• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rekordowa kolejka TIR-ów w gdańskim porcie. Kierowcy bez toalety i z mandatami

Maciej Naskręt
11 kwietnia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 

Kolejka TIR-ów do terminalu masowego GBT w gdańskim porcie.


Kierowcy ciężarówek skarżą się na fatalne warunki socjalne przed terminalem masowym na Przeróbce. Nie ma toalety, pryszniców, normalnego parkingu, w nocy podchodzą dziki, a policja wlepia mandaty. Niestety, w podobnych warunkach czekają także kierowcy przed innymi terminalami w Gdańsku i w Gdyni.



Ciężarówki w Nowym Porcie na szczęście zniknęły, ale pozostawiły po sobie rozjeżdżone drogi.

W ostatnich dniach ul. Ku Ujściu zobacz na mapie Gdańska, ul. Kujawska zobacz na mapie Gdańska, ul. Chemików zobacz na mapie Gdańska, a także nowa droga serwisowa przy Trasie Sucharskiego zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku zmieniły się w parking dla ciężarówek, które czekają na wjazd na teren nowo powstałego terminalu GBT Gdański Terminal Masowy, który zajmuje się przeładunkiem zboża, śruty i kukurydzy.

Chętnych na transport towarów jest tak wielu, że kolejka aut przed terminalem liczyła w czwartek rano prawie 500 aut, po południu ich liczba spadła do ok. 400. To jednak nie ogromna kolejka najbardziej przeszkadza kierowcom, lecz warunki, w jakich w niej stoją.

Zobacz terminal masowy GBT. Film z 2013 r.

- Warunki są tu gorsze niż w XIX wieku. Nie ma toalety, porządnego parkingu, który pomieściłby nasze ciężarówki, o łazience z prysznicem nawet nie wspomnę. Nie ma gdzie wyrzucić śmieci. Jedyny kosz wygląda jak małe wysypisko. Z tego powodu przychodzą tu też dziki. Dobrze, że podjechały foodtrucki, dzięki którym możemy zjeść ciepły kebab lub hamburgera. Inaczej zostalibyśmy tutaj bez prowiantu, bo w pobliżu nie ma sklepu - opowiadam pan Marcin, który do gdańskiego portu przyjechał z Mławy.

Na wezwania kierowców i mieszkańców zmęczonych zablokowanymi ulicami reaguje też policja. Z racji tego, że na drodze do terminalu, gdzie stoją ciężarówki, jest zakaz zatrzymywania się, policja zmuszona jest wystawiać mandaty - 100 zł i 2 punkty karne. Część kierowców odmawia ich przyjęcia.

Kto powinien zadbać o warunki dla kierowców oczekujących w porcie?

Skąd tak niespotykana dotąd kolejka we wschodniej części gdańskiego portu? Władze GBT Gdański Terminal Masowy winią za to... pogodę.

- Przez kilka dni padał deszcz, a w takich warunkach nie mogliśmy prowadzić przeładunku z barek na samochody. Teraz wznowiliśmy przeładunek, ale trochę czasu zajmie, zanim kolejka się rozładuje - tłumaczy Rafał Różański, prezes spółki GBT.

Dodaje, że jego firma pomaga kierowcom, jak może: - Wszystkim kierowcom, którzy potrzebują pomocy, pomagamy. Można z naszym terminalem skontaktować się przez telefon lub przez radiostację CB.

Władze GBT przypominają, że udostępniły kierowcom toaletę, która znajduje się na terenie terminalu. Wcześniej należy jednak w portierni pobrać klucze. Co na to kierowcy?

- Niech nie będą śmieszni. Mam biec pół kilometra z kolejki do toalety i jeszcze wcześniej klucze pobierać? Takie udogodnienia mogą sobie darować - macha ręka pan Marcin, kierowca z Mławy.

Czy kierowcy czekający po kilkanaście-kilkadziesiąt godzin w kolejce nie mogą liczyć na to, że przed terminalem powstanie parking z sanitariatami?

- Nie potrafię odpowiedzieć na to pytanie. Rozmawiamy w tej sprawie z portem - przekonuje Rafał Różański.

Niemniej władze terminalu GBT obiecały, że będą dokonywały próbki przywożonych zbóż przez kontrolerów już wcześniej. Kierowcy utyskiwali, że często musieli odstać dobę przed terminalem, po czym po kontroli dowiadywali się, że np. pszenica, którą przewożą nie spełnia parametrów określonych przez terminal.

Władze Zarządu Portu Morskiego Gdańsk wiedzą o kłopotach przewoźników. - Docierają do nas sygnały o kłopotach kierowców. Problem w tym, że terminal leży w obrębie portu, lecz jest przedsięwzięciem prywatnym w wydzielonym umową dzierżawy terenie. Nie mamy więc żadnych możliwości, by poprawić sytuację kierowców. Uczciwie mówiąc, nie ma też pieniędzy na to, by wykonać tam jakąkolwiek infrastrukturę - wyjaśnia Janusz Kasprowicz, rzecznik prasowy portu.

Zarząd Portu Morskiego Gdańsk pobiera opłaty tonażowe dla statków wchodzących i wychodzących z portu oraz przepływających przez niego tranzytem. Wysokość opłaty oblicza się na podstawie pojemność brutto (GT).

Skoro port zarabia także na statkach pływających do terminalu GBT, to może powinien wyasygnować kwotę, która pokryłaby wykonanie jakiejkolwiek infrastruktury dla korzystających z niego kierowców?

Sytuacja kierowców ciężarówek w trójmiejskich portach staje się coraz trudniejsza. W fatalnych warunkach na wjazd czekają kierowcy ciężarówek przed terminalem promowym w Nowym Porcie.

Kilka dni temu natomiast w Gdyni stanęła w korku niemal cała ul. Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdańska. To przez ciężarówki, które od kilku godzin oczekiwały na załadunek w porcie. Wtedy najbardziej utyskiwali kierowcy samochodów osobowych - dziwili się, że nie zadbano o odpowiedni parking.

Jednak spoglądając na wydarzenia sprzed lat, związane ze stojącymi w kolejkach do spichlerzy przy ul. Chodeckiego zobacz na mapie Gdańska kierowcami ciężarówek z Nowego Portu, pozostaje mieć nadzieję, że ktoś zajmie się tym problemem. Przy współdziałaniu m.in. Zarządu Portu Morskiego Gdańsk i Zarządu Dróg i Zieleni przeniesiono kolejki ciężarówek z ul. Wyzwolenia zobacz na mapie Gdańska na drogę i portowy parking w ciągu ul. Handlowej zobacz na mapie Gdańska.

Miejsca

Opinie (138) 3 zablokowane

  • tir

    troche za daleko to poszło, to nie są komfortowe warunki dla nikogo poza tymi, którzy siedzą w biurze. lepiej zacząć współpracę z jakąś spedycją, która jest długo na rynku, znam M&W Spedition, mają zakonktraktowanych klientów od kilku lat i praca kierowcy i wspolpraca jako przewoznik wyglada duzo lepiej

    • 0 0

  • kierowca

    a gdzie tu wina kierowcy??? jak firma zamawia towar lub auto do załadowania to wiadomo że to auto przyjedzie. A jak auto przyjedzie to chyba trzeba "coś" z nim zrobić (na pewno nie magazyn na kółkach). Karać właścicieli firm i ambitnych młodych logistyków ze swoimi wspaniałymi laptopami, które wszystko wiedzą.

    • 0 0

  • znawca

    Niestety kierowcy mają rację. Do nas na terminal przyjeżdżają kierowcy z całego kraju i nie tylko
    ostatnio byli jacyś Niemcy z jakąś konstrukcją, i musieli czekać dobę ma rozładunek gabarytu. Nie mieli gdzie skorzystać z toalety, zjeść obiadu o prysznicu nic nie mówiąc!!! Wstyd ma cały świat!!!!!!! I to ma być przyjazny port !!!!! Śmiech na sali !!!!!! A zarząd portu ma wszystko w d*pie tylko haracz od spółek ciągnie i zero inwestycji w infrastrukturę !!!!!!

    • 0 0

  • stróże prawa z bożej łaski

    "policjanci są zmuszeni wystawiać mandaty" Tak tak sa zmuszeni... Najlepiej dopieprzyć temu co jest najniżej czyli kierowcy.

    • 2 0

  • jakie złe warunki ?

    many,kasa dla właściciela , to się liczy ,a że dookola'

    z****ne, że rozwalają do końca drogę która i tak już jest od lat w tragicznym stanie - kogo to obchodzi tak w kolejkach nie koczują dyrektory ino robole - kapitalizm w morde ma swoje prawa !

    • 1 0

  • Wcześniej ustawiali się w kolejce na terenie ZNTK-u, (1)

    Wcześniej ustawiali się w kolejce na terenie ZNTK-u, i wjazd na terminal mieli wtedy z bramy w bramę, ale teraz chyba już zamknięta jest ta brama po tym jak syndyk spuścił wszystko za grosze i zawinął się razem z emerytami z ochrony

    • 2 0

    • Dalej pilnujemy ZNTK prywatny wlasciciel to przejal niedoinformowany nieuku

      • 0 0

  • zarąbiste

    uwielbiam wypowiedzi nieuków, ludzi nie mających pojęcia o logistyce o pracy, najlepiej pisac tiry na tory itp..tak lud jest łatwo manipulowany..prostacy są straszni,bo to oni decydują najczęsciej o wynikach wyborów

    • 2 0

  • tirowcy pretensjonalni (39)

    A co o tym mówią na Cymbał Radio?

    • 30 80

    • Niszczyciele dróg w natarciu (35)

      Takie rzeczy powinno wozić się koleją !

      • 29 23

      • polak

        a do sklepu po żarcie chodzisz, to dlaczego kupujesz w końcu tam tiry dowożą towar, co ty człowieku wiesz o logistyce...puknij się w ten głupi łeb to zaczniesz myslec logicznie

        • 0 0

      • (33)

        Kolej pod market z towarem nie podjedzie ,poza tym dzięki transportowi drogowemu tysiące ludzi mają pracę ,która i tak jest wykonywana w ciężkich warunkach i za śmieszne pieniądze .Jak przeliczysz godziny przesiedziane w kabinie to wyjdzie 6 żyta na godzinę .

        • 32 18

        • (19)

          Za głupią robotę, ktora nawet małpy dałoby się nauczyć zawsze się mało placi, co w tym dziwnego?

          • 14 35

          • (17)

            Wyrób sobie dokumenty potrzebne do wykonywania tego zawodu ,zapłacisz 10 tysiakow ,co 5 lat,badania psychotechniczne ,kurs na przewóz rzeczy ,wymiana prawka ,kontrolę policji ,inspekcji transportu drogowego ,mandaty ,stres zwiazany z terminami dostaw,rozłąka z żona i dzieciakami ...mądrością nie grzeszysz ,cóż .

            • 42 9

            • (16)

              I co w związku z tym? To dalej tylko praca kierowcy, a ona zawsze jest nisko opłacana (no bo za co tu płacić majątek?), co taki nagle zdziwiony?

              • 9 18

              • (15)

                Szmiku
                dla mnie jesteś burakiem ,tak brakuje mi argumentów na dyskusję z tobą .

                • 15 8

              • (14)

                Ja nie twierdzę, że w ciężarówkach siedzą małpy (bo nie siedzą), tylko mówię że za pracę nie wymagająca myślenia przeważnie sie mało płaci i już, tak zawsze było jest i będzie. Jak Ci warunki nie odpawiadaja to zmień pracę

                a od buraków to możesz co najwyżej siebie wyzywać

                • 7 17

              • szmiks (1)

                naukowcy udowodnili ze zawodem w którym do mózgu dociera najwięcej informacji które musi przeanalizować jest zawód kierowcy. a ty to chyba nauczyłeś małpę aby za ciebie takie głupoty wypisywała

                • 2 1

              • hahah, kierowcy zawodowi - elita społeczeństwa - żart na ten weekend, dzięki :D

                • 0 2

              • (1)

                to ciekawa teoria że niby kierowcy nie muszą myśleć, skąd to człowieku wywnioskowałeś ? Jechałeś kiedyś ciężarówką powiedzmy z portu do portu, gdzie trzeba dopilnować dokumentów T1 czy EX, wypełnić dokumenty przewozowe CMR itd , zapewne nawet nie wiesz do czego służą takie dokumenty, natomiast kierowca musi wiedzieć co do czego. więc nie zgrywaj bohatera pisząc że kierowcy nie myślą, bo nawet nie wiesz jaka to ciężka praca !!! Oczywiście wymagająca myślenia !!!

                • 3 4

              • Spięliście się Panowie, że aż wam poślady trzeszczą, albo może inaczej - prawda boli. Zróbcie rundkę zestawem wokół bloku to wam może przejdzie. Jakimiś papierami tranzytowymi zarzucasz, no po prostu śmieszne, już sobie dajcie spokój i nie uprawiajcie martyrologii

                • 2 2

              • skonczony debilu

                mało myślą to internauci wypisujący swoje mądrości prosto z d.py

                • 4 3

              • (8)

                Uważasz ,że ta praca nie wymaga myślenia?To na jaką cholerę badania psychologiczne ?

                • 9 5

              • Szmiks (5)

                Jeżeli ty prowadzisz samochód bezmyślnie to błagam przesiądź się na tramwaj.

                • 8 4

              • (4)

                Sam napisałeś ,że nie wymaga myślenia .

                • 1 2

              • (3)

                Ludzie ogarnijcie sie, przeciez dokładnie o to chodzi, że odpowiedzialność takiego gościa jest taka sama jak dziadzi w tico, chętnych do krecenia kierownica (ale wysiłek intelektualny, olaboga) tez jest pełno, wiec co Wy sie dziwicie, że pieniądze żadne, na prawdę dajcie sobie spokój bo nikogo wasze gorzkie żale nie obchodzą. Trzeba było przed wyborem pracy wiecej pomyśleć i jak nie lepiej płatną to może chociaż ciekawszą poszukać. Albo jak się praca podoba to skończyć te płacze bo nie mają sensu

                • 6 6

              • (1)

                Chętnych może i jest pełno ,ale większość się nie nadaje i ty do nich napewno nalezysz ,namiocie od łopaty .

                • 3 2

              • Kmiocie miało być .

                • 2 2

              • Jak się górnikom,lekarzom,pielęgniarkom,kolejarzom itd.niepodoba to wylaza na ulicę i protestują,kierowca może sobie protestować w domu.

                • 3 2

              • (1)

                Żeby skończonemu kretynowi rozpędzonego 30 tonowego kloca do rąk nie dać, chociaż jak się pojeździ to widać, że niektórym udaje się prześlizgnąć

                • 8 5

              • A jaka różnica czy zabijesz na drodze ciezarowka czy osobowka .Pomyśl ilu idiotów jeździ osobowymi bez badań .

                • 5 3

          • zero pomyślunku

            A masz prawo jazdy na taki sprzęt? Umiesz naprawić jak się nie daj Boże rozwali? Trochę pomyślunku. Może Ty nie wykonujesz czynności, które małpa mogłaby wykonać? No śmiechu warte. Jak tak czytam ten artykuł to mi szkoda tych kierowców. Widziałam wczoraj te kolejki. Fakt utrudnienie ale też kierowcy i mieszkańcy mili. Ich wina? po jaką ch**erę wzywać police?

            • 5 3

        • Kolej nie rozjeżdża (2)

          dróg a takie ciężkie samochody nie powinny jeździć po mieście - samochód dostawczy powinien dowozić towar do sklepu z centrali lub hurtowni poza miastem

          • 5 2

          • to miasto budowało się wokół portu a nie port w mieście. ale w Polsce to się buduje mieszkania na terenach przemysłowych i na odwrót

            • 0 0

          • No i tak w większości przypadków jest.

            • 3 0

        • zróbmy olipmiade :) (2)

          letnią zimowa i stworzmy wiosenna... zamuast dać ludziom normalnie pracować ... i wysłanie policji na tiry to jest masakra - PAMIETAJCIE o tym przy najblizszych wyborach@!

          • 7 4

          • tak, bo to tusk kazał... (1)

            Gupi tirowiec

            • 4 3

            • a kto k..wa od 7 lat rządzi jak nie po/psl? co?
              cały ten czas można było wykorzystać na stworzenie normalnego prawa które takich sytuacji by niedopuszczało!

              • 2 2

        • standardowy tekst o towarze do sklepu (2)

          To nie jest wytłumaczenie jazdy na wariata, bez hamulców itp! Poza tym można przeladować za miastem.

          • 9 4

          • (1)

            A w jaki sposób odbierzesz towar od klienta ,też koleją?Nawet nie masz pojęcia w jakich miejscach usytuowane są fabryki w Polsce .

            • 7 6

            • Jak ktos nie przemyslal lokalizacji to jego prywatny problem.

              • 1 2

        • ale np. z Berlina do Gdańska podjedzie..

          nikt nie mówi, żeby tory prowadziły pod każdy market.

          • 1 0

        • tysiące ludzi mają prace? To może ręcznie nosić wszystko, miliony miałyby pracę. (2)

          Jest to jeden z najgłupszych argumentów w dyskusjach o gospodarce jaki można użyć.
          Przy okazji radzę szukać powoli alternatyw, bo jak autonomiczne samochody wejdą na dobre do użycia to firmy transportowe pierwsze to wdrożą i pracy będzie znacznie mniej.

          • 8 4

          • (1)

            Mhm za sto lat.

            • 0 0

            • Za zero lat

              Juz teraz to działa i nawet w USA już są dopuszczone do ruchu drogowego (bodajże w Kolorado).
              U nas (czyt. w EU) na bank zajmie to jeszcze długo ale ze względu na kwestie prawno-formalne. Związkowcy będą wymyślać jakie to niebezpieczne i niepewne do grobowej deski.

              • 3 0

    • (1)

      pan Marcin z miasta+++MŁAWY+++ jak się nie podoba to fora ze dwora.poza tym warszawa leży koło mławy.i na zakończenie nim pan marcin wyjedzie z portu to ja osobiście zapodam go na ITD sprawdzić ile waży swołocz...

      • 1 0

      • jak słyszę mława i widzę WML to nóż sam ma się otwiera w kieszeni...

        • 1 0

    • Sam jestes cymbal radio

      • 1 1

  • Tiry?

    Tak, macie rację, tiry na tory, rozładunek poza miastem i niech dostawczaki zaopatrują wasze markety. Ha ha. Dobre. Czy ktoś się orientuje ile dostawczaków musiało by jechać zamiast jednego tira? Ile czasu trwał by ich rozładunek i papierologia? Oj burki miastowe, myślenie jednak was boli ;)

    • 3 0

  • ale na 19stym to pewnie wesoło było:) Choć tyle:) Szerokości i 73:)

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Firma Abarth nadaje sportowy charakter której marce aut?

 

Najczęściej czytane