• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przygotowanie auta na mrozy i śnieg. O czym pamiętać?

mJ
13 grudnia 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
Wielu kierowców bagatelizuje rzetelne przygotowania auta do zimy. Wielu kierowców bagatelizuje rzetelne przygotowania auta do zimy.

W Trójmieście pojawiły się kolejne, niezbyt obfite opady śniegu. To zawsze dobra okazja na przypomnienie kierowcom, których już teraz zaskoczyła zima, o stosownym przygotowaniu auta na mrozy i opady śniegu. A te na pewno prędzej czy później przyjdą.



Zima to dla nas, kierowców, niełatwy czas. Raczej nie przepadamy za prowadzeniem samochodu w trudnych i wymagających warunkach. Niektórzy otwarcie przyznają, że rezygnują z auta na rzecz komunikacji miejskiej, bo najzwyczajniej nie czują się na siłach albo po prostu nie zamierzają tracić cennego czasu na stanie w coraz dłuższych korkach. Nie wspominając o porannym odśnieżaniu auta i skrobaniu szyb.

Tym, którzy nie planują przesiadki do autobusu, tramwaju czy pociągu SKM przypominamy, jak niewielkim kosztem zapewnić sobie spokój na czas zimy. Wszechobecna wilgoć, niskie temperatury czy szkodliwe środki chemiczne na drogach - to tylko początek listy czynników, które przez całą zimę będą dokuczać zmotoryzowanym.

Przygotowanie auta do zimy. Co warto wozić w bagażniku? Przygotowanie auta do zimy. Co warto wozić w bagażniku?

Opony zimowe



Dobre ogumienie to podstawa naszego bezpieczeństwa. Dobre ogumienie to podstawa naszego bezpieczeństwa.
Głęboko wierzymy, że zdecydowana większość kierowców wymianę ogumienia na zimowe ma już dawno za sobą. Dla osób, które jeszcze tego nie zrobiły - to ostatni dzwonek. Dlaczego to tak istotne? Do znudzenia można powtarzać wszystkim zmotoryzowanym, że dobre opony to podstawa naszego bezpieczeństwa. To przecież jedyny element samochodu, który ma bezpośredni kontakt z nawierzchnią.

W okresie zimowym opony przystosowane do jazdy w cieplejszych warunkach tracą elastyczność i twardnieją, w efekcie czego zmniejsza się ich przyczepność i wydłuża droga hamowania. Według zaleceń ekspertów i producentów, o wymianie opon na zimowe powinniśmy pomyśleć w momencie, w którym temperatura systematycznie spada poniżej 7 stopni Celsjusza.

Czytaj także: Czy wymiana opon na zimowe powinna być obowiązkowa?

Płyny eksploatacyjne



Warto pamiętać, aby jeszcze przed mrozami uzupełnić zbiornik do spryskiwaczy zimowym płynem. Warto pamiętać, aby jeszcze przed mrozami uzupełnić zbiornik do spryskiwaczy zimowym płynem.
W Polsce siarczystych mrozów dawno nie było, ale przecież niewykluczone, że przyjdą tej zimy. Dlatego szczególnie warto wziąć pod lupę płyn chłodniczy. Zaleca się sprawdzić temperaturę krzepnięcia płynu w układzie chłodzenia (temperatura zamarzania płynu to około -35 stopni Celsjusza). Można tę czynność wykonać samodzielnie przy użyciu niezbyt precyzyjnego aerometru (cena urządzenia oscyluje w granicach kilkunastu złotych) albo udać się bezpośrednio do mechanika. Wówczas będziemy mieć pewność, że płyn posiada stosowne właściwości.

Zaniedbując ten element układanki, możemy doprowadzić do bardzo przykrych w skutkach awarii, np. uszkodzenia korków bezpieczeństwa, a nawet rozsadzenia chłodnicy czy pęknięcia głowicy. Jeżeli po wykonanym teście temperatura zamarzania będzie zbyt wysoka - to najbardziej wskazana jest wymiana płynu. Można ewentualnie dolać odpowiednią miarkę koncentratu.

Warto zawczasu - jeszcze przed nadejściem mrozów - uzupełnić zbiorniczek od spryskiwaczy płynem zimowym. W takich warunkach letni płyn bardzo szybko zamarznie. I w zasadzie do jego odmarznięcia nie będzie możliwości wyczyszczenia mocno brudzącej się podczas jazdy szyby przedniej.

Skrobaczka i szczotka



Szczotka to absolutnie niezbędny element wyposażenia auta w okresie zimowym. Szczotka to absolutnie niezbędny element wyposażenia auta w okresie zimowym.
W okresie zimowym tych dwóch rzeczy po prostu nie może zabraknąć w samochodzie. Na całe szczęście skrobaczki i szczotki są łatwo dostępne i można je nabyć na każdej stacji paliw. Ceny tych najtańszych rozpoczynają się od kilku złotych. Polecamy zakupić skrobaczkę zintegrowaną z miotełką. To chyba najlepsze rozwiązanie. Alternatywą dla skrobaczki jest odmrażacz do szyb w atomizerze. Za 700 ml takiego preparatu zapłacicie od 7 do 15 zł.

Czytaj także: W co warto doposażyć auto na zimę?

Akumulator



Samochód nie odpala w mrozie? Winowajcą jest zapewne akumulator. Samochód nie odpala w mrozie? Winowajcą jest zapewne akumulator.
Żeby uniknąć niemiłej niespodzianki z rana - warto sprawdzić stan baterii auta. Jak to zrobić? Zaleca się zmierzyć pomiar prądu ładowania i zbadać połączenia przewodów z alternatora do akumulatora i rozrusznika. Tę czynność najlepiej zlecić mechanikowi.

Przy temperaturze oscylującej w granicach 0 stopni Celsjusza sprawność akumulatora spada o 20 proc. (przy siarczystych -20 wydajność spadnie do zaledwie 50 proc). We własnym zakresie możemy rozłączyć i wyczyścić zaciski akumulatora, a następnie zabezpieczyć je np. wazeliną techniczną. Po zmontowaniu - oczyśćmy również obudowę. W przypadku silników wysokoprężnych poprośmy fachowca o skontrolowanie układu podgrzewania świec żarowych. Z kolei właściciele benzyniaków powinni zadbać o kontrolę świeć zapłonowych.

Wycieraczki



Zimą zadbajcie także o wycieraczki. Zimą zadbajcie także o wycieraczki.
Żeby nasze szyby podczas zimowych podróży były czyste, nie wystarczy jedynie kontrolować stanu płynu do spryskiwaczy, przede wszystkim należy zadbać o dobrej jakości wycieraczki. Sam zakup i wymiana to jedno, drugie to właściwa eksploatacja. Ważna sugestia: po dłuższym postoju auta w ujemnych temperaturach warto ręcznie sprawdzić, czy gumki wycieraczek nie przymarzły do szyby.
mJ

Opinie (39) 4 zablokowane

  • olej dobry

    szczególnie w starszych autach o silnik trzeba zadbać na zimę żeby chodził dobrze - wymiana oleju i filtra - leju syntetycznego Hyundai Xteer jest całoroczny tak jak wszystkie dobre syntetyki i wyczyścić silnik jeśli jest w nagarze po starym oleju

    • 0 0

  • (6)

    Dobre gumy to podstawa,ja polecam całoroczne.Wycieraczki i aku można samemu sprawdzić , bez przesady żeby z tym do mechanika jechać.A prawdziwe mrozy to są na Syberji,u nas to słabiutko a mimo to drajwerzy głupieją.

    • 19 16

    • Kurde jaka szkoda, że starzy Svena nie mieli dobrej gumy :/

      • 0 0

    • Ty pajac pobono SKM jeździsz bo tak zawsze piszesz wiec po kij się wypowiadasz na ten temat

      • 1 0

    • W szkole też już dawno byłes.... (1)

      albo faktycznie na Syberji wychowany.

      • 5 1

      • Przed reformą języka polskiego w 1936 roju, tak się pisało. Poczytaj skany starych gazet czy książek , a zobaczysz wyrazy: Rumja, Marja czy Syberja.

        "Najważniejszymi postanowieniami nowej pisowni z roku 1936 były:
        -wyrazy typu Maria pisze się przez i, z wyjątkiem po c, s, z (np. Francja, pasja, diecezja)
        -pisze się tylko -ym, -ymi
        -obce ke pisze się przez kie, obce ge przez ge
        -w pisaniu łącznym lub rozłącznym zasadniczo przeważa pisanie rozłączne, a sprawa znaczenia, dwuznaczności itp. nie może usprawiedliwiać wyjątków.
        Uregulowano też sprawę wielkich i małych liter, pisownię nazwisk obcych oraz szerzej niż dotychczas potraktowano interpunkcję.

        Po ogłoszeniu tych zasad nie obyło się bez sprzeciwów, zwłaszcza w kołach literatów i dziennikarzy słychać było głosy niezadowolenia, protestu, a nawet zorganizowania bojkotu."

        • 4 0

    • Niby tak ale nie każdy ma miernik i potrafi go użyć. Poza tym są samochody w których są dwa akumulatory.

      Odłączenie i/lub podłączenie akumulatorów w niewłaściwej kolejności może w części samochodów osobowych i dostawczych doprowadzić do kosztownego uszkodzenia elektroniki pokładowej np.: vw phaeton, vw touareg, niektóre auta dostawcze. Nawet w prostych i dość leciwych autach brak podtrzymania zasilania bez znajomości PIN radia może prowadzić do jego zablokowania (większość kupujących samochody z drugiej lub trzeciej ręki go nie zna). W autach z elektroniką lepiej zlecić warsztatowi.

      • 2 1

    • Musisz być kierowcą od dawna, boś zdurniał już nieziemsko.

      • 5 4

  • Ja parkuje auto pod słońcem, rano przychodzę i jest już otsniezony (4)

    No chyba że czasem nie ma słońca, to trzeba fure odpalić i w ciągu 15 minut samo wszystko zejdzie. W tym czasie można se zapalić i pogadać przez komórkę

    • 14 2

    • (3)

      Art. 60 Kodeksu Drogowego zakazuje pozostawiania auta z pracującym silnikiem podczas postoju na obszarze zabudowanym. Postój, według przepisów , oznacza unieruchomienie pojazdu trwające dłużej niż 1 minutę.

      Dotyczy także tych, którzy zostawiają włączony silnik, by odśnieżyć samochód!

      • 4 4

      • A ja mam aneks to tego paragrafu (1)

        Że ja mogę

        • 6 1

        • a ja w tym aneksie mieszkam

          • 0 1

      • Hmm

        Więc stojąc na spacerowej o 16 często trzeba gasić silnik :-)

        • 4 0

  • Opony zimowe

    Opony zimowe z rowkami bieżnika po obwodzie to jakaś pomyłka . Zdjęcie informujące ,pokazując taką oponę jako przykład , wprowadza kierowców w poważne nie bespieczeństwo . Opona na powierzchni śnieżno-lodowej nie jest chwitliwa brak jej przyczepności z powodu braku rowków poprzecznych na całej powierzchni bieżnika . Bieżnik z nie regularnymi rowkami w poprzek bieżnika stwarza bezpieczne ruszanie i hamowanie w okresie zimy.

    • 1 0

  • a uszczelki wazelino nasmarować żeby w ogóle wejść do środka to nie łaska wspomnieć (2)

    • 28 1

    • dobre tylko trzeba uważać żeby się nie umazać jak się wsiada i wysiada

      i jeszcze jedno, drzwi jak przymarzną należy dopchnąć żeby skruszyć lód, nie ciągnąć na siłę

      • 1 0

    • Wazeliną to możesz sobie posmarować coś innego i do Gdańska do klubu dla chłopakow

      • 2 3

  • Zimą się samochodem nie jeździ. Same tylko wypadki są (1)

    • 12 15

    • i zimno jest

      • 1 0

  • (6)

    Polecam polać szybę wrzątkiem:)

    • 32 8

    • (1)

      Polej sobie zimnej wody na głowę trzeba ostudzić

      • 5 5

      • ale wtedy trociny mu zamokną

        i znów z przekrzywionym łbem będzie chodził

        • 0 0

    • Producenci skrobaczek go nienawidzą, wystarczy jeden prosty trik (2)

      • 30 2

      • Dobra rada (1)

        Ja dodatkowo sypię garść soli na przednią szybę ;)

        • 4 1

        • i żwir

          najlepiej przednią szybę zabezpieczyć smołą i mazutem

          • 0 0

    • Nie polecaj , bo jakis leming

      weżmie to za dobra radę.

      • 13 6

  • olej

    jak były te mrozy to miałeem spore problemy z odpaleniem silnika, podjechałem do aso forda na serwis, zrobili mi przegląd, wymienili olej i filtry i jest dużo lepiej, odpala bez problemu, akurat była promocja na taki serwis

    • 0 0

  • Janusze gotowi do zimy

    Opony?! Przygotować auto? Jo tyle za furę zapłacił to jest gotowa na wszystko!
    Toż Jo mom ełespe I kontrolę trakcji z ałtopilotem i radarem satelitarnym w przód i w tył... Okurrrrr....
    Eee...dzień dobry,Assistance? Chciałbym zgłosić stłuczkę,tak laweta będzie potrzebna...

    • 1 0

  • (2)

    Takie zimy jak sa u nas to się nie ma na co przygotowywać.

    • 19 4

    • Racja ,gora 2 tygodnie śniegu,dlatego nie wymieniam żadnych opon jak frajer,tylko w tym krótkim czasie jak mam coś załatwić to jadę komunikacją miejską.

      • 0 1

    • Kiedyś to były zimy, człowiek chciał się na mrozie wysikac to był strumień lodu.

      Ciężarówki na bazie nie były gaszone, cała noc chodziły żeby rano kierowca mógł pojechać. A do osobowek to lało się puł na puł benzynę z denaturatem

      • 5 3

1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Ile ustawowo czasu na przerejestrowanie zakupionego auta ma nowy właściciel?

 

Najczęściej czytane