• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Skoda Fabia. Z punktu A do punktu B

Marcin Tymiński
30 marca 2009 (artykuł sprzed 15 lat) 
Wąska, lecz przestronna - Skoda Fabia Combi II. Wąska, lecz przestronna - Skoda Fabia Combi II.

Rodzinnie. Ten przysłówek ciągle towarzyszył nam podczas przygody ze Skodą Fabią Combi II. W przypadku tego samochodu nie ma motoryzacyjnego szaleństwa, ekscytacji osiągami, stylistyką, czy możliwościami na drodze. Skoda Fabia zapewnia doznania... no właśnie, rodzinne.



Wewnątrz Skody jest czarno-zielono. Wykonanie bardzo przyzwoite. Wewnątrz Skody jest czarno-zielono. Wykonanie bardzo przyzwoite.
W bagażniku spokojnie zmieszczą się nawet rowery. Co prawda po odkręceniu im przednich kół. O wożeniu ich na dachu można jednak zapomnieć. W bagażniku spokojnie zmieszczą się nawet rowery. Co prawda po odkręceniu im przednich kół. O wożeniu ich na dachu można jednak zapomnieć.
Surowy dźwięk diesla całkowicie rekompensują rzadkie wizyty na stacji benzynowej.  Surowy dźwięk diesla całkowicie rekompensują rzadkie wizyty na stacji benzynowej.
Długość - 4239 mm, szerokość - 1642 mm, wysokość - 1498 mm. Długość - 4239 mm, szerokość - 1642 mm, wysokość - 1498 mm.

Z zewnątrz i wewnątrz

Patrząc z przodu nie odróżnimy kombi od zwykłego hatchbacka. Takie samo duże logo, linia maski ze srebrnym grillem, zderzak i przednie reflektory. Różnice widać oczywiście z boku - w porównaniu z hatchbackiem nadwozie jest dłuższe o prawie 25 cm. Projektując wersję kombi styliści nie poszaleli: tył harmonijnie współgra z resztą auta i nie wygląda na doklejony, co jest przypadłością, na którą wciąż zdarza się cierpieć "kombiakom".

W środku cieszą solidnie dobrane materiały i prostota obsługi. Czarne wnętrze jest nieco smutne, ożywia je zielony kolor podświetlenia zegarów i wskaźników. Fotele są wygodne, ergonomia również niemal wzorowa (z wyjątkiem dźwigni hamulca ręcznego niezbyt szczęśliwie umieszczonego głęboko poniżej podłokietnika).

Najważniejsza jednak w tym przypadku jest pojemność bagażnika. Oczywiście rodzinna - 480/1460 litrów. Do tego schowek pod podłogą, roleta, plastikowa zakładka przyczepiana do ścian bagażnika i haczyki na siatki z zakupami.

Silnik i skrzynia biegów

Koncern VW ukochał pompowtryskiwacze i jakoś nie potrafi się z nimi rozstać. Wszystkich, którzy cenią sobie ciszę w kabinie, ewentualnie miłe mruczenie jednostki napędowej, można pocieszyć - Mandaryna w Sopocie brzmiała o wiele gorzej, niż 1.9 TDI o mocy 105 KM. Warkot silnika uspokaja się co prawda dopiero na czwartym biegu, nie to jednak jest najważniejsze. Olbrzymią i niezaprzeczalną zaletą tej Fabii jest bardzo niewielkie zapotrzebowanie na paliwo. Można zapomnieć, gdzie stoi nasza ulubiona stacja benzynowa. W mieście Fabia spala około sześciu litrów na każdą "setkę", na trasie jest jeszcze lepiej. Kierowca, który codziennie pokonuje miejski dystans kilkudziesięciu kilometrów, np. między Gdynią a Gdańskiem (i to jeżdżąc tylko "miastem"), na jednym baku może spokojnie jeździć dwa tygodnie.

W rodzinnym kombi z dieslem w kierowcy raczej nie obudzi się demon prędkości. Do normalnego poruszania się - także na trasie, z kompletem pasażerów i bagażem - moc silnika jest całkowicie wystarczająca. Skoki skrzyni są krótkie i precyzyjne, przydałby się jednak szósty bieg.

Właściwości jezdne

Dzięki dość twardemu zawieszeniu Skoda prowadzi się zupełnie nieźle i pewnie. Dzielnie wybiera nawet większe dziury, a z zawieszenia nie dobiegają żadne podejrzane odgłosy. Z równowagi potrafią auto wyprowadzić dopiero większe poprzeczne nierówności pokonywane z dużą prędkością.

Z radością powitaliśmy w Skodzie brak elektrycznego wspomagania kierownicy. Mowy nie ma o kręceniu nią jednym palcem, jednak dzięki temu Fabia daje przyjemne poczucie całkowitego panowania nad sobą. Autko zresztą spokojne jest i uległe. Jeśli rodzinny tata (jadąc oczywiście samemu) poczuje w sobie rajdową żyłkę i zechce bardzo szybko pokonywać zakręty, niech nie zdziwi się, że Fabia wpadnie w podsterowność. Wolniej więc. Tempem rodzinnym.

Podsumowanie

Dane ze sprzedaży wskazują, że zapotrzebowanie na niewielkie rodzinne kombi panuje nie tylko wśród klientów indywidualnych, ale i firm. Fabia kombi plasuje się w czołówce sprzedaży także wśród aut flotowych. Producenci z Mlada Boleslav dobrze wstrzelili się więc w ten segment rynku. Wbrew pozorom wybór tego typu aut nie jest oszałamiający. Do bezpośrednich konkurentów Skody należą m.in. Peugeot 207 SW oraz większy od Fabii Renault Clio Grandtour.

Ceny auta zaczynają się od 37 900 zł za podstawową wersję z silnikiem 1.2/60 KM. Podstawowa wersja 1.9 TDI/105 KM kosztuje 51 900 zł.

Samochód do testów użyczyła Skoda Auto Polska, przygotował diler marki Plichta.

Opinie (41)

  • Silniki (2)

    Rozumiem, że te auta z założenia nie mają być dynamiczne tylko oszczędne, lecz 1.2 i 60 KM to jakaś kpina, a na dodatek auto do najmniejszych nie należy. Ktoś kto kupuje kombi, nie będzie nim jeździć sam i nie tylko po mieście. Na trasie, przy 4 osobach i bagażu życzę dużo szczęścia i cierpliwości na drodze, jeśli napotkamy zawalidrogę w postaci tira.
    VW niezły szajs wypuścił, ciekawe, czy tylko w skodach będą go montować.

    • 11 1

    • skoda i vw

      faktycznie bardzo slaby silnik, dla porownania typowo miejskie auto, pierwsza generacja Yarisa o pojemnosci 1 litra, ma 68 KM, a przy tym auto jest lzejsze.
      dziwie sie troche vw, ze tak slaba jednostke odwazyl sie wprowadzic na rynek, a skodzie, ze zdecydowala sie na umieszczenie tej jednostki napedowej. I wcale nie bedzie tak ekonomicznie, bo silnik bedzie ostro "krecony" zeby rozpedzic zapakowane auto.

      stylistyka auta to dla mnie rozczarowanie, poprzednia wersja bardziej mi sie podoba, ale to nie tylko fabia, dotyczy to rowniez superba i octavii. No ale kazdy ma swoj gust.

      • 5 0

    • to hyundai accent 1,3 z 95 roku ma 82KM

      • 2 0

  • TYLKO HONDA!! (1)

    jw

    • 5 8

    • tylko dresy!

      • 0 3

  • Samochód marzeń

    Dla mnie jest to auto marzeń. Mam nadzieję że kiedyś się dorobię i kupię sobie nową fabię z salonu. Bardzo podobają się mnie te wysokie siedzenia, łatwiej jest wsiadać i wysiadać niż w mojej felicii. Do tego 1.6 16V z automatem... bajka. TDI nie jest dobre bo za bardzo hałasuje w kabinie, do tego 70 konny diesel jest wolniejszy od 1.6 8v aee 75 km z felicii.

    • 2 4

  • Golf II z punktu A do punktu B

    cena 1 tysiąc

    • 1 1

  • Ale kiczowaty domek (1)

    na dużym zdjęciu w tle...

    • 5 0

    • racja :-)

      • 3 0

  • Skoda = Kupa

    Nie wiedzieć czemu, w Polskich mediach panuje atmosfera zachwytu nad czeskimi wynalazkami marki SKODA. Ostanie ładne auto Skoda wyprodukowała za komuny - 120 no i oczywiście Rapidki. POtem było juz tylko gorzej. A najgorsze jest to, że zamiast zainwestowac w jakiegoś projektanta z prawdziwego zarzenia, SKODA inwestuje w reklamę. Skutkiem tego te pokraki na kołach odbierane sa jako atrakcyjne cenowo - totalna bzdura!!! Prosze sobie porównac ceny np Fabii z konkurencją - począwszy od Ibizy, poprzez Polo, 207, Clio, japońskie wynalazki itd. Do jakich wniosków dojdziemy? Że Skoda jest DROGA!!! I brzydka :)
    Najlepiej podsumowali to prowadzący TOP GEAR - "po co w skodzie podgrzewanie tylnej szyby - żeby pchającym było ciepło w ręce " :)

    • 5 2

  • co tak gra ? co tak trąbi ? - w Starogardzie fabia kombi (1)

    jest to najgłupsza, jadąca wiochą, najbardziej amatorska reklama dilera skody ze Starogardu Gdańskiego jaką od paru lat słyszałem, zapewne wymyślił to kompletny idota, inaczej być nie mogło.

    • 6 0

    • Taaaa TRAGEDIA a nie reklama.

      • 2 0

  • Skoda to nie uroda

    Jeździłem Oktavią i mogę wyrazić szacunek dla marki, ale Fabia
    wygląda jak skrzyżowanie knedlika z dupą...

    • 0 2

  • ludwik

    brzydki? szkaradny? proszę spojżeć na statysktyki sprzedaży, najwięcej sprzedanych sztuk w swojej klasie? z tego wynika ze nie jest taki zły!!! odnośnie wspomagania to jest ono elektro-hudrauliczne- siła zależna od prędkości.

    • 3 0

2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Jaka usługa kryje się pod nazwą auto-detailing?

 

Najczęściej czytane