• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przebudowa mostu-prowizorki w Lipcach dopiero za rok?

Maciej Naskręt
20 lutego 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Na moście nad Kanałem Raduni w Lipcach ruch odbywa się wahadłowo. Na moście nad Kanałem Raduni w Lipcach ruch odbywa się wahadłowo.

Nie ma szans, by w tym roku został przebudowany prowizoryczny most nad Kanałem Raduni w Lipcach zobacz na mapie Gdańska. Opóźnia się przekazanie do ZDiZ projektu budowlanego obiektu, który ma zastąpić obecną przeprawę. Na budowę mostu potrzeba szacunkowo 8 mln zł.



Węzeł Lipce na Południowej Obwodnicy Gdańska. Kierowcy rzadko korzystają z tego zjazdu. Chętniej wybierają wątpliwej jakości ul. Starogardzką. Węzeł Lipce na Południowej Obwodnicy Gdańska. Kierowcy rzadko korzystają z tego zjazdu. Chętniej wybierają wątpliwej jakości ul. Starogardzką.
Kierowcy będą musieli na dłużej zacisnąć zęby podróżując ul. Starogardzką w Gdańsku, która umożliwia dojazd do rozwijających się miejscowości - Straszyna czy Rotmanki. Projektantom na czas nie udało się przygotować dokumentacji mostu nad Kanałem Raduni. Projekt miał być gotowy pod koniec stycznia tego roku.

ZDiZ zapewnia, że trudności nie leżały jednak po stronie biura. - Przedłużyły się procedury pozyskiwania pozwoleń niezbędnych do opracowania dokumentacji. Stąd musieliśmy aneksować podpisaną umowę. Projekt powinien być ostatecznie gotowy w czerwcu tego roku - wyjaśnia Katarzyna Kaczmarek, rzecznik prasowy gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Obecnie prace projektowe prowadzi firma Trab z Gdyni, za co zainkasuje ok. 65 tys zł.

Wąskie gardło, jakim jest most nad Kanałem Raduni (ruch drogowy odbywa się wahadłowo) być może zostanie zlikwidowane w przyszłym roku. - W tym roku nie ma szans na budowę nowego mostu nad Kanałem Raduni - mówi Magdalena Kuczyńska z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku.

Którą drogę wybrał(a)byś jadąc z autostrady A1 do centrum Gdańska?

Ile potrzeba pieniędzy na most w Lipcach?

W związku z przesunięciem terminu pozyskania dokumentacji nie może podać realnych kosztów inwestycji. - Na podstawie koncepcji z roku 2007, przewidującej inne parametry mostu, w dużym przybliżeniu można oszacować koszty budowy mostu na ok. 8 mln zł - wyjaśnia Kuczyńska.

Co ciekawe, w docelowej inwestycji nad Kanałem Raduni jest budowa nie jednego, a dwóch mostów. Każdy, według koncepcji, obsługiwałby ruch dwoma pasami w przeciwnym kierunku. Jednak budowa drugiego obiektu jest według urzędników w obecnej sytuacji zbędna z dwóch powodów. Po pierwsze lwią część ruchu z ul. Starogardzkiej przejęła Południowa Obwodnica Gdańska. Z tym jednak tak do końca nie jest, o czym piszemy niżej.

Na razie przeprawa nad kanałem nie wymaga dużej przepustowości - jeden most ma wystarczyć. Rozbudowa południowej dzielnicy Maćkowy nie postępuje gwałtownie.

Po drugie ul. Starogardzka pozostanie na razie w układzie jedna jezdnia po dwa pasy w każdą stronę (1x2). Gdyby powstał drugi most, samochody i tak musiałyby tuż za kanałem przejechać zwężenie z dwóch w jeden pas drogi, a rozbudowa ul. Starogardzkiej do dwóch jezdni to melodia bardzo odległej przyszłości.

Kierowcy nie chcą jeździć Południową Obwodnicą Gdańska

Po oddaniu do ruchu Południowej Obwodnicy Gdańska w czerwcu 2012 r. i Węzła Lipce pół roku później kierowcom nowy układ nie przypadł do gustu. Z dwóch ważnych powodów.

Po pierwsze podróż do centrum Gdańska ul. Starogardzką trwa krócej - przynajmniej na odcinku od Borkowa do Traktu św. Wojciecha. Natomiast kierowcy ze Straszyna lub Rotmanki, którzy zdecydują się pojechać drogą ekspresową - Obwodnicą Trójmiasta i Obwodnicą Południową do Traktu św. Wojciecha nadkładają 1,5 km drogi.

Po drugie systemy geolokalizacji, z których korzystają kierowcy, w tym często turyści, też zachęcają do jazdy ul. Starogardzką. To wciąż najkrótsza droga z autostrady A1 do śródmieścia.

W tej sytuacji miasto nie ma wyboru. Musi przebudować most nad kanałem Raduni, tym bardziej, że niebawem na terenach dzielnicy Maćkowy pojawią się kolejne budynki mieszkalne. Energa Operator otrzymała zielone światło na budowę głównego punktu zasilania we wspomnianej dzielnicy. Inwestycja w energetykę uruchomi też północne tereny gminy Pruszcz Gdański.

Opinie (57)

  • ja pierdziu

    Szkoda, że Autor nie podał dokładnie kto z urzędnikow to powiedział, cytuję:"Na razie przeprawa nad kanałem nie wymaga dużej przepustowości - jeden most ma wystarczyć. Rozbudowa południowej dzielnicy Maćkowy nie postępuje gwałtownie."

    Rozliczylibyśmy go przy wyborach !

    Zapraszamy tego "niegwałtowenego" krótkowidza co to nie zauważa, że to nie tylko dzielnica Maćkowy, ale Starogardzką jeździłoby pół Straszyna/Rotmanki/Pruszcza/Borkowa itp gdyby nie musiało tam rano spędzać minimum dodatkowych 10 minut.....

    No chyba, że o to chodzi, żeby do Urzędu Wojewódzkiego sie szybciej dojeżdżało urzędnikom...?

    Omijam Starogardzką jak mogę nadkładając i drogi i marnując paliwo...

    • 1 0

  • Gdańskie inwestycje powinni prowadzic urzednicy z Poznania

    byłoby 10 krotnie taniej. Niekompetentni (?) gdańscy urzędasy nawet na kładke "potrafią" wydać grube miliony

    • 4 0

  • Lipce i Orunia to stracone dzielnice (2)

    Widać że nasi włodarze nie lubią tych dzielnic. Jak nie most w Lipcach to przejazd kolejowy przy ul Dworcowej na Oruni. Co oni tam zrobili to dopiero jest paranoja !!!!!

    • 28 5

    • Orunia - św. Wojciech - Lipce (1)

      Ludzie Orunia - św. Wojciech - Lipce to jedna Dzielnica!
      Dzielnicą nie jest napewno Maćkowy który jest Chełmem...

      • 2 2

      • Maćkowy Chełmem ?!

        Co Ty piszesz...

        • 2 1

  • uparty Redaktor

    a w tytule i treści dalej Lipce, chociaż to Orunia.... Lipce mają swoje dwa mostki na Raduni

    • 2 1

  • "Przebudowa mostu-prowizorki w Lipcach.." (4)

    Małe sprostowanie. Most znajduje się w dzielnicy Orunia a nie jak napisano Lipce

    • 30 4

    • To jest początek Lipec (1)

      ...a od Oruni i jej dresiarzy się głęboko odżegnujemy...

      • 5 3

      • Lipce ?

        Lipce zaczynają się za Justyną most to Orunia !! Mieszkam tam .

        • 2 1

    • Potwierdzam (1)

      Redaktorzy nawet nie wiedzą gdzie Gdańsk się zaczyna a gdzie kończy, pewnie Niegowo niedługo znowu wsią nazwą.

      • 6 4

      • mieszkaniec

        jestem z Niegowa i potwierdzam

        • 6 0

  • (4)

    Dalej więc niech miasto buduje ścieżki rowerowe w cenie milion zlotych za kilometr i przekonuje mieszkańców, że na inne inwestycje, naprawdę potrzebne, nie ma pieniedzy. A obcisłogacie oszołomy i tak nie zwracają uwagi na scieżki i jezdżą jak im wygodniej.

    • 26 13

    • (2)

      Ciężko jest czasem jechać ścieżką rowerową, jak wiesz, że za 100m się skończy, choć dopiero co się zaczęła, więc to oczywiste, że nawet nie będę na nią wjeżdżał, tym bardziej, że prawo mi na to pozwala.

      No i nie ma co generalizować - pieszych i kierowców nie umiejących się zachować na drodze jest równie dużo (jak nie więcej), co rowerzystów. Prawda jest taka, że jeszcze minie sporo czasu, zanim wszyscy nawzajem będą siebie szanować w ruchu drogowym. A najlepiej zacząć od siebie, co staram się robić i liczę na wzajemność.

      Pozdrawiam

      • 12 9

      • (1)

        Cięzko jest jechać samochodem ulicą jak wiesz, że za 100 m zaczyna sie korek. Nawet więc nie bede na nia wjezdżał Oczywiste jest, że pojadę chodnikiem, ściezką rowerową lub torowiskiem, w ramach wzajemnego szanowania się w ruchu drogowym.

        • 13 6

        • Jeśli ma się takie podejście, to ciężko się dziwić, że kultura w ruchu jest taka, a nie inna.

          Rowerzysta ma zagwarantowaną wg prawa możliwość do korzystania zarówno z drogi, jak i ścieżki rowerowej - tym większe w wypadku drogi, gdy biegnąca obok ścieżka nie prowadzi w kierunku, w którym chciałby się udać. W przeciwieństwie do samochodu, który wg prawa poruszać się może tylko po wyznaczonej do tego jezdni.

          Natomiast rowerzystę na chodniku można spotkać głównie w centrum, gdzie ścieżki brak, a na jezdnię (często 2-3 pasmową) nie wjedzie w obawie o własne zdrowie/życie. Nie mówię tu oczywiście o oszołomach na rowerze, jak i również za kierownicą (wszędzie się tacy zdarzają), tylko o normalnych ludziach zdających sobie sprawę z tego, że nie są sami w ruchu drogowym.

          • 5 3

    • I to jest myśl, zamknąć most dla samochodów i wtedy rowery mogą po nim się mijać :P

      • 1 0

  • a co z drogami w Lipcach??

    a co drogami w Lipcach za kanałem raduńskim?? Nigdy nie zostały naprawione po powodzi a Hydrobuwa jeszcze bardziej jej zniszczyła ciężarówkami!

    • 4 0

  • Jeżdżę i tym pseudo mostem i tym zjazdem, cytat: ,,Węzeł Lipce na Południowej Obwodnicy Gdańska. Kierowcy rzadko korzystają z tego zjazdu. Chętniej wybierają wątpliwej jakości ul. Starogardzką'', przepraszam bardzo niech mnie ktoś oświeci, co ma ten węzeł do Starogardzkiej? Jedno od drugiego jest daleko i ani z tego ani z tamtego, ani na jeden ani na drugi :-) się bezpośrednio nie dostaniemy. A i dzielnice nie te, okolice nie te. DZEINNIKARY, sorki giełografia się pokićkała.

    • 3 2

  • jak czytam takie bzdety jak budujmy Teatr Szekspirowski czy (2)

    ECS zamiast mostów, albo chodników to nie wiem czy śmiać się czy płakać. Bo albo bzdety piszą ludzie mający blade pojęcie o inwestycjach albo najęci przez partie trolle. Kasa na drogi to inna kasa, kasa na teatr to inna kasa. I nie można z jednej kasy do drugiej przerzucić.

    • 8 15

    • Sam jesteś troll,leming i wazelina budynia...!!

      • 3 1

    • jaka inna kasa?

      Na ecs poszlo i jeszcze pojdzie mnostwo miejskiej kasy, ktora moglaby byc wydana na infrastrukture, gdyby tylko w budrzecie tak zapisac. To sa takie same pieniadze, z tegi samego zrodla. Sam jestes partyjny troll, ktory rozpowszechnia budyniowa propagande "nie da sie, bo tak jest zapisane" - a kto to zapisal? Radni w poprzednich latach, wciaz ci sami...

      • 9 5

  • :(

    :(

    • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Mitsubishi L200, Toyota Hilux i Mercedes-Benz Klas X to auta w nadwoziu typu:

 

Najczęściej czytane