• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM-ka ucierpi na darmowej komunikacji miejskiej w Trójmieście

Maciej Naskręt
23 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Tylko wprowadzenie w Gdańsku darmowej komunikacji może uszczuplić budżet na przewozy aglomeracyjne o 1,5 mln zł. Tylko wprowadzenie w Gdańsku darmowej komunikacji może uszczuplić budżet na przewozy aglomeracyjne o 1,5 mln zł.

Nie można zjeść ciastka i mieć ciastko. Dotarliśmy do opracowania, które wylicza, o ile spadną wpływy z biletów SKM po wprowadzeniu darmowej komunikacji dla uczniów w Gdańsku, Gdyni i Sopocie.



Czy powinny powstać analizy wprowadzenia darmowej komunikacji?

Od 1 lipca 2018 roku w Gdańsku uczniowie posiadający Kartę Mieszkańca będą mogli za darmo podróżować komunikacją miejską . Podobny ukłon w stronę mieszkańców zaplanowali prezydenci Gdyni i Sopotu oraz burmistrz Rumi. W tych miastach bezpłatne przejazdy mają obowiązywać od 1 czerwca.

Miasta będą musiały znaleźć w swoich budżetach pieniądze, które nie wpłyną do nich z powodu niesprzedanych biletów uczniom. W Gdańsku może to być ok. 9 mln zł rocznie, w Gdyni ok. 3-4 mln zł, w Sopocie ok. 300 tys. zł.

O tym wiadomo od zawsze. Ale w analizach konsekwencji ekonomicznych, jakie będzie miało wprowadzenie darmowej komunikacji dla uczniów, nie badano dotąd, jak to wpłynie na funkcjonowanie SKM i PKM. A okazuje się, że wpłynie. I to negatywnie.

Samorząd województwa jest organizatorem połączeń kolejowych, zarówno na Pomorzu, jak i w samym Trójmieście. Finansowane są one ze sprzedaży biletów oraz z dotacji. W tym roku z budżetu województwa na konta SKM-ki popłynie dotacja w wysokości 51 mln zł za przewóz.

To system naczyń połączonych: gdy jedne z wpływów spadną, te drugie muszą wzrosnąć, by układ zachował równowagę.

Wpływy z biletów na pewno spadną. Młodzi pasażerowie SKM-ki, skuszeni darmowymi przejazdami komunikacją autobusową, tramwajową, czy trolejbusową z pewnością ograniczą korzystanie z płatnych wciąż pociągów. Oczywiście, nie porzucą ich całkowicie, ale będą korzystać rzadziej - to pewne.

Chodzi tu przede wszystkim o tych młodych mieszkańców, którzy poruszają się w obrębie jednego miasta kolejką SKM. Na przykład wsiadają do kolejki na Żabiance lub w Osowej i jadą nią do centrum Gdańska. W nowych warunkach - darmowej komunikacji miejskiej - młodzi mogą zrezygnować z płatnej SKM-ki na rzecz darmowego tramwaju lub autobusu nawet jeśli będą podróżować nim 20 minut dłużej.

Uczniowie w obrębie poszczególnych miast mogą teraz zrezygnować z kolei. Uczniowie w obrębie poszczególnych miast mogą teraz zrezygnować z kolei.

Wstępna analiza: będzie trzeba dołożyć



O jakie kwoty może chodzić?

Udało nam się dotrzeć do wewnętrznej analizy sporządzonej przez Urząd Marszałkowski, w której próbuje się określić, o ile spadną przychody PKP SKM w Trójmieście, po wprowadzeniu od 1 lipca 2018 r. przez miasto Gdańsk bezpłatnych przejazdów dla dzieci i młodzieży.

Zaznaczmy, że powstała ona zanim decyzję o wprowadzeniu bezpłatnych przejazdów dla uczniów podjęły Gdynia, Sopot i Rumia.

Z analizy wynika, iż przychody z przewozów SKM ulegną obniżeniu co najmniej o:
  1. 2018 rok - ok 0,7 mln zł,
  2. 2019 rok - ok. 1,5 mln zł.


W analizie czytamy, że wraz z uczniami z pociągów znikną także ich opiekunowie. Urzędnicy przyjmują, że skoro 50 proc. przejazdów jednorazowych odbywa się z jednym opiekunem, to z tego powodu przychody spadną o kolejne 0,8 mln zł rocznie.

W znacznie mniejszej skali spadną przychody w PolRegio (dawne Przewozy Regionalne), które także dotowane są przez samorząd naszego województwa.

Darmowa komunikacja miejska dla uczniów zmieni zainteresowanie młodzieży przewozami kolejowymi. Darmowa komunikacja miejska dla uczniów zmieni zainteresowanie młodzieży przewozami kolejowymi.

Na dokładne wyliczenia trzeba czekać



Władze województwa nie ukrywają, że ich zdaniem pomysł darmowej komunikacji miejskiej dla uczniów w Trójmieście nie został przemyślany, a już tym bardziej przedyskutowany.

- Do tej pory zachęcaliśmy miasta, by dokładały się do połączeń kolejowych w regionie i aglomeracji. Zależało nam m.in. na ograniczeniu transportu samochodowego w mieście. Tymczasem wychodzi na to, że samorządowi województwa przyjdzie dokładać jeszcze więcej do kolei. Jaka to będzie kwota? Tego dokładnie dowiemy się we wrześniu, gdy ruszy nowy rok szkolny i będziemy mieli dane dotyczące ruchu pasażerów - mówi Ryszard Świlski, członek Zarządu Województwa Pomorskiego.
Kolejarze z SKM także spodziewają się mniejszych wpływów, choć ich zdaniem spadek nie będzie duży.

- Zmiana nie powinna być duża. Podróże SKM-ką odbywają się w obrębie dwóch gmin, co komplikuje korzystanie z miejskich przywilejów dla młodzieży. Wstępnie spodziewamy się kilkuprocentowej zmiany w ruchu pasażerów. Na ocenę sytuacji jest jeszcze za wcześnie - zastrzega jednak Maciej Lignowski, prezes spółki PKP SKM w Trójmieście.

Kto zapłaci za deficytowe przejazdy koleją w Trójmieście?



Na tym etapie jest jeszcze jest za wcześnie, by powiedzieć, skąd wziąć dodatkowe pieniądze na załatanie dziury w budżecie SKM.

Istnieją cztery scenariusze dla tej sytuacji:
  1. podwyżka biletów na SKM;
  2. likwidacja pewnych ulg - na przykład handlowej;
  3. likwidacja najmniej rentownych połączeń;
  4. dodatkowe środki z budżetu województwa na kolej.

Miejsca

Opinie (415) ponad 10 zablokowanych

  • nieprzemyślana decyzja (1)

    Wyliczono stratę ok. 9 milionów złotych w budżecie po wprowadzeniu darmowych przejazdów. Kto poniesie te koszty. Niewątpliwie my wszyscy pasażerowie . Gdy opadnie fala wyborów ceny biletów wzrosną.

    • 19 4

    • I większość przesiądzie się na samochody

      • 2 0

  • Nie lepiej byłoby stworzyć autobusy szkolne ? Takie co wożą tylko dzieci do szkół które mieszkają dalej a nie w okolicy placówki. Stworzyć rejony odwożenia dzieci, wyznaczyć przystanki gdzie dzieci by wysiadały, trasy autobusów mogłyby także ominąć w ten sposób korki trochę.Dzieci byłyby bezpieczne - odciążyłoby to trochę korki bo młodsze dzieci mogłyby jechać takim autobusem a rodzice nie musieliby odwozić do szkoły samochodem. Szybciej by docierały do domu bo nie byłoby 67890 przystanków. W komunikacji miejskiej by się trochę rozluzniło, finansowo nie miałoby to ogromnego wpływu na komunikacje bo poza szkołą byłyby bilety ulgowe. Studenci mają bilety ulgowe, sporo zniżek studenckich uważam ,że nie mają na co narzekać tymbardziej ,że sporo z nich autem jezdzi.

    • 3 3

  • Dziwi mnie ze jescze ktoś jeździ tym przedrogim reliktem z przeszłości jakim jest SKM to badziewie chyba w zamyśle ma wożenie pijackiej meliny w swoich taborach. bardzo dobrze że te autobusy dla dzieci będą darmowe może czas skonczyć z tą złodziejską mafią jaką jest skm. jeszcze tylko obniżyć cene biletów autobusowych i po kłopocie.

    • 5 3

  • Straszne...

    O nie....

    • 3 1

  • SKM straci?! I DOBRZE (6)

    może wreszcie obniża ceny szczególnie za bilety jednorazowe i podniosą jakość przewozów
    tabor to jeżdżacy dramat i mobilne zabytki tylko lekko podpicowane

    • 39 11

    • (1)

      SKM to szantażysta trzyma trójmiasto w szachu jako monopolista a podlega PKP a kto zarządza PKP więc kto szantażuje naszą aglomerację i ma interes żeby szkodzić?

      • 6 1

      • Jezeli Gdansk i Gdynia digadaja sie z marszalkiem miga szybko doprowadzic do bankructwa skm i powolania nowej furmy podlegkej pod samorzad a nie skm

        • 1 2

    • Potrzebna konkurencja

      SKM ma w nosie zyski. Odstąpił trasę Tczew Gdańska Słupsk. Pruszcz tez im dopłacał i tak to olali. Wielcy Panowie ☹️

      • 0 3

    • drogo? litości -.- (1)

      Ludzie - mówicie że jest tak drogo - zapraszam do warszawy do Kolei mazowieckich albo do Kolei Małopolskich w Krakowie . O ! Albo koleje śląskie !
      Przeanalizujcie ceny i wtedy piejcie w wniebogłosy że jest TAK DROGO

      • 6 1

      • po co się wysilać, wszyscy tak piszą to i ja tak napiszę - takie jest myślenie większości komentatorów tutaj

        głąby kapuściane, aby tylko coś napisać bez własnych przemyśleń

        • 5 1

    • Jak straci dochody to może obniżą ceny....

      interesting

      • 17 0

  • SKM już dawno temu powinna się skupić na obsłudze miast a nie po wioskach jeździć. (1)

    Gdańsk Śródmieście - Gdynia Cisowa.
    A jak okoliczne wioski i miasta chcą aby i u nich kursowało skm niech się dokładają do interesu.

    • 9 12

    • Gdynia srodmiescie Gdansk Orunia

      • 2 0

  • Red Naskret nie zadal sobie nawet trudu by przytoczyc uzasadnienie z uchwaly. Gdansk powinien na tym zyskac bo zwiekszy sie liczba zameldowanych mieszkancow i wplywy z podatkow.

    Skm jak nie chce zostac calkiem na lodzie niech przestanie blokowac projekt wspolnego biletu i przyjmie dofinansowanie marszalka na nowe sklady. W przeciwnym. Razie Gdansk dogada sie z Gdynia i wprowadzi bezplatne przejazdy dla wszystkuch a to wykonczy Skm w gora 3 miesiace. Wtedy samorzady przejma tory za pil darmo i w koncu bedzie normalnosc

    • 5 0

  • Niech się SKM rozwija, proste, na północ Gdyni są nieużywane tory

    • 3 1

  • PKM niech płaci! (7)

    Niech PKM dokłada zmienili rozkład nie przejmując się uczniami a teraz się budzą że tracą kasę i bardzo dobrze. Jak to prezes PKM powiedział "trzeba się przyzwyczaić", uczniowie 30 min szybciej muszą jechać by być na czas. Teraz Panie prezesie przyzwyczaja sie do dokladania siana.

    • 192 21

    • Ale PKM to Urząd Marszałkowski (1)

      PKM jest opłaca z Urzędu Marszałkowskiego. Więc twoja wypowiedź jest kompletnie bez sensu.

      • 4 14

      • Fake news

        PKM należy do SKM, ta zaś do PKP. Samorządy mają mniejszościowe udziały, ale nic nie mogą bez udziałowca większościowego, czyli Państwa.

        • 2 2

    • Ojej, 30 minut szybciej muszą wstać? (2)

      Tragedia godna potępienia i nagłośnienia. Co ma to prezydent i premier?

      • 10 77

      • "Co ma to prezydent i premier?" normalnie po pisowsku ma uczniów w dudzie w przyszłym roku kolejna reforma a potem kolejna

        • 2 1

      • To się nazywa

        Świadome i nieuzasadnione pogarszanie oferty przewozowej. Za to powinien być paragraf, zwłaszcza że tyczy się to kursów w godzinach porannego szczytu.

        Ale niektórym brak jak widać świadomości tego co to kolej metropolitalna, że ma się rozwijać, a nie tylko mówić o rozwoju i kasować kolejne połączenia z oferty.

        Ile ostatnio PKM lub ktokolwiek odpowiedzialny za nią zakupił nowego taboru w związku z rozszerzeniem oferty przewozowej? ZERO.

        Ile PKM ma rezerwy taborowej? ZERO.

        I z tego wynika tak słaba siatka połączeń. Nie mają czym jeździć i zmniejszają ilość kursów, wmawiając równocześnie wszystkim, że PKM to same sukcesy.

        Tak to wymaga nagłośnienia.

        • 23 3

    • Proszę naucz się czytać że zrozumieniem

      Proszę naucz się czytać że zrozumieniem i nie pisz kacapalow jak potluczony

      • 0 1

    • PKM? a co ma piernik do wiatraka? PKM to kawałek linii wybudowanej na starym nasypie kolei kokoszkowskiej

      oni tylko tym się zajmują i udostępniają skmce
      widać w jakim świecie niektórzy żyją - utarte błędne schematy

      • 5 8

  • Super, obciaza pozostalych pasazerow podwyzkami :)

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Nissan Leaf to samochód z napędem:

 

Najczęściej czytane