• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rejestracja "anglików" będzie legalna

Michał Jelionek
29 listopada 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Czy na polskich drogach pojawi się więcej aut marki Vauxhall, czyli brytyjskiego odpowiednika Opla? Czy na polskich drogach pojawi się więcej aut marki Vauxhall, czyli brytyjskiego odpowiednika Opla?

Od stycznia 2015 roku będziesz mógł legalnie zarejestrować w Polsce samochód wyposażony w kierownicę znajdującą się po prawej stronie. Nowe regulacje budzą jednak sporo kontrowersji. Eksperci obawiają się, że większa liczba "anglików" na polskich drogach - to większe niebezpieczeństwo. Jak zatem unijne zasady mają się do zdrowego rozsądku?



Co myślisz o legalnej rejestracji "anglików" w Polsce?

"Anglik" na polskich drogach musi być wyposażony w prędkościomierz wskazujący km/h, a nie mile. "Anglik" na polskich drogach musi być wyposażony w prędkościomierz wskazujący km/h, a nie mile.
Sprowadzasz auto z Wysp Brytyjskich z zamiarem zarejestrowania go w Polsce? Nie ma problemu, ale najpierw musisz dokonać kosztownej "przekładki" kierownicy na lewą stronę. To podstawowy warunek rejestracji "anglików" w naszym kraju, który jednak nie spodobał się Komisji Europejskiej.

W tej sprawie stanowisko Unii Europejskiej jest jasne i niepodważalne: powszechnie stosowany w Polsce obowiązek przekładania kierownicy na lewą stronę jest niezgodne z unijnym prawem. Tym samym łamiemy regulacje dotyczące swobodnego przepływu towarów.

Spór trwający od 2008 roku, w końcu znalazł swój finał. Komisja Europejska uznała, że skoro w innych państwach UE bezproblemowo można zarejestrować auta z kierownicą po prawej stronie, to dlaczego nasz kraj ma stanowić wyjątek. Polskie Ministerstwo Infrastruktury motywowało decyzję względami bezpieczeństwa. Argumenty jednak nie znalazły poparcia. Według unijnego rozporządzenia, od nowego roku Polska musi zezwolić na rejestrację aut z kierownicą po prawej stronie.

- Podkreślmy, że akceptacja tych przepisów nie jest wynikiem inicjatywy rządowej, a konieczną realizacją przez Polskę wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z 2014 r. - tłumaczy Mikołaj Krupiński, rzecznik prasowy Instytutu Transportu Drogowego.

Od lat, import aut z Wysp Brytyjskich cieszy się ogromną popularnością. Używane auto zakupione w Wielkiej Brytanii jest zdecydowanie tańsze od swojego europejskiego odpowiednika. To oczywiście główny powód zarzucania przez polskich handlarzy sieci na atrakcyjne jednostki. Problem pojawia się dopiero w Polsce. Aby sprowadzony pojazd mógł zostać zarejestrowany - musi "trafić pod nóż", czyli przejść kosztowny zabieg przełożenia kierownicy z prawej na lewą stronę. W zależności od modelu i wieku auta, "przekładka" kierownicy to wydatek rzędu kilku, a nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych.

Czytaj także: Jak zrozumieć angielskie auto?

Niestety, wielu handlarzy szerokim łukiem omija specjalistów od modyfikacji i wszelkie przeróbki wykonuje samodzielnie. Dla sprzedawców jest to opcja bardziej opłacalna. Jak mawia klasyk: "w końcu kasa musi się zgadzać", a późniejsi właściciele o bezpieczeństwo niech martwią się sami. Co gorsza, artystów w branży przerabiania "anglików" nie brakuje, a po naszych drogach samochodów z amatorskimi "przekładkami" jeździe multum.

Według opinii ekspertów, dopuszczenie do ruchu prawostronnego "anglików" grozi sporym niebezpieczeństwem. Podstawowym problemem jest ograniczona widoczność. Niewyobrażalne wydaje się wykonywanie manewru wyprzedzania na "jednopasmówce" samochodem z Wysp Brytyjskich.

- W zakresie wpływu na bezpieczeństwo na drogach, na tą chwilę nie można tego ocenić, ze względu na nieznaną skalę rejestracji i udziału tych pojazdów w ruchu drogowym, jak również z uwagi na wiele czynników wpływających na bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego. Bezsprzecznie, dominującym czynnikiem wpływającym na bezpieczeństwo jest czynnik ludzki, czyli umiejętności i doświadczenie kierującego, który będzie musiał radzić sobie w warunkach ograniczonej widoczności i oceniać ryzyko możliwych sytuacji - dodaje.

Teoretycznie większe ryzyko spowodowania kolizji "anglikiem", automatycznie wiąże się z wyższymi składkami ubezpieczeniowymi na tego typu pojazdy.

Właściciela pojazdu sprowadzonego z kraju, w którym obowiązuje lewostronny ruch, czekają kosmetyczne zmiany. Auto musi być w 100 proc. przystosowane do ruchu prawostronnego. "Anglik" będzie potrzebował dodatkowego lusterka lewego wstecznego, które zwiększy pole widzenia kierowcy. Przepisy wymagają również dostosowania wycieraczek oraz lamp przednich i tylnego reflektora przeciwmgłowego. Jeżeli pojazd posiada jedynie prędkościomierz wyrażający wartości w milach, to w tym przypadku również nie obejdzie się bez wymiany "skali" na km/h.

Opinie (178) 7 zablokowanych

  • popaprance

    Zygam waszymi wypowiedziami ,tych wielkich expertów od bezpieczenstwa SŁUCHAJ POPAPRANCU JEDEN Z DRUGIM TWOJĄ d*pE WOZI KIEROWCA A JA JEŻDZE DO POLSKI 15 LAT ANGOLEM I NIE MAM RYSY NA AUCIE TY POPAPRANCU EXPERCIE ,ZA TO TY POZWALASZ CO ROK ZABIJAĆ TYSIĄCE NIEWINNYCH LUDZI ,BO NIE MACIE ARGUMENTÓW W SĄDZIE DLA TYCH GNOIJ PO WÓDZIE ALBO PROCHACH ,I NIE pitolCIE BZDÓR WU OSZOŁOMY rąbANE

    • 0 0

  • ilu z szanownych wszystkowiedzących proroków jeździło "anglikiem"?

    instynktu samozachowawczego nie można wyłączyć, jak nie widzisz nie wyprzedzasz. Kto takiego instynktu nie ma stanowi zagrożenie choćby kierownicę miał przykręcona do swojej wersalki. Pojeździjcie sobie najpierw anglikiem to przekonacie się ile manewrów niosących nawet niewielkie ryzyko odpuścicie, ile takich które normalnie wam się zdarzają prowadząc auto LHD.

    • 0 0

  • Za przekładkę zwolnić z akcyzy.

    Pozwolić na przekładanie kierownicy jak do tej pory a tych co przełożą zwolnić z akcyzy , taki manewr jest możliwy i będzie bezpieczniej

    • 0 0

  • brak umiejętności

    Uwierzcie ludzie...siedzę zawodowo za kierownicą 20 lat..nie ma mistrzów na kółko..ale wniosek jeden.. 80 % uprawnionych nie umie jeździć..i nie ważne z której strony ster..piszę o Polsce oczywiście..

    • 1 0

  • .. głupota urzednika z PO nie ma granic

    .. głupota urzednika z PO nie ma granic

    • 0 0

  • (11)

    Czy są jakieś statystyki mówiące o wpływie "angoli" w Polsce na liczbę wypadków?

    • 57 3

    • Badań nie ma (3)

      bo próbka jest za mała, dopiero po sprowadzeniu i zarejestrowaniu 100 000 "anglików" i śmierci 1000 osób ktoś puknie się w dynię i stwierdzi, że coś jest nie tak, zrobią badania i okaże się, że większe ryzyko, i co wtedy? będzie problem, bo co zrobić z tymi furami

      • 24 11

      • W Anglii jeździ mnóstwo samochodów z kierownicą po lewej stronie (1)

        i statystyki nie wykazują znacznej różnicy pomiędzy wypadkami w obu grupach. Tylko nie piszcie, że tam są lepsze drogi. Owszem są autostrady ale jeżeli trzeba zjechać na drogę lokalną to czasami aż trudno uwierzyć jak one wyglądają.

        • 14 2

        • Lepsze nie są i to prawda, ale akurat po tych wąskich angielskich drogach lepiej się jeździ z kierownicą po lewej stronie. Tłumaczyć dlaczego, nie będę, bo liczę na waszą inteligencję :)

          • 0 0

      • dużo aut bez przeróbek jeździ po kontynencie (w krajach poza Polską)

        chodzi o to by zebrać doświadczenia z innych krajów (np. opartych na częstości). Nasze ministerstwo tego nie zrobiło tylko wyraziło sprzeciw bez argumentów.

        • 9 2

    • Nie, ale wszędzie widać, że w Polsce jest za dużo samochodów.

      Należy zrobić wszystko, aby zmniejszyć ich ilość. A logicznym byłoby zacząć od używanych.

      Tym czasem wprowadza się ułatwienia w sprowadzaniu kolejnych szrotów. Ktoś tu się pogubił z rozumem. :/

      • 0 0

    • miszcz

      Co dają statystyki " teoretyczne" skoro nikt legalnie nie może jeździć???

      • 0 2

    • (3)

      Poczytaj statystyki wypadków w Polsce na tle Europy już teraz a nie zwalaj na Anglików, handlarzu Niemieckim szrotem od siedmiu boleści

      • 17 6

      • niemiecki to przymiotnik wiec z malej litery (1)

        Anal fabeto...

        • 2 6

        • Przymiotniki państw będę pisał z dużej

          i koniec

          • 2 4

      • piękny komentarz

        dokładnie trafione z tym handlarzem Niemieckiego szrotu

        • 14 0

    • Bardzo dziwny pomysł.

      I będzie pewnie pełno - może nie wypadków ale stłuczek (bo ktoś kogośn nie widział jak zmieniał pas, albo jak skręcał)

      Możliwość zarejestrowania samochodów z kierownicą po prawej stronie powinna istnieć tylko w przypadku samochodów egzotycznych, zabytków itp.

      • 21 8

  • To będzie jazda... (29)

    Jak nasi miszczowie kierownicy będą teraz jeździć z kierą po prawej stronie...Bo nie będzie ich stać na przeróbkę swojego wymarzonego suva.

    • 147 16

    • Poruszałem się po UK autem z kierownicą po lewej stronie i tak na prawdę żadnej wielkiej różnicy nie zauważyłem... aha z wyjątkiem jednej: KULTURA JAZDY jest zdecydowanie inna . Przeciętny kierowca nie powinien mieć problemów prowadząc samochód po innej stronie jezdni. Jeśli sobie nie radzi to raczej pewne że w "normalnych" warunkach też będzie miał problem i nie ma znaczenia czy jest z Wejherowa, Kartuz, Pruszcza Gd czy też z super miasta za jakie uważają je mieszkańcy Gdańska. Ta odwieczna dyskryminacja wypływa z szerokiej niewiedzy. Bo prawda jest taka że bardzo dużo posiadaczy "tych" rejestracji pobudowało domy na obrzeżach miast i dlatego tak zauważalny jest ich przyrost, tymczasem swoje pierwsze auto mają dalej zarejestrowane na poprzedni adres w mieście.

      • 1 0

    • (12)

      barany mialy zwiekszac bezpieczenstwo na drogach a tym czasem zagrozenie wzrosnie i to znaczaco . no ale dla angoli to na renke .bedzie mial kto kupowac ich urzywane auta a tym samym jakis tam wzrost gospodarczy angole zanotuja.

      • 31 11

      • (11)

        Dobrze napisałeś, ale te błędy... :/

        • 29 3

        • (10)

          w d..p mam bledy!jeste dyzortograf.

          • 4 30

          • Dyzinteligent też... (9)

            • 30 2

            • (8)

              to ze ktos pisze z bledami nie swiadczy o inteligecji mondrale.

              • 4 25

              • Ale to, że nie potrafi się posłużyć słownikiem już tak (7)

                • 20 2

              • (6)

                nie bardzo rozumiem co ma wspólnego posługiwanie się słownikiem z inteligencją, wykształcenie również nie musi iść w parze z w/w cechą...
                natomiast wytykanie wszystkim błędów to już elementarne braki wychowania...

                • 0 14

              • Jak dasz idiocie słownik to i tak nic z tego, bo nie będzie umiał w nim znaleźć tego co potrzeba (5)

                Większość inteligentnych osób, żeby nie wzięto je za głupka nie potrafiącego pisać, skorzystała by ze słownika, żeby uniknąć błędów. I nie, wytykanie błędów to nie brak dobrego (bo chyba o to Ci chodziło) wychowania. Wytykanie błędów to proces uczenia się aby ich więcej nie robić. Brakiem dobrego wychowania jest twierdzenie, że samemu się ich nie robi wytykając je innym.

                • 7 0

              • (4)

                Jak ktoś się jąka czy ma wadę wymowy to tez mu zwracasz uwagę? "Ortonazizm" to domena ludzi którym życiu nic nie wyszło...

                • 0 10

              • Twoje porównania świadczą o Twojej inteligencji (3)

                jesteś typowym ignorantem, który zamiast coś poprawiać to tylko szuka usprawiedliwienia dla swoich wad - im głupsze tym lepsze.

                • 11 0

              • (2)

                co nie zmienia faktu że nawet będąc ignorantem w jakże to mało ważnej kwestii perfekcji kodu językowego w piśmie można być osobą inteligentną jak i skończonym idiotą owych błędów językowych nie robiąc...
                Zresztą jaki jest sens trzymania w języku pisanym zapisów fonetycznych których już od dawna nie używa się w mowie???
                prawda jest niestety bolesna albo jest się humanistą albo się coś w życiu zrobić potrafi ;)

                • 1 6

              • Kolejne durne tłumaczenie (1)

                Pomyśl jeszcze a nóż coś bardziej głupiego wymyślisz.

                • 0 2

              • postawiłeś tezę że posługiwanie się słownikiem świadczy o inteligencji więc to udowodnij :) czy w gimnazjum tego nie uczą???
                Zgrywać anonimowego pseudointelektualistę każdy potrafi...

                • 0 0

    • Spokojnie (4)

      Będziesz jeździł 50 jak prawo nakazuje to nikomu nic się nie stanie.
      Ja już w marcu będę miał odłożone i lecę na wyspy po auto. Sto razy wole od Angola kupić niż z Niemiec :
      "okazja, 10 letni, garażowany, przebieg 100 tysięcy" - przecież to jest żenujące

      • 9 19

      • A angole będą miały bardzo orginalny przebieg . (3)

        Sam nie wierzysz w to co piszesz .

        • 16 7

        • Angole będą miały mniejsze przebiegi

          bo liczone w milach ;)

          • 5 0

        • Na pewno oryginalniejszy (1)

          Od Polskich czy Tureckich Niemców

          • 2 2

          • jak Polak nie przekręci licznika to będzie oryginalny

            tak to własnie jest

            • 3 0

    • moj wuajszek na "anglika" zarejestrowanego juz kilka lat (2)

      w Gdyni na dodatek, super bryke za jakies 500 funtow kupiona 4 lata temu. Oczywiscie jest mistrzem kierownicy i jemu to nie robi nawet roznicy. Jak bedzie wiecej takich jak on, to kiepsko widze bezpieczenstwo, ale glownie sie sami wyeliminuja

      • 3 5

      • A w jaki sposób go zarejestrował (1)

        skoro do tej pory nie było takiej możliwości?

        • 4 0

        • Pewnie w Kartuzach :b

          • 2 0

    • nie stac bo dalej kurky z Moskwy rzadzą (3)

      dajcie rzadzic Kaczynskiemu to bedzie stac..... nikt nie bedzie zawyzal ceny euro dwukrotnie.

      • 1 9

      • Miał dwa lata do popisu (2)

        Jakoś nie zauważyłem specjalnej różnicy. Wszyscy oni są siebie warci bo dbają głownie o swój biznes a nie społeczeństwa.

        • 9 1

        • a ile lat rządzi PO? i kursy gorzej. (1)

          • 2 6

          • Przestań już z tym PO, płaci Ci ktoś za te bzdury?

            Jeżeli wierzysz, że do władzy dojdzie ktokolwiek rozsądny i uczciwy, zwłaszcza w tym kraju, to jesteś wyjątkowym naiwniakiem. Polityka to wszędzie szambo a politycy żeby utrzymać się przy władzy, niekoniecznie tej państwowej ale również wewnątrzpartyjnej, muszą być niezłymi krętaczami. Im dłużej na stołku przywódcy tym większymi skur......mi muszą być.

            • 5 0

    • co z was za lalusie

      beczą juz jak by wam sie krzywda działa a ja skorzystam i se przytacham i dam pracownikom na dojechanie a ten rox to mistrz komunikacji miejskiej pewnie

      • 0 1

    • hehe ta cała/y "rox" (1)

      to jakiś straszny zakompleksieniec... już w temacie o nowym Cayenne wypisywał/a swoje tanie wywody, wytykając, że ludzie lubią suv'y... pewnie sąsiadka dostała od męża pięknego suv'a' co...?! hehehe

      • 11 9

      • śmieszą mnie takie opinie :)

        gościu nic o mnie nie wiesz a wypisujesz bzdury :) ... a może ja mam suva i nim rzygam :)
        Piszę to o czym niektórzy jeszcze nie wiedzą bo nie widzieli w życiu nić poza czubkiem swojego nosa no i samochodu sasiada

        • 3 2

  • Unia Europejska z jednej strony dba o bezpieczeństwo, z drugiej pozwala na takie bzdury!! (5)

    Firmy ubezpieczeniowe na szczęście szykują niespodziankę w postaci odpowiednich stawek za ubezpieczenie takiego g.wna.

    Ps. Ten kto się na to zgodził bierze moralną odpowiedzialność za tych co zginą z powodu tego przepisu.

    • 48 24

    • UE ma zbyt dużo gęb do wykarmienia

      trzeba się było wziąć na sposób aby jakoś się pozbyć tego tałatajstwa. To wymyślili - zderzenia dla biedoty na czołówkę.

      • 0 0

    • (1)

      bzdury totalne piszesz

      • 2 3

      • Cichaj lemingu

        z wypranym mózgiem...

        • 0 0

    • Znając (1)

      polskich kierowców to będzie tragedia !!!!!

      • 3 1

      • Właśnie - znając kierowców

        To nie samochody powodują wypadki tylko ich kierowcy. Takim samym, o ile nie większym, zagrożeniem jest kierowca "pewniak" w "normalnym" samochodzie, który uważa, że skoro siedzi po lewej stronie to na drodze jest niezniszczalny.

        • 3 0

  • Teraz to się zacznie rzeźnia

    prawdziwa chora rzeźnia na drogach przez chore łby!

    • 0 1

  • Anglik

    W rękach doświadczonego kierowcy to nic złego. Natomiast w rękach małolatów, niedoświadczonych kierowców i tych co prawko kupili to już narzędzie zbrodni.

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Urus to SUV marki:

 

Najczęściej czytane