• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Przystanek Gdańsk Osowa zmieni się kosztem 24 mln zł

Maciej Naskręt
30 czerwca 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 

Tak będzie wyglądał przebudowany przystanek Gdańsk Osowa.


Kosztem 24 mln zł na przystanku w Osowie zobacz na mapie Gdańska powstają dwa dwukrawędziowe perony o długości 160 m, wiaty przystankowe oraz przejście podziemne z windami. Będą służyć m.in. pasażerom Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.



Jak oceniasz nowy przystanek?

Choć prace budowlane jeszcze trwają, gotowa jest już wizualizacja przystanku. Jest on jednym z trzech (razem z Gdynią Karwiny i Gdynią Stadion), jakie powstaną lub zostaną zmodernizowane przy istniejącej linii kolejowej z Gdyni do Kościerzyny. Jest ona połączona z linią Pomorskiej Kolei Metropolitalnej w Rębiechowie.

Te trzy przystanki pierwotnie miały powstać dopiero za kilka lat, przy rozbudowie PKM. Ponieważ jednak inwestycja pomorskiego samorządu zdobyła wyższe finansowanie z funduszy unijnych - z 70 do 85 proc. całości - udało się znaleźć pieniądze na budowę przystanków już teraz.

Stacja kolejowa Gdańsk Osowa przed rozpoczęciem przebudowy. Stacja kolejowa Gdańsk Osowa przed rozpoczęciem przebudowy.
Roboty torowe w Osowej prowadzi spółka PKP PLK, będąca właścicielem linii 201 Gdynia - Kościerzyna. PKM buduje dwa dwukrawędziowe perony (o długości 160 m), wiaty przystankowe oraz przejście podziemne (o długości 57,8 m i szerokości 6,5 m), dzięki któremu mieszkańcy będą mogli bezpiecznie dostać się na pociąg z obu stron linii kolejowej. Do dyspozycji pasażerów będą także 4 cztery windy - na każdym z peronów oraz na obu końcach tunelu.

Inwestycja czterokrotnie droższa niż planowano

Według wstępnych wyliczeń inwestycja miała kosztować 6 mln zł. Ostatecznie jednak jej koszt wzrósł do 24 mln zł. Dla porównania przypomnijmy, że pojazdy, które będą jeździć po trasie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej kosztują odpowiednio: dwuczłonowy - 10,701 mln zł, a trójczłonowy - 11,7 mln zł.

Czytaj także: Pierwszy szynobus dla PKM już w Trójmieście

Dlaczego cena tak bardzo wzrosła? Właśnie z powodu budowy tunelu dla pieszych wraz z windami.

- Postęp naszych prac przy przebudowie stacji Gdańsk Osowa uzależniony jest od robót prowadzonych na linii relacji Gdynia - Kościerzyna, które są prowadzone na zlecenie spółki PKP PLK. Zakładamy jednak, że pociągi PKM będą tam zatrzymywały się 1 września - od czasu uruchomienia naszej linii - mówi Tomasz Konopacki, rzecznik prasowy spółki PKM.

Kiedy zakończenie robót?

Władze PKM także z uwagi na prowadzenie inwestycji we współpracy z PKP PLK nie chcą jednoznacznie wskazać terminu zakończenia prac przy przebudowie stacji w Osowej. Obecnie ruch pociągów na trasie między stacją Gdynia Główna - Gdańsk Osowa jest wstrzymany, co umożliwia sprawne wymienianie nawierzchni. Pociągi mają tam powrócić 21 sierpnia.

Po wybudowaniu przystanku PKM ruch pociągów na stacji Gdańsk Osowa będzie odbywać się identycznie, jak na stacji Gdańsk Wrzeszcz - przy zewnętrznych krawędziach obu peronów zatrzymywać się będą pociągi PKM, a przy wewnętrznych pozostałe pociągi regionalne.



Perony będą miały zatem (podobnie jak we Wrzeszczu) charakter kierunkowy: jeden (od strony ul. Barniewickiej) dla pociągów jadących w kierunku Gdyni, drugi (od strony ul. Letniskowej) dla pociągów jadących do Gdańska lub Kościerzyny.

Podobnie jak w przypadku pozostałych ośmiu przystanków kolei metropolitalnej, również w Osowej zastosowane będą wiaty w stylu "czerwonej wstążki", wyróżniające całą linię PKM, jednak nieco zmodyfikowane, ze względu na konieczność dopasowania przystanku Osowa do standardu całej linii 201.

Ponadto przewidziane zostało wybudowanie placu dworcowego, który pełnić będzie funkcję łącznika pomiędzy budynkiem starego dworca PKP a projektowanym tunelem prowadzącym do nowych peronów PKM.

Przystanki w Gdyni mają być gotowe do końca 2016 r.

Opinie (127) ponad 10 zablokowanych

  • Jacy jesteśmy ?

    Szastanie kasą !!!!!!!

    • 9 4

  • Komentarze (1)

    Wpadłem tylko poczytać komentarze wiecznie niezadowolonych i narzekających.

    • 4 7

    • 18mln przepłacić

      wiesz co można za tyle wybudować?

      • 3 0

  • ile za ten przystaneczek?

    24 mln qrva?

    • 6 2

  • Polska w ruinie jednym słowem...

    • 2 1

  • Komentarze

    Komentarzne na tym forum sa cedzone jak pasuje portalowi. A pusty to to jest ten co zdecydowal o imwestycji w formie tunelu za te pieniadze

    • 3 1

  • Kosztem 24 mln zł Gdańsk -Osowa

    a Gdynia Głowna kosztem 38 mln. :)))

    • 3 1

  • A przystanek i Park§Ride przy Kielnieńskiej???

    Zebrano kilka tysięcy podpisów w tym Osowa, Chwaszczyno,Kacze Buki czyli ludzie z gmin Gdańsk, Żukowo, Gdynia ... i cisza.

    • 4 0

  • Osowa i linia PKM

    Linia PKM i budowa nowego przystanku w Osowej - bardzo dobry projekt, lecz można byłoby wykorzystać linię PKM w większym stopniu w okresie rozruchu tej linii poprzez skierowanie pociągów relacji Gdynia Główna-Kościerzyna przez Gdańsk-Wrzeszcz, Lotnisko, Osową i spokojnie zmodernizować linię kolejową wraz z infrastrukturą na odcinku Gdańsk Osowa - Gdynia Główna, wybudować przystanki Gdynia Karwiny i Gdynia Stadion, oraz przygotować ten odcinek do elektryfikacji.

    • 0 1

  • Osowa to dzielnica Gdańska ? (3)

    czy w jednym mieście mogą powtarzac się nazwy ulic ? np.ul.Jelenia jest w Oliwie i w Osowie Zawsze myślałam że Osowa to dzielnica Gdańska ale chyba sie myliłam?

    • 0 3

    • (1)

      Jelenia jest funkcjonalnie częścią Osowy- administracyjnie należy do Gminy Gdynia- tak wyszło . Osowa leży na granicy trzech gmin Gdańsk, Gdynia, Żukowo a nawet czwartej- las- Sopot.

      • 3 0

      • czyli mylnie

        nazywa sie Gdańskiem Osową powinno byc Gdynia Osowa

        • 1 3

    • Ul Leśna tez sie powtarza. Jest i w Oliwie i na Olszynce.

      a osowa to tak jakby juz prawie nie gdansk ;)
      osiedle na nowobogackich z domkiem z karton-gipsu na kredyt na 30 lat.

      • 2 3

  • Po co kolejka na Osowa, na ktorej kazdy ma dom jednorodzinny? (4)

    Stac ich na dom to stac ich na auto, chociazby na toyote yaris albo skode yeti.

    • 3 6

    • a młodzież czym ma jeździć? a setki mieszkań - nie domów- w budowie ? co to za ponury żart

      • 1 4

    • Nie chodzi nawet o to że ludzi stać na samochody (1)

      bo teraz stać prawie każdego - nieważne gdzie mieszka. Tylko że większość Osowian ma do tej stacji ponad 2 km. Trzeba najpierw autobusem a dopiero potem PKM. No bo jak ktoś ma samochód to przecież nie będzie podjeżdżał. Bo tam i tak nie będzie gdzie zostawić auta pod dworcem. Nikt tym nie będzie jeździł. No może kilkadziesiąt osób które
      a) mieszkają do 1 km
      b) pasuje im kierunek (tj Wrzeszcz albo Gdynia Główna ), bo np do Sopotu czy Oliwy to bez sensu jechać PKM i potem się przesiadać na SKM

      • 1 1

      • Kwestia korku na spacerowej

        Jeżeli korki będą wzrastały to i sens się znajdzie.

        • 1 0

    • właśnie po to aby do miasta nie dojeżdżali autem

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

W którym roku został założony Automobilklub Morski?

 

Najczęściej czytane