• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

SKM-ka ucierpi na darmowej komunikacji miejskiej w Trójmieście

Maciej Naskręt
23 lutego 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Tylko wprowadzenie w Gdańsku darmowej komunikacji może uszczuplić budżet na przewozy aglomeracyjne o 1,5 mln zł. Tylko wprowadzenie w Gdańsku darmowej komunikacji może uszczuplić budżet na przewozy aglomeracyjne o 1,5 mln zł.

Nie można zjeść ciastka i mieć ciastko. Dotarliśmy do opracowania, które wylicza, o ile spadną wpływy z biletów SKM po wprowadzeniu darmowej komunikacji dla uczniów w Gdańsku, Gdyni i Sopocie.



Czy powinny powstać analizy wprowadzenia darmowej komunikacji?

Od 1 lipca 2018 roku w Gdańsku uczniowie posiadający Kartę Mieszkańca będą mogli za darmo podróżować komunikacją miejską . Podobny ukłon w stronę mieszkańców zaplanowali prezydenci Gdyni i Sopotu oraz burmistrz Rumi. W tych miastach bezpłatne przejazdy mają obowiązywać od 1 czerwca.

Miasta będą musiały znaleźć w swoich budżetach pieniądze, które nie wpłyną do nich z powodu niesprzedanych biletów uczniom. W Gdańsku może to być ok. 9 mln zł rocznie, w Gdyni ok. 3-4 mln zł, w Sopocie ok. 300 tys. zł.

O tym wiadomo od zawsze. Ale w analizach konsekwencji ekonomicznych, jakie będzie miało wprowadzenie darmowej komunikacji dla uczniów, nie badano dotąd, jak to wpłynie na funkcjonowanie SKM i PKM. A okazuje się, że wpłynie. I to negatywnie.

Samorząd województwa jest organizatorem połączeń kolejowych, zarówno na Pomorzu, jak i w samym Trójmieście. Finansowane są one ze sprzedaży biletów oraz z dotacji. W tym roku z budżetu województwa na konta SKM-ki popłynie dotacja w wysokości 51 mln zł za przewóz.

To system naczyń połączonych: gdy jedne z wpływów spadną, te drugie muszą wzrosnąć, by układ zachował równowagę.

Wpływy z biletów na pewno spadną. Młodzi pasażerowie SKM-ki, skuszeni darmowymi przejazdami komunikacją autobusową, tramwajową, czy trolejbusową z pewnością ograniczą korzystanie z płatnych wciąż pociągów. Oczywiście, nie porzucą ich całkowicie, ale będą korzystać rzadziej - to pewne.

Chodzi tu przede wszystkim o tych młodych mieszkańców, którzy poruszają się w obrębie jednego miasta kolejką SKM. Na przykład wsiadają do kolejki na Żabiance lub w Osowej i jadą nią do centrum Gdańska. W nowych warunkach - darmowej komunikacji miejskiej - młodzi mogą zrezygnować z płatnej SKM-ki na rzecz darmowego tramwaju lub autobusu nawet jeśli będą podróżować nim 20 minut dłużej.

Uczniowie w obrębie poszczególnych miast mogą teraz zrezygnować z kolei. Uczniowie w obrębie poszczególnych miast mogą teraz zrezygnować z kolei.

Wstępna analiza: będzie trzeba dołożyć



O jakie kwoty może chodzić?

Udało nam się dotrzeć do wewnętrznej analizy sporządzonej przez Urząd Marszałkowski, w której próbuje się określić, o ile spadną przychody PKP SKM w Trójmieście, po wprowadzeniu od 1 lipca 2018 r. przez miasto Gdańsk bezpłatnych przejazdów dla dzieci i młodzieży.

Zaznaczmy, że powstała ona zanim decyzję o wprowadzeniu bezpłatnych przejazdów dla uczniów podjęły Gdynia, Sopot i Rumia.

Z analizy wynika, iż przychody z przewozów SKM ulegną obniżeniu co najmniej o:
  1. 2018 rok - ok 0,7 mln zł,
  2. 2019 rok - ok. 1,5 mln zł.


W analizie czytamy, że wraz z uczniami z pociągów znikną także ich opiekunowie. Urzędnicy przyjmują, że skoro 50 proc. przejazdów jednorazowych odbywa się z jednym opiekunem, to z tego powodu przychody spadną o kolejne 0,8 mln zł rocznie.

W znacznie mniejszej skali spadną przychody w PolRegio (dawne Przewozy Regionalne), które także dotowane są przez samorząd naszego województwa.

Darmowa komunikacja miejska dla uczniów zmieni zainteresowanie młodzieży przewozami kolejowymi. Darmowa komunikacja miejska dla uczniów zmieni zainteresowanie młodzieży przewozami kolejowymi.

Na dokładne wyliczenia trzeba czekać



Władze województwa nie ukrywają, że ich zdaniem pomysł darmowej komunikacji miejskiej dla uczniów w Trójmieście nie został przemyślany, a już tym bardziej przedyskutowany.

- Do tej pory zachęcaliśmy miasta, by dokładały się do połączeń kolejowych w regionie i aglomeracji. Zależało nam m.in. na ograniczeniu transportu samochodowego w mieście. Tymczasem wychodzi na to, że samorządowi województwa przyjdzie dokładać jeszcze więcej do kolei. Jaka to będzie kwota? Tego dokładnie dowiemy się we wrześniu, gdy ruszy nowy rok szkolny i będziemy mieli dane dotyczące ruchu pasażerów - mówi Ryszard Świlski, członek Zarządu Województwa Pomorskiego.
Kolejarze z SKM także spodziewają się mniejszych wpływów, choć ich zdaniem spadek nie będzie duży.

- Zmiana nie powinna być duża. Podróże SKM-ką odbywają się w obrębie dwóch gmin, co komplikuje korzystanie z miejskich przywilejów dla młodzieży. Wstępnie spodziewamy się kilkuprocentowej zmiany w ruchu pasażerów. Na ocenę sytuacji jest jeszcze za wcześnie - zastrzega jednak Maciej Lignowski, prezes spółki PKP SKM w Trójmieście.

Kto zapłaci za deficytowe przejazdy koleją w Trójmieście?



Na tym etapie jest jeszcze jest za wcześnie, by powiedzieć, skąd wziąć dodatkowe pieniądze na załatanie dziury w budżecie SKM.

Istnieją cztery scenariusze dla tej sytuacji:
  1. podwyżka biletów na SKM;
  2. likwidacja pewnych ulg - na przykład handlowej;
  3. likwidacja najmniej rentownych połączeń;
  4. dodatkowe środki z budżetu województwa na kolej.

Miejsca

Opinie (415) ponad 10 zablokowanych

  • Nie ma nic za darmo. Gdańszczanie jesteście r******i bez mydła, jak z resztą cały naród polski.

    • 4 5

  • Emeryci od kiedy za darmo?

    • 5 1

  • A nikt do tego nie uwzględnia kosztów na tabor komunikacji miejskiej, bo przecież tak nagłe wprowadzenie darmowych przejazdów (2)

    Spowoduje zatkanie się komunikacji miejskiej w Gdańsku na głównych liniach, jeśli szybko nie dokupi się dodatkowego taboru w znacznie większej ilości. Już teraz w trakcie roku szkolnego rano i popołudniu czyli tak 7-9 i 16-17 do tramwajów większości linii z szczególnym uwzględnieniem linii 6 i 12 ciężko się wogóle wcisnąć na przystanku pod Dworcem Głównym, bo są tak zatłoczone nie mówiąc o tym, że ciężko się przemieszczać po powierzchni zatłoczonego przystanku.

    Ale tak to jest, jak o takiej rzeczy decydują politycy, którzy komunikacją miejską na co dzień nie jeżdżą, przejadą się ewentualnie raz na 4 lata w trakcie kampanii wyborczej.

    • 8 1

    • zawsze tak bylo, ze autobusy jezdzily przepelnione

      ale wtedy byly duzo tansze bilety wzgledem tego co dzialo sie ostatnio.

      • 0 0

    • Kiełbasa wyborcza

      Sezon wyborczy rządzi się zupełnie innymi zasadami.

      • 1 0

  • kolejny pretekst do podwyzki biletów... (2)

    ciagle podwyzki na nowy tabor, jak urzad daje kasę na to, to nie chcą.... a teraz to. a moze nie ma alternatywnych połączeń zkm, a moze ktos po drodze przesiadajac się na zkm pojedzie i skm zamiast autem... no ale skm to moloch i syf.

    • 156 6

    • właśnie miałem napisać to samo (1)

      szkoda tylko PKMki, którą pociągnie za sobą upadające skm. A w najlepszym przypadku sparaliżuje ją na kilka dni. Skoro geniusze ekonomii przez tyle lat nie potrafili pojąć, że wzrost cen biletów i spadek częstotliwości połączeń nie spowoduje wzrostu liczby pasażerów, to powinni wreszcie zrobić miejsce komuś, kto zrobi to dobrze.

      • 26 3

      • a mi pkm nie szkoda

        to niepotrzebny twor. potrzebny moze 50 lat temu.

        • 3 0

  • (3)

    Syf kiła mogiła. Sztuczne dodawanie trupa z zabytkowym taborem

    • 65 18

    • SKM-ka nie jezdze od dawna. porzucilem to stolec! polecam wszystkim

      • 0 3

    • Czy jak oczekuje na kolejne podejście do zdawania matury, bo niestety nie załapałem się na amnestie maturalna od Giertycha to też mogę jeździć za darmo? Chciałbym wiedzieć to już dziś.

      • 2 2

    • proponuję wywalić skm i wprowadzić jakiegoś prywatnego operatora

      będą nowiutkie składy, ich ilość będzie wystarczająca dla każdego kto postawi tylko nogę na peronie, bilety będą o wiele tańsze bo nie będzie konkurencji...
      jak chcecie czasem kogoś opluć to zastanówcie się czy warto..
      jak wy kończycie (niektórzy) studia

      • 6 4

  • SKM-ka nie jezdze od dawna. porzucilem to stolec!

    polecam wszystkim

    • 5 0

  • Już niedługo rozpocznie się przebudowa kolei na odcinkach Gdynia – Słupsk i Osowa – Kościerzyna. Wprowadzona zostanie komunikacja zastępcza. Autobusy są tańsze niż kolej. Urząd marszałkowski zaoszczędzeni pieniądze. Wyda je na zwiększenie atrakcyjności kolei na innych relacjach.

    Niedawno przywrócono 10 minutowy takt SKM-ki. Taki takt nie jest do utrzymania, jeżeli Polradio wprowadzi takt na odcinku Gdańsk - Gdynia. Na trasie SKM-ki wystarczy takt 15 minutowy. SKM-ka wlecze się! Potrzebne są szybkie połączenia pomiędzy dworcami w Trójmieście a nie stacjami SKM-ki. SKM-ka doczeka się jeszcze taktu 20 minutowego. Również co 20 minut będą kursowały pociągi Polregio.

    SKM Trójmiasto doczeka się tego na co zasługuje. Brak integracji biletowej, brak chęci sprzedaży udziałów samorządowi. Są możliwości na wykończenie tej firmy. Trzeba tylko inaczej zorganizować przewozy. To co obserwujemy jest dopiero początek walki transportu publicznego w Trójmieście.

    Odcinek Gdynia Główna – Gdańsk Główny:
    SKM potrzebuje 35 minut
    Polregio potrzebuje 20 - 24 minut

    Z drugiej strony, jeżeli uczniowie przesiądą się z SKM-ki do komunikacji miejskiej, to skąd GAiT weźmie więcej pojazdów, aby dowieść wszystkich uczniów do szkoły? Przecież już teraz autobusy i tramwaje są przepełnione. Chyba że urzędy miejskie liczną, że szkoły podstawowe nadal będą pracowały na parę zmian i część uczniów będzie musiała jeździć na godzinę 12 do szkoły?

    Konieczne jest wprowadzenie autobusów wyłącznie szkolnych, które może obsługiwać inna firma niż GAiT albo na zlecenie GAiT-u. Gdzie ustawi GAiT więcej autobusów, zanim nowa zajezdnia będzie gotowa?

    • 6 0

  • Kiełbasa wyborcza w Gdyni jest ciezkostrawna (16)

    Jeżdżenie komunikacja to duże ryzyko. Autobusy są stare i mają milionowe przebiegi, dymia i śmierdzą.
    Ile lat mają egzemplarze z czarnymi tablicami rejestracyjnymi? Jest gdzieś starszy tabor w Polsce???

    • 65 98

    • Odwiedź proszę Bydgoszcz lub Toruń, gdzie jeżdżą Jelcze. Naprawdę, nie wiecie co piszecie.

      • 4 3

    • zamknij r..

      • 0 3

    • bzdury piszesz trollu..... (4)

      Z tego co wiem to autobusy w Gdynii są w Polsce, jednymi z najnowszych i najnowocześniejszych.....weź idź już do szkoły i nie marnuj energii....

      • 19 7

      • Trollu miejski napisz średni wiek tych szrotow które są w posiadaniu szczura (3)

        Nie licz firm zewnętrznych które jeżdżą na rejestracji WWL

        • 4 11

        • Trollu to jak inaczej liczyć jak model organizacji komunikacji jest łączony? (2)

          skoro mowa o Gdyńskiej komunikacji miejskiej to nie mamy liczyć pojazdów ją świadczących na zlecenie Miast abo Tobie antypropaganda nie będzie się zgadzać? :D

          • 12 4

          • trollu to podciągnij do staystyki jeszcze samoloty z lotniska w Kosakowie (1)

            czekam na średni wiek!

            • 2 8

            • Haha i już popadanie w skrajności. Nie ma to jak rzeczowa dyskusja z trollem :D

              • 3 2

    • Podejrzewam, ze siedzisz czlowieku na d*pie! Podróżuj po Polsce to poznasz stary tabor!

      • 9 6

    • Gdynia konkuruje z Uganda. (1)

      • 12 16

      • Chyba pod względem liczby samochodów.

        Żaden afrykański kraj za wyjątkiem RPA nie ma regularnej komunikacji miejskiej w swoich miastach.

        • 6 4

    • potwierdzam, korzystanie z komunikacji w Gdyni urąga godności dzieci i dorosłych.

      • 6 13

    • w muzeum komunikacji

      • 5 2

    • trolling to się nazywa (1)

      bo mowa o kiełbasie wyborczej adamowicza a tu jego dyzurny troll chce wzbudzić antagonizm szalikowy gdynskogdanski

      • 9 7

      • Co adamowicza obchodzi szczur

        • 8 3

    • Mieszkasz gdzieś obok boiska i mówisz o tym co podatawiają po meczu?

      • 6 6

    • W Polsce to chyba nie

      Ale widziałem w tv że w Indiach gonią naszych z nowoczesnym transportem...

      • 15 5

  • zbliżają się wybory

    a potem stwierdzą że to się nie kalkuluje a za bilety zapłacą ci co muszą kasować . Chyba na Szczurka nie będę już głosował.

    • 5 2

  • i dlatego powinin być jeden bilet na całą komunikację (3)

    a cała komunikacja powinna być w jednej firmie (lub strukturze, która zarządza wszystkim)

    albo jesteśmy jednym organizmem - albo przestańmy udawać, że potrzeba jakiejś aglomeracji

    taki jeden zarząd przyniósłby tylko i wyłącznie korzyści, bo:
    - nikt by nie ciągnął w swoją stronę, ale opierano by się na przepływach podróżnych
    - nowe inwestycje, naprawy czy przede wszystkim zamówienia robione wspólnie (duże ilości) obniżyłyby ceny pojazdów/usług
    - w końcu ktoś może by wpadł na pomysł, by linie autobusowe i trolejbusowe/tramwajowe w większości jedynie DOWOZIŁY podróżnych do SKM/PKM, a nie powielały trasy (czyste marnotrawstwo)
    - PKM może stałaby się na równi z SKM linią przede wszystkim MIEJSKĄ i miastotwórczą, a nie regionalną (duża częstotliwość wzbudzi zainteresowanie dojeżdząjących, powstaną nowe osiedla, itd... dodatkowo także na Kaszuby można dzięki przesiadce w Osowej jeździć częsciej)

    • 19 1

    • (2)

      nie wiem czemu nie biorą przykładu z innych funkcjonujących dobrze systemów zagranicznych a nawet paru polskich..

      • 2 0

      • bo wolą żeby było kilku prezesów, zastępców, sekretarek

        i kierowców....to są etaty a ludzie niech się męczą!

        • 1 0

      • bo to nie o to chodzi, by było tanio i funkcjonalnie, ale...?

        • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Phantom to flagowa limuzyna:

 

Najczęściej czytane