• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Spór o budowę ul. Nowej Koziorożca w Osowej

Maciej Naskręt
11 października 2018 (artykuł sprzed 5 lat) 
aktualizacja: godz. 10:57 (11 października 2018)
  • Tu przebiega najbardziej sporny fragment nowej drogi na Osowej.
  •  nowa droga na Osowej
  •  nowa droga na Osowej
  •  nowa droga na Osowej
  •  nowa droga na Osowej
  •  nowa droga na Osowej
  •  nowa droga na Osowej

Gdańsk planuje budowę ul. Nowej Koziorożca. zobacz na mapie Gdańska Droga o przekroju jednej jezdni ma połączyć ul. Kielnieńską zobacz na mapie Gdańskaul. Jednorożca zobacz na mapie Gdańska. Problem w tym, że przez brak konsultacji i ujawnienie założeń miejskiej inwestycji, stała się ona przyczyną konfliktu sąsiedzkiego. Po naszej interwencji władze Gdańska zapowiadają spotkanie z zainteresowanymi stronami.



Czy inwestycje powinny być konsultowane z mieszkańcami?

Aktualizacja godz. 10:57 Na wniosek Komitetu Mieszkańców Bezpieczna Osowa miasto zmieniło datę konsultacji - odbędą się one 18 października o godz. 14 w siedzibie Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska przy ul. Żaglowej 11.


Do mieszkańców Osowy niedawno dotarła informacja o budowie ul. Nowej Koziorożca. Droga ma połączyć ul. Kielnieńską z ul. Jednorożca i biec po specjalnie zabezpieczonej pod ten cel rezerwie terenowej. Droga ma mieć przekrój jednej jezdni. Dodatkowo, na wysokości ul. Koziorożca i ul. Jednorożca powstaną dwa ronda. Po jej bokach pojawią się chodniki, ale bez ścieżek rowerowych.

Wieść o planach miejskich rozeszła się bardzo szybko i równie szybko pojawiły się osoby niezadowolone z pomysłu.

Nie chcemy gigantycznych rond



- Ulica Koziorożca będzie pozbawiona ścieżek rowerowych, a dzieci pojadą rowerami do szkoły pomiędzy samochodami. Na terenie zielonym koło sklepu Czerwona Torebka powstaną dwa gigantyczne ronda, każde o średnicy 30 m, przez które docelowo wprowadzony zostanie ruch z ul. Kielnieńskiej. To rozwiązania sprzeczne z postanowieniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego i zarządzeniem Prezydenta Gdańska w sprawie projektowania ruchu rowerowego - mówi Adam Kołecki z Komitet Mieszkańców Bezpieczna Osowa.
Członkowie wspomnianego komitetu podkreślają, że projekt nie był konsultowany z mieszkańcami, nie był też nigdzie publikowany. By obejść zapisy własnego planu zagospodarowania przestrzennego, inwestycja realizowana jest przez urzędników na podstawie specustawy drogowej.

- Wielu mieszkańców obawia się, że projekt w tym kształcie spowoduje obniżenie bezpieczeństwa i komfortu życia. Nasz komitet domaga się modyfikacji projektu i poprawy bezpieczeństwa, zwłaszcza dzieci - podkreśla Kołecki.
Przebieg ul. Nowej Koziorożca. Przebieg ul. Nowej Koziorożca.

Są mieszkańcy, którym projekt się podoba



Pojawiła się też odpowiedź na głosy niezadowolenia. Części mieszkańców projekt spodobał się.

- Nowa droga nie może powstać wyłącznie w rejonie sklepu Czerwona Torebka, o czym mówią protestujący. Powinna ona zostać dowiązana aż do ul. Kielnieńskiej. Droga usprawniłaby dojazd m.in do szkoły - mówi Rafał Dąbrowski, mieszkaniec Osowej.
Zdaniem części mieszkańców, głównym powodem, dla którego droga miałaby nie powstać, są przydowe ogródki działkowe, przy których ma przebiegać droga. Właściciele Obawiają się głównie o to, że inwestycja zmniejszy ich nieruchomości.

Brak konsultacji ze strony miasta



Inne spojrzenie na sprawę ma obecny radny z PiS Jacek Teodorczyk. Złożył on interpelacje do miasta w sprawie planowanej inwestycji w Osowej.

- Projekt ten nigdy nie został poddany konsultacjom z mieszkańcami, ani z Radą Dzielnicy Gdańsk Osowa. Z projektu tego wynika wprost, że miasto planuje budowę dwóch wielkich rond na terenie zielonym koło Czerwonej Torebki, nie przewidując budowy ścieżki rowerowej wzdłuż ulicy Koziorożca, co jest sprzeczne zarówno z ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, jak i zarządzeniem Prezydenta Miasta Gdańska w sprawia projektowania ruchu rowerowego - powtarza Teodorczyk.
Miasto w odpowiedzi do interpelacji nie odniosło się do zarzutu braku konsultacji.

Odpowiedź w sprawie interpelacje radnego Jacka Teodorczyka. Odpowiedź w sprawie interpelacje radnego Jacka Teodorczyka.

Urzędnicy: konsultacje będą



Poprosiliśmy także o komentarz władze Gdańska. Urzędnicy podkreślają, że rozumieją narastające obawy mieszkańców w sprawie planów modernizacji ul. Koziorożca i szanując ich prawo do wyczerpującej informacji, są przekonani o słuszności decyzji, aby w pierwszej kolejności odbyło się spotkanie z mieszkańcami, a dopiero po nim został przekazany komentarz mediom w sprawie działań związanych z modernizacją ul. Koziorożca.

- Spotkanie z mieszkańcami zostało zaplanowane w najbliższy wtorek, 16 października o godz. 13 w siedzibie Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska przy ul. Żaglowej 11. Będzie w nim uczestniczyła pani Aleksandra Dulkiewicz, zastępca prezydenta ds. polityki gospodarczej oraz przedstawiciele jednostek miejskich, mających wpływ na planowane działania - mówi Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych w Urzędzie Miejskim w Gdańsku.
Zaproszeni zostaną przedstawiciele komitetu Bezpieczna Osowa, Rady Dzielnicy Osowa oraz pozostałych zainteresowanych podmiotów.

- Chcemy podkreślić, że zdając sobie sprawę ze złożoności sprawy oraz wątpliwości mieszkańców, co do działań jakie miasto planuje podjąć na tym obszarze, widzimy potrzebę, w pierwszej kolejności zorganizowania spotkania dającego możliwości bezpośredniego zadawania pytań służbom miejskim, które są odpowiedzialne za działania modernizacyjne na tym obszarze. A także dania możliwości całkowitej na nie odpowiedzi, aby wszelkie wątpliwości zostały wyjaśnione w atmosferze pełnego zaufania - mówi Dawidowski.

Opinie (363) ponad 20 zablokowanych

  • Osowa wygląda jak Bangladesz

    Wszędzie szmaty na płotach, dziurawe ulice, domy porozrzucane w architektonicznym nieładzie, brak planowania, na każdym skwerku zaparkowane graty. Syf.

    • 6 6

  • Remont Koziorożca tak, połączenie z Kielnieńską NIE!!!

    Planowane połączenie ul. Koziorożca z ul. Kielnieńską, uważam za rozwiązanie szkodliwe dla naszej dzielnicy. Miasto samo przyznało w odpowiedzi na zadane pytania, że nie ma pojęcia, jakie będą skutki wprowadzenia obcego ruchu tranzytowego w sam środek osiedla. Tym bardziej zatem mieszkańcy tego nie wiedzą. Krótko mówiąc planujemy nową drogę, a potem będziemy martwić się konsekwencjami? Drodzy mieszkańcy Osowy, nie tak powinno wyglądać planowanie dróg w naszej dzielnicy. Nie chcemy koncentracji obcego ruchu tranzytowego z Kielnieńskiej, który rozleje się po całej dzielnicy zagrażając bezpieczeństwu naszych dzieci. My chcemy spokojnej i bezpiecznej dzielnicy. Realizując projekt budowy deptaka wraz ze ścieżką rowerową oraz zielenią miejską z elementami rekreacji zamiast ruchliwej drogi mamy szansę na ocalenie jednego z niewielu terenów zielonych w tym miejscu naszego Osiedla. Mieszkańcy powinni mieć szanse poznania wszystkich konsekwencji tego połączenia. Tymczasem okazuje się, że większość w ogóle nie wie, o co chodzi, bo nie było prawdziwych konsultacji.

    • 6 14

  • (1)

    jeżeli na zdjęciach są "nowe" drogi to nie tylko mieszkańcy Osowej powinni protestować ale każdy zdrowy na umyśle człowiek...
    ps gdzie są chodniki?

    • 6 0

    • w Osowej są drogi bez chodników w bardzo wielu przypadkach

      • 3 0

  • Mieszkaniec

    Dla mnie żenujące jest projektowanie takich inwestycji bez uwzględnienia ścieżek rowerowych. Przecież to powinno być standardem. Ludzie tu w Osowej jeżdżą coraz więcej na rowerach, dzieci przybywa, więc brak takich elementów w dzielnicy, która w zasadzie jest sypialnią świadczy tylko o ciasnych horyzontach przestrzennych mózgów projektantów.

    • 4 0

  • Dlaczego obecne drogi nie są tranzytowe?

    Balcerskiego ,Barniewicka ,Soldka ,Wodnika połączenie z Kielniejska jest czy jest na nich tranzyt.? Nie bo to tylko zastraszanie żeby nie mieć ulicy pod domami!!!

    • 6 2

  • ręce opadają (1)

    Mieszkam w Osowej ponad 20 lat. Ci którzy z Was tu mieszkają pamiętają na pewno sytuację z budową Wodnika przy Polo Markecie i dalej do Renku. Znalazła się wówczaj grupka bardzo mądrych osób, która oprotestowała tę inwestycję. Dlatego do teraz jeździmy tam po płytach, a asfalt został wylany tylko od Renku do wysokości zbiornika retencyjnego. Dalszej inwestycji się nie planuje (!!!). Główną idea protestu był własnie ruch tranzytowy. kazdy z Was kto jeździ ta drogą niech sam powie jaki tam jest ruch trazytowy. Wszyscy teraz cierpimy przez grupę ograniczonych umysłowo ludzi. Mam nadzieję, że te osoby nie korzystają z tej drogi - przecież jej nie chciały! Konultacje społeczne OK - ale w pewnym zakresie. Nie może być tak, że kilka leśnych dziadków blokuje budowę dróg i dzięki temy jeździmy po płytach i dziurach od 20 lat.

    • 12 3

    • Święte słowa . To jest meritum sprawy.

      To powinno byc na zawieszone na kazdym płocie w Osowej i na ulotce w kazdej skrzynce pocztowej. Manipulatorzy z urzedu miejskiego i różne mętne figury kłamią by obnizyc poziom zagrozenia dla dzielnicy lub ubic jakiś swoj osobisty interes.

      • 2 2

  • Oczywiście wolelibyśmy ze ścieżką dla rowerów. Największy jednak problem jest z wyjazdem z Osowej na Obwodnicę (codziennie tracimy tu 15-20 min.), a budowa Nowej Koziorożca nic w tej kwestii nie zmieni !!!

    • 8 0

  • straż pożarna

    czekamy jeszcze tylko na straż pożarną genialnie ulokowaną między domami, bo pan architekt nadworny dostał papier i narysował plan, zamiast pofatygować się i osobiście obejrzeć teren pod taka inwestycję..

    • 4 3

  • Do "ręce opadają" - o co chodzi w tym sporze? (3)

    Po pierwsze, proponuję utrzymywać pewien poziom oraz fason i nie obrażać uczestników tej "dyskusji". Po drugie, nikt nie protestuje przeciwko remontowi ulicy Koziorożca i zastąpieniu płyt normalną drogą. Spór dotyczy połączenia z Kielnieńską, bo nikt nie zbadał, jak to wpłynie na ruch samochodów w dzielnicy, a wpłynie na pewno. Za mało mamy samochodów na osiedlu? Chcemy jeszcze więcej spalin?
    Każdy zmotoryzowany mieszkaniec Osowy wie, że głównym problemem jest wyjazd z dzielnicy oraz powrót do niej, a nie poruszanie się po drogach osiedlowych!

    • 7 6

    • Spaliny są jak są korki a żeby zniwelować korki trzeba mieć alternatywne drogi aby rozproszyć ruch

      • 3 0

    • Szanowny Mieszkańcu Osowy, czy Pan chce, czy nie, te samochody, których się Pan obawia już są i będzie ich więcej z racji tego, że dzielnica się rozwija. Myślę, że zdecydowana większość mieszkańców już teraz wie jak "uciec " z Kielniejskiej i przez Koziorożca/Jednorożca przejechać "na skróty". Więc ta planowana droga nie wpłynie znacząco na ruch. Jestem przeciwniczką demonizowania rozwoju i straszenia ruchem tranzytowym. Konsekwencje ponosimy jeżdżąc Wodnika w stornę Renku - cześć po płytach (dzięki protestom mieszkańców) część po asfalcie.

      • 3 1

    • Słusznie Pan zauważył że problem jest z przyjazdem do domu z zew

      Zatem jak powstanie alternatywna droga ktoś nie będzie musiał stać w korku na Kielniejskiej tylko pojedzie do domu dogodnym połączeniem nie musząc jechać do bądź Soldka Balcerskiego (przy szkole)

      • 2 1

  • Żadna droga tranzytowa tylko zgodnie z planem droga z oznaczeniem L :lokalna (1)

    Problem w tym że kilka osób sieje strach że będzie to tranzyt (skąd ten tranzyt miał by się wziąć ) połączenie było by droga lokalna podkreślam lokalna . z tempem 30km/h i tylko ktoś komu nie zależy na czasie znalazł by w tym połączeniu alternatywę do obwodnicy ...

    • 8 3

    • 30 km/h dla takiej drogi to nieporozumienie!

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Pierwszy samochód wyprodukowany w powojennej Polsce to:

 

Najczęściej czytane