• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Sposób na korki: adaptacyjne światła stop

Maciej Naskręt
1 października 2010 (artykuł sprzed 13 lat) 
Pierwszym producentem aut wyposażonych w adaptacyjne światła stop jest BMW. Pierwszym producentem aut wyposażonych w adaptacyjne światła stop jest BMW.

Adaptacyjne światła stop poprawiłyby bezpieczeństwo na drogach i może nawet zmniejszyły korki, gdyby były... legalne. Najpierw trzeba zmienić prawo.



W autach marki Mercedes adaptacyjne światła stop po włączeniu pulsują. Widać to szczególnie na zdjęciu, wykonanym podczas długiego otwarcia migawki. W autach marki Mercedes adaptacyjne światła stop po włączeniu pulsują. Widać to szczególnie na zdjęciu, wykonanym podczas długiego otwarcia migawki.
W 99 proc. aut Światła stop informują jedynie o wciśniętym w podłogę hamulcu. Zarówno podczas niewielkiego wytracania prędkości jak i awaryjnego hamowania, czerwone lampy zapalają się zawsze z jednakową mocą. To rozwiązanie powoduje niejednokrotnie perturbacje w ruchu. Widząc hamującego kolejni kierowcy także hamują, często zbyt gwałtownie. Z perspektywy jednego kierowcy strata czasu na powrót do normalnej prędkości nie ma znaczenia, ale gdy zsumujemy "straty" wszystkich podróżujących, okazuje się, że jest tego znacznie więcej.

Utrudnienie przynajmniej częściowo zniwelować mogą adaptacyjne światła stop, które stanowią zazwyczaj dwa lub trzy źródła światła o barwie czerwonej. Znajdują się one po obu stronach tylnej części pojazdu. Zapalają się kolejno - w zależności od siły nacisku kierowcy na pedał hamulca. Łatwo wtedy określić moc hamowania auta przed przednią szybą i bez trudu dostosować do niego prędkość.

Upowszechnienie adaptacyjnych świateł stop pozwoli usprawnić ruch aut poruszających się w korku. Kierowcy jadący za autem wyposażonym w tego rodzaju oświetlenie, nie będą zmuszeni nadmiernie dociskać hamulec.

Na poprawę bezpieczeństwa ruchu w autach wyposażonych w adaptacyjne światła stop wpływa dodatkowa czerwona lampa stroboskopowa lub ponadstandardowy zespół diod typu LED. W czasie awaryjnego hamowania włączają się i świecą światłem pulsacyjnym z częstotliwością 3 Hz.

Aktualnie adaptacyjne światła stop mają pewne ograniczenia. Problem stanowi między innymi ich nieuregulowany prawnie kształt i sposób funkcjonowania. Wiele państw, w tym Polska, nie dopuszcza używania świateł stroboskopowych - pulsujących - jako stop. Tego rodzaju oświetlenie może wywoływać niepożądany efekt stroboskopowy - nieprawidłowe wrażenie zwolnienia, pozornego zatrzymania, a nawet odwrócenia kierunku ruchu.

Pierwsze auta wyposażone w adaptacyjne światła stop pojawiły się w Niemczech. Konstruktorzy BMW jako pierwsi w 2004 r. zainstalowali tego rodzaju oświetlenie w autach seryjnych. Teraz robią to m.in. inżynierowie Opla, Mercedesa i Forda.

Mimo braku norm w zakresie sposobu instalacji w autach adaptacyjnych świateł stop, jest wiele firm, trudniących się ich montażem, a właściwie przerabianiem standardowych instalacji elektrycznych. Przerobienie układu elektroniki kosztuje od 300 do 1500 zł. Cena uzależniona jest od marki auta.

Póki co, auta wyposażone w adaptacyjne światła stop rzadko można napotkać na polskich drogach. Dlaczego? Jest to dodatkowe wyposażenie nowych aut i przy tym bardzo kosztowne. Klienci rezygnują z tego rozwiązania. Niemniej warto w nie zainwestować, choćby ze względu na poprawę bezpieczeństwa.

Opinie (80)

  • Jak niespodziewana to jak najbardziej (2)

    Ale powiedz mi po co ludzie włączają awaryjne dojeżdżając do korka w górnym biegu Słowackiego? Przecież korek tam to codzienność. Ja tam nie włączam awaryjnych.

    • 1 1

    • Nigdy nie wiadomo, jaki pedał ci w dupę wjedzie! Wolę sie zabezpieczać :) (1)

      • 3 0

      • hehe

        dobre :D

        • 0 0

  • (2)

    a nie prosciej zsynchronizować sygnalizacje swietlna na przejsciach i skrzyzowaniach ??????????????????????????????????????????

    ????????????????????????????????????????
    Ja sie pytam k.... !!???

    • 12 1

    • i ja sie podłoncze pod pytanie

      i ja i ja !!!!

      • 0 0

    • ja też się pytam

      • 2 0

  • Lepiej niech szanowna redakcja opisze jak w Ingolstadt Audi opracowało synchronizację świateł na skrzyżowaniach z pojazdem, że

    można jechać ciągle na zielonym... To jest o wiele praktyczniejsze zastosowanie.

    • 2 0

  • zda się to psu na budę

    • 15 1

  • Bardzo dobry pomysł! (1)

    Popieram w 100 procentach!

    • 14 32

    • nie pomogą na tych co blokują skrzyżowania stojąc na środku

      • 18 1

  • po tytule artykułu sądziłem ( ja głupi ), że będzie mowa o... (1)

    poprawie głupio ustawionej sygnalizacji świetlnej

    • 40 0

    • kutwa,

      ja też?!

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Wydarzenia

Gdańska Liga Rallycross Modeli RC

30 zł
zawody / wyścigi

Distinguished Gentleman's Ride (1 opinia)

(1 opinia)
w plenerze, zlot, imprezy i akcje charytatywne

Event w Audi City Gdańsk

warsztaty, dni otwarte

Sprawdź się

Sprawdź się

Cullinan to luksusowy SUV marki:

 

Najczęściej czytane