• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sąd Unii Europejskiej: cywilne lotnisko w Gdyni może działać

Michał Sielski
17 listopada 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
aktualizacja: godz. 14:47 (17 listopada 2017)
Zespół pełnomocników miasta i spółki (od lewej): adw. prof. Tomasz Tadeusz Koncewicz, wiceprezydent Gdyni Katarzyna Gruszecka-Spychała, radca prawny Przemysław Kamil Rosiak i adwokat Morvan Le Berre z Belgii. Koszt obsługi prawnej to ponad 300 tys. zł - kwotę w całości musi zwrócić Komisja Europejska. Zespół pełnomocników miasta i spółki (od lewej): adw. prof. Tomasz Tadeusz Koncewicz, wiceprezydent Gdyni Katarzyna Gruszecka-Spychała, radca prawny Przemysław Kamil Rosiak i adwokat Morvan Le Berre z Belgii. Koszt obsługi prawnej to ponad 300 tys. zł - kwotę w całości musi zwrócić Komisja Europejska.

W piątek Sąd Unii Europejskiej przyznał rację Gdyni w sporze z Komisją Europejską. Czy to oznacza, że wkrótce lotnisko cywilne Gdynia-Kosakowo zacznie działać? Niewykluczone, nie wiadomo jednak, na jakich zasadach.



Użytkownicy naszej aplikacji zostali już o tym powiadomieni
Pobierz aplikację: Android iPhone


Kiedy z lotniska Gdynia-Kosakowo wystartują pierwsze rejsowe samoloty pasażerskie?

Tu możecie zapoznać się z wyrokiem i jego uzasadnieniem.

Aktualizacja, godz. 14:50. Władze Gdyni przekonują, że lotniskowe nieruchomości - mimo, że terminal i inne budynki przez trzy lata stały praktycznie nieużywane - nie zostały zniszczone i nie ma potrzeby inwestycji np. w remonty. Twierdzą także, że sukcesem będzie uruchomienie lotniska w około rok.

Aktualizacja, godz. 14:45. Spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo prawdopodobnie upadnie. W jej miejsce powołana może zostać następna.

Aktualizacja, godz. 14:39. - Czas wiele zmienił na korzyść. Liczba pasażerów w Trójmieście rośnie, skłonność Polaków i Pomorzan do podrózy lotniczych, także. Zmieniliśmy jednak nasz pomysł biznesowy. Chcemy rozpocząć działalność od lotniska GA, czyli małych samolotów. Lotnisko im. Lecha Wałęsy rozwija się fantastycznie i obsługa małych jednostek jest utrudniona. Możemy ją rozwijać w Gdyni, a także postawić na szkolenie personelu lotniczego - dodaje wiceprezydent Gdyni Katarzyna Gruszecka-Spychała.

Aktualizacja, godz. 14:33. - Nawet jeśli Komisja Europejska postanowi się odwołać, to w sądzie Unii Europejskiej nie ma możliwości zawieszenia wyroku automatycznie. Wyrok obowiązuje więc od dziś - mówi Katarzyna Gruszecka-Spychała, wiceprezydent Gdyni.



- Gdynia oraz miejska spółka Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo wygrały w sprawie lotniska przed Sądem Unii Europejskiej. Sąd unijny przyznał rację miastu i stwierdził  dziś nieważność decyzji Komisji Europejskiej, która zahamowała przekształcenie gdyńskiego lotniska z wojskowego w wojskowo-cywilne. Przypomnijmy, że feralna  decyzja zapadła pierwotnie w lutym 2014 roku i od tego czasu prace na lotnisku musiały zostać przerwane, a spółka została postawiona w stan upadłości - czytamy w komunikacie gdyńskich urzędników, wystosowanym w piątek po południu.
Nie oznacza to jednak, że szybko zobaczymy tu szeroką gamę regularnych pasażerskich połączeń.

- Sądowy sukces kosztował kilka lat wytężonej pracy międzynarodowego zespołu prawników. Zgodnie z orzeczeniem, koszty obsługi prawnej, jakie poniosła Gdynia w związku z postępowaniem, zostaną jej w całości zwrócone przez Komisję Europejską. Dzisiejszy wyrok nie może już odwrócić upadłości spółki lotniskowej, której bankructwo było bezpośrednio spowodowane decyzją Komisji Europejskiej. Zmieniły się również okoliczności gospodarcze i prosty powrót do starych planów jest dziś nieracjonalny. Dlatego, niezależnie od procesu, nie znając treści orzeczenia, miasto wiele miesięcy temu podjęło negocjacje z Komisją. Ich celem jest doprowadzenie do uruchomienia cywilnych operacji lotniczych w Gdyni-Kosakowie, z poszanowaniem prawa europejskiego oraz racjonalności ekonomicznej - dodają urzędnicy.
Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo widziany od strony Zatoki Gdańskiej. Port Lotniczy Gdynia-Kosakowo widziany od strony Zatoki Gdańskiej.
Na razie mówi się jedynie o tzw. lotach general aviation, czyli małych, prywatnych samolotach, które mogłyby startować i lądować na gdyńskim lotnisku. W planach jest także szkolenie pilotów.

Opinie (539) ponad 20 zablokowanych

  • szczur ile wydałeś z naszych pieniędzy na obsługe prawną procesu?!!? (7)

    • 25 60

    • (1)

      Wydał sporo ale nie bij piany tylko Czytaj chłopie ze zrozumieniem ...

      Zgodnie z orzeczeniem, koszty obsługi prawnej, jakie poniosła Gdynia w związku z postępowaniem, zostaną jej w całości zwrócone przez Komisję Europejską.

      • 26 4

      • Akurat prof. Koncewicz, który bronił sprawę Gdyni zna się jak mało kto, wszak szlify zdobywał w strukturach UE ;)

        • 5 3

    • (1)

      Czytac nie nauczyli?

      • 7 2

      • Jego uczyli, ale żeby zarobił i wyrobił normę w komentarzach musi coś napisać, nawet największą głupotę.

        • 4 2

    • Jest mój ulubiony troll od liczenia wydatków Gdyni i Szczurka.

      Pociągnę dalej jego śpiewkę. Ile Szczur wydał na Ironmena? Ile wydał na bieg Niepodległości?
      Ile wydał na mistrzostwa Polski w kolarstwie szosowym i czemu centrum Gdyni było zablokowane? Ile Szczurek daje na Arkę, ten korupcyjny klub, no ile, ile.....

      • 7 4

    • 300 000 zł

      • 1 0

    • Ile ?

      NIC trollu gdański .

      • 0 0

  • Można było się spodziewać takiej decyzji

    Ale to i tak już mleko się wylało - i tylko o to chodziło tak naprawdę. Zablokowane? Zablokowane. Bankructwo? Bankructwo.
    A kto ma rację, to już najmniejsze zmartwienie, grunt, ze konkurencję udało się wykosić.

    • 27 3

  • Sąd UE? (3)

    Jaki Sąd UE a nie Europejski Trybunał Sprawiedliwości z siedzibą w Luksemburgu?

    To tak jakby nie rozróżniać Rady Europy od Rady (Unii) Europejskiej.

    • 19 5

    • bo też może być Sąd Pierwszej Instancji, ale nie żaden Sąd Unie Europejskiej

      • 2 0

    • jaki ETS? TSUE aktualnie

      • 0 0

    • To się obecnie nazywa Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej TSUE)

      • 0 0

  • Super (6)

    Często przez mgły w Gdańsku samoloty były odsyłane do Bydgoszczy. Teraz Gdynia będzie mogła przyjmować te samoloty i o to chodziło. Przecież Gdańsk i Gdynia mogą że sobą współpracować a nie rywalizować.

    • 64 27

    • nic nie rozumiesz (4)

      nadal będą latały do Bydgoszczy. tu chodzi o co innego - szkoda się rozpisywać

      • 7 6

      • tak bo i tak z Bydgoszczy nie maja lotów liniowych, które by to uzasadniały (2)

        • 1 1

        • Leci się tam gdzie dany przewoźnik ma umowę. A nikt nie podpisuje umowy na lotniska obok siebie.

          • 6 1

        • Zależy od lini

          Część latała do Bydgoszczy, a część do Warszawy.
          Latały tam gdzie linia ma bazę.
          Do Gdyni nie będą latać, bo lotnisko za blisko, a nikt nie będzie trzymał 2 baz z czego jedna będzie pracowała tylko 5% czasu w roku.

          • 6 2

      • To wyjaśnij

        Dlaczego nie.

        • 1 1

    • Nawet Niemcy !

      Wybudowali lotnisko na Zaspie !

      A nie w krainie wiecznych mgieł i niedolotów .

      • 1 0

  • Czy Szczurek będzie ciągnął samolot po płycie lotniska jak Budyń?

    • 27 26

  • Brawo Gdynia!

    Teraz tylko dokończyć budowę. To ważne i opłacalne dla całego Trójmiasta

    • 38 20

  • Marna pociech (2)

    Wywalono kilkadziesiąt milionów w lotnisko tak jak w Radomiu i nie ma dojazdu. Bez względu na to co powie Unia to lotnisko nie ma przyszłości. Jako mieszkańcy będziemy kupę kasy pakować w utopię Szczurka a studzienki na ulicach pozapadane. Drogi dla rowerów i bus pasy buduje się biała farbą.

    • 55 25

    • Mylisz się - wystarczy estakadę dokończyć (to zaledwie kilometr) i piękny dojazd (1)

      Nawet kolej tam dochodzi - lepszy dojazd niz do Rębiechowa jeszcze niedawno

      • 4 10

      • gdyńskie korki

        pamiętam, jak wiśniewskiego dojeżdżałem sporadycznie rowerem do estakady 3 lata temu... od tego czasu korki są jeszcze częstsze, okolice dworca to po prostu kpina jak na jakiejś słabo zarządzanej wiosce: syf, połamane płyty, zwężenia, niekończące się remonty...no ale przynajmniej parking się powiększył na skwerze. Brawo wy. Gdynia to bardzo piękne miasto, ale do życia co najwyżej dla milionerów albo ustatkowanych emerytów, tera będą mogli sobie helikopterami latać.

        • 3 0

  • Może wreszcie dziennikarzyny zaczną pisac prawdę o lotnisku. Jakieś bzdury o utopionych 100 milionach to chyba tylko leszcze (1)

    Lotnisko jest potrzebne i basta. I nigdy nie miało być konkurencją dla gdańska tylko uzupełniać pakiet usług lotniczych.

    • 43 35

    • ale o tym że konkurencja jest dobra to ty wiedz, tylko syn tuska chciał zabronić

      • 4 4

  • Super.

    Moje gratulacje.Wspaniała sprawa!

    • 31 12

  • Tak właśnie Um Gdynia przyznał się, że budowa była bez sensu i utopiono kasę

    'Zmieniły się również okoliczności gospodarcze i prosty powrót do starych planów jest dziś nieracjonalny'.

    'Na razie mówi się jedynie o tzw. lotach general aviation, czyli małych, prywatnych samolotach, które mogłyby startować i lądować na gdyńskim lotnisku. W planach jest także szkolenie pilotów.'

    Lotnisko rejsowe może działać, ale nie będzie, bo nie ma takiej potrzeby oraz pieniędzy na dokładanie do interesu

    • 33 23

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Jaka usługa kryje się pod nazwą auto-detailing?

 

Najczęściej czytane