- 1 Będzie łatwiej zaparkować na Świętojańskiej (205 opinii)
- 2 Mamy najdłuższą estakadę w Polsce (68 opinii)
- 3 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (244 opinie)
- 4 W sobotę półmaraton, zmiany od piątku (201 opinii)
- 5 OMT: bajpas nie dla ciężarówek (85 opinii)
- 6 Drogie auta będą jeszcze droższe (265 opinii)
Tak minął rok na ulicach Trójmiasta. Tunel, parkowanie i paliwo
Kierowcy poruszający się po Trójmieście powinni być zadowoleni z mijającego, 2016 roku. Otwarto tunel, który odkorkował centrum Gdańska. Miasta zaczęły malować miejsca postojowe w strefach płatnego parkowania, zlikwidowano sobotnie opłaty za postój, a kieszeni nie drenowały ceny paliw na stacjach.
Tunel na początek
Zacznijmy od najważniejszego wydarzenia - otwarcia tunelu pod Martwą Wisłą . Obiekt ma 1,4 km długości. Maszyna wydrążyła odcinki o długości ok. 1,1 km, a na pozostałe 300 m składają się tunele wykonane w wykopie po obu stronach wylotów przeprawy. Inwestorem przedsięwzięcia była miejska spółka GIK, a wykonawcą firma OHL, która zainkasowała 885 mln zł.
Choć budowa trwała ponad 4 i pół roku, czyli o 1,5 roku dłużej, niż zakładano, to warto na nią było poczekać, bowiem zrewolucjonizowała jazdę po dolnym tarasie Gdańska. Mieszkańcy Przymorza, Brzeźna, Zaspy, czy Nowego Portu szybciej docierają na Południową Obwodnicę Gdańska.
Efekt otwarcia tunelu był już widoczny w pierwszym miesiącu jego funkcjonowania. Inżynierowie ruchu w Zarządzie Dróg i Zieleni w Gdańsku oraz pracownicy Politechniki Gdańskiej przeprowadzili badania ruchu po otwarciu tunelu pod Martwą Wisłą. Wyniki mówiły, że natężenie ruchu w centrum Gdańska spadło o 15-18 proc.
Po kilku miesiącach od otwarcia tunelu zwiększono dopuszczalną prędkość na obwodnicy południowej z 70 km/h do 100 km/h.
Malowanie miejsc postojowych
Od początku 2014 r. obowiązuje nowelizacja rozporządzenia ministra transportu, budownictwa i gospodarki morskiej, dotycząca pobierania opłat za postój pojazdów w strefie parkowania. Z rozporządzenia wynika, że tylko podwójne oznaczenie miejsca znakiem pionowym i poziomym powoduje, że można pobierać za to opłaty.
Struktura własnościowa wewnątrz strefy jest różnorodna, a władze miasta mogły pobierać opłaty za postój pojazdów jedynie w pasie drogi publicznej. W rzeczywistości niektórzy płacili za postój, choć wcale nie musieli tego robić, bowiem stali na prywatnym terenie.
Do 2016 r. miasta nie przywiązywały do nowych zapisów uwagi. Ich respektowania domagali się natomiast mieszkańcy. Gdynia była pierwszym miastem, które zdecydowało się pomalować miejsca postojowe w strefie płatnego parkowania, ale wcześniej wymagało to procesu sądowego, a także pisma wojewody pomorskiego "zachęcającego" do zmian.
Pod koniec 2016 r. na zmiany zdecydował się także Gdańsk, ale ostateczny efekt tej decyzji zobaczymy dopiero wiosną przyszłego roku.
Soboty wolne od opłat parkingowych
Ten rok to także walka prokuratorów z tymi samorządami, które pobierały opłaty za postój w strefie płatnego parkowania, oprócz dni powszednich, także w soboty. Jednym z nich jest Sopot.
Po wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, który unieważnił przepisy dotyczące pobierania przez wspomniane miasto opłat za parkowanie w mieście w soboty, Rada Miasta Sopotu przyjęła na początku listopada nową uchwałę dotyczącą stref płatnego parkowania - nie przewiduje ona pobierania opłat w soboty.
2016 rok pod znakiem taniego paliwa
Na koniec, to co często najbardziej martwi kierowców, czyli ceny paliw. W mijającym roku nie mieliśmy na co narzekać. Paliwo na stacjach przez większość roku kosztowało podobnie. Płaciliśmy od 3,90 do 4,50 zł za litr oleju napędowego i od 3,95 do 4,60 zł za litr benzyny.
Trzeba jednak podkreślić, że ostatnimi dniami to się zmienia, co jest efektem topniejących zapasów wydobytej ropy, a także wzmocnienia dolara wobec złotówki.
Sprawdź aktualne ceny paliw na stacjach w Trójmieście.
Opinie (114) 9 zablokowanych
-
2016-12-27 06:40
Niedługo remont nawierzchni... (3)
Na poczatku jak i na końcu tunelu jadąc prawym pasem już czuć nierówności związane z łączeniem nawierzchni a przypomnijmy że tunel oddano ok. pół roku temu więc zastanawia mnie kiedy czeka nas remont
- 12 15
-
2016-12-27 06:46
a Tristar działa??? (1)
nie wspomnę o synchronizacji świateł na zielonej drodze...masakra
- 12 7
-
2016-12-27 08:40
a gdzie jest synchronizacja? może pod Alchemią?
- 10 2
-
2016-12-27 06:54
inwestycja
Ale w statystykach nie będzie ujęte jako remont tylko jako INWESTYCJA !!!
I Adamowicz z dumą ogłosi maruderom, że Gdańsk się rozwija.- 10 10
-
2016-12-27 08:13
o Gdyni niewiele bo w sumie UM Gdynia nie zrobil nic oprocz uzywana farby
i tak trzymac. Urzedasy z UM Gdynia ida w dobrym kierunku... w kierunku zielonej trawy za 2 lata.
- 20 2
-
2016-12-27 07:54
Zasypać tunel!!!!!!!!
- 4 10
-
2016-12-27 07:48
Jeszcze nie minął rok, Panie Naskręt
powoli z tymi informacjami,
są też bardziej szokujące !- 2 6
-
2016-12-27 07:43
Urzędniczy debilizm
50km/h w tunelu to szczyt debilizmu urzędników.
- 14 14
-
2016-12-27 07:43
Obwodowa
Przejazd obwodnica bez wypadku sie nie liczy.
- 7 4
-
2016-12-27 06:22
My efekt otwarcia tunelu (2)
z wiecznie zakorkowanym Czarnym Dworem widzimy od dawna. Jeszcze tylko Droga Zielona i w ogóle będzie super - mieszkańcom peryferii.
- 39 33
-
2016-12-27 07:36
jeszcze bezpłatne parkingi w centrum
bo nikt nie przyjedzie
- 3 15
-
2016-12-27 07:21
Ktoś musi mieć gorzej żeby ktoś miał lepiej
A tak serio to wszystkiego na raz nie da się zrobić i na te wasze dziurawe kartoflisko na przymorzu też przyjdzie czas.
- 11 21
-
2016-12-27 07:22
Otwarcie tunelu to wydarzenie roku
Co weekend go zamykaja i otwieraja.
Czy co weekend Naczelnik przecina wstege?- 7 19
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.