- 1 Mapa pożarów aut w Trójmieście (92 opinie)
- 2 Auto wjechało w pieszych i w budynek (305 opinii)
- 3 "Podatek od aut spalinowych i tak będzie" (134 opinie)
- 4 Nowy Ford Mustang już w Trójmieście (113 opinii)
- 5 Mieszkańcy Bojana naprawili drogę w Gdyni (202 opinie)
- 6 Po ośmiu godzinach otwarto obwodnicę (378 opinii)
Spór o budowę ul. Nowej Koziorożca w Osowej
Gdańsk planuje budowę ul. Nowej Koziorożca. Droga o przekroju jednej jezdni ma połączyć ul. Kielnieńską z ul. Jednorożca . Problem w tym, że przez brak konsultacji i ujawnienie założeń miejskiej inwestycji, stała się ona przyczyną konfliktu sąsiedzkiego. Po naszej interwencji władze Gdańska zapowiadają spotkanie z zainteresowanymi stronami.
Do mieszkańców Osowy niedawno dotarła informacja o budowie ul. Nowej Koziorożca. Droga ma połączyć ul. Kielnieńską z ul. Jednorożca i biec po specjalnie zabezpieczonej pod ten cel rezerwie terenowej. Droga ma mieć przekrój jednej jezdni. Dodatkowo, na wysokości ul. Koziorożca i ul. Jednorożca powstaną dwa ronda. Po jej bokach pojawią się chodniki, ale bez ścieżek rowerowych.
Wieść o planach miejskich rozeszła się bardzo szybko i równie szybko pojawiły się osoby niezadowolone z pomysłu.
Nie chcemy gigantycznych rond
- Ulica Koziorożca będzie pozbawiona ścieżek rowerowych, a dzieci pojadą rowerami do szkoły pomiędzy samochodami. Na terenie zielonym koło sklepu Czerwona Torebka powstaną dwa gigantyczne ronda, każde o średnicy 30 m, przez które docelowo wprowadzony zostanie ruch z ul. Kielnieńskiej. To rozwiązania sprzeczne z postanowieniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego i zarządzeniem Prezydenta Gdańska w sprawie projektowania ruchu rowerowego - mówi Adam Kołecki z Komitet Mieszkańców Bezpieczna Osowa.
Członkowie wspomnianego komitetu podkreślają, że projekt nie był konsultowany z mieszkańcami, nie był też nigdzie publikowany. By obejść zapisy własnego planu zagospodarowania przestrzennego, inwestycja realizowana jest przez urzędników na podstawie specustawy drogowej.
- Wielu mieszkańców obawia się, że projekt w tym kształcie spowoduje obniżenie bezpieczeństwa i komfortu życia. Nasz komitet domaga się modyfikacji projektu i poprawy bezpieczeństwa, zwłaszcza dzieci - podkreśla Kołecki.
Są mieszkańcy, którym projekt się podoba
Pojawiła się też odpowiedź na głosy niezadowolenia. Części mieszkańców projekt spodobał się.
- Nowa droga nie może powstać wyłącznie w rejonie sklepu Czerwona Torebka, o czym mówią protestujący. Powinna ona zostać dowiązana aż do ul. Kielnieńskiej. Droga usprawniłaby dojazd m.in do szkoły - mówi Rafał Dąbrowski, mieszkaniec Osowej.
Zdaniem części mieszkańców, głównym powodem, dla którego droga miałaby nie powstać, są przydowe ogródki działkowe, przy których ma przebiegać droga. Właściciele Obawiają się głównie o to, że inwestycja zmniejszy ich nieruchomości.
Brak konsultacji ze strony miasta
Inne spojrzenie na sprawę ma obecny radny z PiS Jacek Teodorczyk. Złożył on interpelacje do miasta w sprawie planowanej inwestycji w Osowej.
- Projekt ten nigdy nie został poddany konsultacjom z mieszkańcami, ani z Radą Dzielnicy Gdańsk Osowa. Z projektu tego wynika wprost, że miasto planuje budowę dwóch wielkich rond na terenie zielonym koło Czerwonej Torebki, nie przewidując budowy ścieżki rowerowej wzdłuż ulicy Koziorożca, co jest sprzeczne zarówno z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, jak i zarządzeniem Prezydenta Miasta Gdańska w sprawia projektowania ruchu rowerowego - powtarza Teodorczyk.
Miasto w odpowiedzi do interpelacji nie odniosło się do zarzutu braku konsultacji.
Urzędnicy: konsultacje będą
Poprosiliśmy także o komentarz władze Gdańska. Urzędnicy podkreślają, że rozumieją narastające obawy mieszkańców w sprawie planów modernizacji ul. Koziorożca i szanując ich prawo do wyczerpującej informacji, są przekonani o słuszności decyzji, aby w pierwszej kolejności odbyło się spotkanie z mieszkańcami, a dopiero po nim został przekazany komentarz mediom w sprawie działań związanych z modernizacją ul. Koziorożca.
- Spotkanie z mieszkańcami zostało zaplanowane w najbliższy wtorek, 16 października o godz. 13 w siedzibie Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska przy ul. Żaglowej 11. Będzie w nim uczestniczyła pani Aleksandra Dulkiewicz, zastępca prezydenta ds. polityki gospodarczej oraz przedstawiciele jednostek miejskich, mających wpływ na planowane działania - mówi Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych w Urzędzie Miejskim w Gdańsku.
Zaproszeni zostaną przedstawiciele komitetu Bezpieczna Osowa, Rady Dzielnicy Osowa oraz pozostałych zainteresowanych podmiotów.
- Chcemy podkreślić, że zdając sobie sprawę ze złożoności sprawy oraz wątpliwości mieszkańców, co do działań jakie miasto planuje podjąć na tym obszarze, widzimy potrzebę, w pierwszej kolejności zorganizowania spotkania dającego możliwości bezpośredniego zadawania pytań służbom miejskim, które są odpowiedzialne za działania modernizacyjne na tym obszarze. A także dania możliwości całkowitej na nie odpowiedzi, aby wszelkie wątpliwości zostały wyjaśnione w atmosferze pełnego zaufania - mówi Dawidowski.
Opinie (363) ponad 20 zablokowanych
-
2018-10-11 19:52
Droga
Moim zdaniem najlepszym rozwiązaniem będzie zbudowanie tunelu. W przyszłości wszystkie ulice w Osowej powinny być przeniesione do tuneli.
- 9 0
-
2018-10-11 18:43
droga planowana od lat
W czasie gdy ukończono most nad obwodnicą i rondo przy Polomarkiecie wszyscy mieszkańcy oczekiwali przedłużenia nowej drogi i połączenia koziorożca z kielnieńską. było to oczywiste dla wszystkich, poza tymi którzy kupowali działki budowlane (po atrakcyjnych cenach) tuz przy planowanej drodze. Wiadomo, życie nas nauczyło, ze planowane nie zawsze zrealizowane. I tym razem doczekaliśmy się, plany do realizacji. I co? Wielkie poruszenie, chcą realizować to co zaplanowane? Najlepiej zaatakować : zabierają nam tereny zielone(czy to chodzi o te dwie laczki na które okoliczni mieszkańcy wyprowadzają swoje pieski?): ścieżka rowerowa (to takie na czasie!), wielkie ronda ???(czy rondo na skrzyżowaniu wodnika i jednorożca wielkie? jest bezpieczne; porównajcie państwo z rondami na ulicy niedziałkowskiego. z jednym argumentem rzadko podnoszonym nie mogę się nie zgodzić , trzeba będzie odwrócić czerwona torebkę , no bo sklep tyłem do ulicy trochę dziwne!!!
- 16 3
-
2018-10-11 18:38
komitet bezpieczna osowa to 10osob, Osowa to ca17000 osób jak ta grupa działająca tylko we własnym interesie może decydować o (1)
- 23 5
-
2018-10-11 18:40
Tam gdzie komitet ma działki od lat miała być droga
- 16 5
-
2018-10-11 17:59
jak by Wam zrobili drogą pod oknami (1)
to inaczej byście mówili, ale skoro Was to nie dotyczy to pewnie niech budują
- 5 16
-
2018-10-11 18:19
To że ma powstać droga wiedział każdy kto się tam osiedlał lub budował samowolki na jej terenie a teraz lament
- 13 3
-
2018-10-11 17:38
Tu trzeba poprosić Polski Rząd o pomoc żeby ta antyobywatelska droga nie powstała ! (1)
- 3 9
-
2018-10-11 18:17
Poproś premiera Mateusza to może ci przyśle Chucka Norrisa
- 7 1
-
2018-10-11 18:16
Osowa chce i potrzebuje drogi to jej brak jest obecnie niebezpieczeństwem dla wszystkich uczestników ruchu
- 11 5
-
2018-10-11 09:07
(3)
Osowa ciagle chce byc czescia miasta ale jak cos ma byc zbudowane to jednak wola pozostac wsia. Jakie to typowo polskie
- 24 7
-
2018-10-11 11:01
Specjalista etnografii czy urzędas PO? (1)
- 4 5
-
2018-10-11 18:02
realista.
- 2 4
-
2018-10-11 11:27
Problem leży w urzednikach i ich beznadziejnych pomysłach
- 6 3
-
2018-10-11 07:25
Sprawa jest prosta jak drut! (9)
Zainteresowanych odsyłam do strony "komitetu" bezpieczna osowa, a szczególnej uwadze polecam nazwiska "rady starszych" - same mądre głowy, profesury z UG i PG.
I tak się ciekawie składa, że ci panowie mieszkają na ul. Szafera i Komety, czyli w pobliżu planowanej inwestycji, o której mowa jest od lat 70 XX wieku!
Najpierw dziadowali i kupili tanie działki przy rezerwie terenowej pod budowę drogi, a teraz dramatyzują, że po drodze samochody pod oknami będą jeździły. Ojej, samochody w mieście, niebywałe! I teraz zaczyna się odkręcanie kota ogonem, że niby to wszystko w trosce o bezpieczeństwo dzieci. Tak się akurat składa, że w Osowej są 2 szkoły, jakoś panom profesorom nie przeszkadza ruch samochodowy na Wodnika, która stanowi obecnie główną oś komunikacyjną dzielnicy.
Tak się składa, że skrzyżowanie przy Czerwonej Torebce to akurat jedno z najbardziej niebezpiecznych miejsc na mapie drogowej Osowej, a gruntowna przebudowa według zaproponowanego planu z rondami w końcu ten bałagan ucywilizuje.
Chociaż przyznam, ze te ścieżki rowerowe to akurat mogliby dołożyć.- 75 8
-
2018-10-11 08:02
(7)
Oczywiście, że budowa nowych dróg jets potrzebna tym bardziej, że dzielnica rośnie w oczach. Ale rozumiesz, co oznacza budowanie rond o średnicy 30m? Wjadą tam zestawy z naczepami, popularne TIRy i inne ciężarówki trumny. Ruch osobowy nie jest problemem, ale ciężarowy już tak. A nie ma co się oszukiwać, będzie droga, to wjadą.
- 4 24
-
2018-10-11 08:16
TIRy (6)
Rozumiem, co oznacza budowanie rond o średnicy 30 m. Co więcej, wiem jak takie rondo wygląda i jak wygodnie się po takim rondzie jeździ.
Natomiast nie rozumiem obawy dotyczącej ruchu TIRów i zestawów z naczepami.
Patrzę na mapę naszej dzielnicy i naprawdę nie mam pojęcia dokąd niby te TIRy miałyby jeździć. Ruch ciężarowy koncentruje się wokół Renku, cementowni, fabryki rur - a zatem węzła Owczarnia i nowobudowanego Nowego Światu. Jakoś oprócz dostaw do Lidla i Biedronki innych TIRów na Wodnika nie uświadczysz, stąd mało prawdopodobne żeby nagle ciężarówki pojawiły się na Koziorożca i kręciły się po rondach przy Czerwonej Torebce. Tak po chłopsku rozumuję.....- 27 0
-
2018-10-11 10:31
No coś takiego - nie ma Pan pojęcia (3)
To może ma Pan pojecie jakie inwestycje są przygotowywane przy Meteorytowej i w Barniewicach? Dlaczego nie można dowiedzieć sie nic o tym? Nikt nic nie wie. To dlaczego ta Koziorożca ma łączyć z Kielnieńską Meteorytową i jeszcze dalsze tereny? Proste: tam powstają inwestycje, które docelowo potrzebuja bardzo dobrych dróg dojazdowych. Przecież Koziorożca nie ma poprawić możliwości dojazdu mieszkańcom starej Koziorożca ani dojazdu do szkoły (p.Rafał Dąbrowski:))), bo mieszkańców Osowej władze mają w nosie. Ta droga jest na zamówienie. Tak jak przed wieloma laty zabrano sie ostro bo budowy 4-pasmowej drogi Średnicowej o wymiarach Obwodnicy "by mieszkańcom żyło sie lepiej", a bardzo szybko okazało się, że to miała byc droga do Renku.
- 5 9
-
2018-10-11 17:58
Przecież do inwestycji, o których piszesz (czyli magazyny), inwestor sam wyremontuje ul. Meteorytową od ronda przy węźle Owczarnia do ul. Planetarnej w Barniewicach (do wiaduktu pod torami).
- 5 0
-
2018-10-11 11:19
(1)
,,ta droga jest na zamowienie,,to prawda moj dziadek zamawial w latach osiemdziesiatych.....kilku Sebków kupilo tanio dzialeczke wiedzac ze w planach jest droga a teraz o jejjju Grazyna ulice chca łaczyc?,,,,Sebciu zrob cos,,bezpiezcna Osowa,,bo gdzie ja bede sie topless opalała?
- 10 4
-
2018-10-11 12:05
Nie należy pić od rana.
- 2 2
-
2018-10-11 12:56
Nie rozumiesz!
- 0 4
-
2018-10-11 08:20
Mam nadzieję, że Twoje przewidywania są słuszne, a ja dramatyzuję.
- 5 10
-
2018-10-11 10:07
z tego co wiem
to przy szafera nie ma działek, które mogli sobie kupić z jakiejś rezerwy terenowej, gdyż wszystkie budynki przy szafera od strony planowanej jezdni są postawione na gruncie spółdzielni lwsm osowa.
Po drugie, jakoś nie przypominam sobie planów tej drogi z lat 70. Wprowadziłem się w 89 i za pocztą, na wysokości obecnej Czerwonej Torebki były pola uprawne. Na obecnym Akademickim też zboże rosło- 5 10
-
2018-10-11 08:47
A Kielnieńska kiedy ? w 2098r? (2)
hola hola , a może najpierw zrobiliby ulice Kielnieńską ?? bo to co na niej się dzieje to jest coś nieprawdopodobnego . Zgadacie się ze mną ?
- 17 3
-
2018-10-11 08:55
(1)
Remont w przyszłym roku. A Nowa Kielnieńska to też protesty.
- 10 1
-
2018-10-11 17:43
W 2019 r. to dopiero rozstrzygnięcie przetargu na projekt przebudowy ul. Kielnieńskiej. Potem ogłoszenie przetargu na wykonawcę tegoż remontu i później podpisanie umowy i wejście wykonawcy na plac budowy, czyli gdzieś w 2020-2021. No i dolicz jeszcze 2 lata robót budowlanych + możliwy jeszcze rok obsuwy przy przetargach i "ciężkiej zimie". Czyli odnowiona ul. Kielnieńska to przedział 2022-2024 r.
- 2 1
-
2018-10-11 14:42
Mieszkańcy Osowej muszą być świadomi (4)
Jeśli zgodzą się na budowę szerokiej drogi rozwiązującej problemy mieszkańców innych dzielnic, to drastycznie zwiększy im się tam ruch, pogorszy się bezpieczeństwo i dzielnica zostanie "przecięta". Żeby przekroczyć tę jezdnię będą zapewne musieli nadkładać drogi to rzadko i niewygodnie położonych przejść dla pieszych.
Jako mieszkaniec ( a mieszkałem kiedyś tuż obok tego miejsca) nie zgadzałbym się na nic innego niż wąska uliczka z szerokimi chodnikami , nasadzeniami zieleni i objętą znakiem "strefa zamieszkania" - max prędkość 20km/h i absolutne pierwszeństwo dla pieszych.- 10 17
-
2018-10-11 14:46
Co za bzdury pan piszesz ? (1)
A teraz to jak niby sie przechodzi przez ul. Jednorozca i Koziorozca ? Trzeba przebiegac bo nie ma pół przejscia dla pieszych. Na nowej drodze przejscie ma byc co 30metrow
- 11 3
-
2018-10-11 17:36
Ciemnota obecnych tzw urzędasów w Gdańsku poraża
- 1 1
-
2018-10-11 14:57
Droga jaka ma powstać to droga L czyli Lokalna (1)
Czy Pan mieszkając na Osowej może mi powiedzieć jakie dzielnice przejeżdżały by przez nasze osiedle bo ja z jednej strony widzę las z drugiej las i daleko nic, rozumiem że chodzi o Chwaszczyno bądź Rębiechowo. Czemu nas nie rozdzieliła nowa Wodnika ?
- 5 3
-
2018-10-11 15:46
to niezwykle bardzo ciekawe co piszesz. Więc dlaczego ta ulica jest projektowana wg tzw. specustawy
Ustawa ta powstała na potrzeby mistrzostw Europy w 2012, by budowac drogi błyskawicznie, bez czasochłonnych konsultacji z mieszkancami, z błyskawicznymi wywłaszczeniami itd. i miała dotyczyć DRÓG gminnych i powyżej (klasy dróg). Więc jak niby-osiedlowa uliczka załapała się na paragrafy tej ustawy? Pytam dyżurnych urzedasów miejskich z urzędasami Rady Osiedla Osowa włącznie.
- 2 5
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.