• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przęsła mostu w Sobieszewie przypłynęły na plac budowy

Maciej Naskręt
13 lipca 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 

Na budowę mostu zwodzonego w Sobieszewie zobacz na mapie Gdańska dotarły stalowe przęsła. Miały być pół roku wcześniej, ale jeden z wykonawców popadł w tarapaty. Teraz budowa mostu jest na ukończeniu. Będzie gotowy do końca września.



Czy Gdańsk powinien przeznaczać więcej pieniędzy na mosty zwodzone?

Przypomnijmy: most nad Martwą Wisłą ma zapewnić bezpieczne i stałe połączenie Wyspy Sobieszewskiej z lądem. Od 1973 roku prowadzi na nią jedynie most pontonowy. Nowy most zwodzony ma mieć 173 metry długości, ze skrzydłami - 181,5 m. Jego czas otwierana wyniesie zaledwie 150 sekund, co znacznie usprawni dojazd na Wyspę Sobieszewską. Koszt inwestycji to ponad 59 mln złotych, w tym ponad 27 mln zł z dotacji rządowej.

Inwestorem jest miasto Gdańsk, a wykonawcą czeska firma Metrostav. Do niedawna czeska firma występowała na budowie w roli lidera konsorcjum, którego partnerem było gdyńskie przedsiębiorstwo Vistal. Ta firma miała dostarczyć stalowe przęsła, ale popadła w tarapaty finansowe w ubiegłym roku i nie mogąc zrealizować zamówienia, zeszła z placu budowy.

Trudny transport



Przez ostatnie kilka miesięcy zwodzone elementy były magazynowane w Gdyni. Stąd, czyli z terenu firmy Gafako, trafiły do Sobieszewa.

Sześć godzin - tyle trwała "podróż" przęseł z Gdyni do Sobieszewa. Barka, na której płynęły stalowe elementy, dotarła na miejsce około godziny 16. Transport ogromnych przęseł jest niezwykle skomplikowaną operacją, do której przygotowywano się od kilku dni. Ich dostawa zależała od warunków pogodowych. Silny wiatr mógł utrudnić całą operację.

Przęsła zwodzone mostu były przewożone na specjalnym pontonie-barce, który może jednocześnie przetransportować 8 tys. ton. Każde z przęseł waży ponad 300 ton. Ich rozpiętość wyniesie niecałe 60 metrów.

Przed transportem do Gdańska konstrukcja została pokryta warstwą antykorozyjną. Na zwodzonych przęsłach zamontowana została już m.in. hydraulika, kolektor deszczowy, łożyska i skrzynki ryglowe. Gdy prace przy zabezpieczeniu konstrukcji się zakończyły, rozpoczęto układanie specjalnych szyn, które połączyły nabrzeże z barką. Na szynach umieszczono ogromne przęsła, które przez kilkanaście godzin przesuwano. Do tego wykorzystano też specjalne wózki widłowe, które przenosiły te ogromne elementy.

Teraz montaż przęseł



Przed wykonawcą najtrudniejsza, ale i najbardziej widowiskowa część budowy mostu w Sobieszewie - montaż zwodzonych przęseł. Prace rozpoczną się w poniedziałek, 16 lipca.

Do poniedziałku trwać będą prace przygotowawcze na komorach. Zamontowane zostaną m.in. siłowniki. Operacja samego montażu przęseł będzie niezwykle widowiskowa. Będą one podnoszone na pontonie i, gdy znajdą się w docelowym miejscu, podstawa i przęsła zostaną niejako "przywiercone" specjalnymi szpilkami mocującymi.

- Poprzez nasuwanie poprzeczne pierwsze przęsło zostanie umieszczone na konstrukcji żelbetowej. Łożyska zostaną geodezyjnie, z ogromną precyzją zamontowane w miejscu ciosów podłożyskowych i nastąpi zespolenie przęseł z "podstawą" poprzez szpilki mocujące - tłumaczy Maciej Stacewicz, kierownik budowy mostu w Sobieszewie. - Gdy konstrukcja będzie stateczna i odbalastowana, barka podpłynie do drugiej części mostu i rozpocznie się montaż drugiego przęsła - dodaje Stacewicz.
Jeśli warunki pogodowe będą dobre, operacja potrwa około dwóch tygodni - po jednym tygodniu na jedno przęsło. Po zakończeniu montażu przęseł rozpocznie się montowanie automatyki mostu.

Natomiast w kolejnym miesiącu potrwają próby i prace związane z uruchomieniem obiektu. Podpory dla konstrukcji mostu w Sobieszewie są już gotowe, podobnie jak przęsła dojazdowe. Zaawansowane są także prace związane z wykonaniem układu drogowego w pobliżu budowanego obiektu.

Lokalizacja mostu w Sobieszewie Lokalizacja mostu w Sobieszewie

Wykonano komory podbudowy mostu



Jednym z najtrudniejszych dotychczasowych etapów było wykonanie komór podbudowy mostu.

- Dla nas największym wyzwaniem były tzw. komory znajdujące się na wodzie, które będą służyć do zamocowania elementów konstrukcji mostu. To, moim zdaniem, najtrudniejsze wyzwanie dla tego kontraktu. Obie komory są wykonywane w bardzo trudnej technologii i cały czas w wodzie - wyjaśnia Włodzimierz Bartosiewicz, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
By móc je zbudować, trzeba było wcześniej posadowić ściankę szczelną, następnie wyszalować elementy samej komory, czyli stworzyć z każdej strony tymczasowe ścianki, wyposażyć je w odpowiednie zbrojenie, po czym zalać je betonem.

Przejezdność do końca września



Most będzie przejezdny do końca września. Cała inwestycja potrwa natomiast do końca listopada. Otwarcie planowane jest w stulecie odzyskania przez Polskę niepodległości, dlatego most będzie nosił nazwę Mostu Niepodległości.

Na czas montażu tor wodny i most zostaną zamknięte. Wyłączenie z ruchu wodnego planowane jest od 16 lipca do 19 lipca i od 23 lipca do 26 lipca. Proces montażu może ulec wydłużeniu z uwagi na niesprzyjające warunki pogodowe. W pozostałym czasie mogą wystąpić krótkotrwałe przerwy i utrudnienia w żegludze w rejonie mostu.

Opinie (212) 9 zablokowanych

  • ten cały most jest przewymiarowany

    i dlatego drogi. Po co rozpietość zwodzonych przęseł aż 60 metrów gdy spokojnie wystarczyłoby 30 m. Na szlaku żeglugowym w Przegalinie śluza ma 20 m szerokości. Po za tym budowanie zwodzonego mostu , gdy dalej do Gdańska most siennicki , most wantowy i most kolejowy nie są zwodzone i maja ok. 5 m nad lustrem wody ( tyle samo co zamkniety w Sobieszewie) było bezsensowne , bo pakowanie milionów tylko dlatego żeby zrobić przyjemność kilku żeglarzom, którym nie chce się płynać na warmińskie jeziora przez ujście Wisły

    • 5 4

  • Ten pontonowy most proponuje i tak na 2 -3 lata zostawić, bo ten nowy i tak sie pewnie zepsuje

    • 7 2

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Przęsła mostu w Sobieszewie na placu budowy

    fafluchte scheinerai

    • 0 3

  • No niesamowite, świat w kosmos lata, a my mostu nie potrafiliśmy zbudować tyle łat (3)

    • 9 10

    • Kasa misiu, kasa

      Wszystko moglibyśmy zbudować tylko na wszystko nie ma kasy i zawsze na wszystko będzie jej brakowało!!!!

      • 4 0

    • I dwa przęsła po 75metrów każde stanowi technologiczne wyzwanie jakiego świat nie widział. Zaraz ekipa Discovery itp przyjadą i zrobią materiał z doskonałości tej myśli technologicznej.

      p.s. oczywiście to ironia, bo most ten jak nigdy potrzebny był i wreszcie będzie ale "napinka" artykułu jakiż to cud techniczny to błazenada, podobnie jak zrobienie tunelu pod Martwą Wisłą.
      Tu po prostu ludzi kiwano od dziesiątków lat, że brak piniendzy (a'la Rostowski) itd gdy budowano pomniki budyniady jak ts, ecs czy stadion.

      • 7 1

    • My nie potrafiliśmy My!

      • 2 0

  • Piękna inwestycja.

    Plany finalne wyglądają imponująco.

    • 4 0

  • Jedni mają Lazurowe Wybrzeże inni Autostradę Słońca my będziemy mieli Most Niepodległości . Dobre i to bo lepsze to niż Most Żołnierzy Wy(prze)klętych czy Most Pomordowanych przez....

    • 6 3

  • Stary most ma swój urok, ma swoją historię ot chociażby asfalt położony na pracujące deski mostu , który zaraz pokruszył się. (8)

    Mnie zastanawia o czym będę rozmawiać mieszkańcy Wyspy, gdy most już zostanie wybudowany? To był odwieczny temat obok rafinerii, która wysyła / podobno / mieszkańców na miejscowy cmentarzyk. / Wiatr niemal zawsze wieje w stronę Sobieszewa z terenu Rafinerii/.
    Kto nocą słyszał jak walą klapami od mostu co 3 godziny, by przepuścić barkę z fosforów ten wie, że Sobieszewo nigdy nie będzie już takie same no ale nowy most jest rzeczywiście potrzebny.

    Szkoda, że z forsterówki nie zrobiono skansenu-muzeum, to miejsce było w idealnym, oryginalnym stanie i mogło przyciągać turystów z całego świata, gdyby było dobrze urządzone i rozreklamowane.

    • 17 1

    • (3)

      Von z Danzing!

      • 0 2

      • Chłopie wyluzuj (2)

        To tylko nick...

        • 1 0

        • (1)

          ładny masz ten nick , ja tylko wykorzystałem jego część

          • 1 1

          • no to

            ok

            • 0 0

    • (2)

      Przeczytałem twój wpis i nie wiem to dobrze że budują czy niedobrze że budują . Jedyne co zrozumiałe4m to to że jesteś krynicą złośliwości .... no ale jak lubisz...

      • 2 4

      • To nie moja wina, że masz problem ze zrozumieniem tekstu (1)

        i że jesteś złośliwy / a.

        • 3 3

        • tak ,tak

          • 1 1

    • Proponuję nagrać te odgłosy stereo i puszczać przez zainstalowane na nowym moście porządne nagłośnienie. Technicznie żaden problem :)

      • 6 1

  • No i poraz któryś z rzędu się nie zawiodłem , znaleźli sie tacy którzy skrytykowali i tę inwestycję .Po galeriach , kładkach ,nowych osiedlach przyszedł czas na most w Sobieszewie . Dumny jestem z Was ukochani krytycy!

    • 8 0

  • Jaka firma zrobiła tę konstrukcjcę? (1)

    Jaka firma zrobiła tę konstrukcję za Vistal ? Może taka informacja była by ciekawa. Redaktor omija temat... enigmatycznie pisze że konstruckaj przyjechała z Gdyni z Nabrzeża firmy gafako ...tz że gafako kończyło most za Vistal ? Ile ostatecznie wzrosły koszty budowy mostu?

    • 10 4

    • Koszty?

      Toż to tajemnica. Z ręki do ręki z ręki do ręki a że po drodze coś spadnie... Miasto/ Podatnik zapłaci. No może powstaną tam apartamenty na wynajem?? Z małym rabacikiem dla zainteresowanych.

      • 2 2

  • No niesamowite, świat w kosmos lata, a my mostu nie potrafiliśmy zbudować tyle łat (3)

    • 14 9

    • To bujaj dalej w obłokach.

      • 1 0

    • Ale budują .Nie kwestia potrafimy czy nie potrafimy tylko kto i z czego ma za to zapłacić .Autostrady do Szczecina też nie mamy ale w innych kierunkach mamy . Nie odrazu Kraków zbudowano.

      • 5 1

    • To leć w kosmos.

      I odwal się od mostu.

      • 5 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Co to jest ASR?

 

Najczęściej czytane