• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Spór o budowę ul. Nowej Koziorożca w Osowej

Maciej Naskręt
11 października 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
aktualizacja: godz. 10:57 (11 października 2018)
  • Tu przebiega najbardziej sporny fragment nowej drogi na Osowej.
  •  nowa droga na Osowej
  •  nowa droga na Osowej
  •  nowa droga na Osowej
  •  nowa droga na Osowej
  •  nowa droga na Osowej
  •  nowa droga na Osowej

Gdańsk planuje budowę ul. Nowej Koziorożca. zobacz na mapie Gdańska Droga o przekroju jednej jezdni ma połączyć ul. Kielnieńską zobacz na mapie Gdańskaul. Jednorożca zobacz na mapie Gdańska. Problem w tym, że przez brak konsultacji i ujawnienie założeń miejskiej inwestycji, stała się ona przyczyną konfliktu sąsiedzkiego. Po naszej interwencji władze Gdańska zapowiadają spotkanie z zainteresowanymi stronami.



Czy inwestycje powinny być konsultowane z mieszkańcami?

Aktualizacja godz. 10:57 Na wniosek Komitetu Mieszkańców Bezpieczna Osowa miasto zmieniło datę konsultacji - odbędą się one 18 października o godz. 14 w siedzibie Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska przy ul. Żaglowej 11.


Do mieszkańców Osowy niedawno dotarła informacja o budowie ul. Nowej Koziorożca. Droga ma połączyć ul. Kielnieńską z ul. Jednorożca i biec po specjalnie zabezpieczonej pod ten cel rezerwie terenowej. Droga ma mieć przekrój jednej jezdni. Dodatkowo, na wysokości ul. Koziorożca i ul. Jednorożca powstaną dwa ronda. Po jej bokach pojawią się chodniki, ale bez ścieżek rowerowych.

Wieść o planach miejskich rozeszła się bardzo szybko i równie szybko pojawiły się osoby niezadowolone z pomysłu.

Nie chcemy gigantycznych rond



- Ulica Koziorożca będzie pozbawiona ścieżek rowerowych, a dzieci pojadą rowerami do szkoły pomiędzy samochodami. Na terenie zielonym koło sklepu Czerwona Torebka powstaną dwa gigantyczne ronda, każde o średnicy 30 m, przez które docelowo wprowadzony zostanie ruch z ul. Kielnieńskiej. To rozwiązania sprzeczne z postanowieniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego i zarządzeniem Prezydenta Gdańska w sprawie projektowania ruchu rowerowego - mówi Adam Kołecki z Komitet Mieszkańców Bezpieczna Osowa.
Członkowie wspomnianego komitetu podkreślają, że projekt nie był konsultowany z mieszkańcami, nie był też nigdzie publikowany. By obejść zapisy własnego planu zagospodarowania przestrzennego, inwestycja realizowana jest przez urzędników na podstawie specustawy drogowej.

- Wielu mieszkańców obawia się, że projekt w tym kształcie spowoduje obniżenie bezpieczeństwa i komfortu życia. Nasz komitet domaga się modyfikacji projektu i poprawy bezpieczeństwa, zwłaszcza dzieci - podkreśla Kołecki.
Przebieg ul. Nowej Koziorożca. Przebieg ul. Nowej Koziorożca.

Są mieszkańcy, którym projekt się podoba



Pojawiła się też odpowiedź na głosy niezadowolenia. Części mieszkańców projekt spodobał się.

- Nowa droga nie może powstać wyłącznie w rejonie sklepu Czerwona Torebka, o czym mówią protestujący. Powinna ona zostać dowiązana aż do ul. Kielnieńskiej. Droga usprawniłaby dojazd m.in do szkoły - mówi Rafał Dąbrowski, mieszkaniec Osowej.
Zdaniem części mieszkańców, głównym powodem, dla którego droga miałaby nie powstać, są przydowe ogródki działkowe, przy których ma przebiegać droga. Właściciele Obawiają się głównie o to, że inwestycja zmniejszy ich nieruchomości.

Brak konsultacji ze strony miasta



Inne spojrzenie na sprawę ma obecny radny z PiS Jacek Teodorczyk. Złożył on interpelacje do miasta w sprawie planowanej inwestycji w Osowej.

- Projekt ten nigdy nie został poddany konsultacjom z mieszkańcami, ani z Radą Dzielnicy Gdańsk Osowa. Z projektu tego wynika wprost, że miasto planuje budowę dwóch wielkich rond na terenie zielonym koło Czerwonej Torebki, nie przewidując budowy ścieżki rowerowej wzdłuż ulicy Koziorożca, co jest sprzeczne zarówno z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, jak i zarządzeniem Prezydenta Miasta Gdańska w sprawia projektowania ruchu rowerowego - powtarza Teodorczyk.
Miasto w odpowiedzi do interpelacji nie odniosło się do zarzutu braku konsultacji.

Odpowiedź w sprawie interpelacje radnego Jacka Teodorczyka. Odpowiedź w sprawie interpelacje radnego Jacka Teodorczyka.

Urzędnicy: konsultacje będą



Poprosiliśmy także o komentarz władze Gdańska. Urzędnicy podkreślają, że rozumieją narastające obawy mieszkańców w sprawie planów modernizacji ul. Koziorożca i szanując ich prawo do wyczerpującej informacji, są przekonani o słuszności decyzji, aby w pierwszej kolejności odbyło się spotkanie z mieszkańcami, a dopiero po nim został przekazany komentarz mediom w sprawie działań związanych z modernizacją ul. Koziorożca.

- Spotkanie z mieszkańcami zostało zaplanowane w najbliższy wtorek, 16 października o godz. 13 w siedzibie Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska przy ul. Żaglowej 11. Będzie w nim uczestniczyła pani Aleksandra Dulkiewicz, zastępca prezydenta ds. polityki gospodarczej oraz przedstawiciele jednostek miejskich, mających wpływ na planowane działania - mówi Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych w Urzędzie Miejskim w Gdańsku.
Zaproszeni zostaną przedstawiciele komitetu Bezpieczna Osowa, Rady Dzielnicy Osowa oraz pozostałych zainteresowanych podmiotów.

- Chcemy podkreślić, że zdając sobie sprawę ze złożoności sprawy oraz wątpliwości mieszkańców, co do działań jakie miasto planuje podjąć na tym obszarze, widzimy potrzebę, w pierwszej kolejności zorganizowania spotkania dającego możliwości bezpośredniego zadawania pytań służbom miejskim, które są odpowiedzialne za działania modernizacyjne na tym obszarze. A także dania możliwości całkowitej na nie odpowiedzi, aby wszelkie wątpliwości zostały wyjaśnione w atmosferze pełnego zaufania - mówi Dawidowski.

Opinie (363) ponad 20 zablokowanych

  • Droga

    Moim zdaniem najlepszym rozwiązaniem będzie zbudowanie tunelu. W przyszłości wszystkie ulice w Osowej powinny być przeniesione do tuneli.

    • 9 0

  • droga planowana od lat

    W czasie gdy ukończono most nad obwodnicą i rondo przy Polomarkiecie wszyscy mieszkańcy oczekiwali przedłużenia nowej drogi i połączenia koziorożca z kielnieńską. było to oczywiste dla wszystkich, poza tymi którzy kupowali działki budowlane (po atrakcyjnych cenach) tuz przy planowanej drodze. Wiadomo, życie nas nauczyło, ze planowane nie zawsze zrealizowane. I tym razem doczekaliśmy się, plany do realizacji. I co? Wielkie poruszenie, chcą realizować to co zaplanowane? Najlepiej zaatakować : zabierają nam tereny zielone(czy to chodzi o te dwie laczki na które okoliczni mieszkańcy wyprowadzają swoje pieski?): ścieżka rowerowa (to takie na czasie!), wielkie ronda ???(czy rondo na skrzyżowaniu wodnika i jednorożca wielkie? jest bezpieczne; porównajcie państwo z rondami na ulicy niedziałkowskiego. z jednym argumentem rzadko podnoszonym nie mogę się nie zgodzić , trzeba będzie odwrócić czerwona torebkę , no bo sklep tyłem do ulicy trochę dziwne!!!

    • 16 3

  • komitet bezpieczna osowa to 10osob, Osowa to ca17000 osób jak ta grupa działająca tylko we własnym interesie może decydować o (1)

    • 23 5

    • Tam gdzie komitet ma działki od lat miała być droga

      • 16 5

  • jak by Wam zrobili drogą pod oknami (1)

    to inaczej byście mówili, ale skoro Was to nie dotyczy to pewnie niech budują

    • 5 16

    • To że ma powstać droga wiedział każdy kto się tam osiedlał lub budował samowolki na jej terenie a teraz lament

      • 13 3

  • Tu trzeba poprosić Polski Rząd o pomoc żeby ta antyobywatelska droga nie powstała ! (1)

    • 3 9

    • Poproś premiera Mateusza to może ci przyśle Chucka Norrisa

      • 7 1

  • Osowa chce i potrzebuje drogi to jej brak jest obecnie niebezpieczeństwem dla wszystkich uczestników ruchu

    • 11 5

  • (3)

    Osowa ciagle chce byc czescia miasta ale jak cos ma byc zbudowane to jednak wola pozostac wsia. Jakie to typowo polskie

    • 24 7

    • Specjalista etnografii czy urzędas PO? (1)

      • 4 5

      • realista.

        • 2 4

    • Problem leży w urzednikach i ich beznadziejnych pomysłach

      • 6 3

  • Sprawa jest prosta jak drut! (9)

    Zainteresowanych odsyłam do strony "komitetu" bezpieczna osowa, a szczególnej uwadze polecam nazwiska "rady starszych" - same mądre głowy, profesury z UG i PG.
    I tak się ciekawie składa, że ci panowie mieszkają na ul. Szafera i Komety, czyli w pobliżu planowanej inwestycji, o której mowa jest od lat 70 XX wieku!
    Najpierw dziadowali i kupili tanie działki przy rezerwie terenowej pod budowę drogi, a teraz dramatyzują, że po drodze samochody pod oknami będą jeździły. Ojej, samochody w mieście, niebywałe! I teraz zaczyna się odkręcanie kota ogonem, że niby to wszystko w trosce o bezpieczeństwo dzieci. Tak się akurat składa, że w Osowej są 2 szkoły, jakoś panom profesorom nie przeszkadza ruch samochodowy na Wodnika, która stanowi obecnie główną oś komunikacyjną dzielnicy.
    Tak się składa, że skrzyżowanie przy Czerwonej Torebce to akurat jedno z najbardziej niebezpiecznych miejsc na mapie drogowej Osowej, a gruntowna przebudowa według zaproponowanego planu z rondami w końcu ten bałagan ucywilizuje.
    Chociaż przyznam, ze te ścieżki rowerowe to akurat mogliby dołożyć.

    • 75 8

    • (7)

      Oczywiście, że budowa nowych dróg jets potrzebna tym bardziej, że dzielnica rośnie w oczach. Ale rozumiesz, co oznacza budowanie rond o średnicy 30m? Wjadą tam zestawy z naczepami, popularne TIRy i inne ciężarówki trumny. Ruch osobowy nie jest problemem, ale ciężarowy już tak. A nie ma co się oszukiwać, będzie droga, to wjadą.

      • 4 24

      • TIRy (6)

        Rozumiem, co oznacza budowanie rond o średnicy 30 m. Co więcej, wiem jak takie rondo wygląda i jak wygodnie się po takim rondzie jeździ.
        Natomiast nie rozumiem obawy dotyczącej ruchu TIRów i zestawów z naczepami.
        Patrzę na mapę naszej dzielnicy i naprawdę nie mam pojęcia dokąd niby te TIRy miałyby jeździć. Ruch ciężarowy koncentruje się wokół Renku, cementowni, fabryki rur - a zatem węzła Owczarnia i nowobudowanego Nowego Światu. Jakoś oprócz dostaw do Lidla i Biedronki innych TIRów na Wodnika nie uświadczysz, stąd mało prawdopodobne żeby nagle ciężarówki pojawiły się na Koziorożca i kręciły się po rondach przy Czerwonej Torebce. Tak po chłopsku rozumuję.....

        • 27 0

        • No coś takiego - nie ma Pan pojęcia (3)

          To może ma Pan pojecie jakie inwestycje są przygotowywane przy Meteorytowej i w Barniewicach? Dlaczego nie można dowiedzieć sie nic o tym? Nikt nic nie wie. To dlaczego ta Koziorożca ma łączyć z Kielnieńską Meteorytową i jeszcze dalsze tereny? Proste: tam powstają inwestycje, które docelowo potrzebuja bardzo dobrych dróg dojazdowych. Przecież Koziorożca nie ma poprawić możliwości dojazdu mieszkańcom starej Koziorożca ani dojazdu do szkoły (p.Rafał Dąbrowski:))), bo mieszkańców Osowej władze mają w nosie. Ta droga jest na zamówienie. Tak jak przed wieloma laty zabrano sie ostro bo budowy 4-pasmowej drogi Średnicowej o wymiarach Obwodnicy "by mieszkańcom żyło sie lepiej", a bardzo szybko okazało się, że to miała byc droga do Renku.

          • 5 9

          • Przecież do inwestycji, o których piszesz (czyli magazyny), inwestor sam wyremontuje ul. Meteorytową od ronda przy węźle Owczarnia do ul. Planetarnej w Barniewicach (do wiaduktu pod torami).

            • 5 0

          • (1)

            ,,ta droga jest na zamowienie,,to prawda moj dziadek zamawial w latach osiemdziesiatych.....kilku Sebków kupilo tanio dzialeczke wiedzac ze w planach jest droga a teraz o jejjju Grazyna ulice chca łaczyc?,,,,Sebciu zrob cos,,bezpiezcna Osowa,,bo gdzie ja bede sie topless opalała?

            • 10 4

            • Nie należy pić od rana.

              • 2 2

        • Nie rozumiesz!

          • 0 4

        • Mam nadzieję, że Twoje przewidywania są słuszne, a ja dramatyzuję.

          • 5 10

    • z tego co wiem

      to przy szafera nie ma działek, które mogli sobie kupić z jakiejś rezerwy terenowej, gdyż wszystkie budynki przy szafera od strony planowanej jezdni są postawione na gruncie spółdzielni lwsm osowa.
      Po drugie, jakoś nie przypominam sobie planów tej drogi z lat 70. Wprowadziłem się w 89 i za pocztą, na wysokości obecnej Czerwonej Torebki były pola uprawne. Na obecnym Akademickim też zboże rosło

      • 5 10

  • A Kielnieńska kiedy ? w 2098r? (2)

    hola hola , a może najpierw zrobiliby ulice Kielnieńską ?? bo to co na niej się dzieje to jest coś nieprawdopodobnego . Zgadacie się ze mną ?

    • 17 3

    • (1)

      Remont w przyszłym roku. A Nowa Kielnieńska to też protesty.

      • 10 1

      • W 2019 r. to dopiero rozstrzygnięcie przetargu na projekt przebudowy ul. Kielnieńskiej. Potem ogłoszenie przetargu na wykonawcę tegoż remontu i później podpisanie umowy i wejście wykonawcy na plac budowy, czyli gdzieś w 2020-2021. No i dolicz jeszcze 2 lata robót budowlanych + możliwy jeszcze rok obsuwy przy przetargach i "ciężkiej zimie". Czyli odnowiona ul. Kielnieńska to przedział 2022-2024 r.

        • 2 1

  • Mieszkańcy Osowej muszą być świadomi (4)

    Jeśli zgodzą się na budowę szerokiej drogi rozwiązującej problemy mieszkańców innych dzielnic, to drastycznie zwiększy im się tam ruch, pogorszy się bezpieczeństwo i dzielnica zostanie "przecięta". Żeby przekroczyć tę jezdnię będą zapewne musieli nadkładać drogi to rzadko i niewygodnie położonych przejść dla pieszych.

    Jako mieszkaniec ( a mieszkałem kiedyś tuż obok tego miejsca) nie zgadzałbym się na nic innego niż wąska uliczka z szerokimi chodnikami , nasadzeniami zieleni i objętą znakiem "strefa zamieszkania" - max prędkość 20km/h i absolutne pierwszeństwo dla pieszych.

    • 10 17

    • Co za bzdury pan piszesz ? (1)

      A teraz to jak niby sie przechodzi przez ul. Jednorozca i Koziorozca ? Trzeba przebiegac bo nie ma pół przejscia dla pieszych. Na nowej drodze przejscie ma byc co 30metrow

      • 11 3

      • Ciemnota obecnych tzw urzędasów w Gdańsku poraża

        • 1 1

    • Droga jaka ma powstać to droga L czyli Lokalna (1)

      Czy Pan mieszkając na Osowej może mi powiedzieć jakie dzielnice przejeżdżały by przez nasze osiedle bo ja z jednej strony widzę las z drugiej las i daleko nic, rozumiem że chodzi o Chwaszczyno bądź Rębiechowo. Czemu nas nie rozdzieliła nowa Wodnika ?

      • 5 3

      • to niezwykle bardzo ciekawe co piszesz. Więc dlaczego ta ulica jest projektowana wg tzw. specustawy

        Ustawa ta powstała na potrzeby mistrzostw Europy w 2012, by budowac drogi błyskawicznie, bez czasochłonnych konsultacji z mieszkancami, z błyskawicznymi wywłaszczeniami itd. i miała dotyczyć DRÓG gminnych i powyżej (klasy dróg). Więc jak niby-osiedlowa uliczka załapała się na paragrafy tej ustawy? Pytam dyżurnych urzedasów miejskich z urzędasami Rady Osiedla Osowa włącznie.

        • 2 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Bezpłatne badania dla kierowców zawodowych (1 opinia)

(1 opinia)
badania

Premiera MINI Cooper F66

Premiera MINI Cooper F66

Sprawdź się

Sprawdź się

Jedyny w Trójmieście salon marek Jaguar i Land Rover znajduje się w:

 

Najczęściej czytane