• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Spadnie liczba miejsc w strefach płatnego parkowania

Maciej Korolczuk
14 grudnia 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Od 1 października, gdy wprowadzono strefę płatnego parkowania w Oliwie jest mniej aut. Wiosną na jezdni wymalowane zostanie dodatkowe oznakowanie. Od 1 października, gdy wprowadzono strefę płatnego parkowania w Oliwie jest mniej aut. Wiosną na jezdni wymalowane zostanie dodatkowe oznakowanie.

Wiosną we wszystkich Strefach Płatnego Parkowania w Gdańsku Zarząd Dróg i Zieleni wymaluje oznakowanie poziome. To oznacza, że w tych miejscach znacząco zmniejszy się liczba miejsc postojowych. Urzędnicy zastrzegają, że nawet jeśli takich znaków na razie nie ma, to kierowcy i tak muszą płacić za parkowanie w SPP.



Czy miasto powinno zawiesić pobór opłat do czasu wymalowania odpowiednich znaków w strefach?

Jesienią miasto, po wielu miesiącach nacisków, pytań i wątpliwości kierowców, uległo presji i zapowiedziało, że podporządkuje się wyrokom Sądów Administracyjnych i w Strefach Płatnego Parkowania uzupełni oznakowanie o wymalowanie poziomych pasów na jezdni (na podstawie zmiany Rozporządzenia w sprawie znaków i sygnałów drogowych 23 września 2013 r., która weszła w życie w lutym 2014 r.).

Zobacz więcej: Gdańsk pomaluje miejsca postojowe w strefie płatnego parkowania

Właśnie poznaliśmy pierwsze szczegóły planowanych zmian w SPP. We wtorek w Oliwie odbyło się kolejne spotkanie przedstawicieli Zarządu Dróg i Zieleni z mieszkańcami, na którym zaprezentowano strefę w nowym wydaniu dla tej dzielnicy. Podobne zasady zostaną wprowadzone także w pozostałej części miasta.

Strefa płatnego parkowania w Oliwie w przyszłym roku ma zostać powiększona. Strefa płatnego parkowania w Oliwie w przyszłym roku ma zostać powiększona.
- Oznakowanie poziomie pojawi się wiosną, bo teraz nie ma do tego warunków - tłumaczy Tomasz Wawrzonek, kierownik Działu Inżynierii w ZDiZ. - W Oliwie, ale i w innych dzielnicach dodatkowe oznakowanie będzie oznaczać ograniczenie miejsc postojowych.
I tak w Oliwie z 588 miejsc, na których odbywa się obecnie parkowanie pozostanie ich ok. 440. W Śródmieściu w rejonie ul. Dyrekcyjnej i Zieleniaka liczba miejsc stopnieje ze 178 do 132, przy Politechnice Gdańskiej z 309 do 232, a na Aniołkach z 270 do 204. Z czego to wynika?

- Malowanie pasów może się odbywać tylko w określonych warunkach technicznych i prawnych, a więc np. zachowania 1,5 m przestrzeni dla pieszych. Nie da się też wymalować pasów na gruncie - dodaje Wawrzonek.
Zobacz więcej: Strefy płatnego parkowania wymagają dużych zmian

Wiosną na bruku pojawią się więc białe linie i powstaną dwa rodzaje miejsc: dla posiadaczy abonamentów (mieszkańców) i ich gości. W praktyce dla posiadaczy abonamentów parkowanie pozostanie na dotychczasowych zasadach i w tych samych miejscach, ale pod warunkiem, że będzie ono zgodne z prawem o ruchu drogowym. Pozostali będą mogli parkować w SPP, ale tylko w miejscach wyznaczonych.

Wyznaczone miejsca o szerokości dwóch metrów pojawią się na jezdni i na części chodnika. Tam, gdzie będzie to możliwe, przy jednoczesnej woli mieszkańców - drogowcy zmienią organizację i wprowadzą ruch jednokierunkowy. Tam, gdzie miejsca będą wyznaczone, wnoszenie opłat będą kontrolować pracownicy ZDiZ, na pozostałych odcinkach - Straż Miejska.

Zobacz więcej: Miasto zlikwidowało dziki parking przy ECS, na granicy strefy płatnego parkowania

Niewiadomą pozostaje jeszcze opinia konserwatora zabytków. W kratkę wymalowany zostanie bowiem np. Targ Węglowy. Wątpliwości kierowców budzi też trwałość farby, którą zostanie pokryty bruk czy kwestia utrzymania miejsc postojowych i widoczności wymalowanych na nich linii w okresie zimowym.

Nasi czytelnicy dopytują też, czy mają obowiązek płacić za parkowanie w SPP zanim pojawi się tam dodatkowe oznakowanie. Pracownicy ZDiZ nie pozostawiają wątpliwości.

- Żaden z wcześniejszych wyroków, jakie zapadały w Sądach Administracyjnych nie wskazywał, by mieszkańcy zaprzestali wnoszenia opłat do momentu wymalowania oznakowania poziomego. Nasi pracownicy będą kontrolować kierowców do tego czasu na takich samych zasadach, co dotychczas - dodaje Wawrzonek.
Jakie koszty za postój?

Za pierwszą godzinę w SPP trzeba będzie zapłacić 3 zł, za drugą - 3,60 zł, trzecią - 4,30 zł, a za czwartą i następne - 3 zł.

Aby nowe strefy płatnego parkowania w pozostałych dzielnicach mieszkańcy przyjęli z większym zrozumieniem, władze miasta postanowiły znacząco obniżyć ceny abonamentów. Opłaty spadły do 20 zł miesięcznie. Jeszcze mniej - bo nawet 10 zł za miesiąc - płacą kierowcy, którzy wniosą opłatę za cały rok z góry (120 zł).

Jednak ci kierowcy, którzy chcą parkować samochód legalnie we wszystkich strefach płatnego parkowania muszą wnieść opłatę do ZDiZ w wysokości 500 zł miesięcznie.

W ubiegłym roku miasto z tytułu opłat za parkowanie w strefach płatnego parkowania uzyskało przychód w wysokości 4,4 mln zł (z czego 401 tys. zł pochodziło z opłat abonamentowych). Rok wcześniej do budżetu miasta wpłynęło 3,9 mln zł, a w 2013 r. - 3,7 mln zł.


W ubiegłym tygodniu miasto zlikwidowało darmowy, ale dziki parking na granicy płatnej strefy przy Europejskim Centrum Solidarności



Miejsca

Opinie (244) 2 zablokowane

  • Ż e n a d a.....Ustawa nakazuje oznakowanie poziome miejsc parkowania .... (3)

    Jak zwykle niechlujstwo władz Gdańska z Adamowiczem na czele ! Gdynia przegrała sprawy w sądzie kiedy okazało się, że kierowcy nie płacą za miejsca nieoznaczone a Gdańska jak zawsze idzie w zaparte i oszukuje !

    • 6 2

    • Ż e n a d a.....Ustawa nakazuje zachowanie wolnego 1,5m chodnika (1)

      Zapraszam na Derdowskiego w Oliwie - jak właściciele bryczek przestrzegają prawa.

      Albo na Bażyńskiego czy Tetmajera, gdzie wyraźnie widać jak głęboki szacunek mają kierowcy do znaku strefa 30.

      • 0 0

      • po co strefa 30?

        żeby ludzie zwąchali możliwość wchodzenia wprost pod samochód? bez korzystania z przejścia dla pieszych?

        • 0 0

    • Miasto oczywiście musi wypełnić bzdurny przepis. ale to oznacza likwidacje obecnych miejsc parkingowych.

      • 0 1

  • Robmy dalej pod górkę ludziom. Szczególnie przy szpitalach. Brawo. (28)

    • 169 48

    • Pretensje miej do ludzi (1)

      Pojawił się cfaniak jeden z drugim, co myśleli, że bez linii nie będzie opłat, to się zdziwili.

      • 22 7

      • jaki cwaniak ....

        po prostu ktoś, kto potrafi czytać dokumenty ze zrozumieniem....

        • 0 0

    • zastrzegać to oni sobie mogą,,,,,

      zgodnie z zapisami, miejsca parkingowe powinny być odpowiednio oznakowane... tzn oznaczeniem poziomym... nie ma to mogą co najwyżej napisać list do świętego mikołaja

      • 0 1

    • ale tutaj KOD nie zaprotoestuje

      oni szukają demokracji , zgroza!

      • 1 3

    • pod górkę ludziom robią kierowcy korzystający z samochodów na małe odległości

      kierowcy sami sobie gotują ten los.

      Ciekawe, ilu internautów rozumie, o co kaman.

      Dla niekumatych: samochód nie jest jedynym sposobem poruszania się po mieście. Korzystanie z samochodu utrudnia życie innym mieszkańcom miast i w olbrzymiej większości przypadków nie jest konieczne.

      • 4 1

    • ... a potem będzie... (4)

      ... jak to się mogło stać? Dlaczego przegraliśmy wybory? To pewnie wina braku demokracji...

      Jak ma się obywateli w 4-literach to potem tak jest, na koniec wielkie zdziwienie.

      • 10 5

      • (2)

        ... a potem będzie rozdawnictwo i PRL bis. Za kolejnych kilkanaście lat ludzie znowu pójdą po rozum do głowy i wybiorą ....Jak się ma rozum w 4-literach to potem tak jest i na koniec jest wielkie zdziwienie.

        • 6 2

        • ... błąd, nie pójdą po rozum... (1)

          Nie poszli nigdy od 1990, pomimo tylu lat i wniosków jakie można by wyciągnąć kiełbasa przedwyborcza smakuje obywatelom zawsze.

          • 3 1

          • kiełbasa tuczy

            • 2 0

      • no powiem Ci że od kilku lat jest to samo a Adamowicz dalej siedzi :D

        • 4 5

    • (9)

      Wszystkie miejsca postojowe i parkingowe należące do miasta, powinny być objęte strefą płatnego parkowania. Z założenia, takie miejsca nie powinny znajdować się na chodnikach. Powinien zostać wprowadzony ogólnopolski zakaz parkowania na chodnikach.

      • 28 12

      • (3)

        Ok. Zgadzam się z tobą ale.....
        Gdzie w takim razie parkować jak nie ma miejsc?? Choćby człowiek chciał płacić to miejsc nie ma. Tu nie chodzi o wygodę i cwaniactwo ale o chory system. Auto to juz nie luksus ale rzecz potrzebna wielu ludziom do pracy i życia. Miasto wydaje zgodę na budowę nowych biur , mieszkań , centrów handlowych ale nikt nie wymaga od deweloperów aby była wystarczająca ilośc miejsc postojowych. Deweloperka zarabia krocie. Niech budują 5 pięter w dół parking. Ale nikt nie chce bo za dużo to kosztuje. Mury oporowe to kasa. Ale czy nie jest chora sytuacja np w Oliwie. Na odcinku paruset metrów Oliwia Gate , Alchemia , Castorama , Leroy Merlin etc. To gdzie maja parkować?
        I proszę bez głupich odpowiedzi zeby dojechać tam komunikacją miejską bo lodówki tramwajem nie zabierzesz. Ani nawet telewizora.

        • 4 4

        • miejsca są tylko tobie się nie chce albo płacić 40 zł rocznie albo przejść 100 metrów = 60 sekund swobodnego marszu

          • 2 3

        • Tak na marginesie, nie ma problemu z dojazdem i zatrzymaniem się przed sklepami typu Lidl, Biedronka, Leroy Merlin lub Castoramą. Biurowce stoją w bezpośrednim sąsiedztwie kolejki elektrycznej, tramwajów i autobusów. Pracując w biurze nie musisz przemieszczać się stale po mieście.

          • 6 2

        • Kupując mieszkanie powinieneś rozważyć czy będziesz mógł zaparkować swój samochód. Posiadanie samochodu w centrum europejskiego miasta to luksus. W Berlinie na 1000 mieszkańców przypada 350 samochodów. W Gdańsku 550.
          Wszędzie tam gdzie wprowadzono płatne parkowanie skończyły się kłopoty ze znalezieniem wolnego miejsca.

          • 2 3

      • Proponuję inny zakaz. (1)

        Zakaz posiadania samochodów. Zlikwidujemy sprzedaż aut. A może zlikwidujemy jezdnie.

        • 16 2

        • albo zakaz zakazywania

          ale jak 2 osoby się kłócą to która ma rację?
          a jak 3 osoby się kłócą i każda chce co innego to która ma rację?
          a co gdy 5 osób się kłóci i wszystkie mają trochę racji
          to która racja jest najmojsza?
          i jaką metodą głosowania wybierzemy metodę głosowania?

          • 7 0

      • (1)

        ile można płacić za to samo? czy niemałe podatki płacone co roku nie wystarczą?

        • 17 8

        • Gdzie płacisz miastu za zajmowanie przestrzeni miejskiej przez Twój samochód ?

          • 14 9

      • Pełna zgoda

        • 16 5

    • A może zbudujmy parkingi, tak jak obiecywaliśmy od wielu kadencji? (6)

      Lepiej brzmi? :)

      • 36 15

      • (4)

        i pierdylion mieszkań, i kwota wolna, i pińcet dla każdego

        • 17 5

        • i mieszknie dla młodych z wielkimi dotacjami, i ośmiorniczki na stołówkach szkolnych (2)

          • 1 3

          • (1)

            Nie chcemy żadnym ośmiomarniczek w stołówkach!

            • 2 1

            • i nie mów do mnie Misiu, mów do mnie tygrysie!

              • 3 0

        • buahahahaha, dobre, dobre

          trochę straszne ale i tak śmieszne

          • 7 3

      • jesli przez "my" masz na mysli ciebie i wspolnika - prosze bardzo

        za prywatne

        • 4 0

    • a co tam szpitale

      Kasa Misiu, kasa.

      • 8 3

  • Dobra..postuluje zniesc wszystkie strefy platnego parkowania w miescie.Kto jest za? (1)

    • 3 3

    • ja jestem za platnym calym miastem

      to chyba sie nie dogadamy., I zakazem rejestracji dla samochodow ponad 20 latnich, na poczatek

      • 2 0

  • Adamowicz i jego towarzysze zapominaja ciagle, ze kierowcy to tez mieszkancy! (1)

    Wieczne utrudnienia i dodatkowe koszty dla mieszkancow Gdanska nie beda zapomniane przy najblizszych wyborach!

    • 6 3

    • tak, PIS da

      kazdemu po prawie do parkowania gdzie i kiedy chce, potrzeby ludu programem partii

      • 0 0

  • Kiedy skończy się to parkowanie na chodnikach ? (3)

    Przecież to wygląda jak w krajach 3 Świata!

    • 7 4

    • nie szybko, patrzac na minusujacych januszuf

      jaktoitak, jescze trzeba by isc ze 20-50 metrow do cele? niedoczekanie

      • 1 0

    • (1)

      - musi wzrosnąć kultura kierowców
      - musza być kary za niszczenie chodnikow
      - SM powinna reagować blyskawicznie

      • 9 4

      • ale to się nie stanie przez zwiększanie liczby "religii" w szkole

        wrręcz przeciwnie

        • 1 1

  • Ciekawe kiedy ktoś się wkurzy i ruszy z farbą (4)

    zamalowując te białe linie likwidując miejsca płatnego parkowania!!!

    Wg przepisów tylko na tak oznakowanych miejscach należy płacić i niech urzędasy nie piszą, że jest inaczej...

    • 11 2

    • (3)

      Mnie osobiście to rybka - bo pracuje zdalnie z domu i się śmieje - ale dla ludzi pracujących na miejscu oznacza to tylko tyle że będzie trudniej - bo miejsc mniej. Strzał w kolano - ale będzie elegancko i między samochodami będzie w końcu można przejść.
      A parking jak wybudują kubaturowy płatny i tak będzie stał pusty bo 800m przejść to dramat w tym kraju - już stoi obok Trytona a cebuliony na trawnikach siedzą 100 m od niego :D

      • 1 2

      • płatny parking

        Płatny parking przy Trytonie po wprowadzeniu strefy płatnego parkowania znacznie podniósł abonament - chyba z 80 na 160 zł miesięcznie. Na wprowadzeniu strefy w tej okolicy on jest największym wygranym.

        • 0 0

      • (1)

        Polak nawet jakby 50 gr miał płacić to byłby dramat narodowy

        • 5 2

        • dokładnie, do tego darcie szat i darcie japy, że jacyś mitologiczni złodzieje nadfrunęli z mitologicznej nicości

          no ale durniom nie dogodzisz, zawsze będą pisklić

          • 2 0

  • Nie widziałem żadnego ogłoszenia o spotkaniu z mieszkańcami w Oliwe. (2)

    Chętnie bym się wybrał. Zastanawiam się kto z kim się spotkał i co ustalał. A może by tak transmisja telewizyjna z tych debat. Tylko pewnie okazało by się co naprawdę myślą mieszkańcy o płatnym parkowaniu. Przy konsultacjach przed wprowadzeniem opłat też nie widziałem żadnych ogłoszeń. Myślę,że mieszkańcy powinni wypowiedzieć posłuszeństwo władzom Gdańska. Protestujmy,protestujmy i jeszcze raz protestujmy. Inaczej władze Gdańska pozbawią nas wszystkich praw. Dlaczego oni tak nas nienawidzą, że utrudniają ludziom życie. Trzeba przewietrzyć urząd z tych najlepiej wiedzących.

    • 2 1

    • Wystarczy interesować się sprawami dzielnicy i raz na jakiś czas zajrzeć na stronę :http://oliwianie.pl/

      "Protestujmy,protestujmy i jeszcze raz protestujmy."
      Przeciw czemu protestujesz? Przeciw uporządkowaniu parkowania?

      • 1 0

    • Bo to sciema jest...tych z ZDZETU

      • 0 0

  • Będą wybory...

    Będziemy pamiętali ekipie Budynia dręczenie kierowców, kiedy NADEJDĄ wybory...

    • 1 0

  • Tomasz wawrzonek jest klamca (9)

    Wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 21 czerwca 2016 roku (sygn. akt II GSK 233/15)

    • 13 3

    • (4)

      ok - uważasz, iż nie będziesz płacił, dostaniesz opłatę karną, pójdziesz do sądu, być może wygrasz.

      Ale w Oliwie jest taki problem, iż praktycznie trudno jest zaparkować nie łamiąc jakiegoś przepisu.
      Rozumiem, iż jesteś za tym, aby każdego łamiącego przepisy SM bezwzględnie karała mandatami.

      • 0 2

      • (3)

        Ja nawet nie mam samochodu :) więc nie jestem stroną, ale gdy już miejsca będą wytyczone to wtedy będzie prawnie ok i nie nie będzie obaw, że naruszasz przepis parkujac na wyznaczonym miejscu

        • 1 0

        • (2)

          ok - i zawsze stosujesz się do każdego przepisu i nigdy nie popełniasz wykroczeń?

          • 0 2

          • (1)

            Ale jaki to na związek z wątkiem wyroku sądu bo nie rozumiem?

            • 2 0

            • Skoro tego nei rozumiesz, to o czym my piszemy?

              • 0 2

    • rzucasz jakieś tam wyroki i mydlisz ludziom oczy (2)

      A sam powinieneś wiedzieć, że w Polsce nie obowiązuje w przeciwieństwie do amerykańskiego systemu precedens. W prawnym systemie anglosaskim orzeczenie SN ma zastosowanie do bezpośredniego zastosowania w innym sądzie. W polskim systemie nie. Każda sprawa jest rozpatrywana indywidualnie, a orzeczenie sądu wyżej instancji może być li tyko wskazówką dla sądu niższej instancji. ps. Potwierdzi ci to choćby pan Parkingowy,.

      • 3 7

      • Precedensów nie ma, ale i tak jest zarąbiście. Pokaż mi skład sądu w WSA, który wyda orzeczenie sprzeczne ze "świeżym" orzeczeniem NSA. WSA ma świadomość, że jak orzeknie inaczej, to NSA uwali to szybko. Tym bardziej, że sprawa SPP, to nie są jakieś skomplikowane rzeczy.

        • 4 0

      • Rzucam wyrokami, wytykajac kłamstwo. W art. Gość z zdiz wypowiadał się ze żaden sąd administracyjny nie kwestionowal, a ja przedstawiam orzeczenie, a w jego tresci następne które temu przeczą.

        • 4 0

    • cytat:

      Uzasadniony jest zarzut skargi kasacyjnej dotyczący naruszenia przepisów art. 13b ust. 1 w związku z art. 13b ust. 6 pkt 1 u.d.p. poprzez przyjęcie, że w strefie płatnego parkowania opłaty za parkowanie można pobierać na całym wydzielonym obszarze strefy, a nie w wyznaczonych miejscach.

      Z regulacji prawnych zawartych w ustawie o drogach publicznych wynika obowiązek ponoszenia opłat za parkowanie pojazdów samochodowych w strefie płatnego parkowania. Obowiązek ten ustanowiony w art. 13 ust. 1 pkt 1 u.d.p. został doprecyzowany w art. 13b ust. 1 stanowiącym, że opłaty pobiera się za postój pojazdów samochodowych w strefie płatnego parkowania, w wyznaczonym miejscu, w określone dni robocze, w określonych godzinach lub całodobowo.

      W ocenie Naczelnego Sądu Administracyjnego, z treści obu ww. przepisów wynika, że utworzenie strefy płatnego parkowania wiąże się z obowiązkiem wyznaczenia w tej strefie miejsc dla parkowania pojazdów, a opłaty pobiera się wyłącznie za postój w wyznaczonym w strefie płatnego parkowania miejscu, stosownie do treści art. 13b ust. 1 u.d.p..

      Nie do zaakceptowania jest stanowisko, iż cała strefa płatnego parkowania może być uznana za "miejsce wyznaczone" w rozumieniu przepisu art. 13b ust. 1 u.d.p.

      • 6 2

  • Dlaczego w ankiecie nie ma pytania czy miasto powinno zniesc wszystkie platne strefy?

    Pytania sa tendencyjne/

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Kierowca ma obowiązek wożenia w aucie:

 

Najczęściej czytane