• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Prostopadłe pasy na obwodnicy lekarstwem na wypadki?

Maciej Naskręt
17 października 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Szansa na odcinkowy pomiar prędkości na obwodnicy
Jadąc obwodnicą 120 km/h, by uniknąć najechania na tył auta poprzedzającego, trzeba zachować 70-metrowy odstęp. Jadąc obwodnicą 120 km/h, by uniknąć najechania na tył auta poprzedzającego, trzeba zachować 70-metrowy odstęp.

Gdyby w niebezpiecznych miejscach na obwodnicy zobacz na mapie Gdańska wymalować prostopadłe pasy co 70 m, wypadków i kolizji byłoby mniej - uważają drogowcy. Na ich wymalowanie muszą jednak dać zgodę ministerialni urzędnicy.



Jak oceniasz pomysł wymalowania dodatkowych pasów?

Obwodnica Trójmiasta to najważniejsza droga w Trójmieście. Nie tylko łączy Gdynię z Gdańskiem, ale także jest ważnym elementem infrastruktury dla trójmiejskich portów. Obecnie niemal każda stłuczka lub każdy wypadek na ekspresówce wywołuje duże perturbacje nie tylko na samej obwodnicy, ale także na drogach miejskich.

Najczęstszą przyczyną wypadków i kolizji na obwodnicy jest niezachowanie bezpiecznej odległości od auta poprzedzającego, skutkiem czego jest najechanie na tył pojazdu. Przed laty gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ustawił przy obwodnicy kilka tablic informacyjnych o zalecanych odstępach między samochodami. Kierowcy jednak nie wzięli sobie do serca tych zaleceń. Także dlatego, że polskie prawo - w przeciwieństwie do rozwiązań z innych krajów - nie precyzuje co znaczy "bezpieczny odstęp", a taryfikator nie przewiduje za to kar.

Trzeba zatem sięgnąć po inne rozwiązanie - z dróg niemieckich. O co chodzi?

Prostopadłe pasy na jezdni co 70 m

W newralgicznych miejscach - na wysokości zjazdów lub tam, gdzie jest wiele wypadków - należy wymalować prostopadłe linie, pouczające kierowców o tym, jaką odległość należy zachować do auta poprzedzającego, by uniknąć właśnie najechania na tył samochodu w sytuacji awaryjnej.

Łatwo to obliczyć: jadąc z prędkością 120 km/h w ciągu jednej sekundy przejeżdżamy 33 m. Tymczasem, by bezpiecznie wyhamować w sytuacji awaryjnej, musimy jechać co najmniej 2 sekundy za autem poprzedzającym. Dlaczego tyle? Pierwsze pół sekundy to czas na reakcję kierowcy, a kolejne pół sekundy to czas na reakcję systemu hamulcowego. Pozostała sekunda to zapas, który powinien nam wystarczyć do bezpiecznego zatrzymania auta.

To oznacza, że jadąc 120 km/h musimy znajdować się minimum 70 m za samochodem i właśnie na takiej odległości na obwodnicy powinny być wymalowane poprzeczne pasy. Kierowcom permanentnie należy przypominać, że jeśli jadą komukolwiek na tzw. zderzaku, to w sytuacji niebezpiecznej nie mają szans na uniknięcie wypadku.

Warto nadmienić, że powyższe zalecenia odnoszą się do sytuacji, kiedy warunki drogowe są bardzo dobre. Gdy pada deszcz, śnieg lub jest mgła należy trzymać dystans na trzy sekundy - ok. 100 m.

Skutki niezachowania bezpiecznego odstępu na obwodnicy


Drogowcy: nie można tego wprowadzić od ręki

Ustaliliśmy w środowisku drogowców, że takie rozwiązanie na pewno poprawiłoby bezpieczeństwo w ruchu na wielu odcinkach dróg ekspresowych, w tym także na obwodnicy w Trójmieście. Jednak drogowcy nie mogą wymalować pasów, ani oficjalnie mówić o ich pozytywnych skutkach. Dlaczego? Przekonują, że proponowane przez nas rozwiązanie wymagałoby zmian w rozporządzeniu ministra infrastruktury, a tymczasem GDDKiA jest urzędem podległym ministerstwu, które ma wykonywać decyzje i rozporządzenia ministerialne, a nie sugerować, że potrzebne są zmiany w przepisach.

Przekazaliśmy więc nasze sugestie bezpośrednio urzędnikom ministerstwa. Gdy otrzymamy oficjalne stanowisko z Warszawy, wrócimy do tego tematu.

Eksperci branży drogowej wielokrotnie już mówili, że nie tylko na niemieckich drogach jest mnóstwo rozwiązań, i to w dodatku już przetestowanych, które z powodzeniem można by przenieść na polski grunt. To jednak wymaga dobrej woli władzy wykonawczej.

Opinie (539) 2 zablokowane

  • (1)

    Najgorsze sa matki polki z brajankami i stare dziadki kursujący dom - biedronk, mają czas zamulaja robia korki nie znają przepisów TRAGEDIA lekarstwem jest aby zamawiali zakupy do domu, ale takich cen jak w bidrze nie ma w Tesco wiec bida zatacza swój krag i w efekcie my kierwocy jeżdżący nie dla zabawy autem mamy pieklo na drodze...

    • 2 8

    • Najgorsi są idioci na drodze ,nieważne kim są i jakie maja wykształcenie ,idiota to idiota,lub idiotka.

      • 1 0

  • Lewy pas sluzy do wyprzedzania.Niestety zaden kierowca o tym nie pamieta i banda kretynow probuje zawrotnych predkosci po 40km/h lewym pasem blokujac obwodnice.mam w du..i ten pomysl na pasy(znowu ktos chce wziac lapowe i podzielic sie gminna kasa) i bede najezdzal na zderzak kretynom co lewym pasem mkna 40-60km/h.

    • 3 4

  • obwodnica ach

    POMYSŁ PRZEDSTAWIONY W ARTYKULE JEST.... KRETYŃSKI - przy obecnym natężeniu ruchu odstępy 70 czy 100 metrów są zwyczajnie niewykonalne.

    A obwodnica? Jestem blisko 500-ną osobą piszącą komentarz. I co ciekawe każdy z nas ma trochę racji, krytykując to czy tamto, widziane na codzień na tej trasie. Ale..
    Różne mamy umiejętności w róznych dziedzinach. Tak jak różne mamy charaktery pisma. Tak też jazda drogą ekspresową nie każdemu wychodzi. Natężenie ruchu jest tak duże, że w tym gąszczu trudno o trzymanie się zasad. Przykład: różnica prędkości dopuszczalnych między osobówkami a ciężarówkami. Te ostatnie z powodu zakazu wyprzedzania ustawione w konwój złożony z... no powiedzmy 8 zestawów. Po wyprzedzeniu takiego czegoś jakoś muszę zjechać z obwodowej i o zasadach to sobie mogę tylko pisać. Włączanie się do ruchu to już zupełne jaja. Pytam się tych co się boją. Jak chcecie włączyć się do ruchu na trasie z dopuszczalną prędkością 120 km/h jeśli jedźiecie pasem wjazdowym 60-ką? Zjeżdżanie z trasy ekspresowej to kolejna sprawa. Tutaj problemem są różnej długości pasy zjazdowe. Jeśli są podobne do tych na autostradzie nie ma potrzeby wcześniejszego zwalniania. Choć nie wiem dlaczego nagminnie niektórzy, mimo całkowicie wolnego pasa, to robią. Gorzej jak przykładowo na Chwarznie trzeba na kilkudziesięciu metrach zwolnić ze 100 km/h aby wyrobić się na łuku. I tak to zwalniamy dużo wcześniej, bo inaczej się nie da!!! A jeśli dochodzi już do stłuczki to korki mają po 5 do 7-iu kilometrów. I zawsze się zastanawiam dlaczego nikt nie wpadnie na pomysł aby ruch całkiem zatrzymać. A auta zepchnąć na pobocze do przyjazdu policji. Wypadek to wypadek OK. Ale siedem aut wpada na siebie na lewym pasie, w korkach stoi sie trzy godziny, a jak się mija miejsce zdarzenia, to stoi 1 szt. policja, 1 szt. straż oraz 2 szt. uczestników gadających przez komórkę. Pytam się - ale po co???

    Mógłbym tak jeszcze długo wyliczać, jak wielu czytelników. Ale może pora na jakiś pomysł, tylko nie taki kretyński jak z tymi pasami. Rozwiązania dla naszej obwodowej są chyba tylko dwa.
    Pierwsze jest trywialne. To budowa kolejnej obwodnicy czyli tzw. trasy kaszubskiej. Obawiam się jednak że zanim do tego dojdzie, to w drogę trzeba będzie zabierać ze sobą lodówkę, termos, koc oraz... maczugę. Drugie rozwiązanie jest... z pozoru kretyńskie. Proponuję abyśmy wszyscy zdjeli nogę z gazu na obwodnicy. Czyli na całej jej długości ograniczenie do 90 km/h. Zakaz wyprzedzania dla ciężarówek oraz ograniczenie dla nich do 80 km/h. Na każdym wiadukcie czy słupie wideoradar, aby wszyscy tego przestrzegali. Tylko w ten sposób jest szansa, abyśmy w spokoju dożyli do budowy alternatywy...... bo - nie oszukujmy się - obecna obwodnica trójmiasta od dawna jest drogą ekpresową tylko z nazwy.

    • 5 1

  • Żeby nie było wypadków trzeba zmienić kierowców i policjantów

    którzy nic nie robią.
    Gdyńska policja to dno,kompletne dno.
    Są nikomu niepotrzebni.

    • 3 0

  • Debili blokujących lewy pas ruchu należy tępić, bo to przez nich najczęściej dochodzi do kolizji.

    • 3 3

  • Obwodnica

    Pasy nie pomogą, ani na kierowców jeżdżących na zderzaki ani na poprawę bezpieczeństwa. Większość kierowców niestety nie potrafi zachowywać sie właściwie w ruchu np dlaczego ma taki jeden z drugim jechać na suwak, czemu jak jest kolizja to jest korek w obie strony powodowany przez apaczy i wiele innych sytuacji ....

    • 2 1

  • Czyli P-12 lina bezwzględnego zatrzymania.. (24)

    Stop. Podjechać 70m i znowu stop. No i nie będzie wypadków.

    • 402 36

    • zlikwidowac ilice równożedne w GD! (5)

      50% wypadkow mniej!

      • 12 14

      • zlikfidować analfabetuw (4)

        • 38 2

        • po ierwsze zwykła literówka (3)

          a po drugie ma rację. Też jestem za likwidacją skrzyżowań równorzędnych. Baranie flaki zarombaly znaki na złom a na nowe im szkoda kasy.

          • 2 9

          • A znaków informujących o skrzyżowaniu równorzędnym nie ma? Kierowcy na czuja wiedzą,że jest równorzędne? Również pierwsze słyszę,że literówką nazywamy byki ortograficzne.Podsumowując: nie dość,że bredzisz to jeszcze pisać nie umiesz.

            • 3 1

          • Smacznego na taką literówkę.

            • 0 1

          • literówka lol

            • 4 0

    • Ale można to ominąć jadąc prawym ;-) (5)

      • 42 0

      • Na prawym będą miejsca parkingowe. ;D (4)

        • 42 1

        • (3)

          I ścieżka dla rowerów

          • 25 1

          • (2)

            Pod prąd.

            • 18 2

            • (1)

              Co 200 metrów rondo ze światłami.

              • 13 3

              • Z tunelem.

                • 3 2

    • czyli P-12

      Chyba coś upadło Tobie na głowe!!!

      • 2 1

    • (2)

      i dlatego powinny to byc inaczej oznakowe, np namalowana na srodku odwrocona litera V, gdzie tak widzialem, a sam pomysl jest ok

      • 10 0

      • na słowacji tak jest

        • 3 0

      • W uk

        • 2 0

    • Mam następny naskrętny pomysł !

      Co dziennie opryskiwać całą jezdnię na obwodnicy olejem silnikowym - wtedy wszyscy będą wolniej jeździć , a jak będą wolniej jeździć to będzie mniej ofiar ;P

      • 4 3

    • W niemczech na autobahnach od wiekow

      To jest i najlepsze ze za nie zachowanie odstepu sa najdrozsze mandaty (kamera wylapuje a na najbiszym parkingu

      • 11 0

    • Pasy będą różowe dla odmiany. A tak z innej (1)

      beczki - byłem w wakacje w Szwecji, Norwegii, Finlandii, na Litwie, Łotwie i Estonii. Tam jest pojedyncza linia ciągła. Nikt nie traci pieniędzy podatnika na podwójną ciągłą jak u nas...

      • 10 10

      • janusze podwojnej nie widza a ty chcialbym pasy rozdzielac pojedyncza :D

        • 12 1

    • Bo to powinien być sierżant (taki daszek), tak jak w innych krajach.

      • 4 2

    • Zamiast prostopoadłych pasów betonowe szykany co 100 m

      ...nie będzie najechań na inne pojazdy, bo każdy będzie musiał jechać slalomem.
      Mogą się trafić najechania na szykany, ale to już inny problem :P

      • 11 0

    • (1)

      Dlatego właśnie ten pomysł jest skrajnie głupi i jego autor powinien go przemyśleć jeszcze raz.

      • 70 18

      • Jego autor już więcej nie powinien brać się za myślenie, bo się ośmiesza.

        • 29 8

  • to kompletnie nic nie da

    Przyczyną wypadków jest nadmierna prędkość i brawura cwaniaków w szybkich furach. Wracałem ostatnio z Łodzi. Autostradą delikwenci lecą 200 na godzinę. Mijają bramki i dla nich jakby nadal była autostrada. Nie ważne, że tłum na obwodnicy, że nie ma jak inaczej jechać. Lotne patrole, fotoradary i wysokie kary ze prędkość, skoro dzicz inaczej nie umie.
    ps hejterom od razu z góry odpowiem: tak ja też mam szybkie auto a mimo wszystko potrafię jechać przepisowo nie siedząc nikomu na zderzaku, nie mrugając światłami i szpanując prędkością 150-200 km/h

    • 9 3

  • Progi zwalniające

    • 1 1

  • Nie linie tylko znaki pionowe (6)

    • 4 37

    • Pionowe??

      • 1 1

    • (3)

      Pełno mistrzów lewego pasa - z tym zróbcie pożądek ! Mam dośc krzywych mord pań za kółkiem co nie widzą nic złego w jeżdzie lewym pasem ... 70 km/h ... no przecież skręca w lewo za ...15 km

      • 3 5

      • (2)

        No tak - na obwodnicy zdecydowanie można skręcić w lewo... Brawo.

        Na drodze miejskiej jak jest dopuszczalna do 70, to choćby ktoś właśnie tyle jechał, to nic złego nie robi, o ile pozostałe 2 pasy nie są puste.

        A tak przy okazji - "krzywą twarz" masz co najwyżej Ty, gdy się wściekasz za kółkiem. A o innych pisz z szacunkiem, tym bardziej, jak ich nie znasz.

        • 8 1

        • (1)

          szanuję tych co uważam ich za mądrych, poza tym w Polsce obowiązuje ruch prawostronny , nie czepiam się osób które wymijają innych lewym pasem ale sa tacy z nerwicą natręctw co w każdej sytuacji muszą podkreślić swoją obecność np. uprzykrzając życie innym użytkownikom drogi

          • 2 0

          • Wymijanie lewym pasem? To chyba w Anglii

            • 2 1

    • Szkoda kasy, debile i tak

      Się nie zastosują. Poza tym na obwodnicy jest tak duże natężenie ruchu że takich odstępów nie da się utrzymać

      • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Jakie oznaczenie na stacjach benzynowych ma paliwo przeznaczone do silników diesla?

 

Najczęściej czytane