• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przeprogramują światła, jeśli poproszą o to mieszkańcy

Michał Sielski
4 czerwca 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Spokojne osiedle na obrzeżach Gdańska, które przez korki mija się ostatnio w tempie nie nastrajającym pozytywnie. Spokojne osiedle na obrzeżach Gdańska, które przez korki mija się ostatnio w tempie nie nastrajającym pozytywnie.

Nowe skrzyżowanie i sygnalizacja świetlna na ul. Świętokrzyskiej w Gdańsku miały usprawnić ruch i zwiększyć bezpieczeństwo. Udało się tylko to drugie, ale korki można zmniejszyć.



Jak usprawnić ruch na skrzyżowaniu?

Na skrzyżowaniu ul. Świętokrzyskiej, Zeusa i Sadowej zobacz na mapie Gdańska często dochodziło do stłuczek. Przyczyna była prosta: wyjazd z osiedla graniczył z cudem, bo trzeba było wjechać na drogę dojazdową do obwodnicy, gdzie ruch jest ogromny.

- Albo czekało się na uprzejmego kierowcę, co niestety rzadko się zdarzało, albo wjeżdżało z piskiem opon, zajeżdżając innym drogę. Kto nie chciał ryzykować, czekał naprawdę długo - mówi mieszkaniec ul. Sadowej zobacz na mapie Gdańska Andrzej Golik.

Sytuację miała zmienić przebudowa skrzyżowania. Wykonano dodatkowe pasy do skrętów, a także dodatkowy pas za przejściem dla pieszych od strony Gdańska dla pojazdów zjeżdżających w prawo na teren osiedla. Pojawiły się też światła. I to one są głównym problemem.

- W korku na głównej drodze stoję teraz dobre kilkanaście minut. Światła są najwyraźniej źle ustawione, bo z osiedla wyjeżdża ledwie kilka samochodów, a zielone światło dla nich świeci się znacząco dłużej. Obserwuję taką sytuację codziennie. Przez to powiększa się korek na ul. Świętokrzyskiej - zauważa Grzegorz Zagrobelny, który codziennie jeździ tą drogą do pracy.

Okazuje się, że cykl świateł został zaprogramowany po wykonaniu pomiarów natężenia ruchu przez projektantów skrzyżowania.

- Nie wykluczam jednak, że mogło się tam coś zmienić. Ruch po przebudowie układu drogowego może się czasami inaczej rozkładać. Na pewno będziemy jednak obserwować to miejsce. Czekamy też na sygnały mieszkańców. Jeśli większość z nich uzna, że zielone światło dla wyjeżdżających z osiedla świeci się zbyt długo, możemy to szybko zmienić. Trzeba jednak pamiętać, że każdy chciałby szybko wyjechać do pracy, a potem nie stać w korku na głównej drodze, czego pogodzić się po prostu nie da - podkreśla Zdzisław Jabłonowski, zastępca dyrektora ds. utrzymania i budowy dróg w Zarządzie Dróg Wojewódzkich w Gdańsku.

Opinie (138) 1 zablokowana

  • czemu tak jest (4)

    że po wybudowaniu nowej infrastruktury skrzyżowania zostawia się je kierowcom-wykonawca bądź urzędasy sądzą że wszystko jest idealnie z projektem-który jest może dobry teoretycznie,a co z praktyka?właśnie na świętokrzyskiej zrobili kawałek nowego asfaltu na skrzyżowaniu z łódzka-i co-gorzej wyjechać z niej niż wcześniej bo wszyscy pędzą i mają gdzieś łódzka.idąc dalej-światła dla pieszych przy kościele same się włączają mimo braku pieszych-czy to niby ma ograniczyć prędkość czy mądry urzędnik lubi sztuczne korki?

    • 18 3

    • temu, płaczku.

      • 0 0

    • Mi sie wydaje że swaitłą reagują na prędkość

      bo jak jade 40km/h to zawsze przejade a jak ok 70km/h to zawsze po zobaczeniu swiateł natychmiast załącza sie czerwone.
      W obu przypadkach nie ma pieszych na przejściu.

      Widziałem takie swiatła na wakacjach Wisełce.
      Niestety tam wszyscy są tap przyzwyczajeni do natychmiast włączającego się czerwonego ze je poprostu olewają i jadą dalej.
      Przez co piesi są lekko zdezorjentowani.

      Ogólnie po ok 10 przejazdach człowiek albo będzie jechał wolniej albo włączy mu sie to czerwone na 3 sekundy a on i tak przejedzie bo ma to swiatło w d...

      • 3 0

    • swiatla przy kościele

      One się same nie włączaja. Tam ludzie klikaja guzik po czym widzac przerwę w potoku aut przechodza na czerwonym, a kierowcy później stoja na światłach mimo, że tam nikogo nie ma. To u nas norma na takich swiatłach. Jak kiedyś stałem i czekałem aż się światło zmieni to przechodzący na czerwonym patrzyli na mnie jak na idiotę.

      • 5 1

    • dokładnie takie same miałem spostrzeżenia

      • 1 2

  • HOT temat - będzie ponad 200 komentarzy (11)

    Zaraz zacznie się wyliczanie gdzie nie sprawna jest sygnalizacja, po chwili g@llux jadący SKM z Wrzeszcza o 9:37 doda jakiś komentarz w którym koniecznie będzie podkreślone "PO" - cóż ten typ tak ma że jest monotematyczny ;)

    Cieszę się że jest trojmiasto.pl - codziennie nowe newsy nie zawsze ciekawe ale coś się dzieje

    • 27 8

    • IMHO (4)

      mam trzy postulaty dotyczące ruchu drogowego (pisałem o tym nie raz)

      1. Wprowadzić ograniczenie na ter.zabudowanym (miasto) do 40km/h gdyż śr.prędkość i tak nie wynosi więcej
      2. ustawić światła jakimś centralnym systemem, tak aby były ze sobą zsynchronizowane!
      3. B.surowo karać za wykroczenia (na przykład 'macankę' zderzaka na obwodnicy)

      kto jest za?

      • 7 7

      • ty już się lepiej nie udzielaj (1)

        popisałeś się w temacie o czternastkach, kiedy przyznałeś, że boisz się nieletnich gówniar

        • 3 2

        • kazdy normalny czlowiek boi sie gowniar;P

          dlatego ja od razu w morde wale;P

          • 0 0

      • Uwagi do punktów (1)

        1. Skoro średnia prędkość i tak nie wynosi więcej, to po diabła oficjalnie ograniczać? Postawisz ograniczenie do 40, które ma sens w godzinach pracy, a co wieczorem, kiedy jest luźniej i można spokojnie pojechać "ustawowe 50"? Przy takim pomyśle raczej wchodziłyby w grę znaki ograniczenia z dynamicznie ustawianą wartością, ale to rodzi kolejny problem: złapie klienta policja na przekroczeniu prędkości, to się będzie tłumaczył: "Panie władzo, jak mijałem znak, to jeszcze było 60" - i jak mu udowodnić, że buja?
        2. Teoretycznie taką rolę powinien spełnić "legendarny" Tristar, a czy spełni - zobaczymy. Jest on o tyle ciekawy że, potrafi automatycznie zmodyfikować lokalne sterowanie ruchem na danym skrzyżowaniu w oparciu o dane z całego systemu lub okolicy (przynajmniej tak wynika z informacji, nie wnikałem, mogę się mylić).
        3. Zgadzam się w zupełności, pod warunkiem, że te kary będą szybko i sprawnie egzekwowane.

        • 1 3

        • ad.1 - sens ograniczenia jest taki że będzie mniej takich którzy jadą za szybko. Ci co jadą szybciej od tłumu, i ci co jadą zbyt wolno - tworzą zatory
          ad.2 - podobno mają być dwa centra, w gdyni i gdańsku - więc już z założenia jest kicha...

          • 1 0

    • Faktem jest (2)

      że to ja przyciągam dużo komentarzy, gdyż moje dyskusje są b.merytoryczne i niezwykle rzadko sięgam po argumenty ad hominem. :)

      • 1 4

      • moje propozycje (1)

        1.Ustawić minimalną prędkość na 50km/h. Nie dotyczy korków na drodze!
        2. Max prędkość nieograniczona.
        Teraz jest te 50km/h ja jade jak wszyscy 70km/h kto ma lepsze auto jedzie 90km/h. Każdy ma swój rozum i jażdy ma inne auto. Wiadomo że idiota w aucie z 3L silnikiem nie będzie pokonywał zakrętu 90` z prędkością 170km/h. tylko dostosuje ją do zakrętu i znaków( ustąp pierszeństwa , świateł itp) więc po co nakazywać mu jazde 50km/h po np alei zwycięztwa skoto tą drogą tylko konie z zaprzęgiem osiągają taką prędkość.

        Pokaż mi kierowce który tam jedzie 50km/h.
        Ja raz próbowałem to mnie strombili równo.

        teraz jade sobie 90km/h chyba że zapala sie czerwone. A jak pieszy ma zamiar wybiegać na jezdnie kiedy ja mam zielone to jego problem. I jego flaki na jezdni. szczerze mówiąc nawet by mnie to specjalnie nie ruszyło.

        Odnośnie systemu siwateł.
        Bardzo często mam zieloną falę z wrzeszcza do gdańska. Ale faktycznie trzeba jechać nie więcej niż 55km/h.

        ad.3 Skoro palant ci siedzi na zderzaku to włączasz sobie tempomat (jesli masz) na przepisowe 110 i jedziesz spokojnie lewym pasem bo przeciez więcej nie wolno :0 Ja bym jeszcze osdłonił tylną rolete z okna i popijał sobie szajka z Mc donalda:)
        Chociaz generalnie po obwodnicy jade ok 140km/h.
        Nie mam ceramicznych hamulców zeby pozwolic sobie na więcej.

        To chyba wszystko. Teraz sobie piszcie ze warjat ze zabujca analfabeta itp.
        Mam to w dupie tak samo jak te 50 w miescie.

        • 3 2

        • No i co da minimalna prędkość

          50km/h
          skoro nadal średnia prędkość z punktu A do B będzie wynosić około 15km/h?

          Mam pytanie
          Czy jak chcesz wejść na koncert albo do samolotu, gdzieś gdzie jest kolejka (korek) to nie myślisz sobie czasem że jakby tak wszyscy wolniej/spokojniej się do tego zabrali to korka i ścisku można by uniknąć? Pytam poważnie? Rozumiem że ktoś może lubić ocieranie się o tłuszczę, ale bez przesady....

          • 1 0

    • POcałuj mnie POkrako tam gdzie słońce nie dochodzi:-) (1)

      mam głęboko w tyle wasze problemy:-)

      • 2 9

      • buda gallux buda!!!

        • 1 1

    • Ja stawiam na 400:-)
      NIech żyje trójmiasto.pl

      • 3 0

  • Nic się nie zmieniło. (13)

    Po prostu tak długo to remontowali, że wzrosła liczba samochodów w Polsce.

    • 61 5

    • inginery (1)

      Takich mamy inżynierów...

      • 4 10

      • glupku marudny.

        • 0 0

    • postawićfotoradar i zrobić ograniczenie do 50km/h. światła niepotrzebne, a każdy wyjeżdżajacy zdąrzy bezpiecznie włączyć się do ruchu ;)

      • 0 0

    • to nie tylko liczba samochodów wzrosła (6)

      wzrosła liczba chętnych do mieszkania z dala od centrum i nie wyobrażających sobie innego sposobu dojazdu do pracy jak tylko własną furą.

      To jest główna przyczyna korków na całym świecie.

      Jedyne wyjście to rozbudowa komunikacji szynowej i skojarzonej z nią rowerowej.

      Korki były, są i będą, ale niekoniecznie dla ludzi z wyobraźnią szukających mieszkania bliżej stacji SKM

      Pozdrawiam zakorkowanych jak ich mijam swoim rowerkiem

      • 12 4

      • (5)

        Nie ma to jak stacja skm, kiedy mieszkam na swojej wymarzonej pipidówie (bo chciałem i nadal chcę mieszkać z dala od smrodu miasta) i mam 50 km do Gdańska, może też pojeżdżę rowerkiem. Trochę empatii, nie wszyscy mogą sobie pozwolić na chodzenie na piechotkę do pracy. Chciałem mieszkać gdzie mieszkam i nie narzekam, więc nie rozumiem dlaczego narzekają ci, którzy w korku nie stoją omijając je skm-kami/ rowerkami. Macie fajnie, to miejcie , nikt wam nie broni, a nawet dobrze, że odkorkujecie miasto, ale odwalcie się od zmotoryzowanych bo z całą pewnością gdyby mogli nie staliby w tych korkach. Jęczycie, jakby to was dotyczyło.

        • 2 3

        • (4)

          Dotyczy, odkąd w Gdańsku brakuje ścieżek rowerowych i cykliści muszą albo przedzierać się chodnikami, albo przedzierać się przez korek, wdychając smrody ze starych kaszlaków i rzuć piasek w zębach z tumanów kurzu zebrany:)
          Z moich obserwacji drugą główną przyczyną korków jest podróżowanie 5-cio osobowym samochodem w pojedynkę... (prosta matematyka), trzecią brak wyobraźni i widoczna u znacznej części kierowców konieczność jak najszybszego dojechania na czerwone światło :)

          • 4 0

          • (1)

            Jeżdżenie samochodem w połączeniu z mrzonką mieszkania poza centrum miast i codzienne dojeżdżanie, to absurd pierwszego stopnia. - Chcą się wyprowadzić od smrodu i hałasu, robiąc smród i hałas.

            • 5 0

            • Jedyne sensowne rozwiazanie

              w takich sytuacjach to RONDO.

              • 1 2

          • czyli proponujesz każdemu (1)

            takie coś:
            http://img.interia.pl/koneser/nimg/samochodzik_2535191.jpg

            Obowiązkowo za co każdy osobiście ma zapłacić i nie mieć możliwości zabrać choćby kubka z Mc Donalda.

            Jak zostaniesz premierem to gwarantuje ci zamach na ciebie!

            • 0 0

            • ja bym proponował samochód na sprężone powietrze:)
              do miasta idealny, zero spalin, śmiesznie tania eksploatacjia:
              http://www.mdi.lu/english/airpod.php

              • 0 0

    • "Po prostu tak długo to remontowali, że wzrosła liczba samochodów w Polsce."

      To prawda, w Gdańsku-Południe i Kowalach oddaje się nadal mnóstwo nowych bloków, a wobec praktycznego braku wydajnej komunikacji miejskiej na prawie każde mieszkanie przypada jeden samochód.

      • 3 0

    • skrzyzowanie wczesniej

      jakis kretyn zaprojektowal pas do skretu w PRAWO ze swietokrzyskiej w Guderskiego i co?
      samaochody wyjezdzajace przedtem w miare sprawnie z Guderskiego w Swietokzryska (bo auta skrecajace w prawo ze swietokrzyskiej w Guderskiego zwalnialy i dawaly jakas szanse wyjazdu) teraz maja zasloniety widok przez te samochody na prawoskrecie ze swietokrzyskiej i musza stac dluzej i sie upewnic czy za tymi autami nic nie jedzie prosto... porazka!!!!
      skrajny debilizm? po jaka cholere na takcih skrzyzowaniach prawoskrety!!!!!!

      • 0 2

    • Głosuj na tor w GDYNI !:)

      http://www.torformuly1.pl/
      glosuj na tor formuły 1 w gdyni!! :)

      • 1 12

  • RONDO (8)

    A nie można było zamiast skrzyżowania i świateł zrobić rondo?tak jak na Górnej Oruni?

    • 22 3

    • (2)

      Jakoś po budowie ronda na Oruni Górnej korki jeszcze bardziej się zwiększyły, szczególnie popołudniami od strony Gdańska...

      • 2 0

      • Ronda (1)

        Wez pod uwage ze przyroslo kilka osiedli na gorze swietokrzyskiej a poza tym ludzie nie potrafia jezdzic na rondach, Dziadki i panienki w Yariskach zawsze sie zatrzymuja przed rondem niezaleznie od tego czy cos jedzie czy nie. Jakby wszyscy jezdzili plynnie to korkow by nie bylo - zobacz np rondo kolo Carrefoura przy ul Bethovena - ludzie sie nauczyli jezdzic i korki sie skonczyly. Strach pomyslec co tam by sie dzialo jakby jakis kiep postawil w tym miejscu swiatla - pewnie to samo co rano kolo wilenskiej/jarowej

        • 1 0

        • wileńska/jarowa

          wileńska/jarowa to wymarzone miejsce na rondo - wystarczyłoby skasować po jednym ogródku działkowym na każdym rogu i po kłopocie - a tak korek niema od Swissmedu.

          • 0 0

    • Jestem za (3)

      Ronda rozwiązują większość problemów z płynnym ruchem ze wszystkich kierunków. Powinniśmy brać przykład z Wielkiej Brytanii, gdzie światła występują tylko na naprawdę dużych skrzyżowaniach dróg wielopasmowych w centrach miast...

      A co do zaprogramowania tych świateł. Pewnie jakiś inżynier przeanalizował wyniki pomiarów i doszedł do wniosku, że średnia częstość przejazdu samochodu w rejonie Kowal w godzinach 7-8 rano to jeden koma 9 samochodów na minutę. Stwierdził więc, że to mały ruch, więc damy światła. Problem w tym, że wyszło tyle, bo samochodu bez przerwy stoją w korkach! Jak teki inżynierek pomiarowiec nie przejedzie się chociaż raz tą drogą w godzinach szczytu nie będzie miał pojęcia o natężeniu ruchu... Suche liczby nie wystarczą.

      Niezadowolonym ze świateł proponuję któregoś pięknego dnia wypożyczyć stara, podczepić jakiś łąńcuch i rozpieprzyć tą sygnalizację. Będzie spokój.

      • 2 1

      • Nie wykluczamy takiej możliwości, choć ja rozważałam raczej zakup golfiacza za 500 zł (zrzutka z sąsiadami) i pierdyknięcie z całej siły w skrzynkę rozdzielczą.

        • 4 1

      • (1)

        szczegolnie w zukowie, gdzie 2 ronda tworza korki o kazdej porze dnia i nocy, pozdro dla mieszkancow, ktorzy musza codziennie tamtedy jezdzic, wspolczuje wam

        • 4 0

        • Żukowo

          Bo co za kiep projektant postawił dwa ronda obok siebie? Bez żadnej przestrzeni na neutralizację ruchu, bez żadnego przemyślenia...

          • 5 0

    • Głosuj na Tor Formuły 1 w Gdyni!

      http://www.torformuly1.pl/
      glosuj na tor formuły 1 w gdyni!! :)

      • 1 6

  • (4)

    Ty Wujek V drugie światło jest z pętlą indukcyjną, jeśłi nikt z Andromedy nie wyjeżdza to jest wciąż czerwo,przestań płakać

    • 0 0

    • jest dobrze (3)

      co wy placzecie , ja się cieszę , że wreszcie są swiatła a badanie natęzenia ruchu bylo - leżały kable przez główną ulicę chyba przez kilka dni - jeszcze przedałoby się dobre skrzyżowanie - rondo ??? w Kowalach przy Zajezdzie bo tam tez jest kiszka i bedzie dobrze a korków raczej uniknać juz sie nie da ..........cóż życie

      • 2 0

      • popieram, rondo przy Zajeździe jest potrzebne

        • 0 0

      • (1)

        baby do garów a nie na jezdnie potem jedzie taka wiewióra z przyklejonym nosem do szyby

        • 2 0

        • chłopy do łopaty a nie do komputera ............... siooooooooo

          • 0 0

  • PROSIMY O TO PRZEPROGRAMOWANIE JAK NAJSZYBCIEJ, BO NIE DA SIĘ NORMALNIE FUNKCJONOWAĆ I DOJECHAĆ NA CZAS DO PRACY!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

    • 2 0

  • postawcie rondo (1)

    rondo usprawni sprawe !!!

    • 1 0

    • postawcie rondo przy łódzkiej

      wcześniej słusznie ktoś zauważył, że po remoncie skrzyżowania łódzkiej ze świętokrzyską dla wyjeżdżających z łódzkiej na orunię jest jeszcze większy horror - wszyscy grzeją bo nie ma dziur.
      rondo - zresztą taka opcja była wymieniana w planach - rozwiązałoby tam sprawę.
      ja chcąc dojechać z łódzkiej na orunięgórną jadę przez wilanowską i na małym rondzie zjeżdżam prosto do ronda na górnej -super.

      • 0 0

  • Mikro diagnoza ;)

    Rano korek przed światłami na drodze 221 w stronę obwodnicy ma długość ok. 1km - zaczyna się jeszcze na dole podjazdu. Po południu jest ok, pewnie dlatego że nikt nie wyjeżdża z osiedla. Może światła przełączają się rano zbyt często, co powoduje że częściej występuje okres czasu w którym przez skrzyżowanie nie jedzie nikt (czas martwy).

    • 1 0

  • Swiatła (2)

    Na skrzyżowniu po wiejżdzie w Zeusa zaraz po lewj stronie jest uliczka na której też jest sygnalizacja, w ulicy jest pętla idukcujna która daje sygnał do sterowania świateł czy jest tam samochód czy nie, mieszkańcy tego bloku mimo zakazu PARKUJĄ tam swe samochody i mimo, że nikt nie wyjeżdża to parkujace tam auta stojąc na pętli indukcyjnej przekłamują automat sterowniczy!!!!!!!!

    • 3 0

    • pomyłka

      Po prawej stronie przy wjeżdzie pomyliłem się

      • 0 0

    • Pomyłka

      • 0 0

  • grrrrrr....

    Skrzyżowanie nie jest w Gdańsku tylko w Kowalach. Granica przebiega 200m niżej. A ulica nazywa się Staropolska a nie Świętokrzyska.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Wystawa amerykańskich aut zabytkowych "Made in USA 2"

zlot

Ogólnopolski Zlot Mercedesów Rumia 2024

zlot

Sprawdź się

Sprawdź się

Co to jest CVT?

 

Najczęściej czytane