- 1 Od soboty spore utrudnienia na A1 (80 opinii)
- 2 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (266 opinii)
- 3 Mamy najdłuższą estakadę w Polsce (74 opinie)
- 4 Apel policji do kierowców aut i motocykli (81 opinii)
- 5 Będzie łatwiej zaparkować na Świętojańskiej (360 opinii)
- 6 Dziki parking taksówek przy stacji PKM (137 opinii)
Samochód rajdowy pojechał 200 km/h leśnym odcinkiem ul. Słowackiego
Sceny jak z filmu "Szybcy i wściekli" rozegrały się w nocy ze środy na czwartek na leśnym odcinku ul. Słowackiego. Samochód rajdowy rozpędzał się tam nawet do 200 km/h. Ale spokojnie: sytuacji przyglądali się pracownicy Okręgowego Urzędu Miar, którzy na Słowackiego legalizowali odcinkowy pomiar prędkości.
Było kilka minut po północy w czwartek. Nagle ciszę w lesie przy ul. Słowackiego przerwał ryk silnika samochodu rajdowego, który z potworną prędkością pędził z Niedźwiednika w kierunku Matarni. Potem następowała cisza. Mijało kilka minut i sytuacja się powtarzała. Słychać było już nie warkot, a wycie silnika samochodu. Po lesie rozchodziła się woń palonych opon i wysokooktanowego paliwa.
Największy jednak huk z przerywany strzałami z tłumika samochodu pędzącego z Niedźwiednika w kierunku Matarni można było usłyszeć nad ranem. Wszystko wyglądało jak trening kierowcy rajdowego.
- I nie było ku temu powodu. Nawet prosiliśmy kierowcę samochodu rajdowego, by jechał szybciej. Udało się pojechać ul. Słowackiego tuż przed Matarnią nawet 200 km/h - mówi Danuta Jonaszek, naczelnik wydziału elektrycznego Okręgowego Urzędu Miar w Gdańsku.
Jak to możliwe?
- W nocy przeprowadziliśmy po raz pierwszy w Polsce legalizację pierwotną pomiarowego odcinka prędkości na ul. Słowackiego, umieszczonego w ramach budowy Tristara - systemu inteligentnego sterowania ruchem. W tym celu byliśmy zmuszeni użyć samochodu rajdowego, który pojechał kilkakrotnie odcinkiem leśnym wspomnianej ulicy, na której właśnie ma być dokonywany pomiar prędkości - mówi Danuta Jonaszek.
W celu legalizacji odcinkowego pomiaru prędkości kierowca w pierwszym przejeździe musiał osiągnąć średnią prędkość zaledwie 13 km/h. Z każdym następnym przejazdem zalecano mu jechać szybciej aż osiągnie średnią prędkość 147 km/h. W sumie kierowca wykonał kilkanaście przejazdów i właśnie w tym ostatnim przejeździe kierowca osiągnął na Trasie Słowackiego prędkość 200 km/h. Taki wynik był możliwy na ostatniej prostej pod górę przed Matarnią.
Co ważne, testy systemu Tristar na ul. Słowackiego, działającego na długości ok. 1,8 km odbywały się podczas całkowitego zamknięcia dla ruchu kołowego. Z jednej i drugiej strony drogę zamknęła policja.
- Pomiarowy odcinek prędkości na ul. Słowackiego przeszedł sprawdzenie pomyślnie - otrzymał legalizację pierwotną. Obowiązywać ona będzie teraz przez 13 miesięcy. Potem trzeba powtórzyć nocne sprawdzenie urządzenia - tłumaczy naczelnik.
Co ważne, uzyskanie legalizacji pierwotnej nie oznacza, że odcinkowy pomiar prędkości już działa - wyłapuje niefrasobliwych kierowców. Zgodę na jego używanie może wydać wyłącznie Generalny Inspektor Transportu Drogowego. Póki co takiej zgody jeszcze nie ma, choć urzędnicy odpowiedzialni za wdrażanie systemu złożyli wnioski.
Co ciekawe, odcinkowy pomiar ruchu będzie rejestrował nie tylko osoby, które na 1,8 km fragmencie ul. Słowackiego przekroczą dozwoloną prędkość. Jeśli kierowca na starcie pomiaru będzie przekraczał dozwoloną prędkość, już wtedy zostanie uznane to za wykroczenie. Nie pomoże mu fakt, że dalszy odcinek będzie pokonywał wolno.
Oznacza to też, że niefrasobliwi kierowcy będą kontrolowani dwukrotnie. Raz na wjeździe i potem na końcu odcinka za przejazd z średnią prędkością.
Tristar ma generować tzw. "inteligentną zieloną falę", czyli tak regulować dopuszczalną prędkość pojazdów, aby zapewnić ich płynny przejazd. System będzie też kontrolował parkingi (tablice świetlne pokierują nas tam, gdzie znajdziemy wolne miejsce) oraz informował na specjalnych wyświetlaczach przystankowych o ewentualnym opóźnieniu autobusu czy tramwaju.
Wprowadzenie systemu pozwoli na zarządzanie ruchem miejskim z użyciem najnowszych technologii i zwiększy przepustowość dróg w Gdańsku, Sopocie i Gdyni o 20-30 proc. W analizie ruchu drogowego będzie brała udział specjalnie zaprojektowana sygnalizacja świetlna, czujniki w jezdni, komputery w pojazdach komunikacji miejskiej, urządzenia nadawczo-odbiorcze, kamery, fotoradary i fotorejestratory, tablice o zmiennej treści. Całość ma koordynować zespół pracujący w centrum zarządzania ruchem drogowym.
Całkowity koszt inwestycji to 160 mln zł. 136 mln zł do przedsięwzięcia dokłada Unia Europejska z programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Pozostała kwota pochodzi z budżetów Gdańska, Sopotu i Gdyni. Koszt budowy systemu to 133 mln zł, które zainkasuje firma Qumak.
1. Rejestratory przejazdu na czerwonym świetle
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Brama Oliwska , Hucisko , Trakt św. Wojciecha i Zaroślak , Elbląska i Głęboka , 3 Maja i Hucisko , Grunwaldzkiej i Pomorskiej , Grunwaldzkiej i Kołobrzeskiej , Grunwaldzkiej i Wojska Polskiego , Grunwaldzkiej i Słowackiego , Grunwaldzkiej i Miszewskiego , Zwycięstwa i Hallera , Zwycięstwa i Traugutta , Słowackiego i Budowlanych .
2. Punktowy pomiar prędkości
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Grunwaldzka i Bitwy Oliwskiej II , Grunwaldzka i Abrahama , Zwycięstwa i Traugutta , Marynarki Polskiej i Reja , Podwale Przedmiejskie i Łąkowa (w każdym kierunku), Trakt św. Wojciecha przy Zrembie (w każdym kierunku), Trakt Św. Wojciecha 191 , Trakt Św. Wojciecha i Ukośn a.
3. Odcinkowy pomiar prędkości
Ulica Słowackiego - cały odcinek leśny - od ul. Potokowej do ul. Złota Karczma .
1. Rejestratory przejazdu na czerwonym świetle
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Chwaszczyńska i Brzechwy , Morska i Kcyńska , Morska - Obwodnica Trójmiasta , Morska i Kartuska , Morska i Chylońska (od strony centrum), Morska i Warszawska , Morska i Kwiatkowskiego (dla obu kierunków), Śląska i Kielecka , Zwycięstwa i Nowa Kopernika , Zwycięstwa i Stryjska , Zwycięstwa i Wielkopolska , Zwycięstwa i Spółdzielcza , Zwycięstwa - Przebendowskich .
2. Punktowy pomiar prędkości
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Morska - Chylońska (od strony centrum), Zwycięstwa i Bernardowska , Zwycięstwa - Redłowska , Wielkopolska i Racławicka , Chwaszczyńska i Rdestowa .
3. Odcinkowy pomiar prędkości
Odcinek ul. Wielkopolskiej od ul. Łowickiej do ul. Gedymina .
Miejsca
Opinie (494) 8 zablokowanych
-
2014-09-22 11:03
Sopot
Czyli w sopocie mozna pruc ile sie da :)
- 2 2
-
2014-09-22 10:55
A jaka właściwie jest prawidłowa prędość na starcie ?
Tak się właśnie zastanawiałem ...
Bo tablica koniec terenu zabudowanego i 70km/h znajduje się tuż pod urządzeniami rejestrującymi ...
Więc urządzenia mierzą prędkość na 100m PRZED.
Czyli rejestrują przekroczenie 50km/h czy już jednak 70km/h ?- 6 0
-
2014-09-22 07:05
Czy to nie dziwne ??? (3)
Czy to nie dziwne, ze jedzie samochód ( co prawda sportowy ) ale z prędkością 3 x większą od dopuszczalnej i nic mu się nie stało ??? Czy to nie przypadkiem Zarząd Dróg i Zieleni karmi nas tanimi gadkami, że 70 km/h to już jest niebezpieczeństwo, czy chodzi jednak aby złapać króliczka i wypisać mandat .
Opinię zostawiam, czytelnikom portalu.- 26 19
-
2014-09-22 10:51
na tym odcinku
na słowackiego w tym miejscu to akurat prędkość 70km/h przerasta możliwości większości kierowców którzy tam jeżdżą... auto z wybitym zawieszeniem, 10 letnie opony klasy budżetowej, luzy na kierownicy i do tego kierowcy którzy nie do końca umieją jeździć autem.... jazda na sprzęgle i hamulec z górki... Więc akurat w tym miejscu to 70 km/h to dla większości i tak wyzwanie...to że niektórzy potrafią tam pojechać 2x szybciej nie znaczy że należy taki limit ustawić, bo się Janusze i Sebixy rozbiją swoimi sportowymi Astrami i Golfami
- 6 0
-
2014-09-22 07:09
(1)
A. Zawodowy kierowca
B. Brak ruchu ulicznego.- 15 2
-
2014-09-22 07:59
C. Przygotowane auto do takich predkości
- 15 0
-
2014-09-22 09:22
jakie opóżnienie będzie w sekundach miał system przy rejestracji wjazdu na czerwonym ? (4)
Prosze o informacje na temat opóznienia w sekundach wjazdu na czerwonym świetle dla systemu Tristar, czy są to 3 sekundy czy więcej. Innymi słowy ile mam czasu na opuszczenie skrzyżowania jak mnie "złapie" pomarańczowe światło? Czy przejechanie linii warunkowego zatrzymania to już będzie mandat ? ( zatrzymam sie na linii lub za nią )
- 10 4
-
2014-09-22 10:40
Opóźnieniem jest czas świecenia się pomarańczowego.
- 1 1
-
2014-09-22 09:26
(1)
uważaj bi te gnoje zrobią ci zdjęcie nawet wtedy kiedy podjedziesz do przodu kiedy jedzie np pojazd uprzywilejowany.Żyjemy w tak porąbanym kraju że chęć łupienia ludzi przesłania często zdrowy rozsądek.Spodziewam się wielu spraw sądowych z tymi pajacami obsługującymi ten system niewolenia ludzi
- 3 3
-
2014-09-22 10:32
"Niewolenia ludzi"? Co to,na tylnej kanapie za tobą siedzi Leo diCaprio i pogania cie batem,zebys jechał niezgodnie z
Jak ktoś nie ma własnego rozumu,niech płaci.
- 1 2
-
2014-09-22 10:19
Opóźnienie? Jest pomarańczowe to masz się zatrzymać, a nie przyspieszać.
- 1 2
-
2014-09-22 10:35
Tristar
Mialo to cudo kosztowac 100 baniek a ile naprawde kosztuje choc jeszcze nie dziala? Czy wogole zadziala to juz inna sprawa :)
- 3 0
-
2014-09-22 10:27
A kiedy ten cały system będzie uruchomiony?
- 2 0
-
2014-09-22 10:11
Piszecie o aucie rajdowym, a na fotce dajecie auto go wyścigów górskich. Zaraz się okaże, że jechała jednak wyścigówka. Jak było rzeczywiście?
- 3 0
-
2014-09-22 09:50
200kmh na gornym odcinku autem rajdowym? (3)
moim zwyklym autem bez problemu mam tam 150. gdybym dal w gaz pewnie do 170 bym dobil. to co to jest 200?
- 4 5
-
2014-09-22 10:03
Bowiem:
- tu nie chodziło o bicie rekordu prędkości na Słowackiego, a o przejazdy z ustaloną średnią,
- samochody rajdowe nie są budowane z myślą o prędkościach maksymalnych - wiele samochodów cywilnych rozwija prędkości większe niż nawet topowe samochody WRC, ale mało który (o ile jakikolwiek) miałby szansę z taką rajdówką na trasie jakiegokolwiek odcinka specjalnego.- 2 0
-
2014-09-22 10:00
Tylko dla tej rajdówki te 200km/h...
...to już maksymalna prędkość, więc się nie podniecaj.
- 0 0
-
2014-09-22 09:55
auta rajdowe też są różne - seicento ma 100KM a subaru 300KM a są i mocniejsze...
rajdowy tzn. że jest w pewnej specyfikacji a nie że jest mocniejszy od auta cywilnego- 0 0
-
2014-09-22 09:17
Jakie są wasze rekordy pod górę gdy cebulaki nie blakują lewego pasa lub cała droga wolna ? (9)
- 3 12
-
2014-09-22 09:42
WRX STi (1)
Idź umyj zęby, bo ci jajkiej na twardo bije z ust, rajdowcu dla ubogich.
- 1 3
-
2014-09-22 10:03
jajkiem to ci bije, kolega po pośladkach
- 2 2
-
2014-09-22 09:33
(3)
jest tylko jeden rekord
rekord głupoty ;-)- 8 2
-
2014-09-22 09:48
Nie ma rekordu -to jedna z dwu nieskończoności - ta pewniejsza. (1)
- 1 1
-
2014-09-22 10:01
tylko do 2 nieskończoności umiesz liczyć ?
- 0 0
-
2014-09-22 09:47
nie pytam o twój rekord
- 2 3
-
2014-09-22 09:36
380km/h (1)
kombi w dieslu daje radę
- 0 4
-
2014-09-22 09:45
chyba z sołtysem za kółkiem
- 2 1
-
2014-09-22 09:24
cebulaki i janusze nie minusować - ta ankieta was nie dotyczy
- 5 5
-
2014-09-22 10:02
Glosujcie na KNP
Ci co teraz rządzą wycisna z was każda złotówkę która zarobicie. Jak nie trostarem to viatollem albo innym system.
- 4 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.