- 1 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (227 opinii)
- 2 Mamy najdłuższą estakadę w Polsce (54 opinie)
- 3 W sobotę półmaraton, zmiany od piątku (188 opinii)
- 4 Światła na ostatniej zebrze na Grunwaldzkiej (146 opinii)
- 5 OMT: bajpas nie dla ciężarówek (85 opinii)
- 6 W trakcie jazdy odpadło mu koło (89 opinii)
SKM-ka ucierpi na darmowej komunikacji miejskiej w Trójmieście
Nie można zjeść ciastka i mieć ciastko. Dotarliśmy do opracowania, które wylicza, o ile spadną wpływy z biletów SKM po wprowadzeniu darmowej komunikacji dla uczniów w Gdańsku, Gdyni i Sopocie.
Miasta będą musiały znaleźć w swoich budżetach pieniądze, które nie wpłyną do nich z powodu niesprzedanych biletów uczniom. W Gdańsku może to być ok. 9 mln zł rocznie, w Gdyni ok. 3-4 mln zł, w Sopocie ok. 300 tys. zł.
O tym wiadomo od zawsze. Ale w analizach konsekwencji ekonomicznych, jakie będzie miało wprowadzenie darmowej komunikacji dla uczniów, nie badano dotąd, jak to wpłynie na funkcjonowanie SKM i PKM. A okazuje się, że wpłynie. I to negatywnie.
Samorząd województwa jest organizatorem połączeń kolejowych, zarówno na Pomorzu, jak i w samym Trójmieście. Finansowane są one ze sprzedaży biletów oraz z dotacji. W tym roku z budżetu województwa na konta SKM-ki popłynie dotacja w wysokości 51 mln zł za przewóz.
To system naczyń połączonych: gdy jedne z wpływów spadną, te drugie muszą wzrosnąć, by układ zachował równowagę.
Wpływy z biletów na pewno spadną. Młodzi pasażerowie SKM-ki, skuszeni darmowymi przejazdami komunikacją autobusową, tramwajową, czy trolejbusową z pewnością ograniczą korzystanie z płatnych wciąż pociągów. Oczywiście, nie porzucą ich całkowicie, ale będą korzystać rzadziej - to pewne.
Chodzi tu przede wszystkim o tych młodych mieszkańców, którzy poruszają się w obrębie jednego miasta kolejką SKM. Na przykład wsiadają do kolejki na Żabiance lub w Osowej i jadą nią do centrum Gdańska. W nowych warunkach - darmowej komunikacji miejskiej - młodzi mogą zrezygnować z płatnej SKM-ki na rzecz darmowego tramwaju lub autobusu nawet jeśli będą podróżować nim 20 minut dłużej.
Wstępna analiza: będzie trzeba dołożyć
O jakie kwoty może chodzić?
Udało nam się dotrzeć do wewnętrznej analizy sporządzonej przez Urząd Marszałkowski, w której próbuje się określić, o ile spadną przychody PKP SKM w Trójmieście, po wprowadzeniu od 1 lipca 2018 r. przez miasto Gdańsk bezpłatnych przejazdów dla dzieci i młodzieży.
Zaznaczmy, że powstała ona zanim decyzję o wprowadzeniu bezpłatnych przejazdów dla uczniów podjęły Gdynia, Sopot i Rumia.
Z analizy wynika, iż przychody z przewozów SKM ulegną obniżeniu co najmniej o:
- 2018 rok - ok 0,7 mln zł,
- 2019 rok - ok. 1,5 mln zł.
W analizie czytamy, że wraz z uczniami z pociągów znikną także ich opiekunowie. Urzędnicy przyjmują, że skoro 50 proc. przejazdów jednorazowych odbywa się z jednym opiekunem, to z tego powodu przychody spadną o kolejne 0,8 mln zł rocznie.
W znacznie mniejszej skali spadną przychody w PolRegio (dawne Przewozy Regionalne), które także dotowane są przez samorząd naszego województwa.
Na dokładne wyliczenia trzeba czekać
Władze województwa nie ukrywają, że ich zdaniem pomysł darmowej komunikacji miejskiej dla uczniów w Trójmieście nie został przemyślany, a już tym bardziej przedyskutowany.
- Do tej pory zachęcaliśmy miasta, by dokładały się do połączeń kolejowych w regionie i aglomeracji. Zależało nam m.in. na ograniczeniu transportu samochodowego w mieście. Tymczasem wychodzi na to, że samorządowi województwa przyjdzie dokładać jeszcze więcej do kolei. Jaka to będzie kwota? Tego dokładnie dowiemy się we wrześniu, gdy ruszy nowy rok szkolny i będziemy mieli dane dotyczące ruchu pasażerów - mówi Ryszard Świlski, członek Zarządu Województwa Pomorskiego.
Kolejarze z SKM także spodziewają się mniejszych wpływów, choć ich zdaniem spadek nie będzie duży.
- Zmiana nie powinna być duża. Podróże SKM-ką odbywają się w obrębie dwóch gmin, co komplikuje korzystanie z miejskich przywilejów dla młodzieży. Wstępnie spodziewamy się kilkuprocentowej zmiany w ruchu pasażerów. Na ocenę sytuacji jest jeszcze za wcześnie - zastrzega jednak Maciej Lignowski, prezes spółki PKP SKM w Trójmieście.
Kto zapłaci za deficytowe przejazdy koleją w Trójmieście?
Na tym etapie jest jeszcze jest za wcześnie, by powiedzieć, skąd wziąć dodatkowe pieniądze na załatanie dziury w budżecie SKM.
Istnieją cztery scenariusze dla tej sytuacji:
- podwyżka biletów na SKM;
- likwidacja pewnych ulg - na przykład handlowej;
- likwidacja najmniej rentownych połączeń;
- dodatkowe środki z budżetu województwa na kolej.
Miejsca
Opinie (415) ponad 10 zablokowanych
-
2018-02-24 08:17
CZY przesiadł/a byś się z samochodu do autobusu lub tramwaju gdyby ZTM wprowadził bezpłatne przejazdy dla wszystkich mieszkańców (1)
Odpowiedź jest oczywista!
Program ochrony środowiska i walka ze smogiem to PRIORYTET dla Gdańska.- 6 1
-
2018-02-24 12:44
NIE
Oczywiście, ze nie. Cenię sobie komfort jazdy :)
- 1 0
-
2018-02-24 09:59
Aspekt prawny : (1)
Dziecko może samo podróżować od 13-ego roku życia.
Czyli ewentualne wypadki komunikacyjne poniżej tego wieku bez opiekuna rozpatrywać będzie sąd rodzinny.- 3 1
-
2018-02-24 12:17
To bzdura. Nie rozsiewaj fake newsów.
- 0 1
-
2018-02-24 12:17
Akurat. Linie SKM i ZTM nie pokrywają się. Zbliżone do siebie są na pewnym fragmencie wzdłuż Grunwaldzkiej. Zamiana pociągu na autobus/tramwaj spowodowałby dużo dłuższą, uciążliwą podróż oraz niedogodności związane z dojściem do środka komunikacji. Jeśli komuś było wygodniej jeździć autobusem, to i tak tak robił (obecnie ZTM jest tańsze od SKM). Komu pasuje SKM to nie przesiądzie się na ZTM.
- 2 2
-
2018-02-23 06:08
Mam nadzieje ze skm zostanie zrównania z poziomem gruntu (12)
Mam wielka a wręcz olbrzymia nadzieje ze skm Trójmiasto zostanie zgnębione do poziomu jaki sami oferują.
- 199 106
-
2018-02-24 08:41
(1)
Tak jak dbamy, to potem musimy tymi pociągami jeździć. Niestety znieczulica i bycie konfidentem sprawia, iż wandale czują się bezkarnie.
- 1 3
-
2018-02-24 10:33
konfidentem?
- 1 0
-
2018-02-24 07:30
Dokładnie.
Problemem jest brak jednolitej taryfy biletowej w Trójmieście spowodowana między innymi wieloma podmiotami realizującym i opłacającymi przewozy. Województwo próbowało wykupić udziały w skm. PKP tego nie chce. Województwo powinno więc założyć nową spółkę. Podpisać z nią wieloletni kontakt na przewozy, wyleasingować nowy tabor i raz na zawsze pozbyć się skm z Trójmiasta w zakresie połączeń wewnątrzaglomeracyjnych.
- 7 3
-
2018-02-23 08:17
no ok, pomyśl tylko co to da? jaki będzie efekt? (4)
- 10 4
-
2018-02-23 09:12
(2)
Sprzedadzą tory. Kupi zapewne samorząd i będzie można wybrać normalnego przewoźnika
- 10 7
-
2018-02-23 10:43
i przyjdzie normalny przewoźnik, i co dalej - będziecie jeździli taniej? (1)
wszyscy piszą o obniżeniu cen biletów a w takim przypadku będzie odwrotnie, normalni przewoźnicy to nie organizacje charytatywne
- 12 3
-
2018-02-23 18:24
Hmmmmm...
Może ten normalny przewoźnik nie będzie posiadał tylu prezesów, v-ce prezesów, dyrektorów, v-ce dyrektorów, kierowników.. ilu zasiada na stołkach SKM?
- 7 3
-
2018-02-23 10:04
mam nadzieję,
że kiedyś skm i całe pkp będzie sprywatyzowane.
- 4 10
-
2018-02-23 08:22
dziadowski poziom (2)
jaki reprezentuje soba SKM na czele z wiecznie zywym Zarzadem,nie zasluguje na jakiekolwiek wspolczucie z tego powodu.Oni zyja w ciaglym przeswiadczeniu,ze sa pepkiem swiata i moga dyktowac wszystkim warunki nie dajac w zamian nic od siebie
- 41 7
-
2018-02-23 11:11
(1)
SKM powinna być pod zarządem marszałka
- 2 7
-
2018-02-23 12:32
ale marszalek
tez jest dziadowski,a na dodatek kretacz....
- 12 2
-
2018-02-23 07:09
Dlaczego tak źle życzysz, karma wraca
- 20 13
-
2018-02-24 08:55
markety
Jak autobusy wożą za darmo klientów do marketów to też nie zarabia: skm, komunikacja miejska i nikt nic nie mówi.
- 6 0
-
2018-02-24 08:16
Darmowe przejazdy
Za darmowe przejazdy uczącej się młodzieży powinni zaplacic DARCZYŃCY tj.Urzędy Miejskie Gdańska, Sopotu i Gdyni.
Wyliczenie kwoty dopłat jest banalnie prosta;,z chwila wejścia w życie darmowych przejazdów spadnie ilość wykupionych biletow miesięcznych i okresowych o tyle Urzędy muszą dopłacić.- 6 1
-
2018-02-24 08:15
Ja z skm przesiadłem się na samochód. Mam 16 km do pracy Gdynia - Gdańsk bilet miesięczny Gdynia 80 zł SKM-120zł Gdańsk 80 zł = 280zł auto 200 zł miesięcznie.:-):-):-).
- 5 1
-
2018-02-24 08:04
Poczekamy, zobaczymy.
Jestem Gdynianką, mam 1 dziecko, nie mam 500+, wożę autem swoje 9letnie dziecko do szkoły oddalonej od domu 3.5km (3przystanki). Cieszę się że będzie mógł jeździć do szkoly bezpłatna komunikacja miejską. Mi zaoszczędzi czas i paliwo. Mój syn będzie musiał się nauczyć korzystać z rozkładu jazdy, trochę więcej się poruszać. A od czasu do czasu na spacer do centrum Gdyni pojedziemy razem ZKM bo i tak Szczurek likwiduje parkingi albo karze słono płacić za parkowanie. Z SKM nie korzystam.
- 3 2
-
2018-02-24 06:25
W czym problem.
Zawsze tak było, że ludzie wolą tańsze lub darmowe autorze tego artykułu. I czemu przejmujesz się SKM-ką. To konkurecja. Takie jest życie.
- 3 2
-
2018-02-23 09:24
Nie będzie darmowej komunikacji, Pan Prezydent pójdzie siedzieć!!! (1)
Jeżeli Panu prezydentowi się znowu upiecze, to znak, że nasze państwo nadal jest tylko teoretyczne, a my (naród) jesteśmy tylko zwykłymi d*pkami, którym można grać na nosie
- 12 5
-
2018-02-24 06:24
to ze du,,,a pojdzie siedzie3c to wszyscy wiedza lol
- 0 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.