- 1 Od soboty spore utrudnienia na A1 (80 opinii)
- 2 Mamy najdłuższą estakadę w Polsce (74 opinie)
- 3 Apel policji do kierowców aut i motocykli (81 opinii)
- 4 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (266 opinii)
- 5 Będzie łatwiej zaparkować na Świętojańskiej (360 opinii)
- 6 Dziki parking taksówek przy stacji PKM (137 opinii)
Rewolucja na gdańskich drogach. Priorytet dla pieszych i rowerzystów
W najbliższych tygodniach w Gdańsku zostaną wprowadzone rewolucyjne zmiany w organizacji ruchu m.in. poprzez zwężenie we Wrzeszczu i Oliwie al. Grunwaldzkiej o jeden pas ruchu. Urzędnicy wzorem innych miast w Polsce i na świecie chcą wykorzystać zmniejszenie natężenia ruchu samochodów w związku z pandemią koronawirusa do poprawy komfortu ruchu pieszych i rowerzystów.
Dodajmy, że w ramach walki z pandemią koronawirusa w Polsce narzucono również obowiązek utrzymywania dwóch metrów odległości pomiędzy pieszymi, co jednocześnie niejako stoi w sprzeczności z obowiązkiem pozostawienia przy parkowaniu na chodniku przestrzeni dla pieszego o szerokości nie mniejszej niż 1,5 m.
- Zależy nam przede wszystkim na zwiększeniu przestrzeni dla pieszych i rowerzystów. Na wybranych ulicach chcemy stworzyć priorytet dla ruchu pieszego. Będziemy też likwidować przyciski, które obecnie są zaklejone. Nie można dłużej utrzymać sytuacji, gdy pieszy czy rowerzysta musi domagać się przejścia lub przejazdu na drugą stronę ulicy - zapowiada Grzelak.
Grunwaldzka we Wrzeszczu i Oliwie: chodniki wolne od aut
Największe zmiany będą wprowadzone al. Grunwaldzkiej we Wrzeszczu oraz Oliwie, gdzie parkowanie zostanie przeniesione z chodników na jezdnie:
- na odcinku Klonowa - Dmowskiego (po stronie gmachu poczty) parkowanie będzie odbywało się wyłącznie na tzw. pasie manewrowym wykonanym z kostki brukowej (do dyspozycji kierowców w stronę Śródmieścia pozostaną trzy pasy ruchu),
- na odcinku Kaprów - Derdowskiego parkowanie będzie możliwe na prawym pasie wzdłuż krawędzi jezdni (ruch w stronę Wrzeszcza będzie się odbywał dwoma pasami ruchu).
- Działania te traktujemy jako pilotaż. Niewykluczone, że w przypadku pozytywnych wyników będą wprowadzane kolejne zmiany w ruchu - podkreśla Tomasz Wawrzonek, zastępca dyrektora Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni ds. zarządzania.
Strefy zamieszkania, czyli pieszy ma zawsze pierwszeństwo
Na wybranych ulicach wprowadzone zostaną ponadto strefy zamieszkania. Przypomnijmy, pozwalają one pieszemu poruszać się całą szerokością jezdni, kierowca musi bezwzględnie ustąpić pierwszeństwa pieszemu w każdej sytuacji, maksymalna prędkość jazdy to 20 km/h, parkowanie odbywa się wyłącznie w wyznaczonych miejscach.
- Takie rozwiązania proponujemy na drogach lokalnych, które jednocześnie łączą istotne tzw. generatory ruchu pieszego w dzielnicach np. w Oliwie ul. Ceynowa łączy [w ruchu pieszym - dop. red.] dworzec kolejowy i pętlę autobusową z pętlą tramwajową - wyjaśnia Agata Lewandowska, Miejski Inżynier Ruchu.
Oprócz ul. Ceynowy, strefa zamieszkania zostanie wprowadzona na ulicach:
- Kanapariusza - ciąg komunikacyjnym w obszarze Parku Oliwskiego prowadzący do Katedry Oliwskiej oraz szkoły podstawowej,
- Grażyny - obszar intensywnej zabudowy mieszkaniowej na ciągu komunikacyjnym łączącym rejon Placu Wybickiego i al. Legionów z węzłem komunikacyjnym Wrzeszcz PKP,
- Biała - ciąg komunikacyjny łączący rejon ul. Wyspiańskiego i targowiska z węzłem komunikacyjnym Wrzeszcz PKP,
- Głównego Miasta - priorytet dla ruchu pieszego na obszarze historycznej zabudowy stanowiącej reprezentacyjny obszar miasta (analogicznie jak w okresie funkcjonowania rozszerzonej strefy ograniczonej dostępności w sezonie wakacyjnym).
Nowe pasy ruchu w jezdni dla rowerzystów
Przewiduje się także poprawę warunków rowerowych poprzez wprowadzenie pasów ruchu w jezdni ulic:
- Myśliwskiej (odc. Andersa - rejon lokalnego centrum handlowego),
- Platynowej (odc. Świętokrzyska - Rumla),
- 3 Maja (odc. Dąbrowskiego - dworzec PKS),
- Matemblewska (odc. Potokowa - Waldorffa),
- Dragana (odc. Sikorskiego - Witosa),
- Warszawska (rejon skrzyżowania z al. Havla),
- Barniewicka (odc. Kielnieńska - Parterowa).
Dodatkowo na al. Hallera na odc. Czarny Dwór - Wczasy zostanie wyznaczona droga rowerowa, zaś na ul. Piramowicza zostanie odwrócony kierunek ruchu (po zmianach nie będzie można przejechać z al. Hallera do Zwycięstwa), co zwiększy bezpieczeństwo na przejeździe wzdłuż al. Zwycięstwa.
- Zlikwidujemy najbardziej niebezpieczny punkt, gdzie doszło w ostatnich trzech latach do 23 wypadków i kolizji, ponieważ kierowcy włączający się w al. Zwycięstwa mają bardzo ograniczoną widoczność - wyjaśnia Remigiusz Kitliński, pełnomocnik prezydent Gdańska ds. komunikacji rowerowej.
Czytaj też: Jak poruszać się rowerem po Trójmieście? Trójmiejska infrastruktura rowerowa
Urzędnicy czekają na opinie rad dzielnic, zmiany wkrótce
W nadchodzącym tygodniu urzędnicy planują rozesłać szczegółowe propozycje zmian lokalnym radom dzielnic do zaopiniowania. Wiele z nich było już wcześniej wypracowanych z radnymi.
Wdrożenie zmian nastąpi w najbliższych tygodniach. Przewiduje się, że najdłużej (tj. ok. cztery-sześć tygodni) zajmie wprowadzenie zmian, które wymagają przygotowania projektów nowej organizacji ruchu i wykonania oznakowania na długich odcinkach.
Miejsca
Opinie (1039) ponad 100 zablokowanych
-
2020-05-16 07:53
Widze dalej slepy owczy ped. Najlepsze ze nie mieli tego w programie i teraz sobie uroili. Plus podwyzki smieci, wody, ogrzewania, biletow, miejsc parkingowych. Robi sie tu niezle bagno. Jak mimo wszystko lemingi znow ja wybiora, ta ja sie wyprowadzam z tego burdela.
- 10 7
-
2020-05-16 07:29
paraliż miasta zaczoł się (1)
Władze Gdańska oszalały to nie ma sensu kiedy chodnik jest szeroki i to z dwóch stron. Tak samo plan z przejściem dla pieszych koło dworca głównego w Gdańsku.
- 12 11
-
2020-05-16 07:51
Jo zaczoł się
A paraliż twojego mózgu wciąż trwa
- 7 1
-
2020-05-16 07:50
Ul. Grażyny jaki ma sens że na tej ulicy ludzie będą mieli
Pierwszeństwo, a na przyległych ul. Wajdeloty, plac Wybickiego będą chodzić chodnikiem?? Al. Grunwaldzka dwa pasy na pewnym odcinku drogi? Aby urzędnicy na własnym ciele przekonali się jak to wpłynie na większość mieszkańców!!!!
- 7 6
-
2020-05-16 07:50
Grzelak i wszystko jasne jak zwykle złe słowo aby namieszac
- 10 5
-
2020-05-16 07:43
nowe zajęcie
no nareszcie Pan vice prezydent znalazł sobie nowe zajęcie -godne swojego ego ,już nic głupszego nie można wymyślić ,zamjij się Pan naprawą tego co jest w Gdańsku tragiczne - drogami , bo turyści przestaną przyjeżdzać, a swoją drogą w cenie paliwa jest dawna opłata drogowa którą kupując paliwo płacę więc żądam odpowiedniego standardu poruszania się po mieście - pidemią się nie usprawiedliwiajcie tylko do normalnej roboty
- 13 9
-
2020-05-16 07:43
Wyznaczać sobie można. Jeśli się potem nie egzekwuje to potem strefą "30" czy nawet "20" co chwila ktoś grzeje z piskiem opon trąbiąc na pieszych.
- 8 3
-
2020-05-16 07:42
d**ilizmu ciąg dalszy
- 11 6
-
2020-05-16 07:33
Prezydent
Myślę że następnym oczywistym kandydatem PO Trzaskowskim będzie Grzelak- zamieni wtedy autostrady w buspasy dla pieszych. Będzie można się poruszać pieszo po całej Europie.
- 14 3
-
2020-05-16 07:28
Slychac wycie - znakomicie
Brawo Gdansk za odwagę - malutki krok w stronę cywilizacji. Prosze nie przejmować sie krytyka sfrustrowanych miernot w samochodzikach
- 15 16
-
2020-05-16 07:25
Czy pan g. I pan ł. To partnerzy?
Wygląda że głowy tak samo wyprane.
- 4 6
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.