks i mniejszą spostrzegawczość (gorzej widzą i słabiej słyszą). A na autostradzie, czy na Obwodnicy nie ma zmiłuj.
      Tam wszystko dzieje się bardzo szybko...

      • 16 4

      • (3)

        I te kobiety w płaszczach,szalach i kapeluszach,zawsze się zastanawiam jak ta osoba może manewrować.

        • 12 5

        • a panowie to mają inne ubrania? (2)

          • 7 6

          • (1)

            Kierowca nie powinien prowadzic w odziezy ograniczajacej ruchy. Dodatkowo odziez typu kurtka zimowa stwarza zagrozenie w chwili naglego hamowania. Gdyz pasy nie przylegaja do ciala. Ale to Pani powinna wiedziec, lecz widze ze nie jest Pani swiadoma takich rzeczy

            • 0 1

            • Jeszcze pancerz załóż i kask

              • 0 0

      • (2)

        A jaki % wypadków śmiertelnych powodują osoby starsze?

        • 11 0

        • (1)

          Nie ma takiej rubryki w statystykach, ale niestety łatwo się domyśleć.

          • 1 3

          • jest jest

            weź pierwszy lepszy raport komendy głównej
            dostępny w internecie

            a tak naprawdę dostosuj opdstęp do prędkości
            a prędkość do warunków i stanu opon,
            to wszystko

            • 2 0

    • (2)

      Ci sunący lewym pasem to masakra,obecnie jeżdżę zazwyczaj prawym bo w PL prawy pas stał się lewy.

      • 6 5

      • Ci ludzie pokończyli kursy i otrzymali prawa jazdy bez problemow.

        • 3 1

      • Jeżdżący lewym pasem to lewacy hahahahaha i wreszcie wiadomo :) :)

        • 0 2

  • przepisy przepisami (2)

    ale wielu rodaków radzi sobie tak że jeździ bez prawa jazdy.

    • 43 4

    • (1)

      dalej idzie kupić prawo jazdy za 4 tysie. z wpisem tam gdzie trzeba

      • 3 1

      • Gdzie jak i kiedy?!

        4 tys ze wpisem??? Wchodzę w to nawet zaraz!

        • 1 1

  • Jak te chore przepisy mają się do prawa jazdy uzyskanego za granicą? (1)

    .

    • 49 7

    • jak tylko przepisy wejdą w życie to też się zastanawiam nad zdawaniem za granicą ;-)

      • 9 4

  • Kierowca (3)

    Co za debil to wymyślił ???? Tu tylko chodzi o kasę !!!!

    • 105 12

    • (2)

      Otóż to. Choć akurat to szkolenie na płycie poślizgowej uważam za konieczne - 90% ludzi nie umie nawet tak awaryjnie zahamować, by się ABS w ogóle włączył.

      Mnie tylko martwi ten ich system informatyczny - za 2 miesiące wchodzą te przepisy, a tu testów jeszcze nie było. W normalnej firmie testy przeprowadza się nawet przez kilka miesięcy przed uruchomieniem systemu, a tu chcą się wyrobić w, załóżmy, miesiąc, a mówimy o programie obejmującym cały kraj!!!

      • 2 1

      • (1)

        szkolenie na płycie poślizgowej to akurat największy debilizm, nie słyszałem żeby jakiś inny kraj takie bzdety wprowadzał

        • 2 0

        • ...mówi ktoś, kto nigdy nie widział takiej nawet z bliska, nie mówiąc już o jeździe po niej.

          I mylisz się, ponieważ nasi zachodni sąsiedzi mają takie szkolenie w trakcie kursu.

          • 0 0

  • Bezczelny skok na kasę i tyle (2)

    Teoretyczny kurs doszkalający z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego w PORD (2h lekcyjne, koszt: około 100 zł)

    Szkolenie praktycznie na płycie poślizgowej w Ośrodku Doskonalenia Techniki Jazdy. Kierowcy będą uczyć się wychodzenia z nieplanowanego poślizgu czy efektywnego hamowania z systemem ABS (1h zegarowa, koszt: około 200 zł).

    - płatny kurs reedukacyjny, którego organizatorem jest PORD (czas trwania to 4 dni robocze, a koszt to około 500 zł).

    No to sobie teraz policzcie czy nie taniej będzie wskoczyć w Polskiego Busa do Pragi i u Czechów zdać prawo jazdy. Pozdrawiam

    • 104 10

    • kurs reedukacyjny - koń by się usmiał

      Czekałem w PORDzie na córkę, gdy zdawała egzamin (na szczęście za trzecim razem zdała :-).
      Na monitorze w poczekalni "leciały" durne filmiki: o kierunkowskazach, o pomiarze oleju silnikowego, o tankowaniu, o omijaniu pojazdów na drodze, itp. Jeśli to mają zamiar pokazywać na "reedukacji" za 500 zł, to szkoda czasu i pieniędzy.

      • 19 5

    • Jedź zdawać w Meksyku, tam starczy tylko umieć z rowu wyjechać. Aaaa też nie umiesz? No to już lepiej naprawdę się naucz tych polskich przepisów.

      • 2 9

  • Ten sposób sposób myślenia powinien (2)

    dać już odpowiednim służbom sygnał do działania. Co zmiana zasad, to matoły rzucają się na kursy, aby łatwiej niby było zdać egzamin. No i mamy to co mamy na ulicach. Zmanierowane panienki z Samsungiem podłączonym do głowy i epapierosem-bez szkolenia, które nie potrafią samochodu zaparkować na parkingu. O prowadzeniu auta już szkoda pisać.

    • 32 10

    • powiedział ten, co nie musiał płacić dodatkowych 2 tysięcy za kurs oraz niewyobrażalnej straty czasu ;-) (1)

      • 9 10

      • bo to trzeba umieć, a nie tylko kurs zaliczyć

        • 2 2

  • to nie ma poprawić bezpieczeństwa tylko portfel firm które będą doszkalać kierowców. (3)

    jak wiele innych nowych przepisów w naszym państwie.

    • 67 7

    • (2)

      Posiadanie prawa jazdy nie jest obowiązkiem, a przywilejem, a przywileje kosztują, więc jeżeli kogoś na nie nie stać, to musi znaleźć alternatywne sposoby przemieszczania się.

      • 5 14

      • to nie jest zaden przywilej,tak jak kiedys jezdzilo sie konmi tak teraz do tego samego sluzy samochod tyle ze na konia nie trzeba bylo miec stosu papierow i jakos ludzie wiedzieli jak jezdzic a jest to zdecydowanie trudniejsze jak machanie kierownica i wciskanie pedalow w odpowiedniej kolejnosci.

        • 13 3

      • Nie jest obowiązkiem, ale udogodnieniem. Jeśli ktoś nie ma predyspozycji albo umiejętności to niech lepiej nie stwarza zagrożenia na drogach tylko pojedzie komunikacją publiczną. Komunikacja publiczna powinna być powszechna i bezpłatna. Stop zmuszaniu ludzi do jeżdżenia samochodami. To nie obowiązek.

        • 2 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Nissan Leaf to samochód z napędem:

 

Najczęściej czytane