- 1 Od soboty spore utrudnienia na A1 (83 opinie)
- 2 Apel policji do kierowców aut i motocykli (84 opinie)
- 3 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (266 opinii)
- 4 Mamy najdłuższą estakadę w Polsce (74 opinie)
- 5 Będzie łatwiej zaparkować na Świętojańskiej (360 opinii)
- 6 Chwarznieńska do obwodnicy już gotowa (144 opinie)
Samochód rajdowy pojechał 200 km/h leśnym odcinkiem ul. Słowackiego
Sceny jak z filmu "Szybcy i wściekli" rozegrały się w nocy ze środy na czwartek na leśnym odcinku ul. Słowackiego. Samochód rajdowy rozpędzał się tam nawet do 200 km/h. Ale spokojnie: sytuacji przyglądali się pracownicy Okręgowego Urzędu Miar, którzy na Słowackiego legalizowali odcinkowy pomiar prędkości.
Było kilka minut po północy w czwartek. Nagle ciszę w lesie przy ul. Słowackiego przerwał ryk silnika samochodu rajdowego, który z potworną prędkością pędził z Niedźwiednika w kierunku Matarni. Potem następowała cisza. Mijało kilka minut i sytuacja się powtarzała. Słychać było już nie warkot, a wycie silnika samochodu. Po lesie rozchodziła się woń palonych opon i wysokooktanowego paliwa.
Największy jednak huk z przerywany strzałami z tłumika samochodu pędzącego z Niedźwiednika w kierunku Matarni można było usłyszeć nad ranem. Wszystko wyglądało jak trening kierowcy rajdowego.
- I nie było ku temu powodu. Nawet prosiliśmy kierowcę samochodu rajdowego, by jechał szybciej. Udało się pojechać ul. Słowackiego tuż przed Matarnią nawet 200 km/h - mówi Danuta Jonaszek, naczelnik wydziału elektrycznego Okręgowego Urzędu Miar w Gdańsku.
Jak to możliwe?
- W nocy przeprowadziliśmy po raz pierwszy w Polsce legalizację pierwotną pomiarowego odcinka prędkości na ul. Słowackiego, umieszczonego w ramach budowy Tristara - systemu inteligentnego sterowania ruchem. W tym celu byliśmy zmuszeni użyć samochodu rajdowego, który pojechał kilkakrotnie odcinkiem leśnym wspomnianej ulicy, na której właśnie ma być dokonywany pomiar prędkości - mówi Danuta Jonaszek.
W celu legalizacji odcinkowego pomiaru prędkości kierowca w pierwszym przejeździe musiał osiągnąć średnią prędkość zaledwie 13 km/h. Z każdym następnym przejazdem zalecano mu jechać szybciej aż osiągnie średnią prędkość 147 km/h. W sumie kierowca wykonał kilkanaście przejazdów i właśnie w tym ostatnim przejeździe kierowca osiągnął na Trasie Słowackiego prędkość 200 km/h. Taki wynik był możliwy na ostatniej prostej pod górę przed Matarnią.
Co ważne, testy systemu Tristar na ul. Słowackiego, działającego na długości ok. 1,8 km odbywały się podczas całkowitego zamknięcia dla ruchu kołowego. Z jednej i drugiej strony drogę zamknęła policja.
- Pomiarowy odcinek prędkości na ul. Słowackiego przeszedł sprawdzenie pomyślnie - otrzymał legalizację pierwotną. Obowiązywać ona będzie teraz przez 13 miesięcy. Potem trzeba powtórzyć nocne sprawdzenie urządzenia - tłumaczy naczelnik.
Co ważne, uzyskanie legalizacji pierwotnej nie oznacza, że odcinkowy pomiar prędkości już działa - wyłapuje niefrasobliwych kierowców. Zgodę na jego używanie może wydać wyłącznie Generalny Inspektor Transportu Drogowego. Póki co takiej zgody jeszcze nie ma, choć urzędnicy odpowiedzialni za wdrażanie systemu złożyli wnioski.
Co ciekawe, odcinkowy pomiar ruchu będzie rejestrował nie tylko osoby, które na 1,8 km fragmencie ul. Słowackiego przekroczą dozwoloną prędkość. Jeśli kierowca na starcie pomiaru będzie przekraczał dozwoloną prędkość, już wtedy zostanie uznane to za wykroczenie. Nie pomoże mu fakt, że dalszy odcinek będzie pokonywał wolno.
Oznacza to też, że niefrasobliwi kierowcy będą kontrolowani dwukrotnie. Raz na wjeździe i potem na końcu odcinka za przejazd z średnią prędkością.
Tristar ma generować tzw. "inteligentną zieloną falę", czyli tak regulować dopuszczalną prędkość pojazdów, aby zapewnić ich płynny przejazd. System będzie też kontrolował parkingi (tablice świetlne pokierują nas tam, gdzie znajdziemy wolne miejsce) oraz informował na specjalnych wyświetlaczach przystankowych o ewentualnym opóźnieniu autobusu czy tramwaju.
Wprowadzenie systemu pozwoli na zarządzanie ruchem miejskim z użyciem najnowszych technologii i zwiększy przepustowość dróg w Gdańsku, Sopocie i Gdyni o 20-30 proc. W analizie ruchu drogowego będzie brała udział specjalnie zaprojektowana sygnalizacja świetlna, czujniki w jezdni, komputery w pojazdach komunikacji miejskiej, urządzenia nadawczo-odbiorcze, kamery, fotoradary i fotorejestratory, tablice o zmiennej treści. Całość ma koordynować zespół pracujący w centrum zarządzania ruchem drogowym.
Całkowity koszt inwestycji to 160 mln zł. 136 mln zł do przedsięwzięcia dokłada Unia Europejska z programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Pozostała kwota pochodzi z budżetów Gdańska, Sopotu i Gdyni. Koszt budowy systemu to 133 mln zł, które zainkasuje firma Qumak.
1. Rejestratory przejazdu na czerwonym świetle
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Brama Oliwska , Hucisko , Trakt św. Wojciecha i Zaroślak , Elbląska i Głęboka , 3 Maja i Hucisko , Grunwaldzkiej i Pomorskiej , Grunwaldzkiej i Kołobrzeskiej , Grunwaldzkiej i Wojska Polskiego , Grunwaldzkiej i Słowackiego , Grunwaldzkiej i Miszewskiego , Zwycięstwa i Hallera , Zwycięstwa i Traugutta , Słowackiego i Budowlanych .
2. Punktowy pomiar prędkości
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Grunwaldzka i Bitwy Oliwskiej II , Grunwaldzka i Abrahama , Zwycięstwa i Traugutta , Marynarki Polskiej i Reja , Podwale Przedmiejskie i Łąkowa (w każdym kierunku), Trakt św. Wojciecha przy Zrembie (w każdym kierunku), Trakt Św. Wojciecha 191 , Trakt Św. Wojciecha i Ukośn a.
3. Odcinkowy pomiar prędkości
Ulica Słowackiego - cały odcinek leśny - od ul. Potokowej do ul. Złota Karczma .
1. Rejestratory przejazdu na czerwonym świetle
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Chwaszczyńska i Brzechwy , Morska i Kcyńska , Morska - Obwodnica Trójmiasta , Morska i Kartuska , Morska i Chylońska (od strony centrum), Morska i Warszawska , Morska i Kwiatkowskiego (dla obu kierunków), Śląska i Kielecka , Zwycięstwa i Nowa Kopernika , Zwycięstwa i Stryjska , Zwycięstwa i Wielkopolska , Zwycięstwa i Spółdzielcza , Zwycięstwa - Przebendowskich .
2. Punktowy pomiar prędkości
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Morska - Chylońska (od strony centrum), Zwycięstwa i Bernardowska , Zwycięstwa - Redłowska , Wielkopolska i Racławicka , Chwaszczyńska i Rdestowa .
3. Odcinkowy pomiar prędkości
Odcinek ul. Wielkopolskiej od ul. Łowickiej do ul. Gedymina .
Miejsca
Opinie (494) 8 zablokowanych
-
2014-09-22 16:57
zabawa (1)
A ja się zastanawiałem jaki to debil jeździ przez pół nocy w tą i z powrotem z niesprawnym tłumikiem. W sumie fajna zabawa, ale moje dzieciaki poszły niewyspane do szkoły, a ja i żona siedzieliśmy półprzytomni w pracy.
- 2 0
-
2014-09-22 18:51
Jesteście leśniczymi,a dzieci chodzą do szkółki leśnej i mieszkacie w leśniczówce w lesie?
- 0 0
-
2014-09-22 08:26
Bardzo dobrze! (5)
Może choć trochę utemperuje to zapędy niektórych osób...
A tak to mamy co kilka dni wypadek, rozwalone bariery i korki na pół miasta...- 10 3
-
2014-09-22 08:43
(4)
Nieprawda, korki na pół miasta powodują emeryci i lebiegi, co tam jadą 70-75 km/h lewym pasem.
- 0 10
-
2014-09-22 08:59
brednie (2)
a cwaniaki, co jadą 90, zamiast przepisowych 70, i tak później spotykają tych "lebiegów" i emerytów na światłach na Matarni.
śmieszne jest przeświadczenie, że korki są powodowane przez tych, co wolno jadą. prędzej przez tych, co jadą mało płynnie, zapieprzają od świateł do świateł i prawie zawsze stoją, a Ci, co jadą szybko i tak są doganiani prze tych "ślimaków".- 10 1
-
2014-09-22 09:47
(1)
ale miszcze przejechali dynamicznie i bezpiecznie, a emeryci i lebiegi niedynamicznie i strachliwie.
- 0 5
-
2014-09-22 18:42
Mistrzowie zasiądą w Walhalli! A lebiegi przed telewizorem!
Motowiking z Marsa
- 0 0
-
2014-09-22 09:10
Skoro prawy pas jest zajęty,a limit prędkosci wynosi 70 km/h,to...ś
Najgorsze korki są,jak jakiś nerwus,który chciał jechać "stówą" przytuli barierkę.
- 3 0
-
2014-09-22 18:37
Debile budują takie systemy
znowu zabraknie informacji jakieś tabliczki czy znaku że jest taki system i należy jechać ~60kmh i wszyscy będą stać na światłach bo się system pogubi bo ktoś jechał 100kmh.
- 1 2
-
2014-09-22 18:26
Nie rozumiem...
"Odradzamy w przyszłości podziwianie nocnych wyczynów kierowcy rajdowego na ul. Słowackiego." - nie rozumiem tego zdania. Gdzie ład, skład i przede wszystkim czas i tryb. Polska język trudna język ;)
- 1 1
-
2014-09-22 17:04
cały ten system na trakcie to jedna wielka bzdura (1)
co 50-100m poustawiane są sygnalizatory z pstryczkiem dla pieszego, także fali się można spodziewać ale czerwonej
- 6 4
-
2014-09-22 18:06
No tak,lepiej,żeby były bez pstryczka,żebyś stał po damskie szelki.
- 0 6
-
2014-09-22 06:05
Ciekawe w którą stronę będzie więcej rejestrowanych wykroczeń. (6)
- 67 4
-
2014-09-22 18:00
Proste, oczywiście że z góry.
- 2 0
-
2014-09-22 13:54
oczywiście profilaktycznie obniża dozwoloną prędkość na całym leśnym odcinku (1)
do 50km/h. Przecież tristar musi zarobić, nie?
- 14 3
-
2014-09-22 16:16
To oczywista oczywistość! Jak nie obniżą,to to oczywisty dowód,że chcieli obniżyć!
- 2 0
-
2014-09-22 09:39
Ciekawe kiedy Tristar się zwróci
przy powyższych założeniach obstawiam że bardzooo szybko
- 19 1
-
2014-09-22 06:47
(1)
zależy od korków... ;)
- 22 0
-
2014-09-22 09:22
korki to jeżdżą lewym pasem i blokują ruch
- 24 3
-
2014-09-22 16:58
Dla naszego ......
Ten ststem ma pomoc kierowca , np. w czasie srogiej zimy monitoruja np. Slowackiego aby wyslac piaskarke albo Policje do rrgulowania ruchem, tak jak bylo 6 grudnia ub. roku wlasnie na Slowckiego, to wszystko dla dobra mieszkancow grodu nad Mlotlawa.
- 1 3
-
2014-09-22 16:46
ha ha ha - zaplaccie mandat tak jak ci goscie na filmiku :) Z nimi trzeba krotko - a niech straca pół dnia na liczeniu :)
www.youtube.com/watch?v=3dlKdBKXRHg&feature=youtu.be
- 2 0
-
2014-09-22 16:17
hehehe, jak zwykle dziennikarskie bzdury
czy szanowny pan redaktor raczyl widziec pomiary homologacyjne, czy bazowal tylko na relacji gimnazjalisty?
tak sie sklada, ze akurat owej nocy wracalem z lotniska i natknalem sie na powyzsze badania po godz 1:00. ten rajdowy samochod, a przynajmniej ktory widzielismy, to byl srebrny ford focus kombi lub podobny "potfor" (podobny do tych uzywanych przez inpekcje transportu drogowego). jak dowiedzielismy sie od pilnujacych trasy policjantow, byl to wlasnie "bolid" naszpikowany elektronika ktory wykonywal pomiary. chwile postalismy, po szalejacym rajdowym aucie nie bylo ani slychu, ani widu...
to wiec jak bylo? czy aby nie od zartobliwego okreslenia przez policjantow auta pomiarowego, po 5 dniach do redaktorow dotarly ploteczki o szalejacej z piskiem opon i ogniem z wydechow zionacej rajdowce? :)- 5 0
-
2014-09-22 11:35
wyniki ankiety (6)
śmiechu warte.
przepisy są po to, żeby ich przestrzegać. ale kierowcy zawsze zbulwersowani, jak się od nich wymaga. jak z batem ich nie przypilnujesz, to będą robić, co chcą i myślą, że są w porządku. a jeżdżą potencjalnymi maszynkami do zabijania - o błąd i tragedię przy tych prędkościach i masie nie trudno.
każdy ma się za wspaniałego kierowce, ograniczenia i inne przepisy są przesadzone, ale egzekwowanie ich to wyciąganie kasy:)- 7 4
-
2014-09-22 12:45
(4)
Kolego tragedie na drogach a wyciąganie kasy od kierowców to dwie różne sprawy. Mieszanie ich w jednym wątku to zwykła manipulacja.
- 0 7
-
2014-09-22 12:55
ja autem jeżdzę przepisowo (3)
i nie widzę żadnego problemu związanego z triastarem.
nie rozumiem, o co ludziom chodzi? to marudzenie to jawne przyznawanie się do jazdy niezgodnej z przepisami. tyle na ten temat.
nie mogę się doczekać, aż system wystartuje. mam nadzieję, że znacznie uspokoi i upłynni ruch w mieście. a jak mandaty będą się sypały, to kierowcy sami sobie będą winni.- 5 1
-
2014-09-22 15:00
jak masz starą Skode, Poloneza lub Cinquecento w gazie to sie nie dziwie ze jezdzisz przepisowo (2)
gdyz te samochody po latach niewiele szybciej moga pojechaci. A co ma powiedziec ktos kto ma np.nowoczesnegho mercedesa lub bmw z hamulcami ceramicznymi, kontrola trakcji i innymi bajerami ?
Porownujac go do twojego Cinquecento to sa lata swietlne w tym jak reaguja te samochody i patrzac na ich bezpieczenstwo.- 1 8
-
2014-09-22 15:12
czas reakcji
to nie jest kwestia czasu reakcji Twojego samochodu, tylko Twojej.
A jak ktoś ma tylko zwykłe Prawo Jazdy i ileś tam lat doświadczenia za kółkiem (rutyny!!!) to chja umie, a nie jeździć.
Ale pewnie ma się za zarąbistego ogarniacza za kółkiem, z refleksem takim, że hoho. Chciałbym to zobaczyć. Dureń... Prawo jest takie samo dla wszystkich. Teoretycznie.
Bo cwaniaki w drogich mercedesach itp, często czują, że są równiejsi i wszystko mają w piź dzie, najwyraxniej tak, jak TY.- 5 0
-
2014-09-22 15:03
To niech sobie dokupi własną drogę, i tam może sobie szaleć do woli.
- 3 0
-
2014-09-22 12:16
wina tuska
- 3 2
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.