- 1 Hamowanie przed autem to bandyterka (151 opinii)
- 2 Nowy Ford Mustang już w Trójmieście (9 opinii)
- 3 Po ośmiu godzinach otwarto obwodnicę (367 opinii)
- 4 Nie będzie podatku od aut spalinowych (165 opinii)
- 5 Korytarz życia i... cwaniacy (95 opinii)
- 6 "Popis" tego kierowcy to kiepska reklama dla marki BMW (328 opinii)
Odliczanie sekund na skrzyżowaniach. Za czy przeciw?
W ostatnim czasie kierowców i internautów znów rozgrzał temat sekundników odliczających czas do końca zielonego czy czerwonego światła. W wielu miastach w Polsce zostały już wprowadzone. Zgodnie z prawem mogę być stosowane tylko na skrzyżowaniach o stałoczasowej sygnalizacji świetlnej. Światła na głównych arteriach naszej aglomeracji, wpięte w system Tristar, są zmiennoczasowe. Postanowiliśmy sprawdzić, czy jest szansa na wprowadzenie sekundników chociaż na niektórych skrzyżowaniach.
Wtórują im też lokalni politycy, za sprawą których temat wraca głównie w okresie kampanijnym. Bardziej sceptyczni są eksperci, którzy najpierw wskazywali na niezgodność sekundników z obowiązującym prawem, a następnie na ich niebezpieczne skutki.
Jak sprawa wygląda dziś?
Zgodnie z aktualnie obowiązującym "Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury w sprawie szczegółowych warunków technicznych dla znaków i sygnałów drogowych oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego i warunków ich umieszczania na drogach" wyświetlacze czasu mogą być stosowane przy sygnalizacji świetlnej stałoczasowej.
I tu pojawia się pierwszy problem, bo takich sygnalizacji w Trójmieście z roku na rok jest coraz mniej.
W Gdańsku pozostało ich zaledwie 10 proc. (ok. 30 skrzyżowań na 300 wyposażonych w sygnalizację). "Stałoczasówki" regulują ruchem m.in. na Kartuskiej (skrzyżowania z Paska, Zakopiańską i Jasną) czy Powstańców Warszawskich z Dąbrowskiego. Pozostałe to głównie krzyżówki zlokalizowane na obrzeżach miasta, mające umiarkowany, a nawet znikomy wpływ na przepustowość i płynność ruchu.
Na innych skrzyżowaniach funkcjonuje bardziej elastyczna sygnalizacja zmiennoczasowa, a więc taka, która dostosowuje długość zielonego i czerwonego światła dla poszczególnych relacji w zależności od natężenia ruchu.
Wideo z 2021 roku
- Od lat powtarzamy i zdania w tej kwestii nie zmieniamy, że sekundniki mogą przynieść więcej szkód niż korzyści - przyznaje Tomasz Wawrzonek, wicedyrektor Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Z jednej strony można je stosować tylko na skrzyżowaniach z sygnalizacją stałoczasową, których mamy w mieście coraz mniej, z drugiej - wszelkie badania i doświadczenia z innych miast pokazują, że kierowcy, widząc uciekający czas na skrzyżowaniu, raczej przyspieszają, niż zwalniają. O tym, że sekundniki mogą powodować niebezpieczne sytuacje na drodze pomyślał nawet ustawodawca, wpisując tam warunek, że tam, gdzie są one stosowane, przed skrzyżowaniem powinno obowiązywać np. ograniczenie prędkości - podkreśla Wawrzonek.
Wideo archiwalne
W Gdyni nie ma szans na sekundniki
Jeszcze mniej skrzyżowań ze stałoczasową sygnalizacją świetlną pozostało w Gdyni. Tam też nie ma raczej szans, by takie urządzenia pojawiły się w najbliższych latach.
- Spośród 111 sygnalizacji na terenie Gdyni, obecnie tylko jedna działa w sposób stałoczasowy, natomiast wszystkie pozostałe są sygnalizacjami akomodacyjnymi, czyli dostosowującymi się do zmiennego natężenia ruchem rejestrowanego przez urządzenia detekcji pojazdów i pieszych - wyjaśnia Magdalena Wojtkiewicz, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Zieleni w Gdyni. - W związku ze sposobem działania sygnalizacji świetlnej, liczniki czasu nie będą w stanie wyświetlać czasu pozostałego do końca sygnału, ponieważ czas ten jest zmienny w każdym cyklu, a decyzja o zmianie fazy ruchu może być podejmowana z sekundy na sekundę - tłumaczy.
Sekundniki dla tramwajów i pieszych
Trójmiasto na mapie miejsc z sekundnikami nie jest jednak białą plamą. Od kilku lat z takiego rozwiązania korzystają motorniczowie. Z odliczania sekund do zielonego światła korzystają też piesi na przejściu dla pieszych na al. Jana Pawła II na wysokości szpitala na Zaspie.
Miejsca
Opinie wybrane
-
2024-04-19 07:06
W przypadku naszych zakorkowanych ulic. (20)
Jest to bardzo dobry pomysł aby bylo wiadomo kiedy ruszyć. No i z pewnością mniej frustracji przy oczekiwaniu kiedy nastąpi zmiana swiatła.
- 363 59
-
2024-04-21 00:48
Czyli jestem za!
- 0 0
-
2024-04-19 20:41
Niech ten Wawrzonek (1)
Wyjedzie gdzieś za granicę 3M!
W wysoko rozwiniętych krajach stosuje się sekundniki! Teraz jedziesz i z Nienacka zapala się czerwone. A tak to by ludzie klika%sekund wcześniej mogli rozpocząć hamowanie i nikt by nie przelatywał na tzw późnym żółtym- 4 5
-
2024-04-20 08:44
Dobrze powiedziane - "w wysoko rozwiniętych..."
U nas już próbowano i niestety jest spora grupa kierowców, która zamiast zwolnić i hamować przed skrzyżowaniem, daje pełen gaz gdy widzi że zaraz będzie czerwone. I było z tego więcej niebezpiecznych sytuacji, niż pożytku. Jest taki typ ludzi dla których jazda autem przez miasto to coś więcej, niż zwykłe przemieszczanie by bezpiecznie dotrzeć do
U nas już próbowano i niestety jest spora grupa kierowców, która zamiast zwolnić i hamować przed skrzyżowaniem, daje pełen gaz gdy widzi że zaraz będzie czerwone. I było z tego więcej niebezpiecznych sytuacji, niż pożytku. Jest taki typ ludzi dla których jazda autem przez miasto to coś więcej, niż zwykłe przemieszczanie by bezpiecznie dotrzeć do celu. Dla nich jazda to walka z nieistniejącymi rywalami i leczenie kompleksów przy pomocy mocnego silnika. Mieliśmy niedawno tu przykład, ile osób popierało grubego z Pruszcza, który zajechał drogę i doprowadził do wypadku na obwodnicy. Zamiast minąć niedojdę i pojechać dalej, on mało jej nie zabił, a gawiedź mu przyklaskuje...
- 2 2
-
2024-04-19 12:47
Sekundniki (2)
Nie na każdym skrzyżowaniu jest możliwość zamontowania sekundnikow. Moim zdaniem wystarczy zielone światło pulsujące na około 3 sekundy przed zmianą na pomarańczowe. Można to zrobić bez większych kosztów praktycznie na każdym skrzyżowaniu. Jednak pozostaje wtedy problem malejących wpływów z mandatów do budżetu państwa.
- 7 7
-
2024-04-19 13:36
Przecież właśnie taki jest sens pomarańczowego, po co jeszcze jakieś pulsujące zielone (1)
- 14 3
-
2024-04-19 13:58
Bo nasi drogowi ułani twierdzą, że pomarańczowe i zielone to to samo.
- 6 2
-
2024-04-19 10:23
jedyne wyjscie to wywalic szkodników z ZDIz ale by to sie stało trzeba by władze w miescie zmienic
- 12 4
-
2024-04-19 09:19
(1)
To powinno być tylko odliczanie kiedy się czerwone włączy a nie zielone bo potem startują 2sekundy wcześniej i może być nieciekawie
- 3 13
-
2024-04-20 19:59
to sie psa postawi
zeby bilety wypisywal, co za problem?
- 0 0
-
2024-04-19 09:08
Oczywiście zależy na których skrzyżowaniach.
- 0 3
-
2024-04-19 07:51
Urzędnicy zasłaniają się tym (2)
że sekundniki byłyby służone do odliczania czasu startu wyścigu. A może można użyć mózgu i ustawić je tak, by pokazywały tylko czas do zapalenia się zielonego w ciągu dnia kiedy korki są najmniejsze? Można? Można! Tylko trzeba przestać być betonem.
- 26 10
-
2024-04-19 07:54
A może kierowcy użyją mózgu i zaczną przestrzegać przepisów? (1)
Gdyby nie spanie przed światłami i blokowanie skrzyżowań przez osoby, które nie powinny na nie wjeżdżać, korki byłyby mniejsze.
- 24 13
-
2024-04-19 08:34
Gdyby nie przekraczanie prędkości, nie byłoby okazji do spania przed światłami.
Ale kierowców to niestety przerasta.
- 5 9
-
2024-04-19 07:15
(5)
Teraz też wiadomo
Podpowiadam: trzeba obserwować zmieniające się kolory- 32 26
-
2024-04-19 07:20
(4)
Nie wystarczy patrzyć "czy nic nie jedzie", tak jak piesi i rowerzyści?
- 21 7
-
2024-04-19 07:54
Niektórzy próbują
ale słabo im idzie, jak nie potrafią zauważyć np. tramwaju
- 10 1
-
2024-04-19 07:26
A to zależy (2)
Piesi i rowerzyści raczej nigoko nie zabiją w przypadku zderzenia
- 13 17
-
2024-04-19 09:34
(1)
Ale to jest argument by łamać przepisy?
- 8 2
-
2024-04-19 11:57
Nie, to jest argument żeby zmieniać głupie przepisy.
Z pieszymi już sprawa załatwiona. Mają pierwszeństwo na pasach.
- 1 4
-
2024-04-19 07:27
jeśli nie wiesz kiedy ruszyć na skrzyżowaniu z sygnalizacją świetlną
to pozdrawiam pana kierowcę
- 21 4
-
2024-04-19 08:25
Problemy (20)
Jeśli problem jest że kierowcy przyspieszają gdy widzą że będzie zmiana świateł to zróbcie sekundniki tylko dla zmiany z czerwonego na zielone. Głównie z tym jest problem ze zamiast powiedzmy 6 aut przejeżdża 2-3, to by sporo jednak usprawniło płynne poruszanie się po mieście i zmniejszenie korków.
- 319 19
-
2024-04-19 20:29
Sekudnik
Z czerwonego na zielone .To ty chcesz spać na skrzyżowaniu. Czy w drugą stronę aby nie wjechać na skrzyżowanie
Podejrzewam że zrobiłeś żart z tym pytaniem ale odpowiedzi masz full- 0 8
-
2024-04-19 11:50
(1)
a ja byłbym bardziej skłonny aby właśnie w druga stronę zrobić z zielonego na czerwone. To pozwoli ograniczyć wjazd na skrzyżowanie i blokowanie go bo obecnie swiete krowy wjedzaja i stoja na skrzyzowaniu bo moze zdarze moze sie uda gdzies wepchnac
- 8 6
-
2024-04-20 09:49
od tego jest żółte/pomarańczowe
- 0 0
-
2024-04-19 10:13
Takie wladze wybieracie
Niedasie
- 15 2
-
2024-04-19 09:38
Niech sobie sprawdzą w innych miastach gdzie są sekundniki czy tam po ich wprowadzeniu wzrosła ilość wypadków.
- 20 1
-
2024-04-19 08:57
Indolencja (3)
Jesteśmy urzędnikami i nie potrafimy myśleć inaczej niż w stylu niedasię.
Pracyjemy w urzędzie bo w każdym biznesie na rynku pracy nie mamy szans na zatrudnienie, z uwagi na nasze zamknięte na rozwój rozumowanie.- 38 1
-
2024-04-19 10:07
Po co (2)
To zasadnicze pytanie
- 2 3
-
2024-04-19 12:02
"Po co?" to najczestsza odpowiedz urzędnika
- 6 0
-
2024-04-19 11:01
byłeś kiedyś w mieście z sekundnikami?
nie zauważyłeś tego komfortu?
- 7 0
-
2024-04-19 08:44
"zróbcie"...
Nikt twojego wpisu nie przeczyta, a choćby i przeczytał, to nikt nic nie zrobi, bo ZDiZ ma wyjechane
- 11 2
-
2024-04-19 08:44
Proste i logiczne ale dla Wawrzonka to za trudne.
- 18 1
-
2024-04-19 08:43
Zdaje się , a wręcz jestem pewien, że jest to problem w głowie pana W.....onka. Dał temu niejednokrotnie dowód.
To przede wszystkim on jest motorem zwiększających się korków.
- 23 2
-
2024-04-19 08:42
nie pomoże to w sprawnym ruszaniu ze skrzyżowania zawsze znajdzie się taki jeżdżący inaczej (7)
- 8 9
-
2024-04-19 11:02
jakoś w miastach (1)
w których byłem to pomagało, dlaczego tu miałoby nie pomagać
- 10 1
-
2024-04-19 13:38
Skąd wiesz czy pomagało? Masz statystyki ruchu?
- 2 4
-
2024-04-19 09:22
(4)
Ludzie nie patrza na światła tylko w telefon
- 8 6
-
2024-04-19 09:51
Niestety to prawda (3)
Będąc pieszym widzę jak gro ludzi zerka w telefony jak jest czerwone światło. Skrajne uzależnienie.
- 8 2
-
2024-04-19 10:26
Boomerzy nie potrafią ogarnąć kiedy można używać telefonu, kiedy nie... (2)
- 0 6
-
2024-04-19 12:04
Bardziej niż szczyle, wiedzą (1)
Że w aucie nie wolno
- 3 1
-
2024-04-19 13:59
Pojeździj kiedyś czymś wyższym, to zobaczysz, kto nie potrafi się powstrzymać :)
- 0 0
-
2024-04-19 09:10
(11)
W tym zdiz to beton jak w reszcie miejskich przechowalni. Najpierw zlikwidowano przyciski na pieszych i mimo ,że nikogo w pobliżu przejścia nie ma to i tak stoją kierowcy i komunikacja. Teraz problem sekudniki. Nikt nad nikim nie ma kontroli no chyba ,że nad festynem to wtedy jest gospodarz
- 244 18
-
2024-04-20 02:18
zgoda
pelna zgoda tam sami betoniiarze i lesne dziadki
- 2 0
-
2024-04-19 13:25
To prawda
Jak ktoś z GZDiZ coś mówi, to nauczony doświadczeniem od razu, niemal automatycznie, w to nie wierzę. Ich pomysły z każdym rokiem są coraz bardziej absurdalne i oderwane od realiów.
- 27 0
-
2024-04-19 12:53
Czyli ludzie chcą i mamy skrzyżowania gdzie można zamontować (2)
To zamiast dać to ludziom na kilku skrzyżowaniach to będą się upierać przy swoim. Co za bzdura. Jeszcze powołują się na badania w innych miastach. Z takich badań też wynika że metro rozwiązuje problem korków, budujemy?
- 22 2
-
2024-04-19 14:00
jeżdząc po innych (1)
miastach, takich z sekundnikami, bardzo miło było korzystać z ich pomocy
- 17 1
-
2024-04-19 14:55
Bo to jest spoko rozwiązanie.
Czasami trzeba odpisać na smsa, znalezc cos w schowku czy napić się wody. Najbezpieczniej to zrobić na czerwonym świetle. Patrzysz, zielone za 30 sekund, robisz co trzeba i jedziesz dalej. Przecież nawet przy zmiennych czasach coś o tym czasie decyduje z jakimś wyprzedzeniem.
- 12 3
-
2024-04-19 10:18
Lobby paliwowe
Nawet nie zdajemy sobie sprawy jak płynną jazdą ograniczylibyśmy wpływy do budżetu. Każda oszczędność kilku kropel paliwa dziennie x ilość aut x cały rok = miliardy złotych. W tym przypadku nie liczy się ekologia i badziewiasty tristar. Liczy się tylko kasa.
- 18 1
-
2024-04-19 09:47
Nawet jeśli "nielegalne" (3)
to i tak powinni to wprowadzić. Wszystko zdroworozsądkowe, co zmniejszy emisję spalin i poprawi bezpieczeństwo powinno być wprowadzone.
P.S.
Przed wyborami pomalowali dziury, tak jak malują przed remontem. Widać że na malunkach zakończyła się sprawa, bo farba zdążyła już poznikać...
Brawo!- 16 1
-
2024-04-19 10:25
(2)
W jaki sposób zachęcanie kierowców do bardziej agresywnej jazdy zmniejsza emisję spalin i poprawia bezpieczeństwo?
- 0 10
-
2024-04-19 13:58
na pewno nie progami bezpieczeństwa (1)
które generują dodatjowe spaliny przy ruszaniu po ich przekroczeniu, i zostawiają azbest z hamulców
- 7 1
-
2024-04-19 18:38
Przepychacz samochód przez próg??
- 1 1
-
2024-04-19 09:21
100%
Racji. Do zwolnienia każdy jeden.
- 18 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.