• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Projekt elektryfikacji linii kolejowej z Trójmiasta w stronę Kaszub za 92 mln zł

Maciej Naskręt
22 marca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Wizualizacja linii PKM przy lotnisku z uwzględnieniem elektrycznej sieci trakcyjnej. Wizualizacja linii PKM przy lotnisku z uwzględnieniem elektrycznej sieci trakcyjnej.

Kolejarze będą musieli wyłożyć ponad 92 mln zł za projekt m.in. elektryfikacji linii z Trójmiasta w kierunku Kaszub i dalej do Bydgoszczy. Dokumentacja ma być gotowa jesienią 2018 r.



Czy rozwój kolei na Kaszuby przyciągnie pasażerów?

Kolejarze ze spółki PKP Polskie Linie Kolejowe otworzyli oferty w przetargu, którego przedmiotem jest opracowanie dokumentacji projektowej oraz pełnienie nadzoru autorskiego na odcinkach: Kościerzyna - Gdynia Główna (linia nr 201), Somonino - Kartuzy (linia nr 214) oraz Glincz - Kartuzy (linia nr 229). Na tych odcinkach ma się pojawić także elektryfikacja, która dodatkowo obejmie linię PKM.

Przygotowaniem dokumentacji dla inwestycji jest zainteresowanych 7 firm. Najkorzystniejszą propozycję cenowo złożyło konsorcjum Wyg i Egis na kwotę 19 mln zł.

Równolegle trwa też przetarg na odcinek linii z Kościerzyny do Bydgoszczy. Przygotowaniem dokumentacji dla odcinka na Kujawach jest zainteresowanych 9 firm. Najkorzystniejszą propozycję złożyła firma Trakcja PRKiL. Jej oferta opiewa na kwotę 73,7 mln zł brutto. Projekt ma być gotowy do 31 października 2018 r. Dodatkowo firma obejmie rękojmią dokumentację przez 60 miesięcy.

Co ciekawe, najtańsza oferta okazała się o 5,5 mln zł droższa niż zakładano, jednak pieniądze na przedsięwzięcie się znajdą. Kolejarze teraz sprawdzają złożone oferty w obu przetargach, a następnie rozstrzygną zamówienie i podpiszą umowę.

Planowane zmiany na kaszubskich torach. Planowane zmiany na kaszubskich torach.
Nie tylko 70-km drutu nad kaszubskimi liniami

Z punktu widzenia mieszkańców aglomeracji trójmiejskiej, najważniejsza jest elektryfikacja linii PKM. Niedawno spółka zarządzająca 18-kilometrową linią rozstrzygnęła przetarg na aktualizację studium elektryfikacji zarządzanej przez siebie linii.

- Dotychczas sporządzone w temacie elektryfikacji PKM dokumenty wymagają zaktualizowania na potrzeby złożenia wniosku o dofinansowanie z UE - mówi Trojmiasto.pl rzecznik PKM, Tomasz Konopacki. - Sam projekt elektryfikacji i jego późniejsza realizacja będą prowadzone - tak jak od początku razem z PKP PLK informowaliśmy - wspólnie - dodaje.
Jednak, by przedsięwzięcie miało sens, trzeba też zelektryfikować linie kolejowe na Kaszuby, m.in. linię 201 relacji Gdynia - Kościerzyna, 229 między Żukowem a Kartuzami, a także linię 214 z Kartuz do Somonina.

Gdyby kolejarze nie zelektryfikowali tych odcinków, pociągi elektryczne kończyłyby bieg w Osowej. By kontynuować podróż do Kościerzyny, Kartuz czy Gdyni przez Wielki Kack, trzeba by się wówczas przesiąść.

Sieć trakcyjna pojawiłaby się więc także nad jednotorową linią 229 z Glincza do Kartuz, gdzie już od ponad roku kursują pociągi PKM, a także linią kolejową 214 z Kartuz do Somonina. Ostatni szlak objęty zostałby rewitalizacją i umożliwiłby pociągom elektrycznym kursowanie w stronę Kościerzyny.

Nadmieńmy, że obecnie linia 201 ma dwa tory wyłącznie na odcinku od Gdyni Głównej do Osowy. Kolejarze chcą tam zmieścić jeszcze jeden, trzeci tor. W tej kwestii powstanie jednak zaledwie koncepcja programowa.

Wizualizacja linii PKM z uwzględnieniem elektrycznej sieci trakcyjnej. Wizualizacja linii PKM z uwzględnieniem elektrycznej sieci trakcyjnej.
Kto obsłuży zelektryfikowane linie?

Na koniec podkreślmy, że władze samorządowe województwa pomorskiego będą starać się o dofinansowanie z UE na zakup taboru dostosowanego do elektrycznej trakcji.

Szacuje się, że inwestycje w tabor na Pomorzu pochłoną nawet 850 mln zł. Województwo, podobnie jak w przypadku inwestycji w Pomorską Kolej Metropolitalną, będzie zapewne liczyć na uzyskanie aż 85 proc. dofinansowania (co może być trudne w tej perspektywie w przypadku inwestycji taborowych). Wtedy z własnej kieszeni województwo pomorskie musiałoby wyłożyć prawie 130 mln zł.

Miejsca

Opinie (131)

  • (9)

    A wiadomo juz z ktorego peronu we Wrzeszczu pociagi odjezdzaja?

    • 125 2

    • Wyświetlacze kiedyś będą. Maksymalnie do 2019roku. Proszę o cierpliwość.

      • 4 0

    • (6)

      Oczywiście, że wiadomo. Wystarczy sprawdzić w rozkładzie, jest tam wszystko napisane...Pokolenie hipsterów i iPhonowców niestety ma problem ze wszystkim...

      • 9 36

      • Hipsterka i Iphoneowcow mają informacje o peronie w każdej aplikacji na telefon. To tylko ciamciaramcie nie potrafią ogarnąć tego tematu.

        • 1 6

      • powiedział co wiiedział :(

        • 1 1

      • po 10 minutach studiowania rozkladu moze sie doszukasz informacji (1)

        wpierw tylko musisz znalezc ten rozklad, a na koniec i tak sie okaze ze odjezdza z innego peronu. Poziom info we wrzeszczu kilka miesiecy temu - dramat.

        • 26 2

        • Pokolenie iPhonowców powinno wiedzieć, że na stronie trojmiasto jest rozkład i wszystko dokładnie napisane...

          • 4 10

      • Co z tego, że w rozkładzie jest napisane jak w rzeczywistości pociąg odjeżdża z innego peronu. Przynajmniej w połowie przypadków tak mi się zdarzyło, gdy przesiadałem się we Wrzeszczu.

        • 30 2

      • bledy sa :)

        • 22 3

    • tak, bo wszędzie na całym świecie może być wiadomo, ale u nas to hipsterstwo :)

      • 12 1

  • Ktos za POprzednej ekipy chcial oszukac przeznaczenie (9)

    Najpierw kupic tabor spalinowy a pozniej z UE wyciagnac jeszcze na tabor elektryczny.
    Tyle, ze ten pomysl wylozyl PKMke...

    • 32 43

    • Tabor spalinowy (4)

      Może zostać wykorzystany na liniach:
      207 Malbork - Kwidzyn - Grudziądz
      203 Tczew - Chojnice - Piła
      256 Malbork - Nowy Dwór Gdański
      281 Chojnice - Nakło - Gniezno
      Kościerzyna - Lipusz - Chojnice
      Gdynia - Hel

      To są linie na których nie potrzebna jest sieć trakcyjna, linia na Hel wykorzystywana jest TYLKO w Lato i tu mogą jeździć wozy spalinowe. Linia do Nowego Dworu

      • 13 0

      • (1)

        CD. Linia do Nowego Dworu Gdańskiego o ile PKP odbuduje skradzione tor też może być wykorzystana przez turystów z przesiadką na wąskotorówkę mamy dojazd do Stegny, Sztutowa czy Jantaru i Mikoszewa bez stania w korku, nawet Arriva organizowała letnie pociągi na trasie Toruń - Kwidzyn - Malbork - Nowy Dwór Gdański (przesiadka) Nowy Dwór Gdański - Stegna - Sztutowo

        • 7 0

        • Ukradli bo.... Woj. Pomorskie nie było zainteresowane ta trasą...

          Woj. Kujawsko Pomorskie w wakacje wykorzystywalo ta linie...

          U nas UM... Nie da się... Po co... Nie ma kasy... Ogólny niedaizm

          • 1 0

      • Teraz najszybszy skład w woj. Pomorskim w ruchu regionalnym to właśnie szynobus..
        I to nie jest żart.

        Mamy trasy na 160km/h ale nie mamy pociągów. Nasz Urząd Marszałkowski to jakiś ewenement na skalę krajową..

        Województwa łączą siły w grupy zakupowe kupują nowe pociągi maja juz po kilkadziesiąt sztuk a u nas...

        Pełen niedaizm... Nie da się.. Nie ma.. Nie da się.. Po co... Nie da się..

        • 1 0

      • dorzuciłbym jeszcze Słupsk - Szczecinek

        • 4 0

    • Rozumiem, że ty byś od razu kupił tabor elektryczny, który nie miałby jak wjechać chociażby na stację w Osowej czy Wielkim Kacku?
      Takie było założenie od początku. PKM nie mogła być zelektryfikowana bez elektryfikacji linii 201, a ta należy do PKP PLK.

      • 9 0

    • to ostoja sPiSkowców, PKP PLK odwlekało jak mogło elektryfikację odcinków przyległych (2)

      • 6 13

      • Od poczatku taki byl plan... (1)

        Nie bylo naciskow na PLK...

        • 8 2

        • nie było?

          oczywiście, że były. PLK ma zawsze rzeczy pilne i pilniejsze. Na przykład instalację pięćdziesięciu monitorów informacji pasażerskiej na peronie w polu.

          • 10 0

  • elektryfikacji, to co tam jeżdzi? parowóz? (4)

    • 11 51

    • Nie zdziwił bym się jakby tam konia Przewozy Regionalne puścili.
      To bardzo biedny przewoźnik.
      Zaniedbany przez UM woj. Pomorskiego.

      • 1 0

    • Szynobus spalinowy

      (Diesel)

      • 4 0

    • Aleś ty głupia

      • 22 5

    • Janeczka nie błaźnij sie.

      • 28 4

  • (6)

    Kolejna kasa z łapówek do przytulenia.
    Kogo obchodzi rentowność PKM?
    I tak trzeba do tego potworka dopłacać, to co za różnica ile?
    W końcu nikt z własnej kieszeni nie daje - za to może ją szeroko nadstawić na to, co skapnie.

    • 32 50

    • Teraz to UM woj. Pomorskiego ma większy problem.

      Zaniedbali swojego przewoźnika regionalnego w Gdyni... Składy maja kilkadziesiąt lat... Wydatki na naprawy rosną... Zbliżają się terminy gruntowych przeglądów... Wycinania połączenia do Tczewa Malborka jak się daje..

      Ale to tylko cisza przed burza.. Cała Polska już kupiła nowe piękne komfortowe jednostki... A Pomorskie jak zwykle zaspane..

      Coz teraz koszta utrzymania przewoźnika będą ogromne.

      • 2 1

    • ... (3)

      Do tramwai, autobusów, SKM, trolejbusów również trzeba dokładać ogromną kasę.
      Należy więc je zlikwidować?

      • 12 0

      • też jeżdżą raz na 30- 40 minut? (2)

        • 2 11

        • (1)

          A mają jeździć co 5 minut do Kościerzyny lub Kartuz? Zastanów się najpierw...

          • 15 0

          • Do 1 biletu autobusowego czy tramwajowego dopłaca się

            ok 2.5 zł. Łatwo to policzyć.
            10 razy mniej niż do PKM.
            DZIESIĘĆ RAZY MNIEJ...

            • 0 0

    • Do drog doklada sie z podatkow znacznie wiecej niz do transportu zbiorowego. Podatki zawarte w cenie paliw nie wplywaja do kasy miasta, tylko ida na drogi krajowe. Wiec jesli chcesz liczyc co sie miastu bardziej oplaca, to na pewno nie drogi.

      • 19 0

  • SKM do Gdyni Północ (1)

    na Kaszuby leci szynobus.

    • 54 7

    • Szynobus bo co innego. Nawet jakby był drut to i tak by kupili szynobus.
      Takich mamy fachowców...

      Cała Polska kupuje piękne nowe Elektryczne Składy a w tym czasie UM woj. Pomorskiego kupuje... Szynobusy:) :)

      Czas na zmianę pokoleniowa w wydziale transportu

      • 2 0

  • uwierzę, jak zobaczę (2)

    Nie takie obiecanki już słyszałem z ust kolejarzy.

    • 47 8

    • Pociągi dla PR Gdynia też kupują już setki lat...
      Cała Polska już kupiła... A Woj. POMORSKIE jak zwykle w letargu

      • 1 0

    • Nie rozumiem skąd ten pośpiech?

      Przecież prawdziwy katolik powinien pokorni czekać- osobiście zarządził bym rozbudowę tej linii na 2118 rok- do tego czasu na kolana chamy i robić niepełnosprawne dzieci a nie myśleć o głupotach- ludziom potrzebne są chore i niepełnosprawne dzieci a nie gadżety dla zdziecinniałych kolejarzy. Obudźcie się!!

      • 1 4

  • Streszczenie (1)

    Portal Trójmiasto informuje o kolejnym wydarzeniu z przyszłości. Linia PKM ma zostać zelektryfikowana ok. roku 2025. Komentatorzy reagują z niedowierzaniem i uszczypliwością. Jeden Trójmiaściak retorycznie pyta, czy wiadomo już, z którego peronu we Wrzeszczu odjeżdżają pociągi. Nikt nie pyta czy linia jest przygotowana na kolejną powódź.

    • 14 0

    • Może w tym 2025 będzie pierwszy nowy pociąg dla Przewozów Regionalnych w Gdyni które obsługują linie do Kościerzyny :) :)

      Cały kraj z nas się śmieje. A UM remontuje 30letnie składy za 8mln...

      • 2 0

  • (1)

    pkp energetyka sprzedana 25.09.2015 brawo PO CVC brawo NRD DDR

    • 5 2

    • To źle? Nie ci to inni

      • 0 0

  • Beton5 (2)

    Zróbcie te słupy energetyczne jak w Szwajcarii. Inaczej zeszpecicie nam doszczętnie Kaszuby.

    • 5 1

    • (1)

      Tu jest Polska i będzie po naszemu. Bo tak!

      • 2 1

      • Jak przetarg zrobią ci sami z UM woj. Pomorskiego co kupują od lat nowe pociągi i kupić nie mogą... To marnie to widze

        • 1 0

  • Cięzki ruch towarowy zabije spokojne kaszubskie zakątki (1)

    Nie oszukujmy się, tu przecież nie chodzi o troskę o turystów i mieszkańców, a o ciężki ruch towarowy z kierunku Bydgoszczy do portu w Gdyni. Jeśli ktoś zna i kocha Kaszuby, to chyba rozumie co oznaczają te plany. Wycinka lasów pod drugi tor, a przede wszystkim hałas, hałas, hałas...

    • 7 3

    • To prawda. Inwestycja jest robiona dla portu w Gdyni

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Co to jest CNG?

 

Najczęściej czytane