• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Rusza budowa wyczekiwanego chodnika. Połączy dwie części Oksywia

Patryk Szczerba
12 sierpnia 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Najnowszy artykuł na ten temat Ruch wahadłowy przez budowę chodnika
Chodnik na Arciszewskich przyda się, bo nawet podczas słonecznego dnia latem potrafi być tam ciemno. Chodnik na Arciszewskich przyda się, bo nawet podczas słonecznego dnia latem potrafi być tam ciemno.

Budowa chodnika, który połączy Dolne i Górne Oksywie, ruszy w najbliższych dniach. Dzięki niemu zniknie strach chodzących tamtędy osób, zmuszonych iść wąską ulicą albo wybierać drogę... przez cmentarz. Piesi będą mogli wreszcie bezpiecznie przechodzić wzdłuż ul. ArciszewskichMapka wiosną.



Czy czujesz się zagrożony(a), idąc drogą bez chodnika?

Wąska jezdnia, ostry zakręt i brak chodnika to wystarczające powody, dla których sporo osób boi się przejścia ul. Arciszewskich. Dodatkowo nie ma tam przejścia dla pieszych ani sygnalizacji świetlnej.

Najgorsza sytuacja jest jesienią i zimą, ale także latem po zmroku lub podczas trudnych warunków atmosferycznych. Wielu wybiera więc drogę przez... cmentarz.

O to, by powstał chodnik, mieszkańcy starali się od lat. Urzędnicy pozostawali głusi na ich prośby, tłumacząc, że na chodnik jest za wąsko, a na instalację progów zwalniających zbyt stromo.

Nie ma chodnika, więc chodzą przez cmentarz Nie ma chodnika, więc chodzą przez cmentarz

Środki z rewitalizacji na budowę chodnika



Pomogły środki z rewitalizacji, którą finansuje w dużej mierze Unia Europejska. Mieszkańcy chcieli, by miasto uwzględniło w jej ramach budowę chodnika. Problemy z trudnym terenem zniknęły, gdy pojawił się pomysł, by wykorzystać skarpę, budując mury oporowe.

W maju ogłoszono przetarg na budowę chodnika i muru oporowego wzdłuż jezdni przy ul. Arciszewskich w Gdyni. W ostatnich dniach podpisano umowę z wykonawcą wybranym w przetargu - firmą FB Jelcz.

- Rok temu zakończyła się przebudowa ul. Makowskiego wraz z budową schodów do ul. Arciszewskich, a w lipcu tego roku rozpoczęła się rozbudowa skrzyżowań ul. Płk. Dąbka - Bosmańska - Dickmana. To wszystko sprawia, że poprawa połączenia Oksywia Górnego i Dolnego staje się faktem. Najstarsza część Gdyni będzie jeszcze bardziej atrakcyjna. Wszystkie prace, które tu prowadzimy, realizowane są z poszanowaniem i uwzględnieniem wyjątkowości tego miejsca: historycznego charakteru i uwarunkowań przyrodniczych - mówi Michał Guć, wiceprezydent Gdyni.
Chodnik, który powstanie wzdłuż ul. Arciszewskich i połączy Oksywie Dolne z Górnym, będzie miał 188 m długości: przebiegnie po zachodniej stronie ulicy, od parkingu przy cmentarzu do szczytu wzgórza.

Jego szerokość wyniesie od 1,7 m do 2 m. Skarpa, wzdłuż której zostanie zbudowany chodnik, będzie zabezpieczona murem oporowym.


Na jezdni, na wysokości schodów prowadzących na / z ul. Makowskiego, wyznaczone zostanie przejście dla pieszych. W tym rejonie nawierzchnia chodnika będzie miała fakturę ułatwiającą osobom niewidomym i niedowidzącym poruszanie się. Zarówno chodnik, jak i przejście będą oświetlone.

Chodnik przy Arciszewskich - zakres prac:

  • budowa chodników i zjazdów wzdłuż ul. Arciszewskich,
  • budowa przejścia dla pieszych,
  • budowa odwodnienia terenu,
  • przebudowa oświetlenia ulicznego oraz przebudowa kolidujących sieci elektroenergetycznych,
  • budowa muru oporowego wzdłuż ul. Arciszewskich,
  • budowa sieci wodociągowej do skrzyżowania ulic Płk. Dąbka i Arciszewskich oraz przyłączenie sieci wodociągowej zlokalizowanej w ul. ks. Edmunda Makowskiego oraz dowiązanie w dolnej części ul. Arciszewskich do wodociągu i komory regulacyjnej (zakres PEWIK Gdynia),
  • wykonanie miejsc odpoczynku w postaci ławek i przysiadaków,
  • wycinka oraz nasadzenie i pielęgnacja drzew, krzewów, trawy, bylin i roślin cebulowych.


Będzie zieleń i przysiadaki. Zostanie kamień pokutny



- Chcemy podkreślić charakter miejsca, dlatego w ramach inwestycji planujemy nasadzenia nowych roślin, ustawienie ławek czy przysiadaków ułatwiających poruszanie się po tym stromym terenie oraz dwóch tablic informacyjno-edukacyjnych. Zadbamy też o kamień pokutny, na który zwrócili nam uwagę mieszkańcy. Pozostanie na skarpie, choć w nieco innym miejscu - uzupełnia Guć.
Na realizację inwestycji wykonawca ma siedem miesięcy. Koszt robót budowlanych to 3,2 mln zł.

Opinie (68) 3 zablokowane

Wszystkie opinie

  • .." wycinka drzew".. dzięki za taką "przebudowę" (2)

    Pewnie zostanie jeden pas ruch bo dojdzie buspas i ścieżka rowerowa.

    • 12 5

    • A arciszewska o tym wie ta od pożarów i hilikoptera karma wraca

      • 2 0

    • Malowany

      • 1 0

  • (5)

    Pytanie: czy ta budowa nie spowoduje, że większość okolicznych drzew będzie musiała być ścięta?

    Na co nam nasadzenia drzewkami, które pożyją 10-15 lat, a potem dopiero wskażą, czy się przyjęły, czy nie?

    • 17 17

    • Jeśli zajdzie taka potrzeba to może przesadzą?

      • 2 2

    • Niby zmienili pierwszy projekt, żeby zostawić jak najwięcej drzew. Jak wyjdzie to sie niedługo przekonamy.

      • 3 1

    • Ta, najważniejsze drzewka a pieszy niech po ciemku łazi po drodze.

      • 8 6

    • Oksywie

      Na oksywskim klifie wycięli cały rokitnik.
      Nasadzili nowy i... dosłownie ani jeden krzak nie przyjął się.

      Im chodzi tylko o pieniądze, a nie o przyrodę.

      • 7 0

    • No na pewno

      Ale chu... Z tym jak miast zechce tak zrobi a ty na wlasnej posesji nie zetniesz bo ci nie pozwolą

      • 0 2

  • O kolejny art na ten temat (2)

    Więcej gadania niż roboty

    • 16 1

    • Od 2 lat o tym piszą!

      • 3 0

    • Taka inwestycja!

      To trzeba przegadać.

      • 0 0

  • Wreszcie, wojna skończyła się 1945 roku (2)

    Gdynianie są cierpliwi

    • 22 2

    • 1945 roku (1)

      z jednym okupantem a zaczęła z drugim

      • 2 1

      • Z prezydentem?

        • 2 2

  • Ksiądze rządzą to mają zrobione a MY zwykli obywatele czekamy 20-cia lat na chodnik wzdłuż ul. Wiczlińskiej od Dąbrowy do pętli na Wiczlinie i d**a ,poczekamy następne 20-cia !!!!!

    • 7 6

  • Co na gdyńskiej wiosce

    • 6 2

  • Największym niebezpieczeństwem chodników są hulajnogi i rowerzyści (8)

    • 23 6

    • a mimo to w ubiegłym roku to pod kołami śmieciarki na chodniku zginął starszy człowiek

      • 3 3

    • to sprawdźmy! (6)

      w 2020r rowerzyści przyczynili się do śmierci 0 pieszych!
      w 2021r rowerzyści przyczynili się do śmierci 0 pieszych!

      w 2020r. kierowcy przycynili się do śmierci 680 pieszych w tym 17 zabili na chodnikach
      w 2021r. kierowcy przycynili się do śmierci 620 pieszych w tym 16 zabili na chodnikach

      a warto dodać że 95% infrastruktury rowerowej w Polsce to są chodniki współdzielone z pieszymi więc ryzyko potrącenia jest duże. kierowcy współdzielą przestrzeń z pieszymi praktycznie tylko na przejściach! więc czemu tyle trupów jest na chodnikach?

      • 6 7

      • (5)

        W 2020 roku kierujący rowerami mieli aż 3642 kolizje z pieszymi. Najechanie na pieszego zdarzyło się 114 razy. Na szczęście nikt nie zginął wskutek tego, jednak 107 osób zostało rannych.

        Czytaj więcej na: https://rowery.trojmiasto.pl/Duzo-wypadkow-z-rowerami-w-2020-n155413.html

        • 7 5

        • (2)

          w 2020 roku rowery spowodowały 114 najechań na pieszego (107 osób rannych), a samochody osobowe 2923 najechań na pieszego (ponad 25 razy więcej) co skutkowało 35 ofiarami śmiertelnymi i 2837 rannymi (ponad 26 razy więcej)

          • 2 6

          • (1)

            Najechanie na pieszego w przypadku samochodów odbywa się zazwyczaj na przejściu na pieszych. Nie musi mieć miejsca na chodniku. W Polsce mamy jakieś 30 milionów zarejestrowanych samochodów + x mln tranzyt i turyści. Ile jest przejść dla pieszych? Tego nie wie nikt. Liczbę rowerów szacuje się na 9 mln. Ile jest czynnie używanych? Pewnie znacznie mniej. Stąd różnice. Podsumowując, rowery na chodniku są prawie tak samo niebezpieczne jak samochody na ulicy.

            • 5 3

            • ciekawe jak z ogólników "x mln tranzyt", "nie wiadomo ile przejść dla pieszych", "nie wiadomo ile rowerów jest czynnie używanych" doszedłeś do wniosku, że rowery na chodniku są prawie tak samo niebezpieczne jak samochody na ulicy - fakty natomiast są takie, że na chodniku 10 osób zginęło pod kołami osobówek, a z powodu rowerzystów żadna

              • 1 6

        • nie zmyślaj. nikt nie prowadzi statystyk z "kolizji" (1)

          a co do wypadków to przez dwa lata było ich niecałe 400

          • 0 1

          • Ale te liczby pochodzą z danych policyjnych, więc chyba jednak ktoś prowadzi.

            • 2 0

  • Będzie

    chodnik, lecz jak nazwa wskazuje nie do chodzenia, lecz do popisów rowerzystów.Bo teraz jest tak durnie, że na chodnikach dla pieszych, pierwszeństwo mają rowery.

    • 9 5

  • (1)

    Ależ inwestycja,po prostu imponujące jaki rozmach ma gdyńska władza...

    • 15 2

    • Jescze gorszy rozmach mają rządowe inwestycje

      • 2 1

  • "przebiegnie po zachodniej stronie ulicy, od parkingu przy cmentarzu do szczytu wzgórza"

    To w końcu wschodniej czy zachodniej? Skarpa na zakręcie jest od wschodniej strony ulicy.

    • 20 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Który z tych polskich samochodów był produkowany w XXI wieku?

 

Najczęściej czytane