• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rewolucja na gdańskich drogach. Priorytet dla pieszych i rowerzystów

Krzysztof Koprowski
15 maja 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
We Wrzeszczu na al. Grunwaldzkiej po stronie poczty parkowanie zostanie przeniesione na tzw. pas manewrowy z kostki, dzięki czemu cała szerokość chodnika będzie do dyspozycji pieszych i rowerzystów (dopuszczony jest tutaj ich ruch). We Wrzeszczu na al. Grunwaldzkiej po stronie poczty parkowanie zostanie przeniesione na tzw. pas manewrowy z kostki, dzięki czemu cała szerokość chodnika będzie do dyspozycji pieszych i rowerzystów (dopuszczony jest tutaj ich ruch).

W najbliższych tygodniach w Gdańsku zostaną wprowadzone rewolucyjne zmiany w organizacji ruchu m.in. poprzez zwężenie we Wrzeszczu i Oliwie al. Grunwaldzkiej o jeden pas ruchu. Urzędnicy wzorem innych miast w Polsce i na świecie chcą wykorzystać zmniejszenie natężenia ruchu samochodów w związku z pandemią koronawirusa do poprawy komfortu ruchu pieszych i rowerzystów.



Jak oceniasz proponowane zmiany w organizacji ruchu?

- Światowa Organizacja Zdrowia w sposób jednoznaczny mówi o ruchu w naszych miastach w czasie pandemii koronawirusa. Gdy to tylko możliwe, należy rozważyć jazdę na rowerze lub poruszać się pieszo. Zapewni to utrzymanie bezpiecznego dystansu od innych oraz pomaga spełnić minimum dziennej aktywności fizycznej, co może być trudne przy pracy zdalnej i ograniczonym dostępnie do sportu - mówi Piotr Grzelak, zastępca prezydent Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju.
Dodajmy, że w ramach walki z pandemią koronawirusa w Polsce narzucono również obowiązek utrzymywania dwóch metrów odległości pomiędzy pieszymi, co jednocześnie niejako stoi w sprzeczności z obowiązkiem pozostawienia przy parkowaniu na chodniku przestrzeni dla pieszego o szerokości nie mniejszej niż 1,5 m.

- Zależy nam przede wszystkim na zwiększeniu przestrzeni dla pieszych i rowerzystów. Na wybranych ulicach chcemy stworzyć priorytet dla ruchu pieszego. Będziemy też likwidować przyciski, które obecnie są zaklejone. Nie można dłużej utrzymać sytuacji, gdy pieszy czy rowerzysta musi domagać się przejścia lub przejazdu na drugą stronę ulicy - zapowiada Grzelak.
Planowane zmiany w organizacji ruchu, które zostaną wprowadzone w najbliższych tygodniach. Planowane zmiany w organizacji ruchu, które zostaną wprowadzone w najbliższych tygodniach.

Grunwaldzka we Wrzeszczu i Oliwie: chodniki wolne od aut



Największe zmiany będą wprowadzone al. Grunwaldzkiej we Wrzeszczu oraz Oliwie, gdzie parkowanie zostanie przeniesione z chodników na jezdnie:
  • na odcinku Klonowa - Dmowskiego (po stronie gmachu poczty) parkowanie będzie odbywało się wyłącznie na tzw. pasie manewrowym wykonanym z kostki brukowej (do dyspozycji kierowców w stronę Śródmieścia pozostaną trzy pasy ruchu),
  • na odcinku Kaprów - Derdowskiego parkowanie będzie możliwe na prawym pasie wzdłuż krawędzi jezdni (ruch w stronę Wrzeszcza będzie się odbywał dwoma pasami ruchu).

- Działania te traktujemy jako pilotaż. Niewykluczone, że w przypadku pozytywnych wyników będą wprowadzane kolejne zmiany w ruchu - podkreśla Tomasz Wawrzonek, zastępca dyrektora Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni ds. zarządzania.
Urzędnicy w przyszłym tygodniu roześlą szczegółowe informacje do rad dzielnic, które zaopiniują ostateczną organizację ruchu. Przy mikrofonach stoi Piotr Grzelak, z tyłu Agata Lewandowska oraz Tomasz Wawrzonek. Urzędnicy w przyszłym tygodniu roześlą szczegółowe informacje do rad dzielnic, które zaopiniują ostateczną organizację ruchu. Przy mikrofonach stoi Piotr Grzelak, z tyłu Agata Lewandowska oraz Tomasz Wawrzonek.

Strefy zamieszkania, czyli pieszy ma zawsze pierwszeństwo



Na wybranych ulicach wprowadzone zostaną ponadto strefy zamieszkania. Przypomnijmy, pozwalają one pieszemu poruszać się całą szerokością jezdni, kierowca musi bezwzględnie ustąpić pierwszeństwa pieszemu w każdej sytuacji, maksymalna prędkość jazdy to 20 km/h, parkowanie odbywa się wyłącznie w wyznaczonych miejscach.

- Takie rozwiązania proponujemy na drogach lokalnych, które jednocześnie łączą istotne tzw. generatory ruchu pieszego w dzielnicach np. w Oliwie ul. Ceynowa łączy [w ruchu pieszym - dop. red.] dworzec kolejowy i pętlę autobusową z pętlą tramwajową - wyjaśnia Agata Lewandowska, Miejski Inżynier Ruchu.
Oprócz ul. Ceynowy, strefa zamieszkania zostanie wprowadzona na ulicach:
  • Kanapariusza - ciąg komunikacyjnym w obszarze Parku Oliwskiego prowadzący do Katedry Oliwskiej oraz szkoły podstawowej,
  • Grażyny - obszar intensywnej zabudowy mieszkaniowej na ciągu komunikacyjnym łączącym rejon Placu Wybickiego i al. Legionów z węzłem komunikacyjnym Wrzeszcz PKP,
  • Biała - ciąg komunikacyjny łączący rejon ul. Wyspiańskiego i targowiska z węzłem komunikacyjnym Wrzeszcz PKP,
  • Głównego Miasta - priorytet dla ruchu pieszego na obszarze historycznej zabudowy stanowiącej reprezentacyjny obszar miasta (analogicznie jak w okresie funkcjonowania rozszerzonej strefy ograniczonej dostępności w sezonie wakacyjnym).

Nowe pasy ruchu w jezdni dla rowerzystów



Przewiduje się także poprawę warunków rowerowych poprzez wprowadzenie pasów ruchu w jezdni ulic:
  • Myśliwskiej (odc. Andersa - rejon lokalnego centrum handlowego),
  • Platynowej (odc. Świętokrzyska - Rumla),
  • 3 Maja (odc. Dąbrowskiego - dworzec PKS),
  • Matemblewska (odc. Potokowa - Waldorffa),
  • Dragana (odc. Sikorskiego - Witosa),
  • Warszawska (rejon skrzyżowania z al. Havla),
  • Barniewicka (odc. Kielnieńska - Parterowa).

  • Na ul. 3 Maja w jezdni zostaną wymalowane pasy rowerowe.
  • Na ul. Białej wprowadzona będzie strefa zamieszkania.
  • Ul. Grażyny - tutaj pieszy także będzie mógł poruszać się całą szerokością jezdni.
Dodatkowo na al. Hallera na odc. Czarny Dwór - Wczasy zostanie wyznaczona droga rowerowa, zaś na ul. Piramowicza zostanie odwrócony kierunek ruchu (po zmianach nie będzie można przejechać z al. Hallera do Zwycięstwa), co zwiększy bezpieczeństwo na przejeździe wzdłuż al. Zwycięstwa.

- Zlikwidujemy najbardziej niebezpieczny punkt, gdzie doszło w ostatnich trzech latach do 23 wypadków i kolizji, ponieważ kierowcy włączający się w al. Zwycięstwa mają bardzo ograniczoną widoczność - wyjaśnia Remigiusz Kitliński, pełnomocnik prezydent Gdańska ds. komunikacji rowerowej.
Czytaj też: Jak poruszać się rowerem po Trójmieście? Trójmiejska infrastruktura rowerowa

Urzędnicy czekają na opinie rad dzielnic, zmiany wkrótce



W nadchodzącym tygodniu urzędnicy planują rozesłać szczegółowe propozycje zmian lokalnym radom dzielnic do zaopiniowania. Wiele z nich było już wcześniej wypracowanych z radnymi.

Wdrożenie zmian nastąpi w najbliższych tygodniach. Przewiduje się, że najdłużej (tj. ok. cztery-sześć tygodni) zajmie wprowadzenie zmian, które wymagają przygotowania projektów nowej organizacji ruchu i wykonania oznakowania na długich odcinkach.

Miejsca

Opinie (1039) ponad 100 zablokowanych

  • Referendum (1)

    Żądam referendum

    • 5 3

    • Żądam by takim lemingom jak ty odebrali prawa wyborcze!

      • 0 3

  • No super...

    Żądam referendum

    • 4 2

  • Powinno sie w Gdańsku wprowadzic dla kazdego rowerzysty bon na naprawe roweru jak w Paryżu (2)

    I żeby niebyło ze z kasy podatnika to powinni go sfinansować te szkodniki w blachoszrotach .Wprowadzić wystarczy do datek do opłat za parkowanie.

    • 1 7

    • Kurde co za czasy (1)

      Kieszonkowe od mamy nawet na wymianę dętki nie starcza.

      • 1 3

      • kurde co zaczasy burakom zabieraja miejsca do parkowania:)

        • 3 4

  • Myslenie nie jest mocna strona miejskiego inzyniera ruchu (4)

    Podejmuje Pani decyzje w sposob nie przemyslany dlatego pytam w jaki sposob Pani dostala sie na zajmowane stanowisko?

    • 10 4

    • skąd ty to możesz wiedzieć ? przecież najpierw musiał by mieć mózg by wiedzieć co znaczy myślenie .

      • 2 5

    • jak nie masz argumentów rzeczowych, stosujesz argumenty ad personam (1)

      niestety nie świadczy to o tobie zbyt dobrze. Samochodozę się leczy.

      • 1 1

      • rzeczowe argumenty?! Dyskusja?!

        Z ideologiem?!
        Dobrze wiesz z kim i dlaczego sie nie dyskutuje.

        • 0 1

    • Przemyslany...

      Ale demagogiczny, autorytarny, pryncypialny i arogancki.
      Typowe dla myslacego ideologia a nie rozsadkim popartym znajomoscia rzeczy i doswiadczeniem.
      Typowa arogancka ignorancja neofitow "nowo...costam", podparta nazwiskiem "guru" ze swiata o calkowicie odmiennych uwarunkowaniach...
      Rewolucjonisci, pozalsieboze, za dyche... I to w kredycie...

      • 0 0

  • Przydal by sie jeszcze przepis (2)

    Który by nie zwalnia rowerzystów z myślenia oraz powodował przestrzeganie przez nich przepisów ruchu drogowego. Bo mam wrażenie ze większość z nich żyję w przekonaniu ze są nieśmiertelni.

    • 10 5

    • Przydał by sie przepis dobierajacy parawojazdy dozywoatnio takim piratom drogowym jak ty

      • 4 4

    • odezwał sie terrorysta drogowy.

      zacznij od siebie

      • 2 0

  • to brzmi jak sabotaż (1)

    ludzie uciekną z miasta bo tu nie da się żyć miasto będzie sparaliżowane a jak ludzie wyprowadzą się do sąsiednich gmin to miasto będzie bankrutem bo nie będzie miało kogo doić podatkami i w tedy zrobią interes życia sprzedadzą miasto sąsiadom z zachodu (czyt. Niemcom) no chyba że taki jest plan bo naszym "braciom" niemym jak ich nazywali Słowianie taki scenariusz od dawna się marzy

    • 8 5

    • do miast przyjaznych dla ruchu pieszych i rowerzystów napływają mieszkańcy i turyści

      ucieczka mieszkańców z miast zakorkowanych, pełnych smrodu i hałasu na przedmieścia powoduje coraz szybsze obroty błędnego koła niezrównoważonego rozwoju. To ma w OM GGS miejsce od kilkudziesięciu lat. Warto ten trend odwrócić.

      • 2 1

  • Na Grunwaldzkiej trzeba jeszcze koniecznie wydzielić pas wyłącznie dla rydwanów (2)

    • 17 4

    • dobre

      • 0 2

    • suchar boy a nie Kaszub

      • 1 0

  • Jestem... (1)

    ...rowerzystą , ale komuś totalnie odwaliło

    • 9 5

    • A ja jestem kiewrowca i twierdze ze bardzo dobrze zrobili

      • 4 4

  • No ! Jeżeli za coś bierze się

    v-ce prezydent Grzelak....Drżyjcie gdańszczanie ! Jest to poziom jego wypowiedzi o przyczynach wybuchu II Wojny.

    • 14 3

  • taaaa, zlikwidujmy przyciski... już teraz często o 5 rano w drodze do pracy stoję na czerwonym bo na przejściu musi zaświecić się zielone tylko pieszych brak... np tak jest wzdłuż al. Zwycięstwa czy Grunwaldzkiej czy też na Rakoczego czy Bulońskiej... czy nie można na mniej uczęszczanych bocznych drogach zrobić pętli indukcyjnych w jezdni i żeby zielone dopiero zapalało się gdy jakiś pojazd podjedzie do skrzyżowania? Albo dla pieszych wprowadzić takie rozwiązania bezdotykowe jak są przy spłuczkach w WC (zbliżeniowe spuszczanie wody przerobić na zbliżeniową przemianę światła)? Można pójść też wzorem bodaj Wrocławia i zamontować sekundniki przy światłach, aby było wiadomo za ile zmieni się na zielone czy czerwone. Trochę to usprawni ruch. Druga sprawa, sami kierowcy też czasem mogliby się nieco sprawniej ruszać spod świateł, bo też często widzę jak dostawcy w ciężarówkach czy autobusy ZKM szybciej ruszają od osobówek, którym nagle mają dużo czasu. Tyle się mówi o ekologi, ale nikt nie widzi jak na odcinku 500m czasem 4x trzeba na światłach stać, a przejazd tym odcinkiem może zająć 5 minut (bo cykl świateł może trwać nawet ok minutę). Rozumiem, że promujemy przesiadkę na rowery, ale niestety mieszkamy na takim terenie, że nie każdy ma czas, możliwości i ochotę wracać z pracy kilkadziesiąt metrów pod górę na dystansie kilka km a i często pogoda nie pomaga. Dodatkowo większość ludzi nie stać na mieszkanie na dolnym tarasie, gdzie ceny za m2 często są 2x większe niż na górnym, a za cenę 50m2 3-pok mieszkania można kupić działkę i postawić 120m2 dom za miastem. Może lepszym rozwiązaniem byłoby wyprowadzić trochę tych korpo z osi miasta na jego obrzeża np. na rejony wokół lotniska? Tam jest ogrom miejsca i spokojnie można by było postawić 10piętrowe wieżowce. W takiej Oliwie wiecznie brakuje miejsc do parkowania dla zwykłych mieszkańców, a na wysokości firogi, barniewic czy rębiechowa po polach hula wiatr, bo mieszkań nie postawią ze względu na hałas.

    • 4 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

4MATIC to napęd na wszystkie koła stosowany w autach marki:

 

Najczęściej czytane