- 1 Mieszkańcy Bojana naprawili drogę w Gdyni (124 opinie)
- 2 Nowy Ford Mustang już w Trójmieście (98 opinii)
- 3 Hamowanie przed autem to bandyterka (171 opinii)
- 4 Po ośmiu godzinach otwarto obwodnicę (369 opinii)
- 5 Nie będzie podatku od aut spalinowych (167 opinii)
- 6 Rondo w Kowalach i niezrozumiały wyjazd (46 opinii)
Rowerem przez tunel. Raz zupełnie legalnie
W tunelu pod Martwą Wisłą będą znowu rządzili rowerzyści. 23 kwietnia mija druga rocznica otwarcia tunelu pod Martwą Wisłą - ostatniego i najważniejszego elementu projektu drogowego łączącego port lotniczy z portem morskim w Gdańsku. Z tej okazji w sobotę 28 kwietnia odbędzie się uroczysty przejazd rowerowy na dystansie około 4500 metrów.
Przejazd rowerowy
Udział w wydarzeniu jest bezpłatny, każdy może wziąć w nim udział. Należy jednak pamiętać, że rowerzyści poniżej 15 roku życia będą mogli przejechać tunel tylko i wyłącznie pod opieką osoby dorosłej. Na uczestników czekać będą liczne atrakcje w postaci prezentacji rowerów nietypowych, pokazów akrobatycznych i ćwiczeń ratowniczych oraz konkursów z nagrodami. Będzie można nieodpłatnie skorzystać z plenerowego serwisu rowerowego, żeby przygotować się na sezon, podziwiać pokazy rowerowe Flying Bikes, przejechać się rowerami nietypowymi TROP i oswoić z hulajnogami Hulaj Urban Squad. Odbędzie się również pokaz ćwiczeń ratowniczych oraz konkursy z nagrodami. Organizatorzy przygotowali także ciepły poczęstunek.
Wizytówka Gdańska
Z tunelu pod Martwą Wisłą bardzo zadowolony jest prezydent Gdańska Paweł Adamowicz.
- To jedna z najważniejszych wizytówek infrastrukturalnych Gdańska. Korzyści z tej inwestycji są ogromne, chociażby te związane ze zmniejszeniem liczby samochodów przejeżdżających przez centrum miasta i praktycznie zlikwidowaniem tam ruchu ciężarówek. Tunelem codziennie przejeżdża w obu kierunkach około 25 tysięcy pojazdów, które wcześniej jeździły przez Śródmieście Gdańska. Jestem dumny z tej inwestycji, bo to pierwsza podwodna przeprawa drogowa, jaka powstała w Polsce, podkreśla Paweł Adamowicz.
Tunel znakomicie poprawił komunikację pomiędzy terenami przemysłowymi i portowymi położonymi na obu brzegach Martwej Wisły. Mieszkańcom i turystom pozwolił także skrócić czas przejazdu z dolnych tarasów Gdańska w kierunku Warszawy i Łodzi. Dzięki bezpośredniemu połączeniu z Trasą Sucharskiego oraz Obwodnicą Południową Gdańska możliwe było wyprowadzenie poza ścisłe centrum ciężkiego ruchu tranzytowego, co przełożyło się na poprawę bezpieczeństwa ruchu oraz jakości powietrza w mieście. Tunel, który nosi obecnie im. abp. Tadeusza Gocłowskiego to jeden z najbardziej skomplikowanych obiektów inżynierskich w Polsce i pierwszy w kraju tunel drogowy wykonany w technologii drążenia maszyną TBM.
Budowa tunelu pochłonęła 885 mln złotych, a 3,4 mln zł kosztuje co roku jego utrzymanie wraz z ubezpieczeniem.
Drogo i nie dla pieszych oraz rowerzystów
Tunel pod Martwą Wisłą to duża i bardzo kosztowna budowla drogowa, która została zaprojektowana i wykonana w taki sposób, że swobodne przejście piesze i przejazd rowerem zostały wykluczone. Pomimo tak dużych kwot na wykonanie tunelu, mieszkańcy przez ponad rok walczyli o możliwość przewozu rowerów i krytykowali brak możliwości przejazdu:
Rowerzyści znaleźli 1,5 mln zł na przejazdy w tunelu
Potem przez ponad rok zakupiona przez miasto przyczepka do przewozu rowerów stała nieużywana:
Rok opóźnienia przyczepki na rowery w tunelu pod Martwą Wisłą
Rowerzyści, aby przedostać się na drugą stronę, nie tylko muszą czekać na autobus, ale również, w przeciwieństwie do kierowców, zapłacić za przejazd. Przewóz rowerów w tunelu był niejednokrotnie źródłem problemów dla mieszkańców. W październiku niespodziewanie dla pasażerów zniknął całoroczny wcześniej autobus przystosowany do przewozu rowerów. Relacjonowaliśmy:
Autobus zniknął, pasażerowie zostali na przystanku
28 kwietnia dobrą okazję do zabawy i świętowania możemy wykorzystać również do refleksji, czy możliwość równouprawnionego użycia tak kosztownej inwestycji, jak tunel, powinna być czymś normalnym i powszednim, a niekoniecznie tylko odświętnym? Czy drogi i ulice Trójmiasta mają być demokratyczną przestrzenią wspólną wszystkich gdańszczan i gdańszczanek, czy mają, tak jak tu, być budowane z myślą tylko o części z nich? A może infrastrukturę warto projektować tak, by nie wykluczała przyjaznych zdrowiu trybów mobilności, ale wręcz je preferowała?
Tunele, mosty i wiadukty to wyjątkowo kosztowne projekty. Przez 10 ostatnich lat nie wydano na budowę wszystkich dróg rowerowych w Gdańsku tyle, co na 1300 metrów tego jednego tunelu. Czy to właściwa proporcja? Rodzą się uzasadnione obawy, że w wypadku zbudowania już teraz mocno kontrowersyjnego wśród mieszkańców Gdańska tunelu pod Pachołkiem będzie podobnie.
Co stoi zatem na przeszkodzie, aby w tunelu dopuścić ruch rowerowy?
Zapytaliśmy, czy jest możliwe dopuszczenie w tunelu możliwości przejazdu rowerem i jeśli tak, to na jakich warunkach, a jeśli nie, to z jakich powodów?
- W tunelu obowiązuje zakaz chodzenia i jazdy rowerem ze względów bezpieczeństwa. Za naruszenie tych zasad można zostać ukaranym mandatem - odpowiada nam lakonicznie Alicja Bittner z Referatu Prasowego kancelarii Prezydenta.
Przypominamy również, że od soboty, 21 kwietnia
wraca autobus dla rowerzystów jadący przez tunel pod Martwą Wisłą
1377,5 metrów - całkowita długość tunelu pod Martwą Wisłą,
1072,5 metrów - długość jednej wydrążonej rury tunelu,
2200 ton - waga maszyny TBM,
91 metrów - długość maszyny TBM,
12,56 metrów - średnica tarczy maszyny TBM,
11 metrów - średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur tunelu,
35 metrów - odległość od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły,
1076 - tyle pierścieni o wadze ok. 118 000 ton użyto do wykonania 2 rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z 7 elementów tzw. tubingów, których łącznie zużyto 7518 sztuk),
500 000 ton - tyle urobku wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli,
800 ton - tyle asfaltu użyto w każdej z rur tunelu
226 - liczba opraw oświetlenia przejazdowego o mocy 50kW
1,2 MW - moc pobierana przez urządzenia niezbędne do prawidłowej pracy tunelu
W tunelach (obu rurach) już po wydrążeniu znalazło się prawie 4300 ton stali i 25000 metrów sześciennych betonu. Ułożonych zostało też 190 km kabli.
885 mln. zł - koszt wykonania tunelu
3,4 mln. zł - roczny koszt utrzymania tunelu wraz z ubezpieczeniami
Opinie (123) 3 zablokowane
-
2018-04-24 09:17
A będą rozdawać kodeks drogowy? (10)
Bo tego rowerzystom brakuje bardziej niż ścieżek ...
- 40 13
-
2018-04-24 09:57
tobie brakuje przedewszystkim mózgu gdybys go miał to bys buraku wiedział ze to ty powodujesz wypadki i zabijasz ludzi! (2)
90% wypadków w polsce powoduja tacy jak ty idioci w 20letnich trujacych spalinami blachosmrodach.
- 6 11
-
2018-12-30 21:13
potwierdza tylko teze
iz wiekszosc pseudo cyklistow to kretyni. Jak we mnie udezysz kto dozna wiekszych obrazen? to czemu ja mam uwazac a nie ty?
- 0 0
-
2018-04-24 19:21
widać jaki ty masz mózg ....
Typowy rowerak : chamski, bezmyślny, agresywny.
Ja NIE MAM samochodu- 2 1
-
2018-04-24 17:46
Zupelnie jak kierowcom. Wrocilem wlasnie do domu i na 20km trzy raz bylem blisko smierci bo kierowcy wymusili pierwszenstwo. A ponoc kazdy z nich zdal panstwowy egzamin
- 3 4
-
2018-04-24 15:52
(1)
W zależności od sytuacji jestem pieszym, rowerzystą i kierowcą... Zgadzam się w 100% że to rowerzyści nie potrafią zachować się na drogach, nie znają przepisów lub łamią je z premedytacją.
- 7 3
-
2018-04-24 15:53
chyba masz jakiś problem albo odstawiłeś tabletki
- 1 3
-
2018-04-24 11:13
Bardziej chyba kierowcom (2)
ponad 40tys wypadków rocznie nie powodują rowerzyści
- 6 6
-
2018-04-24 15:04
...... (1)
to zupełnie jak rowerzyści, wsiada na rower i droga jest moja. Dostali trochę przywilejów i mają w nosie wszystko i wszystkich. Nie spotkałam rowerzysty, który przeprowadza rower przez ulicę na przejściu ( nie mówię o ścieżce rowerowej), mało tego jak się rozpędzi to nie patrzy czy jadą auta tylko przejeżdża przez ulicę bo kto mu zabroni i takiego przepisy nie obowiązują? Ponad to od samochodów wymaga się żeby zwolniły przy przejściu dla pieszych a rowerzyści to przepraszam święte krowy czy jak, że prują ile sił w nogach nie patrząc na nic, ani na auta ani na pieszych więc trzeba się dobrze zastanowić z czyjej winy są wypadki. Jedziesz czymkolwiek to włącz mózg!!!
- 3 3
-
2018-04-24 15:42
co nie zmienia to faktu że wypadków praktycznie nie powodują.
sytuacje o których piszesz są wybitnie jednostkowe ( w 99% wyczyniane przez jakiś g*wniarzy ) i przytaczane tutaj chyba tylko po to by choć trochę wybielić zachowanie kierowców.
W 2017r. z winy rowerzysty nie zginął żaden pieszy, z winy kierowców ponad 600.
Weź jeszcze pod uwagę że kierowcy jeżdżą po jezdni, a rowerzyści często są zmuszani do jazdy po chodniku slalomem pomiędzy pieszymi więc ryzyko kolizji z pieszym mają większe.- 3 3
-
2018-04-24 10:02
Kierowcom to już nic nie pomoże - droga jest moja i do mnie należy. Jeżdżę szybko ale bezpiecznie. Zielona strzałka jest dla frajerów. Kierunkowskazy? Ale po co...
Tunel będzie zamknięty? I jak ja teraz zawiozę moją chorom curke do lekarza...- 6 5
-
2018-04-24 06:31
(3)
Raz nie zawsze, a szkoda!
- 9 19
-
2018-05-06 07:22
co to znaczy?
3,4 mln. zł - roczny koszt utrzymania tunelu wraz z ubezpieczeniami
u kogo jest ubezpieczony tunel?
ile same ubezpieczenie?- 0 0
-
2018-04-24 14:34
po co trzeba łączyć port morski z lotniczym? (1)
- 1 2
-
2018-04-24 15:21
dla ułatwienia pracy firmom logistycznym
- 1 0
-
2018-04-24 14:30
(5)
płaćcie OC AC dawajcie daninę na drogi w cenie paliwa to wówczas możecie ze spokojem ducha korzystać z dróg
- 9 8
-
2018-04-24 14:54
(1)
tylko co to ma do rzeczy. Tunel utrzymuje miasto, a nie "daniny w cenie paliwa" czy OC/AC.
Najpierw trzeba by było opodatkować kierowców na rzecz miasta.- 3 3
-
2018-04-27 22:38
jadę tamtędy co dzień furą
dodaję swój samochód do codziennego korka
jego czarne spaliny wdychacie,
a potem kombinuję jak zaparkować koło roboty, łatwo nie jest
a mógłbym dojeżdżać rowerem
bo lubię, bo mógł bym, z łatwością i przyjemnością, ale mi nie wolno- 1 0
-
2018-04-24 17:50
Wg ciebie ktos kto uzywa roweru nie ma samochodu i nie placi podatkow? To jestes niespelna rozumu
- 2 3
-
2018-04-24 15:20
Na pewno z tej daniny byłzbudowany tunel xD
- 1 1
-
2018-04-24 14:58
Używaj mózgu, wtedy będziesz mógł ze spokojem korzystać z samochodu
- 3 1
-
2018-04-24 14:43
(6)
Sama jeżdżę rowerem i lubię nim jeździć aczkolwiek cały ten przejazd to bzdura i strata dla wielu kierowców,oprócz tego lansiarstwo obcisłych gaci
- 11 6
-
2018-04-24 14:49
(4)
rowerzyści mają stratę cały rok i tak nie płaczą jak kierowcy co raptem przez dwie godziny będą mieli tunel zablokowany.
- 6 5
-
2018-04-24 16:28
(3)
Jaką stratę mają rowerzyści???Czy możemy zorganizować wielki przejazd naszych ,,szrotów,,waszymi rowerowymi ścieżkami???No,zamknięte będą max na 3 godzinki
- 5 4
-
2018-04-27 22:17
gratuluję kreatywnej ortografii
znać prawdziwą kierownicę- 0 0
-
2018-04-24 18:04
strata jest taka ze nie mogą korzystać z tunelu na co dzień, muszą jechać na około.
- 3 2
-
2018-04-24 17:47
Wystarczy ze na nich parkujecie i nie widzicie w tym nic zlego
- 2 2
-
2018-04-24 15:15
i ty też tabletki zażywasz?
chyba ściemniasz lub kradniesz nicki
- 1 1
-
2018-04-26 22:31
W jakich godzinach będzie zamknięty tunel dla samochodów?
- 0 0
-
2018-04-24 18:09
Brzydzę się.... (2)
Znowu rowerowi terroryści... Może i bym was polubił gdyby nie takie akcje i obcisłe gacie, które nosicie. Gdy widzę takiego "faceta", wywołuje to u mnie reakcje wymiotne.
- 7 3
-
2018-04-24 22:41
Odpowiadam Kierowcy:
Zdrowy, naturalny odruch. To środowisko jest obrzydliwe, dla osób, które do niego nie należą. To obrzydzenie jest naturalnym odruchem natury, która odrzuca dewiacje.
Popieram- 2 0
-
2018-04-24 18:16
wygooglaj słowo fietser
w dobrze zarządzanym mieście większość osób korzystających z rowerów to kobiety.
Jeśli ich widok powoduje u ciebie reakcje wymiotne, to znaczy że albo masz problem, albo odstawiłeś tabletki- 1 3
-
2018-04-24 07:20
Fajna impreza. W sumie chyba tylko po to, żeby pokazać jak bardzo zniszczyli ten projekt nie dopuszczając ruchu pieszych i (8)
No ale w Polsce jest taka zasada: jakoś to będzie. Patrz - Tu Polewizm.
- 15 18
-
2018-04-24 08:10
(5)
Jesteś na rowerze , to nie problem pojechać trochę dalej do centrum kładka i do nowego portu , pół godziny dluzej ale droga prosta, wiec nie widzę większego problemu, trasa jak każda inna . Ewentualnie można by przywrócić jakiś mały prom solarny między twierdzą a nowym portem.
- 5 6
-
2018-04-24 11:09
(4)
Jak ktoś raz na rok na wycieczkę jedzie to tak.
Jak chcesz tak dzień w dzień jeździć np. do pracy to już jest problem.
Poza tym trzeba przez centrum przejechać które obecnie nie posiada żadnej ciągłej infrastruktury rowerowej. Chodniki/deptaki nie zaliczamy do infrastruktury rowerowej.- 4 4
-
2018-04-24 14:26
dlaczego piszesz w liczbie mnogiej? (3)
to że sam masz trudności w poruszaniu się po jezdni uspokojonego ruchu, nie znaczy że tam inni mają mieć problemy.
Ciągi piesze z udostępnieniem ich dla ruchu rowerzystów czy ulice rowerowe (takie, na których kierowcy mają ustępować pieszym i rowerzystom) to standardowe rozwiązania w wielu miejscach miasta.- 2 4
-
2018-04-24 14:58
(2)
wymień chociaż jedną jezdnie uspokojonego ruchu którą mogę przejechać centrum. prędzej czy później trafisz na deptak
Masz deptak do wyboru albo podwalem ( po którym rowerem nie można jechać)
P.S Gdzie ty ciągi pieszo-rowerowe widziałeś poza Gdańskiem? Jak już to są to rozwiązania stosowane poza terenem zabudowanym ewentualnie gdzie ilość pieszych rzeczywiście jest znikoma. Na pewno nie tworzy się ich w centrum pół milionowego miasta.- 5 2
-
2018-04-24 15:52
ciągi piesze z dopuszczeniem ruchu rowerowego są w Gdańsku liczne (1)
widziałem ciągi pieszo - rowerowe w bardzo wielu miastach Europy i świata.
nie ma tu miejsca, by wymienić je wszystkie, ale polecam Google: pedestrian priority street (Jan Gehl).
Skala agresywności tekstów sugeruje, że osoba je pisząca ma kłopoty z zachowaniem równowagi i spokoju wewnętrznego.- 1 4
-
2018-04-24 22:14
ale nie są głównym i jedynym ciągiem komunikacyjnym w okolicy.
Jak już to są w formie uzupełnienia, do obsługi miejsca nie jako tranzyt.- 1 0
-
2018-04-24 15:22
W tak długich tunelach zapewnienie miejsca dla pieszych nie ma większego sensu
Dla rowerzysty taki tunel to pikuś.
- 1 0
-
2018-04-24 14:34
w Gda
- 0 0
-
2018-04-24 21:49
Na całym świecie nikt nie ma problemu z ruchem rowerowym, wręcz przeciwnie. Tylko w tej Somalii Europy jak zwykle źle.
- 3 1
-
2018-04-24 19:29
Roweractwo to stan umysłu (1)
Połowy komentarzy powyżej nie da się doczytać do końca : chamskie, agresywne .... Co jest w rowerze, że pociąga taką patologię?
- 4 3
-
2018-04-24 21:17
mam wrażenie, że odwracasz kota ogonem
w realu rowerzysta naraża się na ryzyko, a kierowca powoduje zagrożenie.
Tutaj może i jakiś agresywnie odpowiadający się na portalu znajdzie, ale główny hejt idzie od strony internautów uzależnionych od samochodu, takich jak ty.
Wystarczy policzyć wpisy i lajki.
oskarżanie rowerzystów o brak mózgu, nieznajomość przepisów drogowych, terroryzm, używanie określeń typu idiota, roweractwo, lewactwo, obcisłogaci to jedne z najbardziej łagodnych określeń.
Z drugiej strony może pojawi się określenie typu blachosmród, ale dotyczy on pojazdu, a nie kierującego.- 3 3
-
2018-04-24 18:00
Tak żeby wszystko było jasne (1)
Otwarcie tunelu dla samochodów będą świętować rowerzyści.
Tunelu do którego nie wolno wjeżdżać rowerem a na dodatek miasto nie zapewniło nawet jakiejś sensownej alternatywy.
Kilka takich akcji i wstyd będzie się pokazać na rowerze bo będzie synonimem frajerstwa lub głupoty- 5 1
-
2018-04-24 18:14
tabletki odstawione?
- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.