• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszają starania o decyzję środowiskową dla Drogi Zielonej i tunelu pod Pachołkiem

Maciej Naskręt
10 października 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Jeden z dwóch istniejących odcinków Drogi Zielonej przy stadionie w Letnicy. Jeden z dwóch istniejących odcinków Drogi Zielonej przy stadionie w Letnicy.

Do końca przyszłego roku ma powstać dokumentacja, która umożliwi uzyskanie decyzji środowiskowej dla budowy Drogi Zielonej wraz z tunelem pod Pachołkiem. Mieszkańcy będą mogli zgłaszać swoje uwagi dopiero, gdy ruszy procedura wydawania decyzji przez urzędników - czyli w 2017 r.



Który odcinek Drogi Zielonej jest najbardziej potrzebny?

Prezydent Gdańska, Paweł Adamowicz, upoważnił Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska do zgromadzenia dokumentacji niezbędnej do uzyskania decyzji środowiskowej dla budowy dalszych odcinków Drogi Zielonej. To skutek uchwały, która pod koniec sierpnia przeszła jednym głosem na posiedzeniu Rady Miasta.

Przypomnijmy: Droga Zielona ma połączyć Trasę Kaszubską w Chwaszczynie z terenami portowymi w Gdańsku. Planowana trasa w kształcie obróconej litery "L" przebiegać będzie przez dzielnice Osowa, Oliwa, Żabianka i Przymorze.

Dziś w świetle Drogi Zielonej biegną zwykłe, miejskie ulice i dwa szerokie odcinki: 800-metrowy fragment między al. Grunwaldzką i Ergo Areną oraz ponad kilometrowy odcinek przy stadionie w Letnicy.

Trzy fragmenty Drogi Zielonej do budowy

Sopoccy i gdańscy urzędnicy chcą, aby droga została przebudowana na całej długości. Wymaga to budowy trzech nowych odcinków.

Pierwszy fragment Drogi Zielonej ma powstać między planowaną Trasą Kaszubską a Obwodnicą Trójmiasta. Dwujezdniowa ulica, która nosi tymczasowo nazwę ul. Nowej Kielnieńskiej, biegłaby praktycznie równolegle do północnej granicy miasta. Droga będzie miała ogromne znaczenie po otwarciu Trasy Kaszubskiej, które ma nastąpić w 2019 r. To połączenie pozwoli bowiem zmniejszyć ruch na obwodnicy Trójmiasta, między Gdynią a Gdańskiem, bo skorzystałyby z niego auta jadące od strony Łodzi w kierunku Pomorza Środkowego.

Kolejny fragment to ul. Nowa Spacerowa wraz z tunelem pod Pachołkiem. Droga zaczynałaby się na Węźle Wysoka zobacz na mapie Gdańska na obwodnicy, a kończyłaby na wysokości al. Grunwaldzkiej w Gdańsku zobacz na mapie Gdańska. Urzędnicy skłaniają się ku temu, by ten odcinek (wraz z tunelem) miał dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, choć brana jest pod uwagę także budowa węższego tunelu z jedną jezdnią. Wszystko jednak zależy m.in. od kosztów budowy.

Ostatni z odcinków połączyłby Ergo Arenę zobacz na mapie Gdańskaal. Hallera zobacz na mapie Gdańska. Trasa biegłaby równolegle do pasa nadmorskiego, częściowo w świetle istniejącej ul. Dąbrowszczaków zobacz na mapie Gdańska oraz wzdłuż parku im. Ronalda Reagana zobacz na mapie Gdańska. Jak deklarują urzędnicy, tutaj jezdnia miałaby po jednym pasie ruchu w każdą stronę. Obok powstałoby torowisko tramwajowe, które połączyłoby al. Hallera z ul. Chłopską, poprzez ul. Obrońców Wybrzeża.

Docelowy układ Drogi Zielonej w Gdańsku. Docelowy układ Drogi Zielonej w Gdańsku.
Dokumentacja do decyzji środowiskowej ma być gotowa do końca 2016 r.

Wróćmy jednak do kwestii dokumentacji środowiskowej. Pieniądze na jej przygotowanie pochodzić będą z budżetów Gdańska i Sopotu. Łącznie będzie to 1 mln zł.

- Jeśli po przeprowadzonym przetargu okaże się, że trzeba dołożyć więcej pieniędzy, władze Sopotu nie będą się już dokładać, a decyzja o ewentualnym dofinansowaniu będzie należała do władz Gdańska - zaznacza Włodzimierz Bartosiewicz, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Całość dokumentacji wraz z opracowanym raportem środowiskowym powinna być gotowa do końca 2016 r. Wtedy miasto złoży wniosek o wydanie decyzji środowiskowej dla budowy wszystkich brakujących fragmentów Drogi Zielonej.

Kiedy konsultacje z mieszkańcami?

Na etapie prac nad dokumentacją mieszkańcy nie będą mieli prawa zgłaszania uwag i wniosków.

- Taka możliwość pojawi się, gdy złożymy wniosek o wydanie decyzji środowiskowej. Mieszkańcy będą mogli aktywnie wpływać poprzez swoje uwagi i zgłoszenia na kształt planowanej trasy - wyjaśnia Włodzimierz Bartosiewicz.
Warto tu zaznaczyć, że raport środowiskowy, którego opracowanie zleci DRMG, określi, jakie cenne elementy środowiska należy chronić planując i budując Drogę Zieloną. Dokument uwzględni także szkody, jakie budowa poczyni, a także jak należy postąpić w przypadku ich naprawienia. Raport określi także wpływ hałasu na sąsiedztwo, szczególnie mieszkaniowe.

Pas drogowy pomiędzy ul. Piastowską i Pomorską w Gdańsku przeznaczony pod budowę Drogi Zielonej. Pas drogowy pomiędzy ul. Piastowską i Pomorską w Gdańsku przeznaczony pod budowę Drogi Zielonej.
Ostatnia szansa na środki budżetowe

Szacunkowy koszt budowy wszystkich brakujących odcinków Drogi Zielonej ma wynieść około 2 mld zł. Urzędnicy zaznaczają jednak, że będą ubiegać się o unijne dofinansowanie. Przekonują, że jest szansa na dopłatę nawet w wysokości 85 proc. kwalifikowanych kosztów przedsięwzięcia, co sprawiłoby, że Gdańsk i Sopot musiałyby wydać na budowę ok. 300 mln zł.

Tyle tylko, że w tej perspektywie finansowej UE wspiera najchętniej inwestycje w bardziej przyjazny dla środowiska transport zbiorowy, w tym szynowy. Oznacza to, że trudno będzie uzyskać tak wysokie dofinansowanie do tej inwestycji. Ale w perspektywie 2021-27 będzie o to jeszcze trudniej.

Projekt przedsięwzięcia został już doceniony i wpisany do kontraktu wojewódzkiego województwa Pomorskiego.

Tunel pod Pachołkiem

Lwią część kosztów budowy Drogi Zielonej ma pochłonąć tunel pod Pachołkiem (a właściwie obok niego, bo ominie wierzchołek od północy). Ze względu na budowę geologiczną, wyzwanie może być równie trudne, jak budowa przeprawy pod Martwą Wisłą. Gdańscy urzędnicy przekonują jednak, że budowa tunelu w lesie będzie mniej kosztowna niż pod rzeką.

- W tym pierwszym przypadku już na starcie trzeba było zejść głęboko pod ziemię, a w przypadku tunelu pod Pachołkiem zaczęlibyśmy drążyć z powierzchni. Ponadto przy tunelu pod Pachołkiem mamy większy wybór technologii wykonania przekopu - mówi Bartosiewicz.

Miejsca

Opinie (248) 1 zablokowana

  • Brakujacy odcinek ul. Slowackiego.

    Zygac sie chce!!!

    • 0 0

  • Co to za pomysl za 2 miliardy? A gdzie rozbudowa połącze Tramwajowych na poludniu? (30)

    • 125 107

    • I tak kasy nie ma. Kiełbasa wyborcza PO.

      To samo z mostem do Sobieszewa. Kiełbasa wyborcza pojawia się przed każdymi wyborami. Lemingi to łykają już ponad 15 lat..

      • 0 0

    • (5)

      Jak ktoś kupił mieszkanie w tzw. "dzielnicach południwych" to chyba użył szarych komórek i zastanowił się, dlaczego metr kwadratowy jest tam tańszy?

      • 56 29

      • (4)

        ...i to jest argument aby nie rozbudowywać infrastruktury miasta? Gdańsk przeciętnie wykorzystuje możliwości rozbudowy w dolnym tarasie ale tzw górny a zwłaszcza "południe" zapewniło możliwość dalszego rozwoju przyciągając wielu nowych mieszkańców, którzy tworzą to miasto. Podobnie jak kiedyś powojenne słoiki.

        • 32 10

        • (3)

          To niech zamieszkują w centrum i tzw. "dolnym tarasie", a nie uciekają na obrzeża i wieś.

          • 15 10

          • 2 miliardy złotych (1)

            Plus utrzymanie
            Plus remonty generalne
            To już lepiej tymi pieniędzmi napalic w piecu

            • 17 12

            • nie warto nic robić

              bo potem trzeba tu utrzymać

              • 0 0

          • A co w tych centrach rozbudowywac?nowe przystanki (ktore zaraz zostana zdewastowane)? Chodniki? Prosze cie:) Same patalchy, kibole, emeryci.. nie szanuja tego co sie robi.. na poludniu gdansk przynajmniej sie rozrasta..

            • 7 13

    • kolejny leming,

      przecież będzie budowana nowa Jabłoniowa wraz z tramwajem...

      • 0 1

    • (14)

      Ostatnio 3/4 kasy na inwestycje idzie na południowe dzielnice! Chcieliście mieszkać na wsi to nie żądajcie teraz, żeby przenieśli tam centrum miasta!

      • 46 20

      • mieszkaniec (3)

        idiotyczny argument - co ma rozbudowa infrastruktury do przenoszenia centrum? miasta w taki sposób się rozwijają na całym świecie zapewniając atrakcyjne tereny dla nowych mieszkańców. Ochłoń Gdańszczaninie ;)

        • 14 6

        • Miasta w cywilizowanym świecie (2)

          Rozwijają się do wewnątrz. W Gdańsku dobrym przykładem jest garnizon lub zwiększanie gęstości zaludnienia w wielkich osiedlach mieszkaniowych typu Zaspa i Przymorze. Suburbanizacja natomiast to idea z pierwszej połowy ubiegłego stulecia, a złymi przykładami jej realizacji jest rozrost Osowy czy powstanie osiedli koło wysypiska w szadolkach.

          • 18 10

          • (1)

            Może dodasz, profesorku, ze realizowane w Gdansku zabudowy wszelkich zieleńcow w starym centrum, tj ok 150 działek plombami, to rozwój Gdańska do wewnątrz?

            • 3 1

            • tak, jak najbardziej

              dzialki te od zawsze mialy byc zabudowane i od zawsze byly zabudowane.

              Podaj prosze przyklad "zielenca", ktory zostal zabudowany. Ja poki co kojarze same dziury wstydu, kotre wreszcie zabudowano lub otoczone plotem ruiny dawnych kamienic.

              Moglem jednak przeoczyc jakis zadbany teren zielony. Srodmiescie powinno byc gesciej zabudowane. Ziemia w miescie ma na siebie zarabiac, a nie stac odlogiem.

              • 4 2

      • (9)

        Chłopie (lub babo) ! Gdańsk się rozwija i rozrasta. Ta twoja hołubiona Oliwa jeszcze 90 lat temu była osobnym miastem. A dziś miasto rozrastać się na południe. Mieszkańcy tamtych okolic nie są ani lepsi ani gorsi od Ciebie.

        • 29 16

        • tak, ale nie mozna oczekiwac jednoczesnie, ze kupuje sie mieszkanie za polowe ceny mieszkania w rdzennych dzielnicach (7)

          a potem wszyscy sie zrzuca, aby zrobic dojazd lepszy niz ludziom, ktorzy wiecej zaplacicli.

          • 10 5

          • No toś wydumał argument, rdzenny mieszkańcu rdzennej dzielnicy :-)

            • 1 1

          • (2)

            Skoro mieszkasz w "centrum" to wszedzie dojdziesz z buta, po co ci komunikacja?

            • 7 5

            • zdefiniuj centrum, bo na pewno nie jest to Srodmiescie (1)

              • 4 1

              • to właśnie jest śródmieście

                ta twoja oliwa czy wrzeszcz to nawet nie jest Gdańsk

                • 2 3

          • Zrzucić to jeszcze bym się zrzucił (2)

            Ale centrum miasta to niedługo będą tylko ulice

            • 11 3

            • niestety :(

              • 4 0

            • zaraz przyleci "rozwojowy" z SSC i powie Ci, żeś "hamulcowy"

              • 4 2

        • Ale się rozwinąłeś na szadółkach

          że ho ho

          • 21 20

    • Nie ma szansy na 2 miliardy. Nigdy. (1)

      Dadzą na tańsze drogi.

      • 1 1

      • oby

        • 1 0

    • Nie pytajcie dalej idiotów tylko działajcie !

      • 3 1

    • precz ze spalinairzami i trucicielami z miasta (2)

      zamknąć miasto dla samochodów. Nie dać zarobić lobby starych cwaniaczków z małymi jaj...ami.

      • 26 24

      • (1)

        lepsze małe niż żadne...

        • 10 9

        • kobiety górą

          • 9 4

    • to nie Gdańsk, tam wystarczy PKS.

      • 41 25

  • Tunel wzdłuż parku Reagana, kopany, nie drążony. Koszt inwestycji o 10% (2)

    wyższy, ale taka droga nie odetnie mieszkańców od morza.

    • 5 1

    • Tunel...

      ...po szyję w wodzie? No toś palnął!

      • 0 0

    • ale odetnie od pitnej wody ;)

      ludzie tam są ujęcia wody, zrozumcie

      • 5 1

  • Ocenimy pomysly

    1. ul. Nowej Kielnieńska wydaje sie ok, ale jesli jej glowne zadanie to:
    "bo skorzystałyby z niego auta jadące od strony Łodzi w kierunku Pomorza Środkowego."
    No i chyba ta ulica nie spelni swojego zadania. Ten caly ruch pojdzie obwodnica metropolitalna. Czy ma wiec sens ? Pewnie tak, ale na cos innego.

    2. Rozumiem ze fajnie bedzie dostac dofinansowanie 80% na tunel.
    Bo fajnie bedzie miec taki tunel.
    Ale czy tych samych pieniedzy nie bedziemy w stanie dostac na 10 innych projektow drogowych w miescie ? Znacznie bardziej potrzebnych ?
    Jesli nie ma na to szans i albo tunel albo nic innego, to popieram tunel.
    Jesli jednak jest alternatrywa tunel - albo rozwiazanie problemow drogowych w miescie - to tunel zdaje sie byc jakas dywersja anty gdanska.
    Warto to zbadac i ocenic publicznie intencje naszego Prezydenta Miasta.

    Jak mam byc szczery to tunel to piramidalana glupota. Spacerowa robimy dwupasmowa az do skrzyzowania z Czyzewskiego. Tam jedna nitka idzie tak jak teraz - kierunek na Gdansk, druga w nowa ulice czesciowo po sladzie Czyzewskiego - kierunek na Sopot i Arene (trasa zielona). Ta moze byc dwunitkowa.
    Do tego likwidacja swiatel do centrum handlowego przy obwodnicy i cala ta trasa tanio i z sensem.
    Tylko poszerzajac Spacerowa nie robcie tak jak ze Slowackiego! Likwidowac zakrety przeplatajac projekt nowej nitki ze stara.

    3. Jedna nitka w pasie nadmorskim ? Pomoze, zamiast kluczyc jak teraz bedzie prosta ulica. Ale to do zrobienia z doskoku, nie trzeba do tego wielkich projektow.

    • 0 0

  • Najbardziej potrzebny jest nowy odcinek między challera, Jana Pawła, Dabrowszczakow.
    Zobaczycie co będzie się działo na tych skrzyżowaniach jak otworzą tunel.
    Będzie paraliż nie tylko o 8 ale prawie cały dIen

    • 1 2

  • jedyna całkowicie sparaliżowana droga w Gdańsku to SPacerowa

    • 1 0

  • chyba tylko ta trasa ma szansę na dofinansowanie

    Rozumiem mieszkańców Gdańsk Południe ,którzy chcieliby nowych dróg między dzielnicami ale tylko ta mega inwestycja ma realne szanse na dofinansowanie.
    Co z tego,że kosztorys 2 mld , istotne ile z budżetu miasta.

    • 0 0

  • tramwaj wzdłuż całej inwestycji

    Podoba mi się pomysł aby już od Chwaszczyna wzdłuż nowej trasy były linia tramwajowa. Rewelacja

    Budować , budować ,budować

    • 0 0

  • (9)

    A mnie sie marzą drogi bez dziur ! Może w tym kierunku ruszą starania ?!

    • 86 10

    • Dziury i nierówności jezdni to jedyny skuteczny sposób na was, bandytów przekraczających dozwoloną prędkość. (1)

      • 0 1

      • I co mi zrobisz ?

        no co ?

        • 1 0

    • (5)

      A mnie się marzy miasto bez samochodów.

      • 7 4

      • nie tyle bez samochodu (1)

        Ale bez koniecznosci posiadania samochodu. Przyjazne i zwarte. Bez dwustumetrowych "pasow zieleni" miedzy kolejnymi drogami, z ktorych nikt nie moze skorzystac, ale ze skwerami i parkami, gdzie mozna sobie usiasc na laweczce i odpoczac po pracy.

        • 6 3

        • posiadanie, a uzywanie to nie to samo!

          blues powinien polegac nie na zniechecaniu do posiadania
          bo jak masz to juz masz
          tylko na zacheceniu do uzywania komunikacji/roweru/taxi MIMO ze masz furę
          poniosleś wydatki, zakup, ubezpieczenia, garaż itd

          jeśli kierowcy nie wsiądą do autobusów, tramwajów, kolejki
          nie ma co truć o odkorkowaniu miasta

          • 0 0

      • (2)

        A mnie się marzy miasto bez pedalarskich urojeń.

        • 4 6

        • Moskwa zaprasza (1)

          • 3 2

          • drogi bez dziur istnieją
            to tzw drogi żelazne

            walka z korkami to walka z wiatrakami, mission impossible

            GŁUPOLE
            jedna prosta unifikacja biletów SKM/PKM/ZKM/ZTM odetkala by miasto lepiej niz wszystkie tunele i futurystyczna urbanistyka drogowa, lepiej niz dwupoziomowa Spacerowa i tunel pod Sopotem, Wisłą i Pachołem

            • 2 0

    • Żebyś mógł zapierd...ać stówą po mieście?

      • 3 4

  • Trudna sprawa. W wielu metropoliach w USA właśnie zamknięto takie drogi (4)

    dzielące całe dzielnice. Na dawnych estakadach zaprojektowano tereny parkowe.
    Jeśli Droga Zielona w przyszłości nie chce podzielić losu takich nieprzemyślanych inwestycji, trzeba ją zaprojektować z głową. Park Reagana to raptem ze 2,5 km, które trzeba szczególnie chronić dla mieszkańców. Nie wystarczą dwa przejścia podziemne i zwykłe ekrany. Może właśnie 2,5 km niskiej estakady i mądrze zaprojektowany tunel akustyczny wkomponowany w charakter miejsca? Odpowiednio dobrane drzewa sprawiłyby, że droga nie była również i widoczna z parku.

    • 13 14

    • Tzn jakie (2)

      Ciągle słyszę o tym w pl, ale jak jestem w USA to jakoś nikt nie mówi, wręcz mówią co nowego wybudowano.

      • 3 6

      • usa to nie autorytet. Oni są w stanie zabetonować wszystko (1)

        • 0 2

        • Ale za to Dania, tak?

          Co jest tego miarą? Zachód się liczy, prawda? Stany są dalej na Zachód niż cokolwiek w Europie!

          • 1 1

    • Nazwy metropolii, nazwy dróg, nazwy dzielnic, nazwiska osób, które o tym zdecydowały i najważniesze:

      Czy te osoby później wygrały wybory o reelekcję, słucham!

      • 4 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
targi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Sprawdź się

Sprawdź się

Który z tych polskich samochodów był produkowany w XXI wieku?

 

Najczęściej czytane