• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rekordowe kontrakty na budowę "siódemki" na Żuławach podpisane

Maciej Naskręt
9 października 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Kolejne kilometry ekspresówki do Warszawy gotowe

Można budować drogę ekspresową S7 na Żuławach. W piątek gdański oddział GDDKiA podpisał umowy na budowę dwóch odcinków 40-kilometrowej trasy. Pierwszy - z Gdańska do Nowego Dworu Gdańskiego - wykona firma Metrostav, drugi - od Nowego Dworu do Kazimierzowa koło Elbląga - Budimex. To rekordowe kontrakty na całej budowanej drodze S7.



W sierpniu gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad rozstrzygnął przetarg na budowę dwóch odcinków - każdy po 20 km - drogi ekspresowej S7 z Gdańska do Elbląga. Wygrały firmy Metrostav z Czech (oferta: 1,642 mld zł) i Budimex (oferta: 1,576 mld zł). Po zsumowaniu ich ofert 40-kilometrowa droga przez Żuławy miałaby powstać za 3,218 mld zł.

Jednak dopiero w piątek udało się podpisać umowy na roboty budowlane. Na drodze zawarcia kontraktów stanęły wcześniej dwa odwołania od przetargów do Krajowej Izby Odwoławczej przy Prezesie Zamówień Publicznych. Złożyły je firmy Bilfinger i Salini.

- To inwestycja o znaczeniu ekonomicznym i społecznym dla Pomorza. Na jej realizacji zyskają podwykonawcy z naszego regionu. Droga umożliwi też dalszy rozwój województwa. Skala przedsięwzięcia porównywana jest do jednoczesnej budowy Południowej Obwodnicy Gdańska, Pomorskiej Kolei Metropolitalnej i tunelu pod Martwą Wisłą - mówi Robert Marszałek, dyrektor gdańskiego oddziału GDDKiA.
Przebieg ekspresowej "siódemki" na Żuławach z podziałem na zadania. Przebieg ekspresowej "siódemki" na Żuławach z podziałem na zadania.
Wykonawcy zadowoleni - rekordowe kontrakty

Wykonawcy w piątek podpisali rekordowe, pod względem wartości, kontrakty. Nigdy w historii nie podpisywano na budowę drogi ekspresowej S7 między Gdańskiem a Warszawą tak intratnych umów. Tak drogich kontraktów za pieniądze publicznie nie podpisywano także w województwie pomorskim.

Najdroższe zadanie będzie realizowane przez Metrostav - 1,642 mld zł, co daje ok. 82 mln zł za kilometr. Na drugim miejscu jest fragment realizowany na Żuławach przez firmę Budimex. Tutaj kontrakt to koszt 1,576 mld zł, co daje 79 mln zł za kilometr. Wysokie koszty budowy spotęgowały trudne warunki geologiczne na Żuławach - droga przebiegać będzie po gruntach podmokłych.

- To nasz drugi projekt, który będziemy realizować w Polsce. Jest on dwukrotnie większy od poprzedniego. Na naszym odcinku jest przewidzianych wiele technologii zagęszczania gruntów - przed nami mnóstwo pali do wbicia w podłoże. Jesteśmy do tego przygotowani - zapewnia Radim Čäp z Metrostav a.s.
Budimex skorzysta ze swojego zaplecza w Gdańsku.

- Cieszymy się, że udało się nam wygrać przetarg. Przy realizacji zadania będą pracować głównie osoby, które już pracowały w Gdańsku, m.in. na budowie Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Przed nami sześć kilometrów wbijania pali pod nową drogę. Daliśmy już dowód na to, że inwestycje kończymy w terminie, a nawet przed jego upływem - mówi Dariusz Blocher, prezes spółki budowlanej Budimex.
Moment podpisania umowy między władzami gdańskiego oddziału GDDKiA a firmami Metrostav i Budimex. Moment podpisania umowy między władzami gdańskiego oddziału GDDKiA a firmami Metrostav i Budimex.
W 25 minut z Gdańska do Elbląga

W ramach inwestycji powstaną dwa nowe mosty nad Wisłą w Kiezmarku. Istniejący obiekt przejdzie lifting - zostanie dostosowany do ruchu lokalnego - mieszkańców, rolników, rowerzystów i pieszych. To nie wszystko, jeśli chodzi o planowane obiekty inżynierskie. Mają też powstać mosty nad Nogatem i kanałem Linawy.

Przedsięwzięcie zakłada ponadto powstanie pięciu węzłów drogowych - "Cedry Małe", "Dworek" (oba wraz z zapleczem dla drogowców, czyli samochodami technicznymi np. do odśnieżania drogi), "Nowy Dwór Gdański", "Ryki", a także "Elbląg Zachód". Zniknie istniejący węzeł drogowy "Kiezmark". "Mała Holandia" i "Mirówko" - tak będą nazywać się miejsca obsługi podróżnych przy ekspresówce. Mają się tam pojawić stacje paliw i hotele. Jednak o tym, jakie konkretnie obiekty tam staną, przekonamy się już w trakcie budowy "siódemki".

Co ważne, gdański oddział GDDKiA chce zakończyć prace pod koniec 2018 r. Wtedy podróż z Trójmiasta do Elbląga zajmie 25 minut, a nie - jak do tej pory - 45.

Opinie (184)

  • Tak, tak stukać pukać budować (2)

    Nie zawracać sobie głowy roszczeniami pieniaczy i do przodu!

    • 89 3

    • nie podniecaj się tak - zaraz "najmundrzejsi" przejmą władzę, wsadzą na stołek jakiegoś

      kolejnego ministra Polacz.ka i będzie pozamiatane.
      I to dosłownie - bo pierwsze co zrobią to nową fabrykę mioteł do sprzątania końskiego łajna bo przecież ma być swojsko, tradycyjnie i narodowo.
      PS
      zawsze trzeba znaleźć jakieś pozytywne strony - może przynajmniej populacja wróbli się odrodzi....

      • 1 2

    • warmiackie słoiki szybciej zdążą dokorkować jedyne miasto w promieniu 300 km. chip chip churej!

      • 4 2

  • Budować! (7)

    Przyda się na pewno

    • 204 7

    • PO trzebujemy więcej słoików! (1)

      PO trzebujemy więcej słoików!

      • 3 18

      • Jednego czego na prawdę Polsce potrzeba to mniej takich idiotów jak ty

        Nie chcesz przypadkiem wyemigrować ?

        • 4 1

    • (2)

      Czy asfalt będzie tak samo urokliwie pofalowany jak ten na nowej ekspresówce? Przyzwyczaiłem sę

      • 9 8

      • (1)

        to nie wywazone kola w twoim pelnoletnim pasku w tedejcy, albo przeladowanie sloikami.

        • 17 6

        • Ufff

          Już myślałem że to o mnie, ale policzyłem i mój pasek ma dopiero 17, ufff.

          • 12 0

    • opinia

      Nauczyć się pisać po polski a nie używać tylko bezokolicznik.

      • 1 14

    • teraz trwa 45min ? Żart...

      W weekendy trwa czasami 1,5h

      • 27 4

  • (9)

    Na droge ekspresową kasa jest, ale o pociągu bezpośrednim do Elbląga, to nikt nawet nie myśli, więc pozostaje dalej jeździć 1,5h przez Tczew i Malbork.

    • 55 27

    • autobusem możesz jechać

      autobusem możesz jechać szybciej niż w godzinkę i już jesteś na miejscu

      • 1 0

    • (2)

      Jest pociąg bezpośredni do Elbląga ale trzeba umieć czytać rozkład jazdy...

      • 11 4

      • (1)

        Proponuję napjpierw nauczyć czytać się innych. Połączenie jest, ale okrężną trasą, która jest calkowicie nieatrakcyjna czasowo. 25 minut autem vs 1,5h pociągiem. Tylko czekać na korki.

        • 6 3

        • z oliwy do eblaga 1:10

          czego chcieć więcej? naprawdę uważasz, że można po żuławach pociągnąć nową linie kolejową? Po co?

          • 7 2

    • Slusznie,

      Swoja droga ciekaw jestem jak wyglada sprawa tranzytu miedzy Polska, a Obwodem Kaliningradzkim.

      Byc moze warto byloby procz torow dla pociagow osobowych (z duzym Park and ride w okolicach Przyjazdowa) dorzucic tor (moze nawet szeroki) do Rosji. Biznes to biznes. Kaliningrad ma niby port, ale z tego, co mi sie wydaje to nie jest on zbyt wielkomorski (glebokosc zanurzenia itp.) A i nie wszyscy Rosjanie musza do Gdanska przyjezdzac samochodami.

      • 3 1

    • spójrz na mapę i kup kajak

      • 2 2

    • a jakchciałbyś dojechać do Elbląga z ominięciem Tczewa? Przez Chojnice? (1)

      • 7 2

      • Nową trasą wzdłuż S7? Rozumiem, że twoim zdaniem zbudować drogę można, ale tory już nie.

        • 5 5

    • pójdę pieszo, będzie prędzej

      • 7 1

  • czy i jak się wykonawcy zrewanżują?

    posadka lub chociaż zlecenie na ekspertyzę. Może i teren trudny, ale jakoś drogo wyszło - dla podatnika. Skąd ten pośpiech przed wyborami.

    • 1 2

  • Metrostav

    Długoletnia tradycja (5lat) i niekończące się pasmo referencji...
    Powodzenia !

    • 3 1

  • super

    super

    • 4 0

  • Ciekawi mnie o ile opóźni sie skończenie tej inwestycji ???

    bo przejezdności nie powinniśmy uznawać za skończenie budowy

    • 1 2

  • Linia Kolejowa Gdansk - Elblag (2)

    Trzeba jeszcze wybudować linie kolejową pomiędzy Gdanskiem i Elblagiem

    • 11 3

    • Po co? (1)

      PKS nie wystarczy

      • 1 1

      • pks podobnie jak auto może utknąć w korku

        • 1 0

  • Nie pogardziłbym linią kolejową do Elbląga w linii prostej. (3)

    5 lat temu jechałem tam PR 3 godziny! Najpierw na południowy wschód to Tczewa, zatrzymując się na każdym Tyłkowiu. Potem na północny wschód do Elbląga, zatrzymując się na każdym Zadkowie Dolnym. To połączenie winno służyć tambylcom na krótszych odcinkach.

    Linia kolejowa bezpośrednio do Elbląga to byłoby nowe połączenie SKM, PKM czy jak chcecie to nazywać. W każdym razie mieszkać tu, a pracować tam, nie byłoby bardziej dziwne niż mieszkać tu, a pracować w Wejherowie. Powiem więcej. Zbliżyłoby Elbląg tak bardzo, że Wejherowo uciekłoby.

    • 41 3

    • Nie ma takich planów nawet na liście rezerwowej proponowanych inwestycji.

      Może z następną transzą dotacji. Za jakieś 20 lat.

      • 1 0

    • to by było coś np. ze starego dworca zdrój

      a ile aut mniej na 7...

      • 7 0

    • Twój nik

      Slogan dawnego programu dzieci,

      • 0 1

  • podobno kraj w ruinie....

    Tak trzymać !!!!

    • 6 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Co to jest ASR?

 

Najczęściej czytane