• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sekundniki na skrzyżowaniach - czy powinny się pojawić w Trójmieście?

Michał Jelionek
22 maja 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 

Temat sekundników na skrzyżowaniach od lat powraca jak bumerang i każdorazowo wywołuje burzliwe dyskusje. W Trójmieście liczników odmierzających czas na skrzyżowaniach dla kierowców na razie nie ma, a zwolenników tego rozwiązania jest mniej więcej tylu, ilu przeciwników. Pytanie, czy tzw. odliczniki w ogóle są potrzebne? Jakie jest twoje zdanie?



Czy powinny pojawić się sekundniki na trójmiejskich skrzyżowaniach?

Sekundniki odmierzające czas do zmiany świateł to rozwiązanie, które od początku swojego istnienia wywołuje wiele kontrowersji. Jest spora grupa kierowców, która chwali ten pomysł i uważa, że efektywnie wpływa to na płynność ruchu. Pozostali - a wśród nich spora część ekspertów - przekonują, że sekundniki to niebezpieczne urządzenie, zachęcające do przyspieszenia tuż przed zmianą świateł albo zbyt wczesnego, gwałtownego ruszania spod sygnalizatora, bez weryfikacji sytuacji na drodze.

Sekundniki wciąż można spotkać na skrzyżowaniach kilku polskich miast. W Trójmieście raczej ich nie zobaczymy, choć temat zamknięty nie jest. Dlaczego? W Gdańsku, Gdyni i Sopocie sygnalizacja jest zmienna i dostosowuje się do sytuacji na drogach - to główny powód braku sekundników na skrzyżowaniach.

- Miasta, w których sekundniki są stosowane, stanowią niewielki procent. Zgodnie z przepisami sekundniki można stosować na sygnalizacjach stałoczasowych, czyli takich, gdzie czas wyświetlania światła zielonego i czerwonego jest niezmienny, niezależnie od natężenia ruchu. W Gdańsku zdecydowana większość sygnalizacji to sygnalizacje acykliczne - zależne od ruchu, program sygnalizacji charakteryzuje się zmienną sekwencją, fazy wywoływane są w zależności od zgłoszenia, a także sygnalizacje akomodowane - w których poszczególne fazy są zmienne, a ich długość jest zależna od charakterystyki ruchu i jego natężenia. Wszystko po to, aby przepustowość na poszczególnych skrzyżowaniach była maksymalna - wyjaśnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku.

Czytaj także: Sekundniki na przejściach - czy powinno ich być więcej?



Sekundniki na przejściu dla pieszych przy szpitalu na Zaspie. Sekundniki na przejściu dla pieszych przy szpitalu na Zaspie.
W Gdańsku natknęliśmy się na sekundniki zamontowane na przejściu dla pieszych przy szpitalu na ZaspieMapka, a także urządzenia odmierzające czas dla motorniczych.

- Tam, gdzie widzimy potencjał poprawy warunków ruchu bez negatywnego wpływu na bezpieczeństwo, takie liczniki się pojawiają. Mowa tu głównie o odlicznikach dedykowanych dla motorniczych - w rejonie przystanków tramwajowych przy skrzyżowaniach. Pozwala to motorniczym przygotować pojazd do ruchu bez zbędnych strat czasu - dodaje.
Jak wspomnieliśmy wyżej, temat sekundników - mimo aktualnej specyfikacji sygnalizacji w Trójmieście - wcale nie jest zamknięty.

- Organizacja ruchu to ciągła praca, analiza przepustowości. Zmieniają się trendy, zachowania uczestników ruchu i przepisy. Być może w przyszłości, jeśli potwierdzą to stosowne badania, analizy, a warunki ruchu będą to umożliwiały, takie odliczniki na niektórych sygnalizacjach zostaną zamontowane - mówi Kiljan.
Według wielu ekspertów analizujących działanie sekundników na skrzyżowaniach - to urządzenie może prowokować niebezpieczne sytuacje.

- Załóżmy, że kierujący z pewnej odległości widzi odmierzany czas i jest w stanie, przyspieszając, zdążyć przejechać przez skrzyżowanie. Wjeżdża na skrzyżowanie z niedozwoloną, nadmierną prędkością, a w efekcie narusza to tzw. czas międzyzielony, dający bezpieczeństwo dwóm relacjom kolizyjnym. Generuje w ten sposób prawdopodobieństwo zderzenia pojazdów z dwóch kolizyjnych kierunków. Owszem, takie sytuacje zdarzyć się mogą i bez odliczników, ale zdecydowanie trudniej do nich doprowadzić niż w przypadku wskazań czasowych - tłumaczy rzecznik ZDiZ.
A w waszej opinii sekundniki powinny odliczać czas na trójmiejskich skrzyżowaniach?

Miejsca

Opinie (148) 1 zablokowana

Wszystkie opinie

  • sekundniki

    po co i tak stoimy w korkach przypominam wszystkim ze placimy ciezkie podatki za kiozystanie z samochodu nie przeklada sie to na komfort jazdy a wrecz przeciwnie moze zrobmy eksperyment i na jeden dzien zakazmy jezdzic samochodom osobowym a moze na dwa dni i co ...

    • 0 0

  • Sekundniki + fotorejestratory wykroczeń

    Skoro kierowcy będą widzieć ile zostało sekund do czerwonego to mogą optymalniej przejeżdżać przez skrzyżowanie ale i znika tłumaczenie, że zaskoczyło go żółte/czerwone.
    Zatem sekundniki + kamery wystawiające mandaty za wjazd na czerwonym już w pierwszej sekundzie od jego zaświecenia się!

    • 0 0

  • Nie zrobimy sekundników bo je źle wykorzystacie, taka mentalność. Może założyć gdzieś na głównej trasie i sprawdzić. Ja jak widzę żółte to hamuje czasami mocno, przy sekundniku hamowanie powoli. Przy zmiennym czasie świateł też się da założyć, kwestia oprogramowania sterowników, chyba że do tristara nie przewidzieli i trzeba by dużo dopłacić za oprogramowanie.

    • 0 0

  • Sekundniki do zielonego tak tak tak !!!

    Sekundniki tak, z zastrzeżeniem (pokazują czas do uruchomienia zielonego, do czerwonego nie odliczają). Byłem w miastach gdzie świetnie zwiększa to płynność ruchu!

    • 0 0

  • Najgorszy system zmiany sygnalizacji w Polsce - Gdańsk (7)

    Mimo tzw Tristaru system jest niewydolny, tragiczny działa wg jakiegoś systemu wymyślonego przez kogoś kto de facto nie jeździ tam gdzie powininien.
    Np. Start Morena ulica Myśliwska - aleja Grunwaldzka. Optymalna wersja 6xczerwone, jak źle trafimy 9x czerwone. Generalnie cała Morena to jakaś porażka świetlna. Miasta Szczecin, Toruń, Bydgoszcz, oczywiście też są czerwone natomiast nie w tak ogromnej ilości jak w Gdańsku.
    Mam propozycje może Ci od kierowanie sygnalizacją świetlną, czy Tristarem wezmą swe 4 litery zza biurka i pojeżdżą po naszym cudownym mieście i niech zobaczą jak pięknie i płynnie się jeździ.

    • 50 9

    • (2)

      Wystarczy jechać przepisowo, z przepisową prędkością. A jak gazujesz ile się da to jedzie się od czerwonego do czerwonego, i to już twój problem haha

      • 7 22

      • to Twoje HAHA - już dało odpowiedni podpis

        nie masz nawet odpowiedniego wieku, żeby mieć PJ. prawda?! Albowiem, gdyż... nawet jadać z max dopuszczalną trafiasz na czerwoną falę. d*pa. Sterowanie ruchem w GD leży i kwiczy. Od jakiegoś czasu na brzuchu i już nawet obrócić się nie może z przepompowania.

        • 0 0

      • Jak lubisz czytać gazetę z rana..

        Albo przewijać FB to nie utrudniaj ludziom normalnego życia!

        • 2 6

    • Popieram i rozjeżdżam bezdroża! (1)

      Odkąd oddali Adamowicza ale również zanim, Nowa Bulońska stała całkiem w dół miasta. Światła ustawione są zbyt krótko, czasem przejeżdża mniej niż 10 aut na dwupasmowej drodze! Od kilku miesięcy by dostać się o normalnej porze do Słowackiego od Myśliwskiej zażynam auto na bezdrożach po dolnej Morenie, potem droga na Matemblewo by chwilę później znów skręcić w prawo (do niedawna pod zakaz ruchu) w kierunku cmentarza na Srebrzysku. Zastanawia mnie - po co budowali te drogi za grube miliony jak nie da się przez nie normalnie przejechać do pracy?? Rano na Morenie co najmniej pół godziny nie Twoje.

      • 4 3

      • Na Morenie żyje 20 tys. mieszkańców

        i nie jest to przelotowa autostrada. Mieszkańcy też kiedyś muszą przedostać się na drugą stronę ulicy.

        • 1 0

    • Popieram !!!!

      Dobrze że wspomnieli o al. Jana Pawła II, tam na odcinku od estakady do plaży (ok. 4 km) nastawiali świateł tyle że minimum 3 razy stoisz na czerwonym. Miało być bezpieczeństwo dla pieszych, którzy i tak przechodzą w nie dozwolonych miejscach bo 100 m do przejścia to za daleko a jest tragedia świetlna

      • 2 0

    • nie w tak ogromnej liczbie jak...

      • 1 0

  • Nie prościej powołać jakiegoś przytomnego komisarza do zarządzania miasteczkiem Gdańsk

    • 0 0

  • Z jednej strony to jest wygodne i skuteczne.

    Z drugiej, ciężko pozbyć się myśli, ze u nas będzie na tym jakiś wałek i pieniądze zamiast zostać "wydane" zostaną "zmarnowane" na marże, układy i zarobki znajomych i cały projekt będzie kosztował czterdzieści razy więcej niż powinien..

    • 0 0

  • Dziwne. (2)

    Doskonale rozumiem zwolenników takiego rozwiązania. Jednak o co chodzi przeciwnikom? Przecież te tykające cyferki w żaden sposób nie powinny nikomu przeszkadzać. Czyżby jak zwykle - nie, bo nie?

    • 11 6

    • bo odwraca uwage od jezdni (1)

      kierowców obowiązuje sygnalizacja, a nie cyferblat

      • 2 6

      • Czy *kierowco*

        Masz obowiązek śledziś sekundy? Nie!!!. Skup się więc na światłach, tylko się nie spoć z przejęcia.

        • 0 0

  • Bezsensowna dyskusja.

    Sekundniki to nie rewolucja ale dla wielu są przydatne. W związku z tym, że ludziom nie przepadającym za tym dodatkowym urządzeniem sekundnik w najmniejszym stopniu nie przeszkadza, dyskusja na ten temat jest bezowocna. Należy zwyczajnie je instalować gdzie się da. Przeciwnicy zamiast na sekundnik mogą patrzeć i podziwiać okoliczności przyrody i architektury.

    • 0 0

  • Oczywiście, że się przyda

    Wszystkie wielkie metropolie na świecie to maja i OK. Uniknie sie wjazdu na tzw wczesne żółte. To dużo bezpieczniejsze rozwiązanie.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

CityMotors to trójmiejski przedstawiciel marki:

 

Najczęściej czytane