• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Ruszyły przetargi na projekt i budowę 64-km Trasy Kaszubskiej

Maciej Naskręt
30 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Na takie widoki przy budowie Trasy Kaszubskiej kierowcy i mieszkańcy będą musieli czekać do 2018 r. Na takie widoki przy budowie Trasy Kaszubskiej kierowcy i mieszkańcy będą musieli czekać do 2018 r.

Do 16 listopada firmy i konsorcja mogą składać wnioski o dopuszczenie do przetargów na projekt i budowę Trasy Kaszubskiej. Na 64-kilometrową trasę zapisano w budżecie państwa ok. 3 mld zł. Drogą pojedziemy najwcześniej w 2019 r.



Kto najbardziej zyska na budowie Trasy Kaszubskiej?

W środę po południu, gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad ogłosił przetargi na zaprojektowanie i budowę drogi ekspresowej S6 na odcinku Lębork (wraz z Obwodnicą Lęborka) - Obwodnica Trójmiasta.

- Zainteresowane firmy i konsorcja mają czas do 16 listopada na złożenie wniosków o dopuszczenie do przetargów - mówi Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA.
Na wiosnę 2016 r. powinna być gotowa koncepcja programowa dla Trasy Kaszubskiej wraz z dokumentacją do przetargu według formuły "projektuj i buduj", którą właśnie opracowuje kosztem 7,7 mln zł firma Transprojekt Gdański. Także na wiosnę pracownicy gdańskiego oddziału GDDKiA powinni zakwalifikować do przetargu firmy lub konsorcja zainteresowane projektowaniem i budową Trasy Kaszubskiej. Wtedy otrzymają one przygotowaną koncepcję i na jej podstawie złożą ostateczną ofertę cenową.

Prace projektowe oraz roboty budowlane wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie powinny być ukończone w ciągu 34-37 miesięcy od daty zawarcia umowy z wykonawcą. Przy czym do czasu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych.

Kryterium oceny ofert w obu przetargach zostało określone następująco: cena - 90 proc., gwarancja - 5 proc., termin realizacji - 5 proc.

Węzeł Wielki Kack po rozbudowie związanej i włączeniu do niego nowej Trasy Kaszubskiej. Węzeł Wielki Kack po rozbudowie związanej i włączeniu do niego nowej Trasy Kaszubskiej.
Cztery zadania, po dwa na każdy przetarg

64-kilometrowa inwestycja została podzielona na cztery zadania. Inwestor zdecydował się je rozdzielić na dwa przetargi. Oznacza to, że na placu budowy Trasy Kaszubskiej może być dwóch generalnych wykonawców.

Pierwszy przetarg obejmuje odcinek ekspresówki między Luzinem a Łęczycami, liczący ok. 15 km. Powstaną na nim m.in. dwa węzły - Strzebielino i Luzino. Przy ostatnim zostanie uruchomione zaplecze dla drogowców, którzy będą obsługiwać Trasę Kaszubską.

Na końcu tego odcinka - w miejscowości Bożepole - przewidziane jest połączenie z istniejącą drogą krajową. Przewidziano tam także jedno miejsce obsługi podróżnych (MOP), z parkingiem, stacją paliw i być może gastronomią.

Kolejny odcinek w pierwszym przetargu i zarazem ostatni w całej inwestycji (patrząc od strony Trójmiasta) to obwodnica Lęborka. Na jej 17-kilometrowej długości powstaną trzy węzły drogowe - Łęczyce, Lębork Wschód i Lębork Południe. Dalej droga połączy się z planowaną Trasą Lęborską do Słupska. Najciekawszym obiektem będzie tutaj półtorakilometrowa estakada, znajdująca się na południe od Lęborka.

Do drugiego przetargu gdański oddział GDDKiA zakwalifikował zaprojektowanie i budowę Trasy Kaszubskiej między Obwodnicą Trójmiasta a Szemudem (22 km drogi). W jego ramach zostanie rozbudowany węzeł Wielki Kack, a także od podstaw zrealizowany Węzeł Chwaszczyno, który umożliwi skomunikowanie z Obwodnicą Metropolitalną. W ramach tego zadania powstanie niewielki węzeł Nowowiczlińska (na Obwodnicy Trójmiasta), węzeł Rdestowa przy Polifarbie, a także węzeł Szemud.

Drugi odcinek, który trafił do drugiego przetargu, liczy 10 km i zaczyna się w Szemudzie, a kończy w Luzinie. Jest on zdecydowanie prostszy w realizacji. W jego ramach powstanie miejsce obsługi podróżnych - parking z toaletą - nieopodal miejscowości Sychowo. Na trasie przewidziano też dwa długie na ponad 100 metrów mosty nad lokalnymi potokami w gminie Szemud.

Trasa Kaszubska pobiegnie od Lęborka w kierunku Trójmiasta. Trasa Kaszubska pobiegnie od Lęborka w kierunku Trójmiasta.
3 mld zł na inwestycję

Drogowcy chcą wybrać wykonawcę do końca 2016 r. Oznacza to, że w 2017 r. trasa będzie projektowana, a dopiero później drogowcy zdobędą tzw. zezwolenie na realizację inwestycji drogowej i rozpoczną jej budowę.

Jeśli nie będzie żadnych potknięć, nową drogą powinniśmy pojechać pod koniec 2019 r.

Budowa 64-kilometrowej trasy pochłonie z budżetu 3 mld zł.

Miejsca

Opinie (131) 3 zablokowane

  • droga

    jak trasa powstanie 2023 to będzie dobrze bo narazie to tylko kity

    • 0 0

  • W końcu w Wejherowie zmaleje ruch na DK6

    Pamiętam jak zakorkowane było Świecie - przez centrum miasta ciężko było przejechać. Po zbudowaniu obwodnicy Świecie wróciło do swojego sennego klimatu. Mam nadzieję, że w Wejherowie będzie podobnie.

    • 0 0

  • Nieracjonalne rozwiązanie

    Droga S6 od Lęborka powinna być prowadzona śladem wariantu II lub III do węzła Luzino a następnie śladem wariantu B lub C do Miszewa (lub węzeł Nowy Tuchom) i dalej obok Żukowa do Straszyna wg śladu z projektu OMT. Taka trasa, racjonalna, lepiej spełnia podstawowy cel zadania inwestycyjnego kreowanego przez wymóg priorytetu sieci TEN-T i celów wyartykułowanych w dokumentach powiązanych.
    Zachodzi pytanie jak zaproponowana trasa racjonalna spełnia zalecenia i jak realizuje cele, w jakich kryteriach jest lepsza lub gorsza od trasy forsowanej przez GDDKiA.
    Dane ogólne
    - długość trasy ok. 69,7 km, trasa jest krótsza o ponad 21 km; (skrócenie budowy trasy S6 o 24 km)
    - koszt ok. 5,2 mld zł, obniżenie kosztów budowy o ok. 1,4 mld zł , oszczędności wynikają z zaniechania budowy odcinka TK od Milwina do Wielkiego Kacka w tym dwóch złożonych wielopoziomowych węzłów w Chwaszczynie i Wielkim Kacku;
    - skrócenie odległości przejazdu od kilkunastu do ponad dwudziestu kilku km to jest, w niektórych jazdach, o prawie 40 %,
    - oszczędności paliwa ok. 160 tys ton rocznie (wg prognoz ruchu 2030 r.) i wynikające z tego zmniejszenie obciążenia środowiska + rakotwórcze pyły, gazy eksploatacyjne;
    - skrócenie średniego czasu przejazdu ok. 20 minut co przy prognozowanym natężeniu ruchu daje oszczędność ok.10 000 godzin/dziennie roboczogodzin.

    • 0 0

  • Chcemy rozbudowy PKM w kierunku Kaszub i Łeby! (7)

    Nowoczesna kolej zamiast samochodów w korkach! 1/3 powierzchni miast zajmuje infrastruktura samochodowa, to jest chore!!

    • 66 27

    • Chcemy !! Jest realna szansa na rewitalizację linii kolejowej nr 229 !! (3)

      W zeszłym roku już coś zaczęło się dziać.

      http://www.dziennikbaltycki.pl/artykul/3562503,linia-kolejowa-kartuzysierakowicelebork-jest-szansa-ze-zarosnieta-linia-zostanie-uruchomiona,id,t.html?cookie=1

      • 10 1

      • (2)

        No i jak to sie skonczylo? bo to artykul sprzed 13 miesiecy.

        • 0 2

        • Studium zostało zamówione w okolicach maja tego roku za kwotę 800 tys. Będzie gotowe za około rok. Na podstawie studium będzie decyzja czy staramy się o środki na realizację.

          • 0 0

        • podzwon, popytaj, to bedziesz wiedzial/a.

          • 2 1

    • głupoty (1)

      i kto będzie tą koleją jeździł skoro nawet młodzież do szkoły jedzie autem, bo nie chce im się czekać na pociąg i iść kawałek na dworzec, a o ludziach jadących do sklepu, czy urzędów nie wspominając. Linię kolejową Kartuzy Lębork zamknięto, bo nie było chętnych na pociągi i to w czasach, gdy było dużo mniej samochodów. Z Lęborka do Łeby jest czynna trasa tylko w sezonie, bo poza nim nie wystarczającej liczby chętnych. Także daj sobie spokój z tą koleją. Kto będzie do tego dopłacał grube miliony?

      • 3 8

      • głupoty to Ty piszesz.

        Nie masz po prostu pojęcia co się dzieje na Kaszubach i jak się rozbudowało i rozbudowuje cały czas. Z roku na rok zmniejsza się ilość mieszkańców Trójmiasta (kilka dni temu był tu nawet artykuł na ten temat) m.in. z tego powodu, iż wyprowadzają się właśnie na Kaszuby itp. Linię zamknięto dawno temu, Teraz są inne czasy. Więcej aut na drogach, ludzie wolą korzystać z rowerów i linii kolejowych niż stać w korkach i kilka godzin dziennie na to tracić. Na takie tematy pieniądze się znajdą, bo to korzyść dla wszystkich. Szukać nie milionów, a miliardów nie trzeba daleko. Wystarczy czarne sukienki odciąć od koryta i już ponad miliard na plus rocznie w budżecie.

        • 7 4

    • A ja chcę autostrad w mieście

      nowoczesne auta trują mniej niż stare graty, oraz kolej spalinowa!

      • 9 22

  • A gdzie decyzja RDOŚu? (3)

    Czy można projektować drogę bez decyzji środowiskowej?
    Decyzja została zaskarżona więc jest nieważna do czasu rozpatrzenia skarg (wielu) przez GDOŚ. Nierzetelny Raport Środowiskowy i pokaz niekompetencji analitycznej są wystarczającym powodem do ponownego rozpatrzenia wniosku GDDKiA, a bez poparcia politycznego trudno będzie "przepchnąć" szkodliwe środowiskowo pomysły baronów PO.

    • 3 10

    • decyzja rdoś jest nieostateczna (1)

      Decyzja rdoś jest nieostateczna i nie podlega wykonaniu. Zatem brak jest podstawowego dokumentu do dalszych prac projektowych.

      • 2 3

      • koment

        przestań się madrzyc kołtunie
        przez takich jak ty ten kraj jest do tyłu

        • 0 1

    • Decyzja już dawno została wydana.

      • 6 0

  • projekt rozdmuchany, wielopasmówki są niepotrzebne

    wystarczy kilka obwodnic i parę odcinków z dodatkowymi pasami na istniejących drogach. To są małe odległości - wystarczy płynna jazda, a będzie znacznie lepiej znacznie mniejszym kosztem. W wydawaniu kasy na gadżety jesteśmy dobrzy.

    • 2 4

  • (7)

    A później naszą autobahne do granicy z Niemcami poprosimy.

    • 103 10

    • nim wybudują to będzie to granica państwa islamskiego

      • 2 0

    • (5)

      Tylko nie zróbcie drogi przez kaszuby z ekranami!

      • 33 3

      • Czy ktoś wie, czemu koncepcja jest rysowana przez Transprojekt... (3)

        Na mapach sprzed 20 lat?

        • 2 0

        • ? (2)

          Kto Ci takich głupot nagadał?

          • 0 2

          • Nie widzę na mapach rysowanych dla rejonu do Chwaszczyna dla Dobrzewina (1)

            Ulic i domów powstałych w ciągu ostatnich 20 lat
            Zobacz : trasakaszubska.pl/wp-content/uploads/2015/07/D.1_Orient_z4.pdf

            • 1 0

            • I w tym kontekście jest pytanie, czy na Transprojekcie można się oprzec

              Wyliczając długość i koszt ekranów czy wyburzen? A poza tym spowoduje to opóźnienia w budowie... Bo ktoś miał stare mapy.

              • 1 0

      • A dlaczego nie?

        Dla mieszkańców przecież to będzie huk przez całą dobę. Nie stawiać ale tylko tam gdzie to nie potrzebne.

        • 2 1

  • geometria

    Ciekawy projekt..- zamiast pojechać od Kartuz jak najbardziej na wprost Lęborka i dorobić nitkę do Gdyni to mamy kosztowny łuczek..

    • 4 1

  • oby tym razem nie dopuszczali chińczyków ... (4)

    • 60 4

    • Chińczycy sa ok.

      Ale nawet ich zdziwiła skala korupcji i zmowy cenowej na materiały w trakcie "boomu drogowego 2012" , wiec rura im zmiękła po czym zwinęli manatki.

      W końcu naprawdę trzeba talentu by budując najdroższe autostrady w europie doprowadzić do bankructwa prawie 500 polskich firm... Widać na coś takiego nawet Chińczycy nie byli gotowi...

      • 2 0

    • Wolę Chińczyków niż islamistów z ISIS których wpuszcza UE!!!

      • 7 2

    • syryjczycy

      • 10 1

    • Teraz beda cyganie :D

      • 9 0

  • No właśnie, też nie rozumiem.

    Protestować mogą tylko mieszkańcy Bojana i innych miejscowości, które im Ska przetnie. Ale budowa drogi jest planowana od lat, były konsultacje..
    Jeśli uda się to zbudować, to będzie na prawdę super sprawa.

    • 4 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Ile autobusów elektrycznych dotarło do Gdańska w 2022 roku?

 

Najczęściej czytane