- 1 Od soboty spore utrudnienia na A1 (83 opinie)
- 2 Mamy najdłuższą estakadę w Polsce (74 opinie)
- 3 Apel policji do kierowców aut i motocykli (81 opinii)
- 4 Jechaliśmy Obwodnicą Metropolitalną (266 opinii)
- 5 Będzie łatwiej zaparkować na Świętojańskiej (360 opinii)
- 6 Chwarznieńska do obwodnicy już gotowa (144 opinie)
Samochód rajdowy pojechał 200 km/h leśnym odcinkiem ul. Słowackiego
Sceny jak z filmu "Szybcy i wściekli" rozegrały się w nocy ze środy na czwartek na leśnym odcinku ul. Słowackiego. Samochód rajdowy rozpędzał się tam nawet do 200 km/h. Ale spokojnie: sytuacji przyglądali się pracownicy Okręgowego Urzędu Miar, którzy na Słowackiego legalizowali odcinkowy pomiar prędkości.
Było kilka minut po północy w czwartek. Nagle ciszę w lesie przy ul. Słowackiego przerwał ryk silnika samochodu rajdowego, który z potworną prędkością pędził z Niedźwiednika w kierunku Matarni. Potem następowała cisza. Mijało kilka minut i sytuacja się powtarzała. Słychać było już nie warkot, a wycie silnika samochodu. Po lesie rozchodziła się woń palonych opon i wysokooktanowego paliwa.
Największy jednak huk z przerywany strzałami z tłumika samochodu pędzącego z Niedźwiednika w kierunku Matarni można było usłyszeć nad ranem. Wszystko wyglądało jak trening kierowcy rajdowego.
- I nie było ku temu powodu. Nawet prosiliśmy kierowcę samochodu rajdowego, by jechał szybciej. Udało się pojechać ul. Słowackiego tuż przed Matarnią nawet 200 km/h - mówi Danuta Jonaszek, naczelnik wydziału elektrycznego Okręgowego Urzędu Miar w Gdańsku.
Jak to możliwe?
- W nocy przeprowadziliśmy po raz pierwszy w Polsce legalizację pierwotną pomiarowego odcinka prędkości na ul. Słowackiego, umieszczonego w ramach budowy Tristara - systemu inteligentnego sterowania ruchem. W tym celu byliśmy zmuszeni użyć samochodu rajdowego, który pojechał kilkakrotnie odcinkiem leśnym wspomnianej ulicy, na której właśnie ma być dokonywany pomiar prędkości - mówi Danuta Jonaszek.
W celu legalizacji odcinkowego pomiaru prędkości kierowca w pierwszym przejeździe musiał osiągnąć średnią prędkość zaledwie 13 km/h. Z każdym następnym przejazdem zalecano mu jechać szybciej aż osiągnie średnią prędkość 147 km/h. W sumie kierowca wykonał kilkanaście przejazdów i właśnie w tym ostatnim przejeździe kierowca osiągnął na Trasie Słowackiego prędkość 200 km/h. Taki wynik był możliwy na ostatniej prostej pod górę przed Matarnią.
Co ważne, testy systemu Tristar na ul. Słowackiego, działającego na długości ok. 1,8 km odbywały się podczas całkowitego zamknięcia dla ruchu kołowego. Z jednej i drugiej strony drogę zamknęła policja.
- Pomiarowy odcinek prędkości na ul. Słowackiego przeszedł sprawdzenie pomyślnie - otrzymał legalizację pierwotną. Obowiązywać ona będzie teraz przez 13 miesięcy. Potem trzeba powtórzyć nocne sprawdzenie urządzenia - tłumaczy naczelnik.
Co ważne, uzyskanie legalizacji pierwotnej nie oznacza, że odcinkowy pomiar prędkości już działa - wyłapuje niefrasobliwych kierowców. Zgodę na jego używanie może wydać wyłącznie Generalny Inspektor Transportu Drogowego. Póki co takiej zgody jeszcze nie ma, choć urzędnicy odpowiedzialni za wdrażanie systemu złożyli wnioski.
Co ciekawe, odcinkowy pomiar ruchu będzie rejestrował nie tylko osoby, które na 1,8 km fragmencie ul. Słowackiego przekroczą dozwoloną prędkość. Jeśli kierowca na starcie pomiaru będzie przekraczał dozwoloną prędkość, już wtedy zostanie uznane to za wykroczenie. Nie pomoże mu fakt, że dalszy odcinek będzie pokonywał wolno.
Oznacza to też, że niefrasobliwi kierowcy będą kontrolowani dwukrotnie. Raz na wjeździe i potem na końcu odcinka za przejazd z średnią prędkością.
Tristar ma generować tzw. "inteligentną zieloną falę", czyli tak regulować dopuszczalną prędkość pojazdów, aby zapewnić ich płynny przejazd. System będzie też kontrolował parkingi (tablice świetlne pokierują nas tam, gdzie znajdziemy wolne miejsce) oraz informował na specjalnych wyświetlaczach przystankowych o ewentualnym opóźnieniu autobusu czy tramwaju.
Wprowadzenie systemu pozwoli na zarządzanie ruchem miejskim z użyciem najnowszych technologii i zwiększy przepustowość dróg w Gdańsku, Sopocie i Gdyni o 20-30 proc. W analizie ruchu drogowego będzie brała udział specjalnie zaprojektowana sygnalizacja świetlna, czujniki w jezdni, komputery w pojazdach komunikacji miejskiej, urządzenia nadawczo-odbiorcze, kamery, fotoradary i fotorejestratory, tablice o zmiennej treści. Całość ma koordynować zespół pracujący w centrum zarządzania ruchem drogowym.
Całkowity koszt inwestycji to 160 mln zł. 136 mln zł do przedsięwzięcia dokłada Unia Europejska z programu operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Pozostała kwota pochodzi z budżetów Gdańska, Sopotu i Gdyni. Koszt budowy systemu to 133 mln zł, które zainkasuje firma Qumak.
1. Rejestratory przejazdu na czerwonym świetle
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Brama Oliwska , Hucisko , Trakt św. Wojciecha i Zaroślak , Elbląska i Głęboka , 3 Maja i Hucisko , Grunwaldzkiej i Pomorskiej , Grunwaldzkiej i Kołobrzeskiej , Grunwaldzkiej i Wojska Polskiego , Grunwaldzkiej i Słowackiego , Grunwaldzkiej i Miszewskiego , Zwycięstwa i Hallera , Zwycięstwa i Traugutta , Słowackiego i Budowlanych .
2. Punktowy pomiar prędkości
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Grunwaldzka i Bitwy Oliwskiej II , Grunwaldzka i Abrahama , Zwycięstwa i Traugutta , Marynarki Polskiej i Reja , Podwale Przedmiejskie i Łąkowa (w każdym kierunku), Trakt św. Wojciecha przy Zrembie (w każdym kierunku), Trakt Św. Wojciecha 191 , Trakt Św. Wojciecha i Ukośn a.
3. Odcinkowy pomiar prędkości
Ulica Słowackiego - cały odcinek leśny - od ul. Potokowej do ul. Złota Karczma .
1. Rejestratory przejazdu na czerwonym świetle
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Chwaszczyńska i Brzechwy , Morska i Kcyńska , Morska - Obwodnica Trójmiasta , Morska i Kartuska , Morska i Chylońska (od strony centrum), Morska i Warszawska , Morska i Kwiatkowskiego (dla obu kierunków), Śląska i Kielecka , Zwycięstwa i Nowa Kopernika , Zwycięstwa i Stryjska , Zwycięstwa i Wielkopolska , Zwycięstwa i Spółdzielcza , Zwycięstwa - Przebendowskich .
2. Punktowy pomiar prędkości
Skrzyżowanie ulic i alei oraz węzły: Morska - Chylońska (od strony centrum), Zwycięstwa i Bernardowska , Zwycięstwa - Redłowska , Wielkopolska i Racławicka , Chwaszczyńska i Rdestowa .
3. Odcinkowy pomiar prędkości
Odcinek ul. Wielkopolskiej od ul. Łowickiej do ul. Gedymina .
Miejsca
Opinie (494) 8 zablokowanych
-
2014-09-22 12:15
Skandal !
Gdzie była wtedy straż miejska z fotoradarem ? Dlaczego go nie złapali ?
- 3 3
-
2014-09-22 12:14
ulice na których staną rejestratory
jeśli się nie mylę, to tak jakby ustawiono 24 fotoradary a w dwóch kierunkach 48. prędzej czy później a raczej prędzej każdy zaliczy. to jest ten wspaniały system dyscyplinowania kierowców i konfitur dla miasta. mega konfitur. oczywiście za moment ukażą się artykuły, ze to wszystko dla dobra gdańszczan. panowie z politechniki za projekt wzięli, teraz czas na miasto.
- 2 2
-
2014-09-22 12:12
nie mogę doczekać sie kiedy to ruszy
- 5 1
-
2014-09-22 11:13
(2)
Przy obecnych zapisach Kodeksu Wykroczeń i ustawy prawo o ruchu drogowym oraz rozporządzeń regulujących wykroczenia drogowe życzę powodzenia w egzekwowaniu prawa ;)
Kto jechał autem, jak długo, w tym konkretnym czasie? Może ktoś się przesiadł w trakcie.... Do tej pory odpowiedzialność karna jest indywidualna i organ ma wskazać sprawcę. Bat na nieświadomych a dla osób mających wiedzę w zakresie prawa taka ciekawostka, która łatwo obejść.- 1 5
-
2014-09-22 11:28
płaci właściciel auta. proste. (1)
- 2 2
-
2014-09-22 11:39
okazuje się
że w peerelu" nie takie proste
jak w Niemczech czy Anglii
bo nasze posły zrobiły to pokręconym
dlatego trzeba wypierr nasze "prawo" na śmietnik
i przyjąć obce, a zacząć od PoRD
TUŚKU, do ciebie piszę....- 0 2
-
2014-09-22 11:31
Pomiar prędkości jednego samochodu (1)
może i będzie prawidłowy, ale w jaki sposób urządzenie zweryfikuje, czy na danym odcinku to akurat ja przejechałam za szybko, a nie inny kierowca?!?!
- 3 4
-
2014-09-22 11:36
dlatego to takie drogie
koń puter zapisuje dwa razy KAŻDEGO kierowcę
tych co jadą prawidłowo też
a potem porównuje czasy przejazdu,
te miliony rejestracji!
jak odstęp za krótki - podlegasz karze
a jak twój numer blachy jest na czarnej liście, można "spuścić gończe psy"
nowy wspaniały świat permanentnej inwigilacji- 2 1
-
2014-09-22 10:04
Będzie dobrze . . (1)
. . ale , tylko na odcinku gdzie rozstawiony będzie Tristar a poza zasięgiem systemu nerwowy i niezbyt mądry egoista będzie deptał pedał gazu jeszcze bardziej . Mamy w Polsce spore doświadczenie z ograniczeniami przez radary poza miastem gdzie sfrustrowani kierowcy próbują nadrobić czas . Poza zasięgiem Tristar powinny powstać ronda zamiast bezdusznej sygnalizacji
- 1 4
-
2014-09-22 11:16
lol
no bo ronda są takie "uduchowione" :)
- 2 0
-
2014-09-22 11:04
po co o tym pisać ! (1)
Nie potrzebnie piszecie o takich wyczynach.....Teraz debile będą też tak samo robić.......
- 4 1
-
2014-09-22 11:10
dokładnie po co o tym pisać??!!
wystarczy poczytać opinie ilu "mądrych" już się chwali swoimi rekordami prędkości.
- 2 0
-
2014-09-22 08:37
zwiększy przoepustwość o 20-30% (5)
ostatnio słyszałem wypowiedź jednego z prezesów odpowiedzialnych za Tristar, która chwalił się że jeśli uda się Tristar uruchomić, to przepustowość zwiększy się do 5%. także w te 20-30% jakoś nie wierzę. jedyne co widzę to większa ilość radarów, odcinkowych pomiarów prędkości. podejrzewam, że cały ten Tristar to nic innego jak maszynka do wystawiania mandatów... w końcu ECS, PGE Arenę Muzeum IIWŚ, Teatr Szekspirowski i inne zachcianki rządzących z czegoś trzeba utrzymać...
- 24 5
-
2014-09-22 11:10
5% ;)
no a te 5% to już prawie w granicach błędu obliczeniowego. Jeśli usprawnienie będzie poniżej 20-30% to można będzie śmiało powiedzieć, że pieniądze na tristar były źle wydane... Poczekamy zobaczymy
- 2 0
-
2014-09-22 08:41
To zupełnie inne pule pieniędzy,ale co taki leming,jak Ty,może o tym wiedzieć... (3)
- 3 5
-
2014-09-22 08:51
(1)
Leming? Zakladasz ze to pisal zwolennik PO?
- 2 4
-
2014-09-22 09:52
Lemingi występują wszędzie, nie tylko w PO.
- 3 1
-
2014-09-22 09:39
ale kasa z mandatów pójdzie do jednego wora palancie z którego takie deficytowe g..wna będzie się dotować
- 4 2
-
2014-09-22 08:32
Zielona fala mi jechać nie pozwala:) (1)
Kto pamięta ?
- 16 0
-
2014-09-22 11:08
pamięta
ale to było "czerwona fala jechać ciągle nie pozwala"
- 3 0
-
2014-09-22 07:51
(1)
Taaa... I pomyslec, ze to wszystko o kant pupy mozna potluc. Wystarczy zadbac, zeby na focie twarzy nie bylo widac. I wszystkie pomiary moga isc sie czesac.
- 2 8
-
2014-09-22 11:05
;P oj dziecko
weź najpierw szkołę skończ... dorośnij.... zrób sobie prawo jazdy... pojeździj trochę, poczytaj sobie, a dopiero potem się wypowiadaj, bo pojęcia jak widać nie masz zielonego w temacie.
- 5 1
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.