• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Projekt elektryfikacji linii kolejowej z Trójmiasta w stronę Kaszub za 92 mln zł

Maciej Naskręt
22 marca 2017 (artykuł sprzed 7 lat) 
Wizualizacja linii PKM przy lotnisku z uwzględnieniem elektrycznej sieci trakcyjnej. Wizualizacja linii PKM przy lotnisku z uwzględnieniem elektrycznej sieci trakcyjnej.

Kolejarze będą musieli wyłożyć ponad 92 mln zł za projekt m.in. elektryfikacji linii z Trójmiasta w kierunku Kaszub i dalej do Bydgoszczy. Dokumentacja ma być gotowa jesienią 2018 r.



Czy rozwój kolei na Kaszuby przyciągnie pasażerów?

Kolejarze ze spółki PKP Polskie Linie Kolejowe otworzyli oferty w przetargu, którego przedmiotem jest opracowanie dokumentacji projektowej oraz pełnienie nadzoru autorskiego na odcinkach: Kościerzyna - Gdynia Główna (linia nr 201), Somonino - Kartuzy (linia nr 214) oraz Glincz - Kartuzy (linia nr 229). Na tych odcinkach ma się pojawić także elektryfikacja, która dodatkowo obejmie linię PKM.

Przygotowaniem dokumentacji dla inwestycji jest zainteresowanych 7 firm. Najkorzystniejszą propozycję cenowo złożyło konsorcjum Wyg i Egis na kwotę 19 mln zł.

Równolegle trwa też przetarg na odcinek linii z Kościerzyny do Bydgoszczy. Przygotowaniem dokumentacji dla odcinka na Kujawach jest zainteresowanych 9 firm. Najkorzystniejszą propozycję złożyła firma Trakcja PRKiL. Jej oferta opiewa na kwotę 73,7 mln zł brutto. Projekt ma być gotowy do 31 października 2018 r. Dodatkowo firma obejmie rękojmią dokumentację przez 60 miesięcy.

Co ciekawe, najtańsza oferta okazała się o 5,5 mln zł droższa niż zakładano, jednak pieniądze na przedsięwzięcie się znajdą. Kolejarze teraz sprawdzają złożone oferty w obu przetargach, a następnie rozstrzygną zamówienie i podpiszą umowę.

Planowane zmiany na kaszubskich torach. Planowane zmiany na kaszubskich torach.
Nie tylko 70-km drutu nad kaszubskimi liniami

Z punktu widzenia mieszkańców aglomeracji trójmiejskiej, najważniejsza jest elektryfikacja linii PKM. Niedawno spółka zarządzająca 18-kilometrową linią rozstrzygnęła przetarg na aktualizację studium elektryfikacji zarządzanej przez siebie linii.

- Dotychczas sporządzone w temacie elektryfikacji PKM dokumenty wymagają zaktualizowania na potrzeby złożenia wniosku o dofinansowanie z UE - mówi Trojmiasto.pl rzecznik PKM, Tomasz Konopacki. - Sam projekt elektryfikacji i jego późniejsza realizacja będą prowadzone - tak jak od początku razem z PKP PLK informowaliśmy - wspólnie - dodaje.
Jednak, by przedsięwzięcie miało sens, trzeba też zelektryfikować linie kolejowe na Kaszuby, m.in. linię 201 relacji Gdynia - Kościerzyna, 229 między Żukowem a Kartuzami, a także linię 214 z Kartuz do Somonina.

Gdyby kolejarze nie zelektryfikowali tych odcinków, pociągi elektryczne kończyłyby bieg w Osowej. By kontynuować podróż do Kościerzyny, Kartuz czy Gdyni przez Wielki Kack, trzeba by się wówczas przesiąść.

Sieć trakcyjna pojawiłaby się więc także nad jednotorową linią 229 z Glincza do Kartuz, gdzie już od ponad roku kursują pociągi PKM, a także linią kolejową 214 z Kartuz do Somonina. Ostatni szlak objęty zostałby rewitalizacją i umożliwiłby pociągom elektrycznym kursowanie w stronę Kościerzyny.

Nadmieńmy, że obecnie linia 201 ma dwa tory wyłącznie na odcinku od Gdyni Głównej do Osowy. Kolejarze chcą tam zmieścić jeszcze jeden, trzeci tor. W tej kwestii powstanie jednak zaledwie koncepcja programowa.

Wizualizacja linii PKM z uwzględnieniem elektrycznej sieci trakcyjnej. Wizualizacja linii PKM z uwzględnieniem elektrycznej sieci trakcyjnej.
Kto obsłuży zelektryfikowane linie?

Na koniec podkreślmy, że władze samorządowe województwa pomorskiego będą starać się o dofinansowanie z UE na zakup taboru dostosowanego do elektrycznej trakcji.

Szacuje się, że inwestycje w tabor na Pomorzu pochłoną nawet 850 mln zł. Województwo, podobnie jak w przypadku inwestycji w Pomorską Kolej Metropolitalną, będzie zapewne liczyć na uzyskanie aż 85 proc. dofinansowania (co może być trudne w tej perspektywie w przypadku inwestycji taborowych). Wtedy z własnej kieszeni województwo pomorskie musiałoby wyłożyć prawie 130 mln zł.

Miejsca

Opinie (131)

  • 92 mln złotych za dokumentację? (2)

    Chyba kogoś suty swędzą...

    • 5 0

    • (1)

      porozmawiaj sobie z którymś kolejarzem o kosztach ( budowa rozjazdu, naprawa sieci trakcyjnej, wymiana pantografu) . Gdy usłyszysz kwoty to sie zgarbisz.

      • 1 0

      • Wolę się nie pytać. :)

        • 1 0

  • obywatel (1)

    Fajnie, dopiero po elektryfikacji będzie jak należy, bo na razie to pyrka pod górkę z wielkim trudem. Spali-nówki nie nadają się na taką trasę,spore wzniesienia i częste przystanki, a elektryczna będzie śmigać, aż miło.

    • 3 1

    • zobaczymy, gdy na tej trasie bedzie jezdzic ezt (a teren jest zroznicowany, nie jest na "plasko" jak linia skm, otwarta przestrzen, pola). Przy wichurach siec bedzie zerwana

      • 0 0

  • "konie kują... (1)

    ...a żaba nogę podstawia"
    Ekipa z wojewódzrtwa podczepia się pod krajowy program modernizacji sieci kolejowej, w tym wypadku trasy 201, Gdynia - Port Bydgoszcz. Artykuł sprzedaje te kunktatorskie działanie jako sukces pomorskich urzędników i "ciągłość" działań rozwojowych PKM "dla "dobra mieszkańców".
    PKM to drobne g*wno przyklejone do pancernika. Gdyby nie duże zadanie w pobliżu, nic by z tego nie było. Od lat znana jest impotencja władz gdańsko - pomorskich w polityce transportowej. To co dobrze im wyszło, to wczesniejsza likwidacja połączeń...
    Pozostaje tylko mieć nadzieję, że całość zadania zostanie zrealizowana zgodnie z założeniami a cele ubocznie tego nie zdeformują...

    • 8 3

    • kolej w pomorskiem dogorywa

      Dokladnie. Stan kolei w pomorskiem jest oplakany, ruina. Zero pomyslu, zero zwartych dzialan. Wszystkim zarzadza lalus Swilski, a decyduje beton z PR i SKM myslacy tylko o swoich przywilejach. ani sladu eksperow, doradcow, zwartego planu. Amatorka dzialajaca sila rozpedu z poprzedniej epoki. Zobacznie na inne wojewodztwa - przywracanie zlikwidowanych polaczen, wspolne bilety, oferty,, promocje, tabor nowoczesniejszy niz na zachodzie, marszalkowskie koleje z podejsciem do pasazera jak do cennego klienta. W pomorskiem co najwyzej lata 90te i taborowo i organizacyjnie i mentalnie. Ppza PKM kolei w pomorskiem praktycznie nie ma. Cale poludnie regionu, ktore mialo bogata siatke polaczen po Nemccach, wszystko zlikwidowane. W tym czasie w sasiadujacej polnocnej czesci kujawsko-pomorskiego, nie zlikwidowano ani jednego odcinka.

      • 9 0

  • znowu półśrodki (3)

    Dlaczego dopiero teraz myśli się o elektryfikavcji, PO szybko chciało się nachapać przed wyborami i otworzyć linię - bubel z taborem też bubel. Prowincjonalna lekarka przejechała się przed wyborami i z Lamczykiem odtrąbiono sukces. Dzisiaj każdy widzi jak wyrzucono pochopnie miliony w błoto. Terazl ludzie Struka tacy jak mądrala Swilski dalej będa robić nam wykłady jaki to sukces ,a zelektryfikują tak korzystnie finansowo jak budowali "szybko" i "tanio" autostrady. Tak samo trzeba zelektryfikować linię z Redy do Helu i jak najszybciej przywrócić ruch na czynnej lini
    z Kościerzyny do Czerska i Wierzchucina. Na te trzy lub cztery pary pociągów skąpią

    • 13 14

    • Nic dodac, nic ujac. Zwlaszcza z pociagami na poludnie regionu. Sukces pkm odtrabiony, inwestycja na kolanie z olbrzymimi brakami, tymczasem jak chodzi o stan kolei w pozostalych czesciach wojewodztwa, to pomorskie jest ze 4 dekady za pozostalymi wojewodztwami. Zlikwidowanie polaczen, ani jednego etz, rozwalenie wezla w chojnicach, brak wspolnego biletu itp itd

      • 3 0

    • po całości się nie da...

      Gdynia - Koscierzyna to fragment większej całości. Obejmuje ona również "kawałek" do Koscierzyny przez Wierzchucin do Bydgoszczy jako realizacja alternatywy dla przeciążonej trasy Bydgoszcz - Gdańsk. Wariant maksimum zakłada tez remont tras w okolicach Czerska i w kierunku Tczewa.
      Miejmy nadzieję, że tego nie spieprzą...
      A PKM to si e do tego przykleiło, jak przysłowiowa żaba "gdzie kuja konie"...

      • 5 0

    • Słaby troll

      • 2 2

  • drogi powiatowe i gminne

    Nic o rządowym dofinansowaniu pomorskich dróg powiatowych i gminnych?

    • 3 2

  • Po co to ? Trzeba było bez ekranów i cicuchcię zrobić.

    Pod turystykę, Kaszubi z VW T-4 i materiałami budowlanymi i tak nadal będą jeździć swoimi autami.

    • 1 2

  • awarie SKM to najczesciej awarie trakcji, rzadziej awarie taboru

    elektryfikacja linii teraz, kiedy jest juz tabor spalinowy,
    by trzeba było znów kupowac kolejny tabor elektryczny dostosowany do stromizn PKM (rzęchy SKM się nie nadają)

    tylko po to by "nakarmić śwagra"...

    to coś jak kładka przez Motławę, oszustwo w biały dzień, kosztem naiwnych

    • 5 2

  • (1)

    Kolejny przekręt marnowanie kasy co oni potem zrobią z autobusami na szynach?
    bubel za polskie miliardy pójdzie za parę złotych do nowaczuka na ukrainu?

    • 12 13

    • Przekierują te szynobusy na inne trasy, w czym problem? Nie zmarnują się. Myślisz, że mamy nadmiar nowoczesnego taboru?

      • 11 0

  • Ten beton przez tyle czasu nie potrafi zamontować wyświetlaczy na PKM we Wrzeszczu by było wiadomo z którego peronu na pociąg czekać

    • 16 3

  • Gróba kasa za sam projekt! Ciekawe ile wykonanie?

    Jednak pewnie każdy słup musi mieć swój projekt, projekt montażu itd... pewnie od jednego słupa biorą kwotę X razy ilość słupów, które mogą być...

    • 4 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Pierwszy samochód wyprodukowany w powojennej Polsce to:

 

Najczęściej czytane