- 1 Mamy najdłuższą estakadę w Polsce (61 opinii)
- 2 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (234 opinie)
- 3 W sobotę półmaraton, zmiany od piątku (198 opinii)
- 4 Światła na ostatniej zebrze na Grunwaldzkiej (147 opinii)
- 5 15-latek autem na minuty uciekał policji (120 opinii)
- 6 OMT: bajpas nie dla ciężarówek (85 opinii)
Przegubowy trolejbus przyjechał na testy do Gdyni
Nowy pojazd zrobił spore wrażenie na pasażerach
Przegubowy trolejbus jest testowany na ulicach Gdyni. Miasto w najbliższych miesiącach chce kupić 16 podobnych pojazdów. Pierwsze z nich pojawią się jednak na ulicach najwcześniej w 2018 roku.
Dzięki baterii - podobnie jak znane już z gdyńskich ulic pojedyncze trolejbusy - będzie mógł część trasy pokonywać bez konieczności podpięcia pod trakcję.
Blisko 19-metrowy pojazd przypomina w środku przegubowy autobus marki Solaris. Posiada automatycznie wysuwaną rampę, podwójne monitory wewnętrzne oraz bramki liczące pasażerów. Dla kierowcy przygotowano lodówkę i alkomat, z którego płynący do stacyjki impuls może w razie potrzeby zablokować możliwość dalszej jazdy.
Dobry materiał poglądowy
Kto liczył, że to początek ekspansji przegubowych trolejbusów w Gdyni, ten może być zawiedziony. Trolejbus w mieście będzie jedynie testowany, by uzyskać homologację. Później trafi na Łotwę, ale władze Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej zapewniają, że testy będą stanowiły dobry materiał poglądowy.
Czytaj też: Gdynia kupi przegubowe trolejbusy
Przypomnijmy, że Gdynia wnioskuje do Unii Europejskiej o wsparcie finansowe przy zakupie 90 nowych pojazdów - trolejbusów i autobusów. Szacowana wartość zamówienia to 143 mln zł. Dofinansowanie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko wyniesie ok. 90 mln zł. Za te środki miasto chce kupić m.in. 30 trolejbusów - wszystkie z dodatkową baterią. 16 z nich ma być pojazdami przegubowymi z dodatkową baterią pozwalającą na jazdę bez trakcji.
Zakupy niebawem
- Technika idzie do przodu, baterie nowej generacji pozwalają na pokonanie coraz dłuższych dystansów. Chcemy zdecydowanie iść w tym kierunku - mówił pod koniec zeszłego roku Tomasz Labuda, wiceprezes zarządu Przedsiębiorstwa Komunikacji Trolejbusowej w Gdyni.
Dokładne kwoty i parametry będą znane po rozstrzygnięciu przetargu, którego jeszcze nie ogłoszono. Podobne zamówienie ogłosił niedawno Lublin. Na ulice w maju 2018 roku wyjechać ma tam 15 przegubowych pojazdów.
Zobacz też: Trolejbusy jeżdżą bez szelek na Fikakowo
To jedyne polskie miasto, gdzie na ulicach obecnie jeżdżą przegubowe trolejbusy. Dwanaście 18-metrowych pojazdów Zarząd Transportu Miejskiego kupił trzy lata temu i przekazał Miejskiemu Przedsiębiorstwu Komunikacyjnemu. To polskie Solarisy Trollino 18M.
Zobacz możliwości trolejbusów bez szelek
Miejsca
Opinie (135) 4 zablokowane
-
2017-05-25 15:12
Fajny ale za długi na stagnacje panująca w Gdyni
- 6 10
-
2017-05-25 15:02
niech kupują nowe, a usuwają te stare śmierdziele, co często walą menelem ;/
- 9 3
-
2017-05-25 14:45
Przegubowe z bateriami - raczej nie do Fikakowa. (1)
Tam nie ma aż tylu pasażerów. Ale nie zapominajmy o Rumi - są plany przedłużenia trasy z Cisowej Sibeliusa na Janowo. Niedługo ruszy budowa tunelu w ciągu ul. Gdańskiej i będzie można wjechać od południa do głównej części osiedla. Słupy trakcyjne na Morskiej i Sobieskiego nie są przewidziane.
- 17 0
-
2017-05-25 14:52
pamietaj
musisz jednak wiedziec, ze baterie to tylko dodatek... umozliwiaja one nie tylko wjazd na Fikakowo ale rowniez skorzystanie np z objazdu podczas remontu czy mozliwosc dojechania do zatoki gdy pantografy spadna w trakcie jazdy... jest to po prostu wygodne. wiec zakup takich trolejbusow raczej nie powinien byc dyktowany tymi wzgledami :)
- 7 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.