• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przęsła mostu w Sobieszewie przypłynęły na plac budowy

Maciej Naskręt
13 lipca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 

Na budowę mostu zwodzonego w Sobieszewie zobacz na mapie Gdańska dotarły stalowe przęsła. Miały być pół roku wcześniej, ale jeden z wykonawców popadł w tarapaty. Teraz budowa mostu jest na ukończeniu. Będzie gotowy do końca września.



Czy Gdańsk powinien przeznaczać więcej pieniędzy na mosty zwodzone?

Przypomnijmy: most nad Martwą Wisłą ma zapewnić bezpieczne i stałe połączenie Wyspy Sobieszewskiej z lądem. Od 1973 roku prowadzi na nią jedynie most pontonowy. Nowy most zwodzony ma mieć 173 metry długości, ze skrzydłami - 181,5 m. Jego czas otwierana wyniesie zaledwie 150 sekund, co znacznie usprawni dojazd na Wyspę Sobieszewską. Koszt inwestycji to ponad 59 mln złotych, w tym ponad 27 mln zł z dotacji rządowej.

Inwestorem jest miasto Gdańsk, a wykonawcą czeska firma Metrostav. Do niedawna czeska firma występowała na budowie w roli lidera konsorcjum, którego partnerem było gdyńskie przedsiębiorstwo Vistal. Ta firma miała dostarczyć stalowe przęsła, ale popadła w tarapaty finansowe w ubiegłym roku i nie mogąc zrealizować zamówienia, zeszła z placu budowy.

Trudny transport



Przez ostatnie kilka miesięcy zwodzone elementy były magazynowane w Gdyni. Stąd, czyli z terenu firmy Gafako, trafiły do Sobieszewa.

Sześć godzin - tyle trwała "podróż" przęseł z Gdyni do Sobieszewa. Barka, na której płynęły stalowe elementy, dotarła na miejsce około godziny 16. Transport ogromnych przęseł jest niezwykle skomplikowaną operacją, do której przygotowywano się od kilku dni. Ich dostawa zależała od warunków pogodowych. Silny wiatr mógł utrudnić całą operację.

Przęsła zwodzone mostu były przewożone na specjalnym pontonie-barce, który może jednocześnie przetransportować 8 tys. ton. Każde z przęseł waży ponad 300 ton. Ich rozpiętość wyniesie niecałe 60 metrów.

Przed transportem do Gdańska konstrukcja została pokryta warstwą antykorozyjną. Na zwodzonych przęsłach zamontowana została już m.in. hydraulika, kolektor deszczowy, łożyska i skrzynki ryglowe. Gdy prace przy zabezpieczeniu konstrukcji się zakończyły, rozpoczęto układanie specjalnych szyn, które połączyły nabrzeże z barką. Na szynach umieszczono ogromne przęsła, które przez kilkanaście godzin przesuwano. Do tego wykorzystano też specjalne wózki widłowe, które przenosiły te ogromne elementy.

Teraz montaż przęseł



Przed wykonawcą najtrudniejsza, ale i najbardziej widowiskowa część budowy mostu w Sobieszewie - montaż zwodzonych przęseł. Prace rozpoczną się w poniedziałek, 16 lipca.

Do poniedziałku trwać będą prace przygotowawcze na komorach. Zamontowane zostaną m.in. siłowniki. Operacja samego montażu przęseł będzie niezwykle widowiskowa. Będą one podnoszone na pontonie i, gdy znajdą się w docelowym miejscu, podstawa i przęsła zostaną niejako "przywiercone" specjalnymi szpilkami mocującymi.

- Poprzez nasuwanie poprzeczne pierwsze przęsło zostanie umieszczone na konstrukcji żelbetowej. Łożyska zostaną geodezyjnie, z ogromną precyzją zamontowane w miejscu ciosów podłożyskowych i nastąpi zespolenie przęseł z "podstawą" poprzez szpilki mocujące - tłumaczy Maciej Stacewicz, kierownik budowy mostu w Sobieszewie. - Gdy konstrukcja będzie stateczna i odbalastowana, barka podpłynie do drugiej części mostu i rozpocznie się montaż drugiego przęsła - dodaje Stacewicz.
Jeśli warunki pogodowe będą dobre, operacja potrwa około dwóch tygodni - po jednym tygodniu na jedno przęsło. Po zakończeniu montażu przęseł rozpocznie się montowanie automatyki mostu.

Natomiast w kolejnym miesiącu potrwają próby i prace związane z uruchomieniem obiektu. Podpory dla konstrukcji mostu w Sobieszewie są już gotowe, podobnie jak przęsła dojazdowe. Zaawansowane są także prace związane z wykonaniem układu drogowego w pobliżu budowanego obiektu.

Lokalizacja mostu w Sobieszewie Lokalizacja mostu w Sobieszewie

Wykonano komory podbudowy mostu



Jednym z najtrudniejszych dotychczasowych etapów było wykonanie komór podbudowy mostu.

- Dla nas największym wyzwaniem były tzw. komory znajdujące się na wodzie, które będą służyć do zamocowania elementów konstrukcji mostu. To, moim zdaniem, najtrudniejsze wyzwanie dla tego kontraktu. Obie komory są wykonywane w bardzo trudnej technologii i cały czas w wodzie - wyjaśnia Włodzimierz Bartosiewicz, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
By móc je zbudować, trzeba było wcześniej posadowić ściankę szczelną, następnie wyszalować elementy samej komory, czyli stworzyć z każdej strony tymczasowe ścianki, wyposażyć je w odpowiednie zbrojenie, po czym zalać je betonem.

Przejezdność do końca września



Most będzie przejezdny do końca września. Cała inwestycja potrwa natomiast do końca listopada. Otwarcie planowane jest w stulecie odzyskania przez Polskę niepodległości, dlatego most będzie nosił nazwę Mostu Niepodległości.

Na czas montażu tor wodny i most zostaną zamknięte. Wyłączenie z ruchu wodnego planowane jest od 16 lipca do 19 lipca i od 23 lipca do 26 lipca. Proces montażu może ulec wydłużeniu z uwagi na niesprzyjające warunki pogodowe. W pozostałym czasie mogą wystąpić krótkotrwałe przerwy i utrudnienia w żegludze w rejonie mostu.

Opinie (212) 9 zablokowanych

  • Co za wstyd (4)

    Te przesła powinny iść do Berlina a nie do głupich polakówów....

    • 15 91

    • Musiałeś powstać przez głupotę jakiejś pijaczki , bo na bank nie byłeś zaplanowany. :) :)

      • 0 0

    • Ta prowokacja jest tak słaba. Jezu tak słaba.

      Że już mi chyba do końca tygodnia nie stanie.

      • 5 0

    • Taki z Ciebie anty PIS? (1)

      Jestes gamoniem ktory sie nasluchal bzdur naczytal memow i w to wierzy a bladego pojecia o polityce nie ma .

      • 15 6

      • Daj spokój, to taka pseudo-prowokacja na poziomie suwerena.

        Jaki umysł, taka jakość wPiSu.

        • 15 1

  • (3)

    Wprawdzie most załatwi sprawę, ale trzeba jechać dookoła. Wciąż mam nadzieję ze ktoś zwęszy interes w przeprawie pieszo-rowerowej pomiędzy Górkami Zachodnimi i Wschodnimi. Turyści z pętli 111 i rowerzyści mieli by do Wyspy Sobieszewskiej kilkanaście kilometrów bliżej. A tam wiele atrakcji.

    • 14 3

    • Rowerzyści podobno lubią pedałować, więc po co im robić bliżej? (2)

      Najpierw opowiadają, jak to cudownie na tych rowerach jest, a potem chcą je wozić pociągami, tramwajami, autobusami i skrótów się domagają. Zdecydujcie się na coś!

      • 7 5

      • (1)

        Rowerzysta wolałby zrobić naście kilometrów zwiedzając wyspę, niż jechać te same naście kilometrów wzdłuż szosy oglądając pola i z rzadka krowę.

        • 4 3

        • Rowerak na drogę niech patrzy i przepisów sie trzyma, a nie widoki podziwia..

          • 0 1

  • WItaj biedronko i Lidlu (3)

    No to biedronka i LIDl wejda na wyspę. Ograniczenie stanowił most pontonowy.

    • 9 1

    • (2)

      Ciekawe gdzie wybudują?hah

      • 1 0

      • w pobliżu starej remizy. (1)

        po drugiej stronie Turystycznej. Kupią Drogowca i tam postawią albo na miejscu starego marketu.

        • 1 0

        • Działka po prawej przed wjazdem na most już oplakatowana. Ja tam widzę sklep.

          Nie ważne czy za mostem jedziesz w prawo czy w lewo. Sklep. Most zamknięty? Sklep.

          • 1 0

  • na wizaualizacji widać że będą ogromne korki (1)

    co za bezmózg jest odpowiedzialny za projekt...
    jak można dać szlaban zamykający wjazd na most na zjeździe z ronda..
    Powinien być osobny prawoskręt na most przed rondem a nie takie cyrki.
    przecież w przypadku zamknięcia szlabanu kierowcy którzy będą chcieli przejechać przez rondo prosto utkną w korku z tymi kierowcami którzy chcą skręcić na most.

    • 10 2

    • Rondo jest na tyle szerokie że dwie osobówki się mieszczą tak że czekając na opuszczenie przęseł stań z głową..

      ...najbliżej prawej strony jezdni. Jeśli masz problem z tym że Nadwiślańska nie jest czteropasmową ekspresówką. No to cóż. Masz problem.

      • 0 0

  • no i proszę ! (7)

    niecałe 3 lata rządów PISu i już MOST w sobieszewie prawie na ukończeniu ,a przez 20 lat rządów adamowicza nie było ani chęci ani pieniędzy aby zrealizować tą niezwykle potrzebną mieszkańcom inwestycję !

    • 18 24

    • Inwestorem jest miasto Gdańsk, PiS w sprawie mostu nic nie zrobił (3)

      • 8 4

      • Dodał z budżetu 14 mln? (2)

        • 1 6

        • (1)

          z budżetu PiS-u.o!

          • 2 0

          • Tak dali z budżetu partii. Nie z budżetu państwa broń Boże.

            • 0 0

    • ale ale

      deweloperzy chwalą sobie te 20 lat

      • 0 1

    • Ależ ty głupiś!

      Pis buduje ten most? Państwo? Nie, to inwestycja samorządowa. Pisowcy nic do tego nie mają.

      • 10 4

    • no fakt ,żeby nie pis to by tego mostu nie było ...... napewno by nie było ....ale ,ale przecież kacper nie jest (i nie będzie ) prezydentem Gdańska . Coś chyba pomieszałeś .

      • 6 2

  • Nikt już dziś takich mostów {zwodzonych } nie buduje ! , to przeżytek ! (4)

    przy tak duzym nasileniu ruchu drogowego taki most nie zdaje egzaminu . w chwili podniesienia tj. {wyłączenia z ruchu } celem przepuszczenia dołem jednostek pływających zaczynają sie tworzyć ogromne kolejki pojazdów czekających na ponowne położenie przęsła i przejazdu na drugą stronę . Utrudnia to i spowalnia płynnośc ruchu.

    • 1 22

    • (1)

      fakt , jak zaczną tam pływać tankowce i kontenerowce to będzie ciasno

      • 0 0

      • Słyszałem że mają przenieść na Górki Zachodnie port z Roterdamu

        • 0 0

    • (1)

      Marudzisz , dziś ten pontonowy jest rozsuwany co trwa kila minut i żadnyckolejek nie ma . To nie port Hamburgu do którego wpływa i wypława okrętów chów nie lada ...... chyba że pod wodą przepływa tam armada naszych okrętów podwodnych

      • 2 0

      • Nie wspominając o tym że to co tam teraz przepływa nie będzie wymagało podnoszenia przęseł.

        • 3 1

  • (2)

    Ale brzydactwo

    • 1 6

    • zrobi się makijarz i bedzie pienkny

      • 0 0

    • ....powiedział spoglądając w lustro.

      • 0 0

  • dd (3)

    Szkoda,że nikt nie napisał,że ten most powstał dzięki Pani Beacie Szydło. Do niej my, jako mieszkańcy pisaliśmy list z prośbą o interwencję i dofinansowanie od Państwa. I się udało. Gdyby nie ona, to pewnie dalej by było, tak jak było.

    • 13 17

    • (2)

      No i wyszło szydło z worka !

      • 4 1

      • Beata ok (1)

        Kiedyś ją docenią.

        • 5 2

        • Masz rację , kiedyś ją (d)ocenią ... i rozliczą . I to już za trochę więcej niż rok . Damy radę jeszcze ten rok .

          • 2 2

  • Budujmy mosty (3)

    Informacja o nowym moście bardzo cieszy mieszkańców. W końcu normalny most.
    Brawa dla pomysłodawcy i realizatora.
    Tylko rozwój, a nie knucie i spisku.

    • 102 8

    • (1)

      Jaki to normalny. Albo zwodzony albo podnoszony. Zobacz jakie mosty buduje się w Chinach.

      • 1 0

      • Idź mieszkaj do Chin więc

        • 2 1

    • Budyń buduje

      a Kacper zwołuje konferencje

      • 7 3

  • (1)

    Brawo Gafako!

    • 2 1

    • Za rok

      Za rok most pójdzie do remontu

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Serwis Haller to przedstawiciel marki:

 

Najczęściej czytane