• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przejście naziemne przy dworcu dopiero w 2022 roku

Michał Brancewicz
14 sierpnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
W 2022 roku możliwe będzie dojście do wyremontowanego dworca bez konieczności schodzenia do tunelu. W 2022 roku możliwe będzie dojście do wyremontowanego dworca bez konieczności schodzenia do tunelu.

Do października przeciągną się prace projektowe związane z powstaniem przejścia naziemnego przez Podwale Grodzkie w okolicy dworca Gdańsk Główny. Prace budowlane rozpoczną się nie wcześniej niż w połowie przyszłego roku i potrwają do roku 2022.



O stworzeniu przejścia naziemnego przez Podwale Grodzkie, które pozwoli również dojść w poziomie gruntu na przystanki tramwajowe, mówi się w Gdańsku od kilku lat. Z ankiet w artykułach na ten temat na trojmiasto.pl wynika, że to rozwiązanie ma jednak więcej przeciwników niż zwolenników.

Głosy rozkładają się następująco: 38 do 6229 do 61 proc.

Mimo to, miasto wykonuje kolejne kroki, które przybliżają realizację tej inwestycji.

Pod koniec zeszłego roku wybrany został wykonawca projektu. Została nim firma BPBK z Gdańska, która zainkasuje za to 442,8 tys. zł. Warto jednak zauważyć, że na zaprojektowaniu przejścia naziemnego prace się nie kończą.

Prace projektowe przy dworcu Gdańsk Główny obejmują:


  • budowę naziemnego przejścia dla pieszych w osi ul. Elżbietańskiej i hotelu Central o szerokości 8 metrów, wraz z przejazdem rowerowym, szerokim na 2 metry,
  • budowę nowej sygnalizacji świetlnej (która zostanie zintegrowana z istniejącą już sygnalizacją na skrzyżowaniu z ul. Nowe Podwale Grodzkie) na nowym przejściu dla pieszych,
  • wydłużenie istniejących peronów tramwajowych o 25 m, w celu uzyskania peronów o długości krawędzi peronowej 120 metrów - dla każdego kierunku,
  • budowę wiat na peronach tramwajowych (o długości około 150 metrów),
  • budowę wiat na peronach autobusowych (o długości 160 metrów),
  • korektę istniejącej już ścieżki rowerowej o szerokości 2 metrów od strony budynku dworca poprzez "wyprostowanie" (czyli likwidację tzw. szykany) przejazdu przez jezdnię dojazdową,
  • budowę pięciu miejsc postojowych "Kiss & Ride" o wymiarach 2,5 m na 5 m, czterech miejsc dla taksówek o wymiarach 2,5 m na 5 m oraz miejsca dla niepełnosprawnych o wymiarach 3,6 m na 6 m w drodze dojazdowej o szerokości jezdni manewrowej 3 m (jezdnia od strony hotelu Scandic),
  • budowę dwustronnych tablic informacji pasażerskiej (siedem sztuk).

Rozkłady komunikacji miejskiej w Gdańsku



Wykonawca na realizację zadania miał siedem miesięcy od dnia podpisania umowy. Projektowanie przeciągnie się jednak do października. Zaś prace ruszą dopiero w przyszłym roku.

- Z uwagi na konieczność przeprowadzenia postępowania przetargowego w trybie unijnym, rozpoczęcie robót możliwe będzie w połowie 2021 roku, a zakończenie w 2022 roku. Obecnie jednak trudno jest określić dokładną datę ich ukończenia. Harmonogram realizacji będzie jednym z elementów umowy z wykonawcą robót - wyjaśnia Agnieszka Zakrzacka z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Do tego czasu powinien zakończyć się już warty blisko 100 mln zł remont gmachu dworca Gdańsk Główny. Zgodnie z umową ma to nastąpić w ostatnich dniach grudnia 2021 roku.

Opinie (346) ponad 10 zablokowanych

  • Im później tym lepiej !!

    Może myśl techniczna naszych inżynierów ruchu drogowego doścignie do tego czasu rozwiązania stosowane na całym świecie w tym zakresie. Taka transformacja sposobu myślenia wymaga czasu...

    • 1 0

  • ???? (2)

    A co jest złego w przejściu podziemnym? Cofamy się w rozwoju, czy jak? Wypadków więcej chce miasto? Przecież tam z kolejek , pociągów , autobusów, tramwajów ludzie chodzą też . Jakiej szerokości będą przejścia, ilu etapowe, będą starsi będą biegający itd. , poza tym korki , korki i samochody i tramwaje w korku to śmiech będzie (gorzki...)

    • 9 4

    • Ja też wolę, żeby został tunel. Latem to przyjemny cień i chlodek. Zima i jesienią schronienie od opadów i wiatrów. Przejście na Hucisku jest dwuetapowe i tu będzie podobnie. Będzie dłużej jak tunelem. I korki do tego

      • 0 1

    • Minus niechcący ode mnie.

      • 0 0

  • Fajnie (11)

    ale pasy ruchu dla rowerów w jezdni to by mogli przy okazji zrobić do podwala przedmiejskiego

    • 34 77

    • no zrobią przecież w gdańsku rządzą stowarzyszenia rowerowe i deweloperka

      • 1 0

    • Pasy ruchu dla rowerów w jezdni ? (9)

      Takie pasy - tylko na drogach lokalnych (o niewielkim natężeniu ruchu i prędkościach) a nie na głównych arteriach. Ostatnio wybudowali takie na Podwalu Przedmiejskim i prawie nikt z nich nie korzysta, ludzie wolą ryzykować mandat jadąc po chodniku niż życie na takiej drodze ...
      ps. nie rozumiem czemu nie wybudowali tam normalnej drogi rowerowej (zlikwidowali pas ruchu, przebudowywali całą drogę..)

      • 17 7

      • Dlaczego (7)

        Nowa doktryna oficera rowerowego i brg. Pasy rowerowe jak w Kopenhadze

        • 7 6

        • w Kopenhadze na większości ulic zbiorczych "pasy dla rowerów" są oddzielane od jezdni (6)

          po której jeżdżą samochody niskim krawężnikiem, a nie tylko namalowaną linią ciągłą. Duża część ulic w Kopenhadze to ulice piesze lub ulice z pierwszeństwem pieszych lub ulice uspokojonego ruchu, bez wydzielonych dróg dla rowerów. Wydzielone drogi dla rowerów w Holandii są oddzielane od głównych arterii drogowych miasta nie tylko krawężnikiem, ale pasem zieleni. Głównym narzędziem tworzenia warunków do komfortowej i bezpiecznej jazdy rowerem są działania na rzecz uspokajania i redukcji skali ruchu w mieście oraz poszerzanie stref wolnych od (szybko) jeżdżących i parkujących samochodów. Ważną częścią sieci ulic w dobrze zarządzanym mieście holenderskim/szwedzkim czy niemieckim są tzw. ulice parkingowo - rowerowe (fietstraat/ Fahrradstrasse) na których cykliści mają pierwszeństwo, mogą jeździć parami a piesi mogą przechodzić na drugą stronę w dowolnym miejscu (są one oczywiście objęte strefą Tempo 30 lub strefą zamieszkania).

          • 11 2

          • (1)

            Kopenhaga jest w danii, nie w holandii.

            • 1 1

            • coś takiego, a mi się wydawało, że Kopenhaga jest na Zelandii.

              Gdańsk jest Wenecją Północy lub Amsterdamem Wschodu.

              • 1 0

          • Dokładnie (3)

            i zauważ że nawet w Utrechcie ( stolicy prawdziwych dróg dla rowerów ) powstają od jakiś 10lat już praktycznie tylko pasy w jezdni. rzadko robi sie tam wydzielone ddr, a nawet je się likwiduje na rzecz właśnie pasów w jezdni. Przynajmniej w centrum i bezpośrednich okolicach centrum.

            • 5 2

            • ale w Utrechcie na jezdni (1)

              tylko w miejscach o małym natężeniu ruchu i tam gdzie nie ma możliwości poprowadzenia wydzielonej drogi rowerowej

              • 4 3

              • bzdura. w samym centrum połowa ulic to pasy w jezdni

                i nie ma to nic wspólnego z brakiem możliwości poprowadzenia poza jezdnią czy natężeniem ruchu. istotna jest liczba kolizji. czym bardziej kolizyjna droga tym wiekszy sens mają pasy w jezdni.

                • 3 2

            • bezmózgowcu jazda ulicami jest wyjatkowo szkodliwa dla zdrowia

              tak dlatego wszędzie sa wydzielone i wszędzie sa zabezpieczone zielenią.

              • 3 8

      • byłem tam w sobote i rowerzystów było całkiem sporo

        a bedzie jeszce wiecej jak te pasy będą miały początek i koniec. Ja jestem zachwycony że wreszcie i do Gdańska zawitała prawdziwa infrastruktura rowerowa.

        • 4 3

  • co za miasto, ciągle jakieś problemy jak ma być dodatkowe przejście

    śmiać mi się chce jak czytam, ze więcej jest opinii przeciw niż za przejściem, chyba pytacie lobby samochodowe to się nie dziwcie, że są takie odpowiedzi, każdy pieszy, który chce szybko dostać się na dworzec czy z dworca na drugą stronę będzie chętnie korzystał z tego przejścia. Schodzenie i wchodzenie tymi schodami po obu stronach to katorga nawet bez żadnego bagażu. Zobaczycie jak wymiecie ludzi z tego podziemia jak tylko to przejście powstanie! Chyba tylko w Gdańsku są takie korowody i miasto tak opieszale zabiera się za takie przedsięwzięcia, to smutne ale lobby samochodowe robi co może, żeby zniweczyć takie pomysły, kolejny przykład to Podwale, to wszystko dawno już powinno być zrobione, szkoda słów...

    • 4 1

  • Po co to komu? (17)

    Grupka "społeczeników " wymyśliła coś sobie i terroryzuje resztę mieszkańców

    • 259 83

    • Nie, to kierowcy z obrzeża miasta terroryzują mieszkańców centrum. (1)

      • 13 12

      • Odwrotnie

        • 1 1

    • (11)

      dla mnie, bo jestem pieszym i nie lubię chodzić tunelami

      • 23 37

      • twoje widzimisie nie ma tu znaczenia (7)

        jakbys nie lubił chodzic po lesie nocą - to ci nikt tam swiatla nie zamontuje. Ja nie lubie chodzic w towrzystwie innych, czy powinienem miec swoje osobne przejscie dla pieszych ?!
        Taka postawa jaka prezentujesz jest najgorszym co moze spotkac spolecznosc lokalna, ja chce, bede tupal nogami i mi sie nalezy...

        • 20 11

        • (6)

          Jednak ktoś kierowcom wybudował po 3 pasy ruchu, bo nie lubią stać w korkach (a i tak stoją w jeszcze większych).
          Podwójne standardy?

          • 12 16

          • Nie kierowcom a "ludzią" (5)

            Ludzie jeżdżą samochodami bo są wygodne do załatwiania spraw życia codziennego, w prawie każdej rodzinie jest samochód. Natomiast "aktywiści" chca modelować rozwiązania pod mlodych, samotnych mężczyzn z rowerem

            • 20 9

            • Wygodne to jest chodzenie :) (3)

              Samochód to dla zdecydowanej większości kierowców przykra konieczność i przyzwyczajenie.
              Samochodami jeździ 25% mieszkańców Gdańska. Pozostali radzą sobie inaczej.
              W Gdańsku w 60% gosp. domowych jest samochód. W takim Krakowie 48% gosp. domowych ma samochód.
              Serio, sporo ludzi żyje bez blachosmroda, albo samochodem jedzie tatuś, a reszta sobie radzi inaczej.

              • 6 16

              • Chodzenie nie jest wygodne (2)

                Jeżeli nie jesteś mlodym studentem bez zobowiazań, tylko musisz po pracy zrobić zakupy, pozalatwiać sprawy urzędowe, ogarnąć dzieci i ich szkołę, ubrania, rozrywki, korki. W domu ugotować i sprzątnąć, starszych rodziców odwiedzić i im pomóc. Czas kobiety pracującej jest bardzo cenny

                • 15 5

              • Czas kobiety pracującej, która nie ma samochodu - jest tym bardziej cenny (1)

                Idąc od strony miasta traci kilka minut, żeby dotrzeć do tunelu, a potem wejść na przystanek tramwajowy wąskimi schodami. Często przedzierając się przez tłum właśnie schodzących pasażerów tramwaju, który przed chwilą miał postój. Jeżeli ma ciężkie zakupy, to nawet nie może wjechać windą, tak samo jak przyjezdni pociągiem z bagażami. Taki tunel i przystanki w centrum Gdańska to wstyd dla miasta.

                • 2 1

              • Wręcz odwrotnie

                • 1 1

            • to co dla ciebie jest wygodne dla innych jest zmorą

              sam w gdansku nie jestes

              • 11 2

      • Idąc na pociąg przejdziesz przez tory kolejowe bo nie lubisz tunelu?

        • 15 1

      • A ja też jestem pieszym i lubię chodzić tunelami zamiast czekać na zielone.

        • 18 3

      • Zamów lektykę

        • 20 13

    • To są raczej antyspoleczniaki.

      • 6 1

    • Rowerowi terrorysci

      juz pokazali swoją inteligencje na Piramowicza...

      • 17 3

    • nie zauważyłeś, że mieszkańców od wielu lat terroryzuje pewna - zupełnie pokaźna liczba - kierowców

      którym zabierane jest prawo jazdy, ale oni mimo to jeżdżą samochodami. Nie zatrzymują się do kontroli i próbują uciekać lekceważąc limity prędkości. Ach, sorry , zapomniałem że limity prędkości nagminnie lekceważy większość kierowców poruszających się po naszych ulicach. W utrudnianiu tych zachowań najbardziej przeszkadzają im inni kierowcy, korkujący znaczną część ulic i skrzyżowań naszego miasta w godzinach szczytu codziennie. Okres tzw. lockdownu doprowadził do odkorowania miasta, ale wówczas liczba kierowców ścigających się nieformalnie na ulicach dynamicznie wzrosła, skutkując wzrostem liczby wypadków zakończonych śmiercią lub ciężkimi obrażeniami innych kierowców, pieszych i rowerzystów.

      • 4 9

  • Co za przegryw

    Wpadł na taki pomysł?
    Niebezpieczne przejscie na 3 pasach, które tworzy ogronne korki...

    • 3 3

  • Postep polega na tym, że ludzie mają pierwszeństwo przed samochodami. (6)

    • 12 24

    • Przeciez w samochodach siedzą ludzie...

      To też są ludzie!!!! I należy im się taki sam szacunek jak innym użytkownikom dróg.

      • 2 1

    • Postęp polega na tym, żeby ludzie piesi, na rowerach i jeżdżący samochodami (4)

      Potrafili współistnieć w jednej przesyrzeni nie żrąc się ze sobą.

      • 5 3

      • Wydaje mi się, że to się realnie dzieje (3)

        Np. nie ma już problemu z zatrzymywaniem się gdańskich kierowców przed przejściami dla pieszych, chyba że jakiś gbur gwe czy gda jedzie...
        Ogólnie dużo zmienia się na lepsze w podejsciu kierowców i pieszych, a wiadomo, że najwięcej narzekaczy i nawiedzonych aktywistów jest na forum t.pl ;)

        • 5 0

        • poczytaj sobie co kierowcy sądzą o rowerzystach (2)

          całe szczęście w realu jestem asertywny i nie daję się wyprzedzić na ulicy jednokierunkowej gdy jadę rowerem

          • 0 4

          • Ale dlaczego? (1)

            • 3 0

            • Bo mam wtedy poczucie wladzy

              i realizuje wzorce mendy spolecznej. :)

              • 1 0

  • Tak jakby ankieta była wyznacznikiem tego, czy coś jest potrzebne ;-)

    większość starszych ludzi (i ogólnie większość Gdańszczan) nie zagłosuje, a muszą wspinać się wąskimi schodami na przepełniony przystanek. Tak samo ludzie z pociągu z bagażem, a już na pewno wszyscy czytają trójmiasto.pl i głosują w ankietach, zwłaszcza przyjezdni. Takie przystanki bez poziomego dojścia i wind przy Dworcu Głównym jedynego z najwiekszych miast Polski to po prostu wstyd ! Często nawet nie da się wejść po schodach, gdy właśnie schodzą pasażerowie z tramwaju, który przed chwilą przyjechał.

    • 7 3

  • P. Brancewicz, wasze sondaże są (1)

    niemiarodajne, bo wg nich, władzę w Gdańsku od lat powinien mieć PiS.

    Więc proszę sobie nie schlebiać, jakie to ważne są te wasze sondaże.

    Zamiast tego proszę przedstawić, ilu mieszkańców Trójmiasta i okolic (np. pracujących lub często w nim bywających) czyta wasz portal.

    A tu dodatkowo sprawdził pod kątem posiadania samochodu, bowiem mam wrażenie, że względu na raport drogowy zaglądają tu przeważnie zmotoryzowani.

    • 2 4

    • Artykuły czytają i głosują ludzie sprawni intelektualnie.

      Natomiast na wybory idą nawet analfabeci, i głosują bo ciąg znaków mgliście kojarzą z twarzą co bardziej nachalnie wciskanych a skorumpowanych indywiduów. Stąd rozbieżności między ankietami a wynikami wyborów.

      • 0 0

  • Po co ta ankieta skoro zrobią co chcą bo nieliczną się z nami ️

    • 5 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Co oznacza skrót FSM?

 

Najczęściej czytane