• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Samolot "na prąd" przyleciał na Pomorze

Michał Jelionek
15 czerwca 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 

W piątek, 14 czerwca, na lotnisku Aeroklubu Gdańskiego w Pruszcza Gdańskim wylądował pierwszy seryjnie produkowany samolot elektryczny Pipistrel Alpha Electro.



Pipistrel Alpha Electro to samolot produkcji słoweńskiej, który napędzany jest wyłącznie silnikiem elektrycznym o mocy 60 kW. Dwuosobowy, ultralekki samolot waży jedynie 350 kg, z czego 100 kg to waga dwóch baterii o sumarycznej pojemności 21 kWh. Maszyna została wykonana w technologii kompozytowej, z włókien szklanych i aramidowych.

Samolot kosztuje 125 tys. euro. Do tej pory w słoweńskiej fabryce w Ajdovscinie, wyprodukowano 40 egzemplarzy Pipistrel Alpha Electro, ale jeszcze w tym roku ta liczba przekroczy 50 maszyn. Samoloty trafią do klientów z Europy, Ameryki Północnej i Australii.

Pipistrel Alpha Electro - pierwszy seryjnie produkowany samolot elektryczny. Pipistrel Alpha Electro - pierwszy seryjnie produkowany samolot elektryczny.
Maszyna lata z prędkością 150-160 km/h. Maksymalnie naładowane baterie wystarczają na godzinę lotu, czyli na pokonanie dystansu około 160 km.

- Póki co, niemałą przeszkodą w eksploatacji elektrycznego samolotu jest brak przystosowanej infrastruktury lotniskowej. W portach lotniczych brakuje stosownych stacji ładujących. Dlatego też przylatując do Trójmiasta z południa Polski, tak zaplanowaliśmy trasę, aby odwiedzać lotniska, na których będziemy mogli podładować baterie. Pełne ładowanie stacją o mocy 20 kW trwa około godziny. Oczywiście nie wszystkie porty lotnicze oferowały nam szybkie przyłącza elektryczne, dlatego na niektórych nasz postój trwał dłużej - wyjaśnia Krzysztof Będkowski, przedstawiciel Pipistrel Alpha w Polsce.
Pipistrel Alpha Electro - pierwszy seryjnie produkowany samolot elektryczny. Pipistrel Alpha Electro - pierwszy seryjnie produkowany samolot elektryczny.
Samoloty powstały z myślą o podstawowym szkoleniu pilotów nad lotniskami. Niewykluczone jednak, że w przyszłości, wraz z rozwojem technologii, samolot elektryczny na jednym ładowaniu będzie w stanie pokonać dłuższe trasy, nawet do 500 km.

- Prądy duszące, turbulencje, dodatkowe obciążenie samolotu w postaci drugiej osoby - to wszystko wpływa na zasięg baterii. Oczywiście najdogodniejszymi warunkami dla tego samolotu są wiatry tylne. Wówczas zasięg może wydłużyć się nawet do 30 km - dodaje.
Pipistrel Alpha Electro - pierwszy seryjnie produkowany samolot elektryczny. Pipistrel Alpha Electro - pierwszy seryjnie produkowany samolot elektryczny.
Maszyna została wyposażona w system rekuperacji, czyli odzyskiwania energii elektrycznej. Cały proces zachodzi podczas lądowania, kiedy silnik pracuje na wolnych obrotach, śmigło wiatrakuje i automatycznie doładowuje baterię.

- Co istotne, samolot posiada spadochron ratunkowy. Dzięki takiemu zabezpieczeniu, w przypadku awarii, rozładowania baterii czy innych komplikacji podczas lotu, pilot zawsze może tym samolotem wylądować na spadochronie - zakończył Będkowski.
Przedstawiciele firmy Pipistrel Alpha szacują, że jeszcze w tym roku pierwszy elektryczny samolot pojawi się na polskim niebie.

Miejsca

Zobacz także

Opinie (75) 1 zablokowana

  • 350kg tylko? (1)

    to jak powieje, to chyba nieźle rzuca tym samolotem...

    • 1 1

    • Prix

      Oj rzuca!

      • 0 0

  • Sport dla milionerów

    Przez 50 lat nic w tym aeroklubie nie zrobili. Pewnie wrota od hangaru dalej nie naprawione.

    • 1 0

  • Ludzie, nie bojajcie się elektryków

    • 2 1

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Samolot "na prąd"

    Tak naprawdę to samolot na węgiel. Prąd tylko transmituje anergię. Ale gdyby do ładowania używać wiatraków, to byłoby prawie perpetuum mobile.

    • 1 0

  • Trochę to brzmi bez sensu (1)

    zasięg 160km i konieczność lądowania i godzinnego ładowania baterii, co oznacza że podróżować można ze średnią prędkością 80km/h, a w praktyce jeszcze mniej bo trzeba gdzieś podkołowa, podłączyć, odłączyć

    Samochodem szybciej

    • 0 4

    • koń, to zawsze koń

      W razie czego poje trawę z pobocza, nie hałasuje, nie wymaga dowozu drogiego paliwa, jak trzeba coś cięższego, czy więcej ludzi przewieźć to można zaprzęgnąć 2 lub 4 konie.

      • 3 0

  • miałbyć miljon elektrycznych samochodów (1)

    a tu bach - mamy elektryczny samolot
    Matołusz jest niesamowity
    a prąd to z elektrowni w Ostrołęce i lądowisko przy każdym TBS-ie

    • 11 8

    • to nie jest polska konstrukcja

      więc wypluj te słowa o mateuszu, nadal jest jaki jest, a nie niesamowity

      • 0 2

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Samolot "na prąd"

    (1)

    Fajny. Przygotowania do lotu trwają dłużej niż sam lot.

    • 3 0

    • Opinia do filmu

      Zobacz film Samolot "na prąd"

      Jak przy każdym samolocie :)

      • 2 0

  • Opinia do filmu

    Zobacz film Samolot "na prąd"

    no jo ! - a nic nie stoi napisane ile oni chco za to cacko ?

    • 0 0

  • A ja go dziś podziwiałam cały dzień na niebie w Pruszczu jak sobie latał, ale wolę straszę samoloty mają super dźwięk silnika lubię jak latają nad miastem

    • 1 0

  • No ale kiedy morzna go kupić, (1)

    i gdzie ? W Galerii czy na allegro ?

    • 3 0

    • na matołusz.pl albo olpisx.pl

      • 1 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Pomorskie Targi Autokosmetyki 2024

10 - 25 zł
targi

Dni testowe w promotocykle chwaszczyno

dni otwarte

Pomorska Giełda Modeli Samochodów

kiermasz

Sprawdź się

Sprawdź się

W Polsce limit prędkości na autostradzie wynosi:

 

Najczęściej czytane