• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM będzie nas wozić przez kolejny rok? Jest jedno "ale", warte 4 mln zł

Michał Brancewicz
19 października 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Do przetargu na obsługę linii SKM i PKM, jak zwykle, zgłosiła się tylko Szybka Kolej Miejska. Do przetargu na obsługę linii SKM i PKM, jak zwykle, zgłosiła się tylko Szybka Kolej Miejska.

Czy Szybka Kolej Miejska będzie przez kolejny rok wozić pasażerów na liniach SKM i PKM? Spółka jako jedyna złożyła ofertę, ale chce niemal 4 mln zł więcej niż daje marszałek, który ogłosił ten przetarg. - Siądziemy do stołu i porozmawiamy - mówi Ryszard Świlski, członek Zarządu Województwa Pomorskiego.



Od uruchomienia Pomorskiej Kolei Metropolitalnej władze województwa pomorskiego co roku ogłaszają przetarg na wykonanie przewozów pasażerskich na kolejne 12 miesięcy (od grudnia do grudnia).

Zamówienie regularnie dzielone jest na dwie części: aglomeracyjną i regionalną.

Pierwsza, najważniejsza z perspektywy mieszkańców Trójmiasta, została dodatkowo podzielona na dwa podzadania:

  1. linie Gdańsk - Gdańsk Port Lotniczy - Gdańsk Osowa / Gdynia, Kościerzyna / Kartuzy - Gdańsk Port Lotniczy - Gdańsk oraz Kościerzyna-Gdynia (czyli obsługa trasy PKM)
  2. linia Lębork - Wejherowo - Gdynia Główna - Gdańsk Śródmieście (obsługa głównej linii SKM)


Na obsługę tych tras od 12 grudnia 2017 do 8 grudnia 2018 roku samorząd przeznaczył 50 mln zł.

Zgodnie z przewidywaniami zgłosił się tylko jeden przewoźnik, który chciałby wozić na tych trasach pasażerów: Szybka Kolej Miejska w Trójmieście. Wyceniła ona swoje usługi na blisko 54 mln.

To oznacza, że w kasie brakuje blisko 4 mln zł. Co teraz?

- Siadamy do stołu i rozmawiamy. My wyłożyliśmy tyle, ile mamy. Wierzę, że władze SKM to zrozumieją i zweryfikują swoje oczekiwania - przyznaje Ryszard Świlski, członek Zarządu Województwa Pomorskiego.
Negocjacje mogą być o tyle ciekawe, że samorząd województwa posiada ponad 10 proc. udziałów w spółce SKM.

Przy okazji nowego kontraktu i rozkładu, które zaczną obowiązywać od grudnia, zwiększy się częstotliwość kursowania pociągów na linii SKM między Gdańskiem a Gdynią. Dotyczy to okresu poza godzinami szczytu, w którym składy zaczną jeździć co 10, a nie co 15 min.

Czytaj też: Od grudnia więcej kursów SKM

Warto też odnotować, że na drugą część zadania, obejmującą trasy regionalne Gdynia - Słupsk/Ustka, Gdynia - Hel, Gdynia - Tczew - Smętowo Gr. - granica województwa - Laskowice Pom. / Bydgoszcz Gł., a także Gdynia - Malbork - Elbląg / Olsztyn, ofertę złożyły jedynie Przewozy Regionalne.

Na te połączenia marszałek województwa przeznaczył 36 mln zł, co zbiegło się z oczekiwaniami PR, które zaoferowały kwotę niewiele ponad 35,9 mln zł.

Miejsca

Opinie (167) 4 zablokowane

  • Kasy na nowy tabor nie brakuje wystarczy nie kraść !!

    • 0 0

  • Podstawowym kryterium powinien byc standard obsługi!Zapewnienie komfortu podróżowania!! (2)

    Powinny byc nowe wygodne składy tylko i wyłącznie tym da sie przekonać ludzi do jazdy SKM .Obecnie ludzie maja odczucia jest to można porównać jazdy jak śledzie w beczce czy poziom wagonów bydlęcych!I wtedy niech nawet płacą więcej.

    • 4 2

    • (1)

      no tylko wiesz że wtedy za bilet w jedną stronę trzeba będzie zapłacić np. 10 czy 15zł?

      • 2 2

      • Wracaj uczyc sie ponownie na liczydłach Gdańsk kupuje nowe tramwaje i bilety niesa po 15 zł

        Wiekszosc miast ma nowoczesne sklady bilety tańsze nizw Gdańsku.Na zachodzie oddawna maja standart niedościgniony w Polsce i bilety sa w cenach podobnych!

        • 0 0

  • Skm

    Spółka SKM została powołana do życia tak jak cała infrastruktura która w jej skład wchodzi aby obsługiwać połączenia pasażerskie. Problemem dla którego nie zostaje zakupiony tabor jest brak długoletniej umowy więc też brak zdolności kredytowej. Wszelkie przetargi z punktu widzenia SKM jak i mieszkańców pomorza są bezcelowe a służą jedynie jak możemy się wszyscy domyśleć ...

    • 1 0

  • Tylko samorządy (16)

    Usamorządowić SKM i wywalić ten beton który teraz tam rządzi. Jak SKM przejmą samorządy to sytuacja się unormuje, bo gminom będzie zależało na częstym takcie i nowych pociągach.

    • 279 10

    • (7)

      skm jest władaniu samorządów antysamorządowa każdy może to sprawdzić sprawdzając listę akcjonariuszy - i właśnie dlatego, przez owo "usamorządowienie" jest tam taki beton

      • 12 14

      • (6)

        PKP ma większość bucu

        • 13 4

        • I dobrze (5)

          POpatrz na PKM - jest w rekach samorzadu PO. I co? kursów brak, 50 mln dotacji rocznie, przystankow w Gdyni nie wybudowali.

          Dziękuję, ale wole aby SKM byla PKP.

          • 8 9

          • W rękach samorządu jest linia kolejowa, a nie tabor i świadczenie przewozów (3)

            Przewóz świadczy SKM, której właścicielem praktycznie nie jest samorząd. POpatrz na Warszawę, gdzie SKM należy do miasta i to miasto organizuje przewozy i radzi sobie znacznie lepiej niż państwowa SKM Trójmiasto.

            • 7 2

            • w Wawie jest prosto (1)

              to jedno miasto, a u nas jest trochę więcej miast - i tak trzeba by było spółkę powołać w skład, której wchodzili by przedstawiciele poszczególnych miast. Łatwiej byłoby jakby województwo tym zarządzało.

              • 5 1

              • Nie jest prosto

                Bo SKM nie jeździ tylko po Warszawie, ale też okolicznych gminach.

                • 0 1

            • Marszalek ii dyrektor PR Pan Labuda to teściowie dbają o swoje d...py

              • 2 0

          • Nie gadaj bzdur

            Przystanki w Gdyni będą już za 2 miesiące. A dotacja 50 mln to jest dotacja na PKM i SKM łącznie, a nie tylko na PKM, co nawet wynika z tego artykułu.

            • 3 0

    • Gminom będzie zależało na oszczędnościach (6)

      Np w Gdyni przetarg na remont składów wygrałby MTM.

      I zrobiłby to za pomocą białej farby - kontrapasy na torach gratis

      • 64 9

      • Samorzady??? Popatrz na PKM - 50 mln rocznie doplat, kursy rzadkie (5)

        I myslisz, ze Gdańsk a tym bardziej sekowana Gdynia chcialyby wziac PKM na swoje garnuszki?

        Albos glupi albo gimbaza

        • 9 8

        • 50mln dopłat to idzie na obsługę tras SKM i PKM (3)

          I cała ta kasa idzie jak krew w wodę, bo samorząd nie jest właścicielem przewoźnika - skm.

          • 7 0

          • 50 mln na PKM a 20 mln na SKM (2)

            Cytujac artykul:
            "Ze względu na niższą od prognozowanej frekwencję do 40-milionowej dotacji na funkcjonowanie PKM w tym roku trzeba będzie dorzucić 10 mln zł."

            Wstukaj w googlu "PKM - kolej niekończących się problemów" i sam przeczytaj. 50 mln dotacja tylko do PKM

            • 3 4

            • Posłuchaj głupcze

              Od lat cytujesz idiotyczny artykuł, w którym jest błąd merytoryczny. Raz jedna gazeta napisała bzdurę, że sama PKM kosztuje 50 mln i ty to powtarzasz. Każde inne źródło podaje, że 50 mln to łączny koszt utrzymania SKM i PKM i to jest prawda. Przestań kłamać i utwierdzać innych w kłamstwie podanym przez głupią gazetę Dziennik Ba...

              • 8 1

            • I jeszcze dodam że PKM to nie tylko pociągi SKM

              Kto placi za utrzymanie biurowca PKM w Matarni?
              Kto płaci pensje premie służbowe karty i wycieczki tamtym pierdzistolkom?
              Kto płaci za utrzymanie torów i przystankow (sprzatanie, podatki, naprawy, odsniezanie) wybudowanych w Gdańsku za miliard zł?

              To nie jest 100 tys zł. W sumie z wszystkim wychodzi 70 mln. A samo utrzymanie SKM kosztowało 20 mln zł w zeszłym roku. PKM - 50

              • 6 2

        • Nie jrstem pewien czy odpowiadasz ns mój wpis, czy na pierwszy w tym wątku,

          ale zgadzam się z większością tego co napisałeś.
          Z inwektywami się nie zgadzam.

          • 0 0

    • jasne, dlatego gait tak dba o stan techniczny autobusów i tramwajów. wiara czyni cuda

      • 4 3

  • Szybka? (1)

    Szybka tylko z nazwy.

    • 27 2

    • Nie kłam!!

      • 0 0

  • A co z Gdynią i nowymi przystanki? (1)

    Wygląda na to, że władze Gdyni mają w nosie mieszkańców, którzy mogliby korzystać z nowych przystanków, a marszałek też nie da kasy.

    • 14 5

    • Ten znowu..

      • 0 0

  • kiedy wreszcie wejdzie niemiecki przewoznik ? tam maja super tabor i rozklad idealnie dopasowany do potrzeb podroznych. (9)

    • 33 21

    • Siedzisz w domu, po co komentarz chory niedorajdo?

      Po co?

      • 0 0

    • Janusz to kiepska ironia dlatego ze to jest akurat prawda.SKM od niemieckiej kolei miejskiej dziela lata świetlne. (2)

      • 10 4

      • (1)

        Chyba mial na mysli arrive. Arriva startowala do obslugi pkm, marszalek ich pogonil. Ustawil przetargi pod skm. Teraz niech placze i placi i tlumaczy sie przed pasazerami i wyborcami z wizerunkowej porazki do jakiej przyczynia sie ten kolejowy neton. Nowoczesna linia a obsluga jak w latach 70tych...

        • 9 2

        • neton

          Bzdeton

          • 1 2

    • (1)

      arriva ma średnio super tabor. z tego co mi wiadomo nie mają nawet swojego elektrycznego.

      • 4 3

      • Tu i tak nie ma druta. A wszystkie szynobusy na pkm i tak sa marszalkowskie. To skm nie ma zadnego spalinobusu i jak padnie jeden z marszalkowskich to sa luki w rozkladach. Arriva podstawilaby wtedy swoj.

        • 6 2

    • (1)

      jak ci nie pasi to się wyprowadź do szwabków

      • 10 9

      • jak ci nie pasi to zyj w zacofanym swiecie PO.

        PiS pomalu juz sie bierze za te zaleglosci. Najgorsze ze Budyn blokuje w Gdansku ale i za niego sie wezmie nasza ekipa.

        • 7 10

    • bylam kiedys w Niemczech u corki co ma meza niemca.

      Maja fajne pociagi. Nie to co u nas, stare i zjezdzone.

      • 13 4

  • (9)

    Marszałek jest z partii, która się nie cyka i ruszyła wszelkie zastane bagna, sądy, szkoły, służbę zdrowia, a boi się rozpie****ć syf komunikacyjny w Trójmieście? To trzeba wymienić marszałka na mniej lękliwego!

    SKM nie powinna podlegać PKP tylko razem z autobusami, tramwajami i trolejbusami powinna należeć do ZTM. Nie było by problemów z arcydziwacznymi taryfami, ze srylionem ulg, był by jeden bilet a właściwie wszystkie rodzaje biletów były by wspólne, nie było by niedogranych rozkładów jazdy autobusów i kolejek itp.

    Liczyłem, że PIS zrobi to zaraz po dojściu do władzy. Bo jak nie oni, to można liczyć już chyba tylko na ruską okupację... (Trolejbusów nie było by gdyby nie okupant, do dziś po Gdyni jeździły by furmanki konne)

    • 46 75

    • Ten znowu się poci..

      • 0 0

    • Marszalek z parti......

      I wydawalo ci sie ze pstryk i wszystko jasne i sie naprawi samo ?
      Typowy wyborca wiadomego ugrupowania .

      • 1 0

    • trolejbusy wprowadzili hitlerowcy

      na ruskich bym nie liczył, oni raczej zwijali tory niż układali

      • 8 1

    • mylisz (1)

      marszałka z wojewodą a po drugie, jak sobie wyobrażasz, że spółka kolejowa działająca w całym trójmieście i okolicach ma należeć do Gdańska?

      • 24 4

      • SKM w Warszawie też obsługuje okoliczne gminy, ale należy do miasta. Tak to sobie można wyobrazić.

        • 5 3

    • Nieuk

      Chyba jesteś po kursach doszkalających z głębokiego zaplecza "dobrej zmiany".
      Trzeba było skończyć przynajmniej 6-cio klasową podstawówkę to byś potrafił rozróżnić Marszałka Województwa od Wojewody.

      • 9 3

    • z jakiego Trójmiasta jesteś?

      bo coś Ci się pop*****yło
      Marszałek jest z PO
      SKM jest współwłasnością PKP oraz kilku samorządów
      za tramwaje w Gdańsku i trolejbusy w Gdyni odpowiadają zupełnie inne podmioty, a więc i mają inne taryfy
      trolejbusy w Gdyni były planowane w okresie międzywojennym, a pojawiły w trakcie wojny - pod okupacją, ale hitlerowską

      • 18 1

    • gdański matole

      Zamuruj otwór

      • 2 8

    • Marszałek jest ten, który był od lat

      Wojewoda mógł się zmienić.

      Widać, jak pięknie wyznawcy PiS wiedzą jak funkcjonuje państwo

      • 43 3

  • (2)

    Co to jest 4 mln? Zabierzemy jednym damy drugim, zrobio podwyżki biletów i bedzie cacy, świetny interes:)

    • 91 6

    • Nudny i samotny głupek bez znajomych i perspektyw.

      • 0 0

    • ustalili tak rozklady jazdy ze malo ludzi jezdzilo bo albo za pozno pkm przyjechala albo za wczesnie. rowerzystow wywalali z pociagow wiec nikt rekreacyjnie tez nie jezdzil bo strach wsiac.

      brak podroznych to teraz kase chca wyciagac zamiast dopasowac rozklad do ludzi. to jest komuna.

      • 5 0

  • Przystanek widmo =Gdańsk Rębiechowo (7)

    A co z parkingiem na ww przystanku i drogą dojazdową ???? W artykule ani słowa o PKM.

    • 60 18

    • Pytaj swojego wójta (3)

      Pytaj wójta gminy Żukowo dlaczego nie chce zbudować drogi dojazdowej i parkingu dla swoich mieszkańców. Pomimo że ma kiepski ale gotowy projekt.

      • 31 5

      • Wójta to miałeś w swojej wiosce zanim na studia do miasta pojechałeś. (1)

        • 2 1

        • Miał sołtysa.

          • 0 1

      • Gdańsk Rębiechowo, to... Gdańsk.

        Jeteś nowy w Gdańsku, wybaczam ci ale już milcz i się nie ośmieszaj. Gdybyś wiedział co i jak, to napisałbyś inaczej z koncepcją wybudowania parkingu i drogi.

        • 3 2

    • (2)

      Mieszkancy Banina i Miszewa powinni codziennie dziekowac ze maja przystanek Gdansk Rebiechowo bo inaczej by nie dojechali w ogole do miasta bylyby takie korki

      • 26 3

      • Jak ktoś, jak ty mieszka w Dworze Artusa i pracuję w Ratuszu Głównego Miasta, to fakt, do pracy nie masz korków.

        Chyba, że turyści przy Neptunie.

        • 3 1

      • G.prawda. to jest niespotykane przy podobnych inwestycjach w kraju zeby nie wybudowac jednoczesnie parkingow pr. Nawet przy petlach tramwajowych np w krakowie takowe sa budowane.

        • 19 8

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Wystawa amerykańskich aut zabytkowych "Made in USA 2"

zlot

Ogólnopolski Zlot Mercedesów Rumia 2024

zlot

Sprawdź się

Sprawdź się

ODTJ Autodrom Pomorze zlokalizowany jest w:

 

Najczęściej czytane