• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przejście naziemne przy dworcu dopiero w 2022 roku

Michał Brancewicz
14 sierpnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
W 2022 roku możliwe będzie dojście do wyremontowanego dworca bez konieczności schodzenia do tunelu. W 2022 roku możliwe będzie dojście do wyremontowanego dworca bez konieczności schodzenia do tunelu.

Do października przeciągną się prace projektowe związane z powstaniem przejścia naziemnego przez Podwale Grodzkie w okolicy dworca Gdańsk Główny. Prace budowlane rozpoczną się nie wcześniej niż w połowie przyszłego roku i potrwają do roku 2022.



O stworzeniu przejścia naziemnego przez Podwale Grodzkie, które pozwoli również dojść w poziomie gruntu na przystanki tramwajowe, mówi się w Gdańsku od kilku lat. Z ankiet w artykułach na ten temat na trojmiasto.pl wynika, że to rozwiązanie ma jednak więcej przeciwników niż zwolenników.

Głosy rozkładają się następująco: 38 do 6229 do 61 proc.

Mimo to, miasto wykonuje kolejne kroki, które przybliżają realizację tej inwestycji.

Pod koniec zeszłego roku wybrany został wykonawca projektu. Została nim firma BPBK z Gdańska, która zainkasuje za to 442,8 tys. zł. Warto jednak zauważyć, że na zaprojektowaniu przejścia naziemnego prace się nie kończą.

Prace projektowe przy dworcu Gdańsk Główny obejmują:


  • budowę naziemnego przejścia dla pieszych w osi ul. Elżbietańskiej i hotelu Central o szerokości 8 metrów, wraz z przejazdem rowerowym, szerokim na 2 metry,
  • budowę nowej sygnalizacji świetlnej (która zostanie zintegrowana z istniejącą już sygnalizacją na skrzyżowaniu z ul. Nowe Podwale Grodzkie) na nowym przejściu dla pieszych,
  • wydłużenie istniejących peronów tramwajowych o 25 m, w celu uzyskania peronów o długości krawędzi peronowej 120 metrów - dla każdego kierunku,
  • budowę wiat na peronach tramwajowych (o długości około 150 metrów),
  • budowę wiat na peronach autobusowych (o długości 160 metrów),
  • korektę istniejącej już ścieżki rowerowej o szerokości 2 metrów od strony budynku dworca poprzez "wyprostowanie" (czyli likwidację tzw. szykany) przejazdu przez jezdnię dojazdową,
  • budowę pięciu miejsc postojowych "Kiss & Ride" o wymiarach 2,5 m na 5 m, czterech miejsc dla taksówek o wymiarach 2,5 m na 5 m oraz miejsca dla niepełnosprawnych o wymiarach 3,6 m na 6 m w drodze dojazdowej o szerokości jezdni manewrowej 3 m (jezdnia od strony hotelu Scandic),
  • budowę dwustronnych tablic informacji pasażerskiej (siedem sztuk).

Rozkłady komunikacji miejskiej w Gdańsku



Wykonawca na realizację zadania miał siedem miesięcy od dnia podpisania umowy. Projektowanie przeciągnie się jednak do października. Zaś prace ruszą dopiero w przyszłym roku.

- Z uwagi na konieczność przeprowadzenia postępowania przetargowego w trybie unijnym, rozpoczęcie robót możliwe będzie w połowie 2021 roku, a zakończenie w 2022 roku. Obecnie jednak trudno jest określić dokładną datę ich ukończenia. Harmonogram realizacji będzie jednym z elementów umowy z wykonawcą robót - wyjaśnia Agnieszka Zakrzacka z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Do tego czasu powinien zakończyć się już warty blisko 100 mln zł remont gmachu dworca Gdańsk Główny. Zgodnie z umową ma to nastąpić w ostatnich dniach grudnia 2021 roku.

Opinie (346) ponad 10 zablokowanych

  • Więcej korków = więcej spalin

    Więcej korków = więcej spalin. Przy każdym ruszaniu spod świateł będzie szła chmura dymu, a przechodnie grzecznie będą się nią delektowali. Samochodów w centrum nie ubędzie, a wręcz przeciwnie - z roku na rok będzie ich coraz więcej, tego nie da się uniknąć, a na pewno nie w ten sposób - przez usilne utrudnianie i spowolnianie płynności jazdy. Tragiczny pomysł i pewnie katastrofalny w skutkach, ale o tym pewnie ktoś pomyśli za kilka lat, stojąc przy tym nowym przejściu naziemnym, w zimę, z gigantycznym problemem związanym ze smogiem, pogłębianym przez właśnie tak i**otyczne pomysły. Ruch samochodów powinien być jak najbardziej usprawniany i to przede wszystkim w centrum miasta! Do tego dojdzie zapewne kilka wypadków na pasach, co by się nie zdarzyło w przejściu podziemnym. Inwestycja tak samo trafna jak zmiana kierunku ruchu na Piramowicza.

    • 8 2

  • żałobson

    Lubię Puszczać w podziemiach takiego bąka, że aż łzy wyciska przechodniom, a nie ma dokąd iść...:) I w tramwajach, jak nie ma miejsc. Walnę, poczekam, siadam jak król.

    • 1 1

  • Skoro większość mieszkańców nie chce tego przejscia

    to po co na siłę je robić?

    • 8 3

  • Oby nigdy

    nie powstało. Dla dobra wszystkich!

    • 6 1

  • No wreszcie ruch zostanie uspokojony, bo kierowczyki bardzo szaleli.

    • 2 6

  • kpina!!! do 2022?!!!

    • 0 4

  • Bardzo słaby pomysł! (14)

    Nie wiem kto wymyśla takie głupoty. Przecież tam jest przejście podziemne? Jest bezpieczne i odbywa się tam handel. Tragedia!

    • 314 111

    • słaby to ty jesteś (9)

      nareszcie ktoś zmienia charakter miast dotąd służących głównie kierowcom samochodów

      • 45 48

      • (8)

        Super.. W końcu będzie półmilionowe miasto tylko dla pieszych .yes, yes,yes. Będzie można spokojnie siedzieć na zasiłkach , nic nie robić i poruszać sie pieszo po mieście. Idylla.

        • 43 30

        • Będzie można dotrzeć do pracy inaczej niż blachosmrodem. (7)

          Super!

          • 21 36

          • (6)

            niby jak, komunikacja miejska jest tragiczna

            • 23 12

            • pieszo, rowerem, hulajnogą, SKM lub kombinacjami tych środków lokomocji (3)

              być może ktoś z Twoich rodziców podwiezie cię do pracy metodą kiss (w czółko) i ride - podwiezie cię do szkoły imaginologii stosowanej i sam pojedzie dalej. Poszerzanie wyobraźni jest ważniejsze niż poszerzanie ulic.

              • 11 22

              • (2)

                nie kazdy ma blisko do pracy. 20 km w jedna strone, 8 godzin na nogach i 20 km wracac rowerem, hulajnoga, pieszo? Albo przystanek skm pod nosem bez 2 przesiadek i 20 min spaceru. Samochody byly, sa i beda w miastach i trudno sie dziwic. To najwygodniejsze i bardzo czesto najszybsze rozwiazanie.

                • 18 4

              • powtarzam: poszerzanie wyobraźni jest lepsze niż poszerzanie ulic (1)

                wystarczy, byś ty i inni kierowcy zrozumieli, że im więcej ludzi będzie się poruszać inaczej niż samochodem po centrum miasta, tym jakość życia a także warunki poruszania się ludzi po tym mieście będą lepsze. Żadne miasto dbające (głównie lub wyłącznie) o interes kierowców samochodów nie jest miastem wysokiej jakości życia.

                • 4 14

              • Ale w centrum już się nie mieszka. Więc komu ma to pomagać w podnoszeniu komfortu życia?

                • 4 2

            • Pora poprawić także zbiorkom (1)

              Może zacznijmy od priorytetów dla TZ.
              Odcinek Mickiewicza-Opera tramwaj 40% czasu przejazdu czeka na zielone światło.
              Zmiana cyklów sygnalizacji i już zbiorkom będzie niemal 2x szybszy.

              • 10 2

              • "Zbiorkom"

                Słowo kojarzy mi sie z Moskwą za Stalina, bolszewickie skróty

                • 10 7

    • Czekista (3)

      Choćby było 99 do jednego przeciw przejściu to władza wie co jest dobre dla ludu. Tak było i widać nic się nie zmieniło.

      • 46 20

      • dokładnie (2)

        gadalem ostatnio z babką z um na jeden temat, mówie jej ze wszyscy mieszkańcy są takiego zdania jak ja, a ona do mnie cytuje: "my wiemy lepiej, mamy doświadczenia i tak będzie jak my postanowimy".

        • 28 13

        • no jak mówisz że "wszyscy mieszkańcy" (1)

          to brzmi to realistycznie

          • 27 1

          • No my cały PiS

            • 5 3

  • mamy coraz więcej rowerzystów

    i stają się coraz częściej uczestnikami ruchu stwarzającymi zagrożenie.
    Zrobiły się z nich pojazdy uprzywilejowane. Nadmierna prędkość, niezwracanie uwagi na innych uczestników ruchu, jeżdżenie po chodnikach. Chyba powinna byc jakas akcja uświadamiająca.
    Piszę to jako pieszy. Nie czuję sie bezpiecznie idąc gdy obok jest sciezka.

    • 8 2

  • idżmy dalej

    od razy przejscie naziemne przez tory kolejowe

    • 3 2

  • przy takim ruchu tramwajowym dodatkowy ruch pieszych i rowerów

    to paraliż i wypadki.
    Plus przedłużenie przystanków. Jestem zdrowy i ledwo zdążam przebić się przez tłum jeżeli mój tramwaj podjedzie jako drugi.
    Tam powinny być po 3 pasy ruchu dla samochodów, ale węższe, a wygospodarowana przestrzeń powinna poszerzyć przystanki.
    Plus dodatkowo jakieś linie powinny wylecieć na 3 maja. Np 6 i 12

    • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Firma JD Kulej to przedstawiciel marek:

 

Najczęściej czytane