• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przystanek Gdańsk Osowa zmieni się kosztem 24 mln zł

Maciej Naskręt
30 czerwca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 

Tak będzie wyglądał przebudowany przystanek Gdańsk Osowa.


Kosztem 24 mln zł na przystanku w Osowie zobacz na mapie Gdańska powstają dwa dwukrawędziowe perony o długości 160 m, wiaty przystankowe oraz przejście podziemne z windami. Będą służyć m.in. pasażerom Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.



Jak oceniasz nowy przystanek?

Choć prace budowlane jeszcze trwają, gotowa jest już wizualizacja przystanku. Jest on jednym z trzech (razem z Gdynią Karwiny i Gdynią Stadion), jakie powstaną lub zostaną zmodernizowane przy istniejącej linii kolejowej z Gdyni do Kościerzyny. Jest ona połączona z linią Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Rębiechowie.

Te trzy przystanki pierwotnie miały powstać dopiero za kilka lat, przy rozbudowie PKM. Ponieważ jednak inwestycja pomorskiego samorządu zdobyła wyższe finansowanie z funduszy unijnych - z 70 do 85 proc. całości - udało się znaleźć pieniądze na budowę przystanków już teraz.

Stacja kolejowa Gdańsk Osowa przed rozpoczęciem przebudowy. Stacja kolejowa Gdańsk Osowa przed rozpoczęciem przebudowy.
Roboty torowe w Osowej prowadzi spółka PKP PLK, będąca właścicielem linii 201 Gdynia - Kościerzyna. PKM buduje dwa dwukrawędziowe perony (o długości 160 m), wiaty przystankowe oraz przejście podziemne (o długości 57,8 m i szerokości 6,5 m), dzięki któremu mieszkańcy będą mogli bezpiecznie dostać się na pociąg z obu stron linii kolejowej. Do dyspozycji pasażerów będą także 4 cztery windy - na każdym z peronów oraz na obu końcach tunelu.

Inwestycja czterokrotnie droższa niż planowano

Według wstępnych wyliczeń inwestycja miała kosztować 6 mln zł. Ostatecznie jednak jej koszt wzrósł do 24 mln zł. Dla porównania przypomnijmy, że pojazdy, które będą jeździć po trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej kosztują odpowiednio: dwuczłonowy - 10,701 mln zł, a trójczłonowy - 11,7 mln zł.

Czytaj także: Pierwszy szynobus dla PKM już w Trójmieście

Dlaczego cena tak bardzo wzrosła? Właśnie z powodu budowy tunelu dla pieszych wraz z windami.

- Postęp naszych prac przy przebudowie stacji Gdańsk Osowa uzależniony jest od robót prowadzonych na linii relacji Gdynia - Kościerzyna, które są prowadzone na zlecenie spółki PKP PLK. Zakładamy jednak, że pociągi PKM będą tam zatrzymywały się 1 września - od czasu uruchomienia naszej linii - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM.

Kiedy zakończenie robót?

Władze PKM także z uwagi na prowadzenie inwestycji we współpracy z PKP PLK nie chcą jednoznacznie wskazać terminu zakończenia prac przy przebudowie stacji w Osowej. Obecnie ruch pociągów na trasie między stacją Gdynia Główna - Gdańsk Osowa jest wstrzymany, co umożliwia sprawne wymienianie nawierzchni. Pociągi mają tam powrócić 21 sierpnia.

Po wybudowaniu przystanku PKM ruch pociągów na stacji Gdańsk Osowa będzie odbywać się identycznie, jak na stacji Gdańsk Wrzeszcz - przy zewnętrznych krawędziach obu peronów zatrzymywać się będą pociągi PKM, a przy wewnętrznych pozostałe pociągi regionalne.



Perony będą miały zatem (podobnie jak we Wrzeszczu) charakter kierunkowy: jeden (od strony ul. Barniewickiej) dla pociągów jadących w kierunku Gdyni, drugi (od strony ul. Letniskowej) dla pociągów jadących do Gdańska lub Kościerzyny.

Podobnie jak w przypadku pozostałych ośmiu przystanków kolei metropolitalnej, również w Osowej zastosowane będą wiaty w stylu "czerwonej wstążki", wyróżniające całą linię PKM, jednak nieco zmodyfikowane, ze względu na konieczność dopasowania przystanku Osowa do standardu całej linii 201.

Ponadto przewidziane zostało wybudowanie placu dworcowego, który pełnić będzie funkcję łącznika pomiędzy budynkiem starego dworca PKP a projektowanym tunelem prowadzącym do nowych peronów PKM.

Przystanki w Gdyni mają być gotowe do końca 2016 r.

Opinie (127) ponad 10 zablokowanych

  • Gdańsk Osowa jest stacją kolejową

    a nie przystankiem, w dodatku stacją węzłową.

    • 12 2

  • W Gdańsku będą teraz najdroższe bilety (2)

    Aby swobodnie poruszać się po Gdańsku trzeba obecnie wykupić bilet ZTM + SKM (88 zł + 84 zł). Taniej to wychodzi w obrębie miasta niż bilet metropolitalny, bo interesuje mnie wyłącznie poruszanie się po Gdańsku, a nie Trójmieście). Jak dojdzie PKM, to pewnie wylecą jakieś kursy autobusów, a co za tym idzie za bilet miesięczny na 3 organizatorów transportu miejskiego, trzeba będzie zapłacić jeszcze więcej, pewnie ponad 200 zł, aby jeździć tylko po Gdańsku.

    • 7 5

    • Raczej tańsze

      po prostu system SKM wydłuży się o kolejne stacje, czyli za 3 zł będę mógł jeździć pomiędzy stacją Gdańsk Osowa i przystankami Żabianka i Lipce.

      • 3 1

    • To jedyne czego się obawiam

      Jak najbardziej wyczekuję kiedy to wszystko ruszy bo zamierzam jeździć, ale obawiam się że się włodarze nie dogadają i będziemy płacić 2x za Gdańskie ZTM i za PKM.
      Mam nadzieję, że wyjdzie jakieś kombo ZTM+PKM za 150 na ten przykład dla mnie jest do zaakceptowania.

      • 1 1

  • A dlaczego z 3 przystanków znowu Gdański budują jako 1??A Gdynia na samym końcu ?? (2)

    Gdansk ma już 8 przystanków nowych a Gdynia 000 no i oczywiście teraz buduje się w pierwszej kolejności by było sprawiedliwie przystanek w Gdańsku a te 2 w Gdyni mogą poczekać dobrxe ze mamy dworzec wogole bo kolej Metropolitana by tylko przejechała po Gdyni i to ma być wspólna kolej ??Metropolitana ??Metropoli?tak ale Gdańskiej w 1 kategorii a Gdynia jest pominięta zbędna prawie szok niedowierzanie ...kiedy w Gdyni cis się zbuduje? ?? Juz wierzyć się nieche ze cokolwiek zrobią. ....taka prawda ...

    • 8 12

    • (1)

      Przeczytaj chronologie zdarzeń w PKM. Znajdziesz tam, ze Gdynia była przeciwna temu projektowi i już po rozpoczęciu prac akceptowała stan obecny wobec groźby, że całkiem zostanie pominięta w korzyściach z tego połączenia. Chytry dwa razy traci. Nie udało się rozciągnąć trasy na prawie Babie Doły. Tak wiec Karwiny i Stadion raczej nie zaliczają się do punktów węzłowych na trasie PKM.

      • 10 0

      • Ale mamy kolejkę na kamienna a wy nie

        • 9 2

  • Kompletny brak....

    ...właściwie ustawionych priorytetow.

    • 9 0

  • utwardzić drogi w kierunku zachodnim

    Dworzec z miliony a dojazd od strony zachodniej nie zmienił się na niektórych odcinkach od wieków kiedy jeździły konne powozy.

    • 5 2

  • Na filmie widać ze chłopaki z farba w aerozolu nie śpią i już zdążyli nabazgrac

    Te swoje goowna. Co

    • 10 0

  • dlaczego az tyle? NIK i CBA do roboty !!!!

    • 18 4

  • Osowa?

    A to nie foto z PKP karwiny?

    • 3 4

  • I puście w końcu komunikację z Gdyni / Sopotu do Ergo Areny

    Puścić 181 do Ergo Areny, a 21 i 31 do Oliwa Pętla Tramwajowa

    • 11 4

  • A co z PKM na Oksywie?

    Co z PKM na Oksywie. Tam są nowe tory i całkiem niedawno kursowały regularnie pociagi do Kościerzyny.

    • 14 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym roku odbył się pierwszy przejazd przez Trójmiasto Mikołajów na motocyklach?

 

Najczęściej czytane