• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rowerem przez tunel. Raz zupełnie legalnie

Kamil Gołębiowski
24 kwietnia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat 18-latek wbiegł do tunelu. 2 tys. zł mandatu

W tunelu pod Martwą Wisłą będą znowu rządzili rowerzyści. 23 kwietnia mija druga rocznica otwarcia tunelu pod Martwą Wisłą - ostatniego i najważniejszego elementu projektu drogowego łączącego port lotniczy z portem morskim w Gdańsku. Z tej okazji w sobotę 28 kwietnia odbędzie się uroczysty przejazd rowerowy na dystansie około 4500 metrów.



Przejazd rowerowy

Czy mosty, wiadukty, estakady i tunele powinny być też dostępne dla pieszych i rowerzystów?

Zbiórka odbędzie się 28 kwietnia o godz. 11 na parkingu P5 przy Stadionie Energa Gdańsk. Start peletonu nastąpi o godzinie 12. Z parkingu P5 rowerzyści przejadą do łącznicy prowadzącej z ul. Marynarki Polskiej na wyjeździe z tunelu przez rozpiętą barierę bezpieczeństwa i wrócą w kierunku stadionu drugą nitką tunelu. Rowerzyści będą kontynuowali jazdę do harfy na skrzyżowaniu al. Macieja Płażyńskiego z ul. Pokoleń Lechii Gdańsk. Tu zjadą łącznicą w ul. Pokoleń Lechii, a następnie przez parking P1 wrócą na parking P5, gdzie zakończy się przejazd. Osoby, które pojawią się na miejscu startu (parking P5) po godzinie 12:30, ze względu na organizację ruchu i bezpieczeństwo, nie będą mogły zostać dopuszczone do przejazdu.

Udział w wydarzeniu jest bezpłatny, każdy może wziąć w nim udział. Należy jednak pamiętać, że rowerzyści poniżej 15 roku życia będą mogli przejechać tunel tylko i wyłącznie pod opieką osoby dorosłej. Na uczestników czekać będą liczne atrakcje w postaci prezentacji rowerów nietypowych, pokazów akrobatycznych i ćwiczeń ratowniczych oraz konkursów z nagrodami. Będzie można nieodpłatnie skorzystać z plenerowego serwisu rowerowego, żeby przygotować się na sezon, podziwiać pokazy rowerowe Flying Bikes, przejechać się rowerami nietypowymi TROP i oswoić z hulajnogami Hulaj Urban Squad. Odbędzie się również pokaz ćwiczeń ratowniczych oraz konkursy z nagrodami. Organizatorzy przygotowali także ciepły poczęstunek.


Wizytówka Gdańska

Z tunelu pod Martwą Wisłą bardzo zadowolony jest prezydent Gdańska Paweł Adamowicz.

- To jedna z najważniejszych wizytówek infrastrukturalnych Gdańska. Korzyści z tej inwestycji są ogromne, chociażby te związane ze zmniejszeniem liczby samochodów przejeżdżających przez centrum miasta i praktycznie zlikwidowaniem tam ruchu ciężarówek. Tunelem codziennie przejeżdża w obu kierunkach około 25 tysięcy pojazdów, które wcześniej jeździły przez Śródmieście Gdańska. Jestem dumny z tej inwestycji, bo to pierwsza podwodna przeprawa drogowa, jaka powstała w Polsce, podkreśla Paweł Adamowicz.
Tunel znakomicie poprawił komunikację pomiędzy terenami przemysłowymi i portowymi położonymi na obu brzegach Martwej Wisły. Mieszkańcom i turystom pozwolił także skrócić czas przejazdu z dolnych tarasów Gdańska w kierunku Warszawy i Łodzi. Dzięki bezpośredniemu połączeniu z Trasą Sucharskiego oraz Obwodnicą Południową Gdańska możliwe było wyprowadzenie poza ścisłe centrum ciężkiego ruchu tranzytowego, co przełożyło się na poprawę bezpieczeństwa ruchu oraz jakości powietrza w mieście. Tunel, który nosi obecnie im. abp. Tadeusza Gocłowskiego to jeden z najbardziej skomplikowanych obiektów inżynierskich w Polsce i pierwszy w kraju tunel drogowy wykonany w technologii drążenia maszyną TBM.

Budowa tunelu pochłonęła 885 mln złotych, a 3,4 mln zł kosztuje co roku jego utrzymanie wraz z ubezpieczeniem.

Drogo i nie dla pieszych oraz rowerzystów

Tunel pod Martwą Wisłą to duża i bardzo kosztowna budowla drogowa, która została zaprojektowana i wykonana w taki sposób, że swobodne przejście piesze i przejazd rowerem zostały wykluczone. Pomimo tak dużych kwot na wykonanie tunelu, mieszkańcy przez ponad rok walczyli o możliwość przewozu rowerów i krytykowali brak możliwości przejazdu:

Rowerzyści znaleźli 1,5 mln zł na przejazdy w tunelu

Potem przez ponad rok zakupiona przez miasto przyczepka do przewozu rowerów stała nieużywana:

Rok opóźnienia przyczepki na rowery w tunelu pod Martwą Wisłą

Rowerzyści, aby przedostać się na drugą stronę, nie tylko muszą czekać na autobus, ale również, w przeciwieństwie do kierowców, zapłacić za przejazd. Przewóz rowerów w tunelu był niejednokrotnie źródłem problemów dla mieszkańców. W październiku niespodziewanie dla pasażerów zniknął całoroczny wcześniej autobus przystosowany do przewozu rowerów. Relacjonowaliśmy:

Autobus zniknął, pasażerowie zostali na przystanku

28 kwietnia dobrą okazję do zabawy i świętowania możemy wykorzystać również do refleksji, czy możliwość równouprawnionego użycia tak kosztownej inwestycji, jak tunel, powinna być czymś normalnym i powszednim, a niekoniecznie tylko odświętnym? Czy drogi i ulice Trójmiasta mają być demokratyczną przestrzenią wspólną wszystkich gdańszczan i gdańszczanek, czy mają, tak jak tu, być budowane z myślą tylko o części z nich? A może infrastrukturę warto projektować tak, by nie wykluczała przyjaznych zdrowiu trybów mobilności, ale wręcz je preferowała?

Tunele, mosty i wiadukty to wyjątkowo kosztowne projekty. Przez 10 ostatnich lat nie wydano na budowę wszystkich dróg rowerowych w Gdańsku tyle, co na 1300 metrów tego jednego tunelu. Czy to właściwa proporcja? Rodzą się uzasadnione obawy, że w wypadku zbudowania już teraz mocno kontrowersyjnego wśród mieszkańców Gdańska tunelu pod Pachołkiem będzie podobnie.

Tunel rowerowy wzdłuż tunelu samochodowego po południowej stronie jeziora Mondsee w Austrii. Tunel rowerowy wzdłuż tunelu samochodowego po południowej stronie jeziora Mondsee w Austrii.
Co stoi zatem na przeszkodzie, aby w tunelu dopuścić ruch rowerowy?

Zapytaliśmy, czy jest możliwe dopuszczenie w tunelu możliwości przejazdu rowerem i jeśli tak, to na jakich warunkach, a jeśli nie, to z jakich powodów?

- W tunelu obowiązuje zakaz chodzenia i jazdy rowerem ze względów bezpieczeństwa. Za naruszenie tych zasad można zostać ukaranym mandatem - odpowiada nam lakonicznie Alicja Bittner z Referatu Prasowego kancelarii Prezydenta.
Przypominamy również, że od soboty, 21 kwietnia

wraca autobus dla rowerzystów jadący przez tunel pod Martwą Wisłą

Ciekawostki: tunel w liczbach

1377,5 metrów - całkowita długość tunelu pod Martwą Wisłą,
1072,5 metrów - długość jednej wydrążonej rury tunelu,
2200 ton - waga maszyny TBM,
91 metrów - długość maszyny TBM,
12,56 metrów - średnica tarczy maszyny TBM,
11 metrów - średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur tunelu,
35 metrów - odległość od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły,
1076 - tyle pierścieni o wadze ok. 118 000 ton użyto do wykonania 2 rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z 7 elementów tzw. tubingów, których łącznie zużyto 7518 sztuk),
500 000 ton - tyle urobku wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli,
800 ton - tyle asfaltu użyto w każdej z rur tunelu
226 - liczba opraw oświetlenia przejazdowego o mocy 50kW
1,2 MW - moc pobierana przez urządzenia niezbędne do prawidłowej pracy tunelu
W tunelach (obu rurach) już po wydrążeniu znalazło się prawie 4300 ton stali i 25000 metrów sześciennych betonu. Ułożonych zostało też 190 km kabli.
885 mln. zł - koszt wykonania tunelu
3,4 mln. zł - roczny koszt utrzymania tunelu wraz z ubezpieczeniami

Opinie (123) 3 zablokowane

  • A będą rozdawać kodeks drogowy? (10)

    Bo tego rowerzystom brakuje bardziej niż ścieżek ...

    • 40 13

    • tobie brakuje przedewszystkim mózgu gdybys go miał to bys buraku wiedział ze to ty powodujesz wypadki i zabijasz ludzi! (2)

      90% wypadków w polsce powoduja tacy jak ty idioci w 20letnich trujacych spalinami blachosmrodach.

      • 6 11

      • potwierdza tylko teze

        iz wiekszosc pseudo cyklistow to kretyni. Jak we mnie udezysz kto dozna wiekszych obrazen? to czemu ja mam uwazac a nie ty?

        • 0 0

      • widać jaki ty masz mózg ....

        Typowy rowerak : chamski, bezmyślny, agresywny.
        Ja NIE MAM samochodu

        • 2 1

    • Zupelnie jak kierowcom. Wrocilem wlasnie do domu i na 20km trzy raz bylem blisko smierci bo kierowcy wymusili pierwszenstwo. A ponoc kazdy z nich zdal panstwowy egzamin

      • 3 4

    • (1)

      W zależności od sytuacji jestem pieszym, rowerzystą i kierowcą... Zgadzam się w 100% że to rowerzyści nie potrafią zachować się na drogach, nie znają przepisów lub łamią je z premedytacją.

      • 7 3

      • chyba masz jakiś problem albo odstawiłeś tabletki

        • 1 3

    • Bardziej chyba kierowcom (2)

      ponad 40tys wypadków rocznie nie powodują rowerzyści

      • 6 6

      • ...... (1)

        to zupełnie jak rowerzyści, wsiada na rower i droga jest moja. Dostali trochę przywilejów i mają w nosie wszystko i wszystkich. Nie spotkałam rowerzysty, który przeprowadza rower przez ulicę na przejściu ( nie mówię o ścieżce rowerowej), mało tego jak się rozpędzi to nie patrzy czy jadą auta tylko przejeżdża przez ulicę bo kto mu zabroni i takiego przepisy nie obowiązują? Ponad to od samochodów wymaga się żeby zwolniły przy przejściu dla pieszych a rowerzyści to przepraszam święte krowy czy jak, że prują ile sił w nogach nie patrząc na nic, ani na auta ani na pieszych więc trzeba się dobrze zastanowić z czyjej winy są wypadki. Jedziesz czymkolwiek to włącz mózg!!!

        • 3 3

        • co nie zmienia to faktu że wypadków praktycznie nie powodują.
          sytuacje o których piszesz są wybitnie jednostkowe ( w 99% wyczyniane przez jakiś g*wniarzy ) i przytaczane tutaj chyba tylko po to by choć trochę wybielić zachowanie kierowców.

          W 2017r. z winy rowerzysty nie zginął żaden pieszy, z winy kierowców ponad 600.
          Weź jeszcze pod uwagę że kierowcy jeżdżą po jezdni, a rowerzyści często są zmuszani do jazdy po chodniku slalomem pomiędzy pieszymi więc ryzyko kolizji z pieszym mają większe.

          • 3 3

    • Kierowcom to już nic nie pomoże - droga jest moja i do mnie należy. Jeżdżę szybko ale bezpiecznie. Zielona strzałka jest dla frajerów. Kierunkowskazy? Ale po co...
      Tunel będzie zamknięty? I jak ja teraz zawiozę moją chorom curke do lekarza...

      • 6 5

  • (3)

    Raz nie zawsze, a szkoda!

    • 9 19

    • co to znaczy?

      3,4 mln. zł - roczny koszt utrzymania tunelu wraz z ubezpieczeniami

      u kogo jest ubezpieczony tunel?
      ile same ubezpieczenie?

      • 0 0

    • po co trzeba łączyć port morski z lotniczym? (1)

      • 1 2

      • dla ułatwienia pracy firmom logistycznym

        • 1 0

  • (5)

    płaćcie OC AC dawajcie daninę na drogi w cenie paliwa to wówczas możecie ze spokojem ducha korzystać z dróg

    • 9 8

    • (1)

      tylko co to ma do rzeczy. Tunel utrzymuje miasto, a nie "daniny w cenie paliwa" czy OC/AC.
      Najpierw trzeba by było opodatkować kierowców na rzecz miasta.

      • 3 3

      • jadę tamtędy co dzień furą
        dodaję swój samochód do codziennego korka
        jego czarne spaliny wdychacie,
        a potem kombinuję jak zaparkować koło roboty, łatwo nie jest

        a mógłbym dojeżdżać rowerem
        bo lubię, bo mógł bym, z łatwością i przyjemnością, ale mi nie wolno

        • 1 0

    • Wg ciebie ktos kto uzywa roweru nie ma samochodu i nie placi podatkow? To jestes niespelna rozumu

      • 2 3

    • Na pewno z tej daniny byłzbudowany tunel xD

      • 1 1

    • Używaj mózgu, wtedy będziesz mógł ze spokojem korzystać z samochodu

      • 3 1

  • (6)

    Sama jeżdżę rowerem i lubię nim jeździć aczkolwiek cały ten przejazd to bzdura i strata dla wielu kierowców,oprócz tego lansiarstwo obcisłych gaci

    • 11 6

    • (4)

      rowerzyści mają stratę cały rok i tak nie płaczą jak kierowcy co raptem przez dwie godziny będą mieli tunel zablokowany.

      • 6 5

      • (3)

        Jaką stratę mają rowerzyści???Czy możemy zorganizować wielki przejazd naszych ,,szrotów,,waszymi rowerowymi ścieżkami???No,zamknięte będą max na 3 godzinki

        • 5 4

        • gratuluję kreatywnej ortografii
          znać prawdziwą kierownicę

          • 0 0

        • strata jest taka ze nie mogą korzystać z tunelu na co dzień, muszą jechać na około.

          • 3 2

        • Wystarczy ze na nich parkujecie i nie widzicie w tym nic zlego

          • 2 2

    • i ty też tabletki zażywasz?

      chyba ściemniasz lub kradniesz nicki

      • 1 1

  • W jakich godzinach będzie zamknięty tunel dla samochodów?

    • 0 0

  • Brzydzę się.... (2)

    Znowu rowerowi terroryści... Może i bym was polubił gdyby nie takie akcje i obcisłe gacie, które nosicie. Gdy widzę takiego "faceta", wywołuje to u mnie reakcje wymiotne.

    • 7 3

    • Odpowiadam Kierowcy:

      Zdrowy, naturalny odruch. To środowisko jest obrzydliwe, dla osób, które do niego nie należą. To obrzydzenie jest naturalnym odruchem natury, która odrzuca dewiacje.

      Popieram

      • 2 0

    • wygooglaj słowo fietser

      w dobrze zarządzanym mieście większość osób korzystających z rowerów to kobiety.

      Jeśli ich widok powoduje u ciebie reakcje wymiotne, to znaczy że albo masz problem, albo odstawiłeś tabletki

      • 1 3

  • Fajna impreza. W sumie chyba tylko po to, żeby pokazać jak bardzo zniszczyli ten projekt nie dopuszczając ruchu pieszych i (8)

    No ale w Polsce jest taka zasada: jakoś to będzie. Patrz - Tu Polewizm.

    • 15 18

    • (5)

      Jesteś na rowerze , to nie problem pojechać trochę dalej do centrum kładka i do nowego portu , pół godziny dluzej ale droga prosta, wiec nie widzę większego problemu, trasa jak każda inna . Ewentualnie można by przywrócić jakiś mały prom solarny między twierdzą a nowym portem.

      • 5 6

      • (4)

        Jak ktoś raz na rok na wycieczkę jedzie to tak.
        Jak chcesz tak dzień w dzień jeździć np. do pracy to już jest problem.
        Poza tym trzeba przez centrum przejechać które obecnie nie posiada żadnej ciągłej infrastruktury rowerowej. Chodniki/deptaki nie zaliczamy do infrastruktury rowerowej.

        • 4 4

        • dlaczego piszesz w liczbie mnogiej? (3)

          to że sam masz trudności w poruszaniu się po jezdni uspokojonego ruchu, nie znaczy że tam inni mają mieć problemy.

          Ciągi piesze z udostępnieniem ich dla ruchu rowerzystów czy ulice rowerowe (takie, na których kierowcy mają ustępować pieszym i rowerzystom) to standardowe rozwiązania w wielu miejscach miasta.

          • 2 4

          • (2)

            wymień chociaż jedną jezdnie uspokojonego ruchu którą mogę przejechać centrum. prędzej czy później trafisz na deptak

            Masz deptak do wyboru albo podwalem ( po którym rowerem nie można jechać)

            P.S Gdzie ty ciągi pieszo-rowerowe widziałeś poza Gdańskiem? Jak już to są to rozwiązania stosowane poza terenem zabudowanym ewentualnie gdzie ilość pieszych rzeczywiście jest znikoma. Na pewno nie tworzy się ich w centrum pół milionowego miasta.

            • 5 2

            • ciągi piesze z dopuszczeniem ruchu rowerowego są w Gdańsku liczne (1)

              widziałem ciągi pieszo - rowerowe w bardzo wielu miastach Europy i świata.

              nie ma tu miejsca, by wymienić je wszystkie, ale polecam Google: pedestrian priority street (Jan Gehl).

              Skala agresywności tekstów sugeruje, że osoba je pisząca ma kłopoty z zachowaniem równowagi i spokoju wewnętrznego.

              • 1 4

              • ale nie są głównym i jedynym ciągiem komunikacyjnym w okolicy.
                Jak już to są w formie uzupełnienia, do obsługi miejsca nie jako tranzyt.

                • 1 0

    • W tak długich tunelach zapewnienie miejsca dla pieszych nie ma większego sensu

      Dla rowerzysty taki tunel to pikuś.

      • 1 0

    • w Gda

      • 0 0

  • Na całym świecie nikt nie ma problemu z ruchem rowerowym, wręcz przeciwnie. Tylko w tej Somalii Europy jak zwykle źle.

    • 3 1

  • Roweractwo to stan umysłu (1)

    Połowy komentarzy powyżej nie da się doczytać do końca : chamskie, agresywne .... Co jest w rowerze, że pociąga taką patologię?

    • 4 3

    • mam wrażenie, że odwracasz kota ogonem

      w realu rowerzysta naraża się na ryzyko, a kierowca powoduje zagrożenie.

      Tutaj może i jakiś agresywnie odpowiadający się na portalu znajdzie, ale główny hejt idzie od strony internautów uzależnionych od samochodu, takich jak ty.

      Wystarczy policzyć wpisy i lajki.

      oskarżanie rowerzystów o brak mózgu, nieznajomość przepisów drogowych, terroryzm, używanie określeń typu idiota, roweractwo, lewactwo, obcisłogaci to jedne z najbardziej łagodnych określeń.

      Z drugiej strony może pojawi się określenie typu blachosmród, ale dotyczy on pojazdu, a nie kierującego.

      • 3 3

  • Tak żeby wszystko było jasne (1)

    Otwarcie tunelu dla samochodów będą świętować rowerzyści.
    Tunelu do którego nie wolno wjeżdżać rowerem a na dodatek miasto nie zapewniło nawet jakiejś sensownej alternatywy.
    Kilka takich akcji i wstyd będzie się pokazać na rowerze bo będzie synonimem frajerstwa lub głupoty

    • 5 1

    • tabletki odstawione?

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Urus to SUV marki:

 

Najczęściej czytane